Januari: uitgewerkt. Op 31 januari verliep een contract voor mijn werkervaringsplek. Meteen na het werk keerde ik terug via Nijmegen, waar HSL 1832 uit Emmerich was gekomen om mij te troosten. Een week eerder was ik erin geslaagd in datzelfde Nijmegen in één minuut twee cargo's te missen.

Februari: opvulling. Op 20 februari 2013 verveelde ik me en toog naar het grijze Antwerpen. Te Berchem werd 1829 geplaat. Je moet toch wat.

Maart: Museum. Op 30 maart werd de combo 01 1075+Sonderzug+2225 opgejaagd. In Hoorn voegde de zon zich bij der jacht en de geparkeerde 2225 werd vanaf de parkeerplaats van de nabije super gefotografeerd.

April: Tunnelvisie. Dat 2013 een slecht jaar dreigde te worden, maakte -inmiddels wijlen- tunneldelentrein 47525 mij duidelijk. Na ACHT mislukte pogingen mocht ik-em ein-de-lijk fotograferen bij Wijchen (op Nm-Ht, waar geen geplande cargo's rijden): 189 070 was op 3 april de geluksbrenger.

Mei: 50094. Ook ik mocht op 3 mei 2013 de LOCON 50094 op de chip branden: 9902 te Boxtel.

Juni: slagschepen. Dus Zwitserland heeft geen slagschepen? Op 30 juni was ik present in Frutigen, waar de BLS grandioss uitpakte met een waaier aan hoogtepunten -en vier CrossRails op sde zondag tussen 12;30-14;40. Hoogtepunt was deze extra trein met BLS slagschepen 205 en 208 te Frutigen.

Juli: Hakkepuf. Een wat lastige overstap op 1 juli in Verona Porta Nueva pakte geweldig uit met reclamelok 1216 020 in het eerste stoomlok-design (zonder de cosmetische koplampen).

Augustus: Euro! Op een grijze 22 augustus miste ik door een blunder de Euro-4000 in Antwerpen.De revanche kwam exact een week later met de doortocht van de 4009 te Antwerpen Noorderdokken op 29 augustus in een stralende zon. Groetjes aan de vier andere spotters! Helaas kwam kort daarop het bericht van de Liefkensspoortunnel, die vanaf -waarschijnlijk- september 2014 bijna alle cargo's tussen Antwerpen en Gent/Frankrijk van de bestaande route zal wegplukken, waardoor deze Euro 4000s, de SNCF 36000 en 67400 hier niet meer te zien zijn.

September: oudheid. Op 28 september 'deed' ik de SHM tussen Hoorn en Medemblik. Op de heenweg werd te Wognum 70033 meegesnoept.

Oktober: helleveeg! Op 31 oktober (Allerzielen/Halloween/All Hallow's Eve) werd Recklinghausen Süd bekeken en met NorthRail 261 310 was het prijs. Er leek geen vuiltje aan de lucht.

November: hoogtepunt? In 1997 ben ik begonnen met treinenfotografie. November 2013 is de allerslechtste spoormaand in mijn hele leven geweest. Door verschillende oorzaken miste ik tot tweemaal toe de omgeleide kolenshuttle met 189 203. De ENIGE foto in de hele maand, die níet genadeloos flopte was 7504 te Wijchen op 4 november 2013. En "dus" een hoogtepunt. Goodbye November 2013. And Good Riddance!


December: EIN-DE-LIJK!! Na in 2013 VIER maal de RTB 186 110 gemist te hebben, was het EIN-DE-LIJK raak: op 16 december 2013 liet 186 110 -helaas met wat graffiti- zich bij Wijchen zien. Net nu het ProRail-hekwerk er neergezet is. Maar het mag de pret niet drukken.

Dat was 2013, een vervelend jaar met veel dieptepunten, maar ook enkele zeer fraaie momenten. Op naar 2014. Groetjes,J.