Januari

We beginnen dit overzicht in met een maand waarin ik het woord Corona pas net voor het eerst had gehoord. Op 16 Januari had ik een vrije dag van school (iets waar ik toentertijd nog 4á5 keer per week kwam) en werd er wat aan school gewerkt toen er melding was gemaakt van een BLS- en RTB ketelwagentrein. Eenmaal aangekomen bleek dat te zon al te ver was doorgedraaid voor BLS en werd er naar een andere plek gefietst, om toch een geschikte foto te kunnen maken van die andere ketelwagentrein. De foto toont RTB 186 426 die met Millet ketelwagens als 44799 onderweg is naar onze oosterburen.
Februari
Vanwege het mindere weer bleef de camera grotendeels onaangeraakt en zijn er niet echt hoogtepunten te benoemen. Ter compensatie daarvoor een bonusfoto.
Maart

Zo zat je op school, zo kreeg je twee weken extra vakantie van school en zo zat je in een intelligente lockdown. Het corona virus had inmiddels Nederland bereikt wat zorgen voor de nodige maatregelen. Gelukkig was het wel toegestaan om je buiten te bevinden en dat deed er toe besluiten om op de zonnige zaterdagochtend van 28 maart eens omleiders te fotograferen. Een trein die hoog op het lijstje stond betrof de LTE kolentrein die toen een aantal keer vanuit Kijfhoek kwam. De foto toont LTE 186 941 (die toentertijd net pas het nieuwe AtTRACKtive-jasje had) met een sleep witte GATX-wagens, beladen met kolen, onderweg naar Gratwein.
April

Vanwege het vele thuiszitten had ik de instellingen van mijn camera maar eens grondig onder de loep genomen, met als resultaat dat ik de beeldverhouding van 4:3 naar 3:2 had verzet. Een positieve verandering wat mij betreft, wat de foto’s zeker te goede is gekomen. Afijn, terug naar de foto’s. Op de zonnige lentedag 23 April reed HSL met de 186 382 een sleep ketelwagens naar Duitsland en bracht Qbuzz 3 GTW’s over naar Blerick. Reden genoeg om een uurtje online les over te slaan en deze twee te fotograferen, waarbij HSL het beste uit de verf is gekomen.
Mei

Wederom lag in het tweede weekend van Mei Emmerich er weer uit en konden er weer omleiders gefotografeerd worden. Een normaal niet zichtbare locomotief op de Brabant route betreft de Class’66 locomotieven van RRF. Echter omdat WLC onder licentie van RRF rijdt, werd de 653-01 erop uit gestuurd om de defecte 193 760 op te halen in Venlo. Vanwege de grote hoeveelheid fotografen die hetzelfde standpunt voor ogen hadden als ik, werd er een laag standpunt ingenomen om toch de maatregelen enigszins in acht te nemen. Het leverde desondanks toch een leuk plaatje op.
Juni

Het aantal coronabesmettingen liep in de zomer flink terug en zo kon er voor het eerst in lange tijd weer een reisje naar het buitenland plaatsvinden. Ondanks dat Duitsland mijn voorkeur heeft werd er met een vriend naar België afgereisd, om enkele stekken af te gaan aan spoorlijn 35. Er werden een aantal flinke klapper gefotografeerd, zoals een dubbele Rhenus en van Lineas de 258 & 293 aan elkaar. Echter valt mijn keuze voor deze maand op de PB13 van HSL die een sleep ketels met basisolie naar Duitsland trok (die vanuit daar doorging naar Roemenië).
Juli

Al vanaf het eind van 2019 stond er op de eerste week van de zomervakantie een interrail gepland met drie vrienden. Echter hebben we dit in de lente van 2020 uitgesteld vanwege te veel onzekerheid omtrent het Coronavirus. Echter gingen het aantal besmettingen in de zomer dusdanig hard omlaag dat er toch een last minute vierdaagse trip naar Luxemburg kon worden ondernomen met twee anderen. Qua weer zat het ons helaas niet mee, en is deze Luxemburgse Dosto een van de weinige zonplaatjes die gemaakt werd. De foto toont CFL 4001 met Dostostam 007 onderweg naar Rodange.
Augustus

Augustus betrof weer een maand waarin veel ondernomen kon worden. Desondanks valt mijn keuze op een tweetal dieseltjes van Lineas, die beide de huisstijl droegen. Na een melding van dat ze ‘s ochtends met ketelwagens richting Geleen waren gegaan via Brabant, leert het dat ze ook weer terug gaan via Brabant en werd op de gok op de fietst gesprongen. Er hoefde gelukkig niet lang gewacht te worden totdat Lineas 7784 & 7789 zich lieten zien met een flinke sleep (gas)ketelwagens bestemt voor Antwerpen.
September

Zelfde stek, ander standpunt. Inmiddels liepen het aantal coronabesmetting weer hoog op en kon er weer aan huis gekleefd gaan worden. Echter liet ik een zaterdagje omleiders fotograferen niet aan mij voorbij gaan. Hoogtepunt van de dag was wel de fraaie hollandpiercer van SBB Cargo die een containertrein vanuit Milaan naar de Botlek trok.
Oktober

Enkele TRAXX locomotieven van NS krijgen een onderhoudsbeurt in Brugge en zodoende mocht Railexperts met de 9901 de 186 113 naar Roosendaal brengen. Railexperts had net de eerste ex-DB 1600 in dienst genomen, maar helaas zat deze loc niet voor dit transport, maar die van een aantal uur later.
November
Wederom een grijze en grauwe maand met weinig zon waarin de camera thuis bleef. Daarvoor komt ook nog een bonusplaat zo meteen.
December

December 2020 kenmerkte zich eveneens met weinig zon. Echter op 18 December was de zon wel aanwezig en zou de 193 364 van DB Cargo de Katy-shuttle trekken vanuit Lage Zwaluwe naar Polen. Vanwege de zonnestand kon ik hiermee ook een nieuwe stek uittesten. De foto toont I Am European Vectron 193 364 van DB Cargo die een volbeladen containertrein sleept naar Venlo.
Bonusplaat 1/2 April

April kenmerkte zich met veel zon en vanwege het coronavirus was ik genoodzaakt veel rondom huis te hangen. Zo werd er op een zonovergoten zondagmiddag in April melding gemaakt van een Crossrail 186 269 die een volbeladen Frenkendorf-shuttle naar Antwerpen trok. Aangezien ik z’n loc nog niet goed op foto had, werd er wederom naar Boxtel gegaan om deze vast te leggen. De beide Rhenussen zijn inmiddels verkocht aan Railpool.
Bonusplaat 2/2 Augustus

In Augustus stond er met vrienden een dagje Leutesdorf op het programma. Er waren omleiders op de zogeheten Rheinstrecke dus al met al de moeite om ervoor 4 uur ’s ochtends in de auto te stappen. Voor de ochtend hadden we een leuke stek gevonden in Hammerstein voor treinen uit Noordelijke richting. Echter viel het aanbod goederentreinen uit die richting enorm tegen en waren het enkel DB treinen die zich aandienden. Echter zat er een reclame 101 voor een getrokken Intercity en dat maakte het enigszins goed. DB 101 076 “Cewe-Fotobuch” passeert hier met een Intercity in zuidelijke richting.
Ik wens iedereen prettige feestdagen en een gezond/corona loos 2021 toe! Mocht je alles hebben gelezen, dan waardeer ik en dat en ik hoor graag wat de favorieten van jullie zijn, bedankt!