Ook op spoors gebied is er veel gebeurd: waar 2021 het jaar van het spoor was, was 2022 voor de spoorliefhebbers veel interessanter. Eindelijk kon Terug naar Toen weer doorgaan, eindelijk konden er weer museumritten rijden, eindelijk was er wat nieuw leven op het spoor. De 1315 die ineens weer volop begint te rijden, nieuwe locomotieven en kleurstellingen, het bekende 9-euro ticket, het was me een geslaagd jaar.
Daarnaast ben ik zelf ook enorm vooruitgegaan. Ik heb veel nieuwe mensen leren kennen, gezellige dagen gehad, leerde omgaan met mijn camera (gekocht in november 2021) en ook qua bewerkingen ben ik enorm gegroeid. Voor het eerst dat ik écht naar een jaar kan terugkijken en denken: dit was een geslaagd fotojaar. Het was dan ook lastig om een jaaroverzicht samen te stellen, maar uiteindelijk is het me gelukt, dus dit is mijn persoonlijke resultaat van het jaar 2022. Veel kijk- en leesplezier!
Januari
Door de slechte weersomstandigheden, door een gebrek aan tijd en doordat ik nog niet goed genoeg met mijn camera kon omgaan heb ik in januari geen noemenswaardige foto’s gemaakt, daarom dus geen foto uit deze maand. We gaan dus snel door naar februari, en later in het overzicht zal een bonusfoto volgen.
Februari
Februari stond voor mij in het teken van treinen als de Alpen Express en het Ersatzverkehr rondom Emmerich. Omdat ik achteraf niet tevreden ben met deze foto’s ging mijn keuze uit naar een andere foto. Ook deze maand zat de Betuweroute weer dicht, en op zondag 27 februari besloot ik dan ook naar America te gaan. Terwijl we net weer onderweg naar huis waren kregen we bericht dat de RFO 193 623 met een kolentrein onderweg was, dus we zijn snel teruggereden en net op tijd aangekomen.
Hier rijdt RFO 193 623 met een sleep lege Falns’en langs de twee fotografen in America, onderweg naar de Maasvlakte.

Maart
In maart heb ik amper treinen gefotografeerd, eigenlijk alleen wat treinen die rondom Deventer passeerden. Hiertussen zat één foto die er voor mij toch wel bovenuit sprong: de TXL afvaltrein tussen Delfzijl en Italië, die zoals gewoonlijk door een 1700 van TCS getrokken werd. Het was de eerste keer dat ik de trein in de zon kon fotograferen, en inmiddels rijdt de trein meestal op ongunstige tijden waardoor ik extra blij ben dat ik deze foto nog heb.
Te Diepenveen passeert TCS 101002 twee fotografen aan de Schapenzandweg, waar anno eind 2022 helaas bouwhekjes van ProRail staan, met de lege afvaltrein terug naar Bad Bentheim. Daar werd de trein overgenomen door TXL 193 234 ‘Offroad’, die hem verder naar Italië reed.

April
April was een vrij interessante maand op het Nederlandse spoor, met een aantal leuke eenmalige ritten. Toch ging mijn keuze voor deze maand naar een andere plaat, weliswaar niet van de interessantste trein van de maand, maar naar mijn mening wel verreweg de mooiste foto.
Zoals gewoonlijk stond Koningsdag ook dit jaar weer bekend om haar afwijkende materieelinzet, zo zouden er twee GTW’s van de Noordelijke Nevenlijnen rondom Zutphen rijden. Het hoogtepunt was de foto op de ochtendstek bij het Afleidingskanaal, waar de trein prachtig in het water reflecteerde.
En zo zien we Arriva GTW’s 10348 en 10349 ter hoogte van Eefde langs het Afleidingskanaal rijden, als RE30 onderweg richting Apeldoorn.

Mei
In de maand mei heb ik aardig wat interessante treinen op de foto gezet, helaas zijn er ook wat pogingen mislukt. Een van de geslaagde dagen was op 14 mei, dit was namelijk de eerste keer dat ik de 466 van De Karel kon fotograferen. Er stond een besloten rondrit op de planning die bij Diepenveen net te haaks zou rijden, maar net ten zuiden ervan stond de zon nog net goed. De stek, die alleen voor korte treinen bruikbaar is, was nu dus perfect.
De Karel Foundation Mat’64 466 rijdt als trein 33220 langs de Overstichtlaan in Deventer, onderweg richting Arnhem en Amsterdam.

