
NWB VT648 083+648 xxx+648 082 te Cloppenburg (D)
De lijn tussen Osnabrück en Oldenburg kent nog op diverse plaatsen de oude Formsignale. Waar de perrons vrij modern zijn, is de beveiliging niet aangepast. Vandaag ben ik afgereisd naar Cloppenburg en Großenkneten voor een foto op deze lijn, en daarna even de STAR bezocht, om vervolgens weer bij mijn vader in Friesland terug te komen.
Hier vertrekken drie stellen van het type Lint-41 uit Cloppenburg met een vertraging van 6 minuten, met als eindbestemming Rastede. De drie stellen waren ook wel nodig, want het was behoorlijk druk op het perron voordat de trein arriveerde. Hierdoor had de trein ook een vertraging opgelopen. Ook eerder onderweg. Er hoefde nog net niemand te staan, maar veel zitplek was er niet over.

NWB VT648 083+648 xxx+648 082 te Cloppenburg (D)
Even een nashotje van een eerdere foto op het station van Cloppenburg.

NWB VT648 075+648 093 te Großenkneten (D)
In Großenkneten was door de oprukkende begroeïing een geplande fotostandpunt niet meer mogelijk, helaas. Dan maar zo.
Hier komen twee stellen van de NordWestBahn het station van Großenkneten binnenrijden, alwaar aan één kant (Oldenburgse zijde) nog Formsignale aanwezig zijn. Aan de andere zijde van het station staan al lichtseinen. De bestemming voor deze twee Linten is Osnabrück. Opvallend is het achterste treinstel: Deze heeft reclame aangebracht gekregen. Helaas is een foto van dat niet goed geslaagd.

SGB 'Bison' bij de STAR
Na de foto's in Duitsland zijn wij nog even naar Oldenburg afgereisd om bij de Subway wat te eten. Hierna weer door naar Nederland gereden, en tussen Musselkanaal en Stadskanaal een fotostek opgezocht. Dat werd deze stek.
Na drie kwartier wachten in de auto, en daarna het weiland ingelopen, kwam na opnieuw 30 minuten wachten de STAR aanrijden. Voorop zit gastloc Bison van de SGB, die een "zware" klus heeft aan 2 rijtuigen naar Musselkanaal. Een drukte was het ook nog, de balkonnetjes én de rijtuigen zaten knoertvol.

Plan U 114 bij de STAR
De dienstregeling vertelde ons dat er een kwartier na de vorige trein een tweede trein langs kwam naar Musselkanaal. Dit kon met de Plan U of de MBS-gastloc zijn, maar de Plan U was meer te verwachten vanwege de hoeveelheid rijtuigen die tot de beschikking zijn.
Zoals gedacht kwam inderdaad de Plan U langs gereden.
Hierna zijn wij weer vertrokken omdat de dag lang genoeg was, wij tevreden waren over de oogst, en ik weer op tijd bij mijn vader en zus terug kon zijn in Friesland. Later hoorden wij dat de NS20 'Kameel' ook een extra ritje naar Musselkanaal gereden heeft... Helaas die dus gemist, maar ik ben er niet rouwig om.