Januari
In januari werd weinig gefotografeerd, de foto's die ik kon maken hebben het jaaroverzicht niet gehaald.
Februari
In Februari werd heel Nederland verrast door een laag poedersuiker, ik kon onder andere de 151 en UST-02 in de sneeuw fotograferen, maar de winnaar voor deze maand is de RRF 189 091 met Rheinhausen-shuttle, in een winters Hardinxveld-Giessendam. De 189 091 is helaas ontstickerd en rijdt nu in het zwart voor DBC.

Maart
De keuze voor Maart was erg lastig, ik kon veel leuke RFO-treinen fotograferen en bezocht ook de Rotterdamse haven. Uiteindelijk ging het tussen de 189 213 en 193 623, maar aangezien een medespotter de 213 al in zijn overzicht heeft zitten heb ik gekozen voor de 193 623, die op 3 Maart met een fraaie keteltrein in de Eempolder gefotografeerd werd.

April
In April zin genoeg foto's gemaakt, maar deze hebben het jaaroverzicht niet gehaald.
Mei
In Mei heb ik gekozen voor een foto uit Boxtel, waar ik op de zevende een Class 66 kon fotograferen. Het is de 266 035 van Railtraxx, die met een keteltrein UN 1184 onderweg is naar Solvay in Millingen, de trein passeert hier in een zongat de twee fotografen bij de fly-over in Boxtel, omgeven door het gele koolzaad.

Juni
In Juni liet de zon zich eindelijk wat vaker zien, in combinatie met de lange dagen konden er dan ook genoeg zonfoto's gemaakt worden. Mijn keuze gaat uit naar een avondplaatje. Na wat gegeten te hebben bij de plaatselijke snackbar kon ik op station Blerick de Brouwer 712 fotograferen, die twee Qbuzz GTW's naar het station duwde.

Juli
Juli was eveneens een zonnige maand, er konden weer veel dingen van het lijstje afgestreept worden: de Electrolux-trein, de bediening van Emmerich, een goede foto van de RTS 1018 en een zonplaat van de 193 232. Maar op 21 Juli kon ik nog drie andere dingen van het wensenlijstje strepen, een bezoek aan Wegberg-Wildenrath, waar een Stadler Euro9000 en ODEG Desiro HC werden gefotografeerd. Het is wellicht niet de mooiste foto van deze maand, maar omdat het wel een heel bijzondere en unieke trein was heb ik gekozen voor de Stadler 2019 300, zijn broertje is op dit moment in Nederland voor toelatingstesten.

Augustus
In Augustus stond eigenlijk een week Duitsland op de planning, maar aangezien de Duitse regering op het laatste moment roet in het eten gooide, werd omgeboekt naar het Zillertal in Oostenrijk. Op dag twee van de vakantie ging de vouwfiets mee in het treintje van de Zillertalbahn naar Jenbach, eenmaal aangekomen bleek er een storing te zijn in de tunnel onder het Inntal, waar het merendeel van de goederentreinen doorheen rijdt. Dat betekende dat de goederentreinen via de fraaie Unterinntalbahn zouden rijden. Snel werd de fiets gepakt naar het plaatsje Wiesing, waar onder andere deze fraaie trein van TXL gefotografeerd kon worden. TXL 193 647 en 193 281 met een van de vele shuttles naar Verona.

Naast normaalspoortreinen ging de aandacht natuurlijk ook uit naar de 760mm-Zillertalbahn. Sinds Mei dit jaar is het houtvervoer naar Binderholz in Fügen weer op gang gekomen, de Zillertalbahn gebruikt hier meestal de van Steiermakbahn gehuurde VL23 voor en een aantal sets rolwagens met rongenopbouw van Innofreight. Op 13 Augustus stond dan ook de houttrein op de planning, op deze foto komt de VL23 met zeven lege wagens door Schlitters, onderweg naar Jenbach.

September
In September werd het voor de museumorganisaties eindelijk weer mogelijk om ritten te organiseren, vanaf 18 September reed er bijna elk weekend een museumtrein dwars door Nederland. Op 18 September trapte de SSN af met haar 01 1075, onder het motto 'tijd voor actie, tijd voor stoomtractie' reed de SSN vanaf Rotterdam via Breda naar Roosendaal en weer terug naar Rotterdam. In het avondzonnetje kon de fraai gerestaureerde 01 bij de Wieldrechtse Zeedijk "geplaat" worden.

Oktober
In Oktober ging het museumfeest door, maar daarnaast werd ook een bezoekje aan de Botlek gebracht. De twee klappers waren de RRF 19 in de fraaie Distrirail-kleurstelling en de RRF 1384 met Pordenone-shuttle. De RRF 19 is al in een ander overzicht te zien en daarom kies ik voor de 1384. DB rijdt sinds dit jaar een KLV tussen Pordenone (I) en Botlek, de last-mile in de Botlek wordt door RRF verzorgt. Normaalgesproken zou een V100 de trein naar Cobelfret brengen, maar op 16 Oktober mocht smalbek 1384 dat doen.

In de herfstvakantie stonden ook een paar dagen Maintal op de planning, helaas waren dit vier zonloze, mistige dagen. Op de dag van aankomst ging ik meteen naar het bekende viaduct in Gemünden am Main. Een van de eerste treinen op deze stek was een houttrein naar Ingolstadt, getrokken door de 143 124 en 143 056 van Erfurter Bahn Service.

November
In November was het veelal somber weer. Op de 27e werd Herzogenrath bezocht, onderweg kwam ik regen, sneeuw, hagel en wolken tegen, maar in Limburg scheen de zon


December
December stond natuurlijk in het teken van SGM, de oersprinter zou zijn laatste ritten voor NS rijden. Ondanks dat ik op 22 December nog de 2995 kon fotograferen in een ijzige Eempolder, kies ik voor een opvallende trein van Arriva, die een dag later reed. Op 23 December brachten de Limburgse Flirts 455 en 452 een beschadigde Arriva Wink over van Leeuwarden naar Blerick, het transport kon bij Groenekan gefotografeerd worden.

Met deze foto eindig ik mijn jaaroverzicht en wens ik iedereen het beste toe voor 2022. Komende maanden zal het fotograferen voor mij op een wat lager pitje komen te staan ivm examens, maar hopelijk zal het daarna weer mogelijk zijn om wat tripjes naar het buitenland te maken.