Juni
Hoewel vele liefhebbers in juni al naar de oosterburen trokken met het 9-euro ticket, heb dit kaartje in juni nog niet gekocht. Gelukkig was er ook op het Nederlandse spoor genoeg te beleven in deze zonnige maand. Het hoogtepunt was toch absoluut de Craftertrein met de Fairtrains 1315 op kop. Ook op 12 juni reed deze trein weer, en dit keer besloot ik naar Teuge te gaan, want hier wilde ik nog graag een foto in het avondlicht.
De klok tikt uiteindelijk bijna half 9 aan als Fairtrains 1315 met de Craftertrein de groep fotografen in Teuge passeert. Een halfuur later zou Amersfoort bereikt worden, zodat de trein de volgende dag naar Leusden kon.

Juli 1
Vakantie, eindelijk! Na weer een jaar veel te hebben geleerd was het nu tijd voor een paar weken rust. In de tweede helft van juli stond de vakantie naar Praag en naar de Moezel op het programma, de dagen daarvoor had ik mooi de gelegenheid om zelf wat tripjes te maken.
Nadat ik even eerder een foto zag van de avondstek bij Gildehaus, besloot ik dat ik hier graag een IC Berlijn op de foto wilde. Dit is alleen in hoogzomer mogelijk, dus na mijn terugkomst van de vakantie zouden de dagen al niet lang genoeg meer zijn. Dus nadat ik op 4 juli mijn laatste toets van het schooljaar had gemaakt, vertrok ik richting de grens, waar de trein opgewacht werd. Vanwege het heerlijke licht is dit toch absoluut een van de hoogtepunten van 2022!
Op de foto zien we NSI 1746 met de laatste IC Berlijn van de dag door Gildehaus rijden, onderweg naar Amsterdam Centraal.

Juli 2
En dan is het nu tijd voor de vakantie die kort daarna begon. Het liefst had ik ook een foto uit Praag laten zien, maar de vangst die ik langs de Moezel had was toch wel echt een hoogtepunt die ik niet kon laten gaan. Eigenlijk was mijn plan deze dag om de trein naar Leutesdorf te pakken, maar toen kreeg ik een melding van een transport van de Vulkan-Eifel-Bahn. De 218 139 was onderweg richting Gerolstein met de (v100) 2299 en (v60) 850 én drie Schienenbussen. Ik had ontzettend veel geluk dat dit precies langs mijn vakantiebestemming kwam, en de keuze om nog een uurtje te blijven staan was dan ook snel gemaakt.
In het tussen twee tunnels in gelegen Ediger-Eller komen VEB 218 139, 2299 en 850 met drie Schienenbussen langs de aanwezige fotograaf, onderweg richting Trier en Gerolstein.

Augustus
In augustus maakte ik volop gebruik van het 9-euro ticket. Vele tripjes naar Duitsland stonden op de planning, waarvan sommige erg geslaagd waren en andere een totale mislukking. Een van de geslaagde dagjes was het dagje naar Bremen op 5 augustus. Hoewel de dag behoorlijk matig begon, trok het ’s avonds uiteindelijk open en kwam er een hele optocht vanuit het zuiden, waardoor we toch nog wat zonfoto’s konden maken. De beste trein van de dag was een Hercules in Beacon kleurstelling die in dienst was van Locon. Nadat er eerst een Alpha Trains Hercules van achteren kwam met een Theaterzug, een zure misser, was dit een mooie goedmaker.
In een lekker avondlicht passeert Locon 223 013 twee Nederlanders en een Duitser te Bremen-Mahndorf, met aan de haak een volle containertrein naar Wilhelmshafen.

