Na lang niks van mij te hebben laten horen, vond ik het wel de moeite om een jaaroverzichtje te maken van de 12 mooiste en/of opvallendste foto's met daarbij ook nog nooit eerder online gezette foto's. Helaas niet per maand, omdat er ook maanden bij waren, waar ik geen één foto heb. Al met al ben ik eerder een 'mooi weer fotograaf' geworden. Tijd voor het overzicht op de laatste dag van het jaar.


Toch wel een van de betere foto's begon ik het jaar 2013 mee. Op 26 januari zat het paradepaardje, 189 096, voor de Fordtrein. Doe daarbij een pak sneeuw met een winterzonnetje en krijg je dit als resultaat.

In het weekend van 6 en 7 april waren er werkzaamheden nabij Middelburg. Bij het station van Middelburg was een depot gebouwd, waar de treinen (ont)beladen konden worden met belast. Hier duwt de 6430 een sleep MFS'n richting Arnemuiden.

Op de dagwisseling van 27 op 28 mei trok, na het aanleveren van de Ludwigshafen-shuttle, een hard ronkende diesel de aandacht op het emplacement. Er bleek net een duo RTS V200'n met een werktrein binnen gelopen te zijn. Dus werd de camera maar even te voorschijn gehaald om dit tafereeltje toch maar vast te leggen.

Begin juli reden er extra Fordtrein om voor de zomerstop alle auto's bij Cobelfret af te leveren. Zo ook Trainsupport 103 vanaf Kijfhoek met een afwijkende STVA Laaers, die in een avondzonnetje Lewedorp passeert op maandag 8 juli naar de Sloe.

Ook Locon deed mee met het aanleveren van automobielen van Ford naar het Zeeuwse Sloe. Op 25 juli was TG-105 een paar dagen te gast in de Sloehaven in afwachting op de Deutz van Strukton en is onderweg met Locon's Fordtrein naar Cobelfret.

Later op die dag wisselde NMBS ook een gasketeltrein uit ten behoeve voor belading bij Vopak. Helaas is deze trein zeer sporadisch. Hier zien we het fraaie koppel vertrekken in heerlijk licht richting België.

2013 was ook het jaar waar de (her)start van kolentreinen vanuit de Sloehaven begon vanaf Ovet. Zondag 4 augustus reed naar mijn weten de enige kolentrein van DB Schenker met oldkool driemaal 6400 als Goes wordt gepasseerd naar Kijfhoek.

Vrijdag 20 september werd Bad Bentheim bezocht om daar samen met een DB Messzug een slagje Bentheim - Oldenzaal te maken. Hier staat de 101 van Captrain vertrekgereed met de unieke combinatie.

Naast de welbekende nucleaire treinen van Covra in de Sloehaven, rijden er ook met licht afval. Zojuist heeft de 6464 een trein vanaf Covra opgehaald en is onderweg naar het emplacement, 21 oktober.

Op maandag 2 december werd de bediening Outokumpu opvallend laat bediend. Nog opvallender was dat één wagen met beladen met openlucht staal retour ging richting Outokumpu, deze actie zorgde ook dat men het niet nodig vond om getrokken naar Terneuzen te gaan, maar geduwd. Dit omdat er dan ook niet in Terneuzen omgelopen hoeft te worden. Hier zien we 6516 geduwd, 4 uur later dan normaal, naar Terneuzen met aan de horizon het bouwcomplex voor de Sluiskiltunnel, daar waar de tunnelonderdelentreinen werden gelost.

Een aantal keer reed 1042 van Husa de Fordtrein uit Dillingen naar de Sloehaven. In een zonnetje wordt 's-Heer Arendskerke gepasseerd op woensdag 18 december.

Ook de machine 9802 kwam tot leven in 2013 en wordt de laatste tijd ingezet voor kolentreinen, mits de kolentrein van TXL of Captrain de bestemming Sloe heeft. Op 18 december deed TXL de Sloe aan en mocht de fraaie machine aan de bak in het laatste licht.
Voor iedereen de beste wensen voor in 2014!
