Januari
Dit jaar begon voor mij gelijk al met een van de bijzonderste gebeurtenissen dit jaar, het huren van de 2454 door HSL. Nadat ik het plaatsen helaas moest missen op 15 januari, kon ik de machine op 16 januari vastleggen in de Zeeuwse haven.

Februari
Februari had niet veel bijzonders, maar wel nog een leuk sneeuwplaatje. RFO 1837 had de taak om een sleep gasketelwagens naar de Sloehaven te brengen, en deze kon ik in de sneeuw vastleggen in 's Heer Arendskerke.

Maart
In maart maakte ik een upgrade van mijn in het begin van het jaar gekochte Lumix FZ-38 naar een echte DSLR, de Sony A330. Ik kon deze even uittesten toen op de 15e TCS 101003 met IRP 2201 een sleep gasketelwagens (Ja, er valt een beetje een patroon te zien

April
April bracht een gave primeur met zich mee. Nadat de 6005 van HSL eindelijk uit de revisie was, was het tijd dat deze overgebracht ging worden naar de Sloe. Eerst zat de 9901 ervoor, maar in Roosendaal was deze ingeruild voor de ook recent opgeknapte motorpost 3029. Op 8 april werd deze bijzondere loktrein vastgelegd bij de Noordweg bij Lewedorp.

Mei
Een van de toch wel mindere dingen van 2021 was het uit dienst gaan van SGMm in december. Daarom werden ook door mij nog even de nodige Vlaflip plaatjes gemaakt, zo ook op 2 mei toen ik SGMm onder een fraai wolkendek kon vastleggen in Willemsdorp.

Juni
In juni werd de camera niet vaak uit de tas gehaald. Toch kon ik op 26 juni in Kapelle de overbrengingsrit van de Bm's naar de SGB vastleggen.

Juli
Juli had niet veel bijzonders voor mij, daarom een bonus-plaatje aan het einde.
Augustus
Met augustus kwam de zomervakantie en helaas een kapotte camera. Daarom werd de tweede camera upgrade van het jaar gedaan, naar een Canon EOS 1300D. Op 7 augustus kon ik gelukkig de camera van een vriend (toevallig ook een A330) lenen, en zo kon er nog wat aandacht besteed worden aan de SGMm, dit keer in Amsterdam.

September
2021 was niet het beste jaar qua zon. Nadat ik 10 september een hele middag de 6461 had achtervolgd in bewolking, brak het wolkendek eindelijk even open aan het einde van de dag en kon de geel-grijze locomotief in een mooi avondzonnetje vastgelegd worden.

Oktober
Oktober was een drukke maand met veel reisjes. Het was daarom moeilijk kiezen, maar uiteindelijk springt één foto er toch wel tussen uit. 16 oktober werd Hillegom aan gedaan om Mat '64 876 vast te leggen. Met veel geluk trok 15 minuten tot het passeren van de '64 het wolkendek bijna volledig open.

November
November bracht door het weinige licht en koude temperaturen vrijwel geen foto's met zich mee, daarom een bonus-plaatje aan het einde.
December
De enige december-foto's waren statiefplaten van sprinters. Dit had er mee te maken met het feit dat deze maand de nieuwe dienstregeling werd geïntroduceerd, waar een sprinterdienst op Roosendaal - Vlissingen onder viel, maar ook met de sandite-ritten op dit traject. 9 december werd mijn laatste SGMm-plaat gemaakt op het station van Vlissingen.

Bonus plaat 1
In april werd HSL 6005 overgebracht naar de Sloe om het rangeerwerk voor HSL te doen. Dit had echter korte duur, en na een week was de V60 al kapot. 24 april werd gehoopt dat de 6005 het plaatsen van een aangebrachte gasketelset mocht doen. De fotografen op de heuvel waren even verbaasd toen de 2454 achter de heuvel vandaan kwam, maar achteraf ben ik toch zeer blij met deze foto.

Bonus plaat 2
In augustus stond met een vriend een dagje Zeeuws-Vlaanderen gepland. Na een busritje door de tunnel waren we aangekomen in Zandstraat, waar verschillende leuke treinen passeerden. Hieronder viel ook de 6481, die met een uitzonderlijk goed beladen Bertschi-shuttle passeerde onderweg naar Terneuzen.

Nou, dat was mijn jaaroverzicht.