September
De keuze voor september was niet makkelijk, het was een geweldige maand voor treinliefhebbers met elk weekend wel iets leuks op het programma. Ik twijfelde tussen een foto van Terug naar Toen en een foto van de Plan U in de Amsterdamse havens. Omdat het Terug naar Toen weekend toch echt wel kenmerkend is, zeker omdat het de voorgaande jaren niet doorging, ging mijn keuze uiteindelijk daarheen.
Op 3 september vertrok ik net als vele anderen al vroeg naar de VSM, na een foto van de ochtendgoederentrein vestigde ik me net onder Beekbergen. Tot menigeens verbazing kwam daar ineens een rookpluim aan van een wel heel korte trein: de 65’er was met twee keteltjes vertrokken richting Loenen. Inmiddels stond de zon net hoog genoeg, dus in heerlijk licht kon de combinatie op de foto worden gezet.
Hier rijdt VSM 65 018 met twee kleine ketelwagens langs de tientallen fotografen die zich al in Lieren verzameld hadden, om niet veel later in Loenen te eindigen.

Oktober
De herfst is begonnen, het jaargetijde van de prachtige kleuren aan de bomen. Hoewel deze kleuren zich dit jaar bizar gedroegen door de afwijkende temperaturen, kon ik gelukkig toch nog enkele herfstfoto’s maken.
Op 29 oktober organiseerde de NVBS een rondrit met de 3029 en de 151. De rit werd ‘Haasje over’ genoemd, omdat de twee treinen elkaar regelmatig inhaalden. Voor mij was het de ideale kans om de mP eindelijk eens goed te fotograferen, dus besloot ik naar de Siemelinksweg te fietsen: hier waren ideale herfstkleuren.
Op de foto zien we Stichting 2454 Crew mP 3029 met twee SSN-rijtuigen Deventer uit rijden, onderweg richting Wolfheze, Gouda en Amersfoort. Enkele minuten later zou ook de Plan U nog passeren.

November
De novembermaand staat niet bepaald bekend om haar grote hoeveelheid zon, maar áls de zon schijnt, is het licht des te mooier. Dit jaar gebeurde dat in het weekend van 12 en 13 november, hetzelfde weekend dat de Montzenroute in België was afgesloten door werkzaamheden. Aangezien er op de zondag wat interessante treinen onderweg waren, besloot ik naar een nieuwe en tevens tijdelijke stek bij Roosendaal te gaan.
Nadat ik helaas de Gent/Mortara-Shuttle met een rode Class 66 was misgelopen, kwam zo’n uurtje later een andere Class om het weer goed te maken.
Hier zien we Railtraxx 266 113 met de omgeleide Linz-Shuttle langs de groep fotografen in Roosendaal rijden, om niet veel later de grens met België over te steken en uiteindelijk naar Antwerpen Noord te gaan.

December
Een belangrijke ontwikkeling die ik dit jaar heb gemaakt is dat ik me veel meer bezig ben gaan houden met nachtfotografie. Dit is meestal iets lastiger dan overdag fotograferen, maar toch vind ik het veel leuker om te doen. Een nachtopname kon dan ook niet in het jaaroverzicht ontbreken.
Op 17 en 18 december pendelde de VSM met de zogenoemde ‘Christmas Express’ tussen Arnhem Centraal en Ede-Wageningen. De laatste rit op zondag 18 december moest echter uitwijken naar Nijmegen vanwege een storing richting Ede. Dit zorgde voor een uniek beeld, dus ik twijfelde niet om in de eerstvolgende trein te stappen.
Onder het toezicht van slechts drie toegesnelde fotografen staan VSM 23 076 en SSN 23 023 heerlijk te stomen op station Nijmegen, om even later aan haar laatste retourrit te beginnen. De stoomwolken maken naar mijn mening het plaatje compleet, dus ik kon het jaar afsluiten met ongetwijfeld mijn beste nachtfoto tot nu toe!

Nu we dan de laatste foto hebben gehad is het tijd om het jaar af te sluiten. Zoals gezegd kan ik terugkijken op een erg geslaagd jaar waarin ik veel plezier met de hobby heb gehad en ook echt vooruit ben gegaan. Ik wil iedereen die ik dit jaar heb gesproken bedanken voor de leuke, gezellige dagen en ik hoop dat 2023 net zo'n geslaagd jaar wordt als dit. Graag hoor ik wat jullie van de foto’s vinden, en dan wil ik voor nu iedereen nog een fijne Kerst en een gelukkig nieuwjaar toewensen!