Januari

In januari was ik druk met het afronden van mijn stage. Daarom werd er slechts sporadisch gefotografeerd. Toen bleek dat een V60 van RailExperts op een zeldzame vrije middag bezig was met kolen laden bij de OBA, werd even in de auto gesprongen voor een plaatje. De blauw-gele locjes bleken later in het jaar nog meer werk te krijgen in de haven.
Februari

In februari was de foto-opbrengst ook een beetje karig. Eén foto vind ik het tonen wel waard: op 23 februari kwam motorPost 3029 van de CREW naar Haarlem om de kort daarvoor verworven C9002 'Jaap' op te halen. Bij testrollen op het werkplaatsterrein bleek helaas dat een van de lagers warm werd. Het transport moest daardoor worden uitgesteld. Inmiddels heeft de Jaap de eerste meters over het spoor weer gemaakt!
Maart

Voor maart moest ik kiezen tussen een foto van Plan U 151, of een plaatje van de DB Duisburgshuttle in de Houtrakpolder. Omdat het aantal zonnige cargoplaatjes in het jaaroverzicht verder beperkt is, valt de keuze dus op die laatste

April

In april kon eindelijk een écht bijzondere rit gefotografeerd worden. Plan U 151 van de 2454 CREW bracht een bezoekje aan de spooraansluiting van het GVB in Diemen-Zuid. Dit was onderdeel van een rondrit langs allerlei trammusea. Deze spooraansluiting wordt slechts zelden bereden, hooguit voor wat infra-werk.
Mei

De foto van mei werd al vroeg in de maand gemaakt. Op 2 mei reed RFO een staaltrein tussen Beverwijk en de TMA Terminal in Amsterdam. s'Avonds keerde de trein leeg terug, met de fraaie 1830 als tractieleverancier. In Haarlem was een korte stop voorzien, die gelegenheid gaf voor deze foto.
Mei (2)

Wegens wat inactievere maanden later in het jaar, hier een bonusfoto uit mei. Na het bijwonen van de opening van een foto-expositie in Apeldoorn, waar ik tijdens mijn stage aan mee heb geholpen, werd nog even langs het spoor gewacht in de Eempolder. Er was een voormelding gedaan van een keteltrein van RailFeeding. Na niet al te lang wachten verscheen de 4401 aan de horizon met een mooie set ketelwagens.
Juni

We blijven nog altijd in de regio: dit jaar nam RFO het cacaovervoer over van DB en uiteraard wordt daarvoor regelmatig een hippeltje ingezet. Op 22 juni kon ik de 687 vastleggen terwijl het personeel de cacaowagens aanhaakt. Het vers gebouwde afdakje naast de stortkoker maakt fotograferen tegenwoordig helaas net iets lastiger, maar nog altijd vind ik dit één van de fraaiste plekjes in de haven.
Juli

Dé knaller van Juli was toch wel de parallelbinnenkomst van twee 218's in Halberstadt. Voor het eerst was Duitsland dit jaar een vakantiebestemming, er werden enkele dagen in de Harz gespendeerd met wat vrienden. De hoofdactiviteit was het bezoeken van verlaten gebouwen in de regio (waar er nogal wat van zijn daar..), maar tussendoor mocht ik af en toe wat treintjes fotograferen. Op de laatste dag, vlak voor de terugreis, kon ik even op pad om de tijdelijk rijdende Erzatszug's te fotograferen. De dagen ervoor was één van de twee actieve 218's defect, maar op 12 juli had ik geluk. Ze bleken beiden weer te rijden en door een kleine vertraging kwamen beide treinen tegelijkertijd binnen op station Halberstadt.
Juli (2)

In het najaar was het erg rustig. Daarom nog een plaatje uit juli. Op de valreep - dat dan weer wel -, op 31 juli was ik namelijk in de regio tussen Albi en Rodez om de nachttrein naar Parijs te fotograferen. Dagelijks rijdt er een nachttrein uit Parijs naar Rodez, die vanaf Brivé getrokken wordt door een BB75000. Dat is sinds vorig jaar zo, nu de oude BB67400'n uitgefaseerd worden. Gelukkig staat er nog wel een 67400 op reserve, meestal in de vorm van de eenling 67424, die door twee SNCF medewerkers in de 'Isabelle'-kleurstelling is gebracht. In de zomer was de 'Prima' weg voor onderhoud en zodoende werd een hotel in Albi geboekt, waar de nachttrein in het weekend naartoe doorrijdt vanuit Rodez. Op zaterdagochtend viel de trein helaas uit door personeelstekort. Met grote vrezen werd daarom op de zondag koers gezet naar Rodez om het leegmat naar Albi vast te leggen: het zou zomaar kunnen dat 'ie weer lastminute opgeheven zou worden. Er klonk luid gejuich bij de grote groep fotografen toen de melding kwam dat de 67424 toch echt was vertrokken richting Albi. Tijdens de achtervolging werd onder andere deze foto gemaakt in Naucelle.
Augustus

De zomervakantie kwam redelijk abrupt ten einde, toen mijn opa onverwachts overleed. Dit, en de voorbereidingen voor mijn afstudeerexpositie, maakte dat augustus een hele rustige fotomaand was. Op 2 augustus, enkele dagen voor we onverwacht terug gingen naar Nederland, fotografeerde ik de SNCF 7301 met een IC van Bordeaux naar Marseille. Het was de enige dag in de vakantie die mijn vriendin écht niet aan treinen wilde besteden omdat we naar een stadje gingen. Toen bleek dat de winkels s'morgens vroeg nog gesloten waren besloot ze een oogje toe te knijpen. Na het maken van deze foto vertrokken we meteen richting de boekwinkels in Montolieu, waar we tot het heetst van de dag (40 graden!) hebben rondgelopen

Oktober

Op zondagmiddag 16 oktober kreeg ik de tip dat RFO's 1828 een staaltrein zou rijden van Beverwijk naar de Houtrakpolder. Daarom werd koers gezet naar Beverwijk, om de trein bij de uitrijder van het Hoogovensemplacement vast te leggen. Hier komt de fraaie loc in een lekker najaarszonnetje voorbij gezet richting station Beverwijk.
December

In december kon eindelijk de DB bediening van VCK in de Westhaven afgestreept worden. Na afloop van een fotoklus reed ik door de haven en trof ik toevallig net de loc die een aantal wagens uithaalde bij de Scandia Terminal. Eerder had ik hier wel private vervoerders vastgelegd, maar in de jaren dat ik meerdere keren per week in de havens was, was de DB bediening altijd een zeldzaamheid.
Dat was 'm weer voor dit jaar! Ik wens iedereen fijne feestdagen en een gelukkig 2023 toe!