HGK DE 684 is hier onderweg bij Valburg met Gladbeck-trein 49523 vanuit de Maasvlakte naar Moers (D).

Februari: Midden februari was dit jaar het Bornse kolenvervoer ontwaakt uit de winterslaap.
Op de eerste rijdag van 2013 werd met een sleep blauwe Facnps'en gereden, en dat was bij mijn weten de enige keer dit jaar.

Maart: In maart 2013 kregen we nog aardig wat sneeuw voor de kiezen, met als gevolg dat de lege Zwaveltrein naar Großenkneten (D) vrij uitzonderlijk met sneeuw én zon
kon worden vastgelegd. Omdat de dagen dan al wat langer zijn.

April: In april 2013 gingen de Blerick-treinen over van HTRS naar RTB, die voor de last mile in Blerick gebruik maakt van 2 Shunter O&K locjes. Op de eerste rijdag ging al flink
wat mis, want de trein op de foto zou niet verder dan enkele honderden meters buiten de TCT komen vanwege een kapotte overweg.

Mei: In mei startte de voorjaars-campagne van de Belgische sproeitrein. Hier zien we de trein op de Athus-Meuse Lijn, vlak voor de tunnel van Vonêche (B) op weg naar Virton (B).

Juni: In juni reden de laatste DBS 225ers van BW Oberhausen hun rondjes, alvorens ze terzijde gingen. In Bösperde (D) is loc 225 008 onderweg met de lege Kalkmeel-trein van
Duisburg HKM naar Horlecke (D).

Juli: Deze maand werd Luxemburg weer enkele weken bezocht. CFL Cargo 1818 passeert hier in Schifflange (L) met Staaltrein 36006 naar Bettembourg (L).

Augustus: 2013 was het jaar dat de Cokestrein via Venlo reed met DB Schenker, een trein waar ik veel van genoten heb. Op 13 augustus 2013 zien we de beladen trein, net buiten Tegelen met DBS 6418 + 6414.

September: In september deed Swietelsky groot onderhoud aan het spoor bij Colmar-Berg (L), en gebruikte daarvoor o.a. de RTS 221 134.
Hier rangeert de loc in Ettelbrück (L) met een dwarsliggertrein.

Oktober: Tijdens de herfstmaanden kun je bij Budel-Dorpplein mooie herfstkleuren zien, die zeker niet misstaan bij de Zinkertstrein.

November: Omdat de bediening van Hengelo Akzo verdwijnt eind 2013, heb ik dat treintje ook nog eens vastgelegd.

December: 2013 was natuurlijk ook het jaar dat het RTC (Rail Terminal Chemelot) werd geopend. Dat resulteerde in een nieuwe verbinding met Verona, die door DBS gereden wordt.