Beginnend met:
Januari

LTE wisselt nog wel eens met locomotieven van de serie 189 naar gelang het aanbod van vervoer. Toevallig was de 189 206 weer eens toegevoegd aan hun loccenbestand en had deze de eer om op 26 januari de Chengdu Shuttle te rijden naar China. Extra meevaller was dit keer dat de sleep compleet wit was, wat het grauwe weer minder erg maakte.
Februari

In februari werd er weer eens jacht gemaakt op de jaarlijks rijdende Alpen Express. Na in 2017 een ongeluk te hebben gehad, kwam de 186 295 terug in dienst bij Railpool begin 2019. Ook kreeg de loc een fraai kleurrijk livery aangemeten op de zijkant. Eerste klus was de Alpen Express rijden naar Bludenz.
Na in Nederland eerst achter de 1251 naar de Watergraafsmeer te zijn gebracht en 's middags hele rit achter de 9901 meeliep tot Venlo, mocht de loc zelfstandig doorrijden naar Duitsland. Daarom werd de loc in Kaldenkirchen opgewacht met de Alpen Express, waar na het uitstappen van Railexperts personeel de rit werd vervolgd.
Maart

De 1251 die in een fraai ACTS/Railexperts livery rond rijdt wordt niet vaak ingezet, maar dit keer werd deze speciaal gebruikt voor een groep spoorenthousiastellingen uit de Duitse regio Ostfriesland, die speciaal voor de loc een rit maakte naar Amsterdam. Met een zeer grote groep van zeker 30 mensen werd de loc opgewacht in het Twentse Notter in een fraai voorjaarszonnetje.
April

In de aprilmaand werd er zeer weinig gefotografeerd, maar toch werd er een tripje gemaakt rond de Brabantroute gemaakt die erg tegenviel qua aanbod en weer. Na een tocht via de haven van Antwerpen, werd er neergestreken in de Rotterdamse haven, waar een zeer schone "vlaggenloc" van LTE, de 189 213 passeerde met een keteltrein naar de Botlek.
Mei

Ook was 2019 het jaar dat Railpromo landelijk haar concept uitvoerde met haar "Dinner Train". Die vele plaatsen in Nederland zou aandoen, veel werden het niet en na een doorstart en wat tweaks aan het concept, werd er met een kleinere kalender gereden.
In mei was dat nog niet het geval en werd er via Alphen aan den Rijn gereden. Leuk detail was dat de 1700 locs te zwaar zijn voor dit baanvak en daarom de hulp in werd geroepen van twee 1800's. De Rail Force One 1828 en Bentheimer Eisenbahn 1835 (E-01) waren de gelukkige om de trein compleet te maken dat weekend. Hier passerend bij de molentje van Zwammerdam.
Juni

Om het 1-jarig jubileum van Modelbouwwinkel Pijp-Lines uit Enschede onder haar nieuwe eigenaar te vieren, werd er de 904 ingezet om een "Jubileum Express" te rijden. Het stel kwam 's ochtends uit Amersfoort naar Enschede en passeerde op haar weg het FC Twentestadion, de Grolsch Veste, waar normaal alleen maar NS en Keolis treinen te aanschouwen zijn op dit baanvak, was het leuk om eens iets "afwijkends" te zien. Ook al reed Mat '64 tot haar terzijdestelling in 2016 nog rond hier in de contreien.
Juli

Begin juli reed Railexperts een "Hackatrain" met enkele BTE rijtuigen, waarbij een stel "nerds" vervoerd werden naar Berlijn, die tijdens de rit de tijd hadden een opdracht uit te voeren die hun gegeven was. In Berlijn werd een bezoekje gebracht aan het Tech Open Air festival, waarna 2 dagen later het gezelschap weer terugkeerde naar Nederland.
In Nederland werd een paging gewaagd in de ingraving in Oldenzaal. Na eerst vele planten daar gesnoeid te hebben en prikstruiken doorstaan te hebben, passeerde de trein met voorop de 9901 van RXP in een fotowolk de fotografen. Een nieuwe geslaagde poging werd gedaan in Salzbergen, maar met dit keer de gloednieuwe Railpool 193 991 er voor.
Augustus

Op vakantie werd gegaan naar de richting van Bordeaux. Veel foto's van treinen heb ik niet gemaakt, maar wel deze SNCF TGV's 346 en een onbekende die de graansilo's bij La Jarne passeren, waarmee de lokale boeren voorzien worden van voedsel voor hun koeien.
In september werden geen foto's gemaakt, dus pakken we er nog een bij van de drukke augustus maand.

Een dag werd er naar Duitsland getrokken in augustus om rond de omgeving van Bremen te kijken of er nog MEG treinen met de fraaie Baureihe 156 te zien waren. Helaas lieten deze zich zien, maar wel de knalblauwe Pressnitztalbahn 140'ers. Na eerst twee zonder zon te hebben zien passeren met een keteltrein, werd 's avonds in een lekker zonnetje met dreigende wolken de 110 043 (die voorheen in NX livery rond heeft gereden) vastgelegd met een ARS autotrein naar Bremen.
Oktober

Oktober was een wisselvallige maand qua weer. Veel treinen passeerden in grijs weer, of net als de zon er even geen zin in had. Wachtend op een HSL graantrein met de fraaie 186 381, die in een wolkenpak passeerde, passeerde eerst deze Keolis Flirt-3, die sinds het verlies van de laatste NS diesellijntje naar Zwolle, de dienst uitmaken tussen Zwolle en Enschede, als stoptrein naar Enschede.
November

Laatste twee maanden van dit jaar werden toch eens besteeds aan het verdwijnende DDM-1 wat voor mij een "pokke eind" ver weg reed altijd. Op een van de avonden in de buurt daar stond hier de 1751 gereed met DDM-1 stam 7213 half onder de fraaie kap van het Centraal Station in Amsterdam, om zo te vertrekken als spitsintercity naar Hoorn en eindbestemming Enkhuizen.
December

Na vele pogingen gedaan te hebben om eens die "haaienloc" van Rail Force One te fotograferen, kon ik deze dan toch eindelijk in december vastleggen met een volbeladen Kąty Wrocławskie Shuttle naar de Poolse terminal van CLIP, waarna deze met een nieuwe belading weer terugkeert naar het Nederlandse Moerdijk.
Mooi jaar qua foto's, ook al waren het er een beetje weinig dit jaar. Maar je moet wat te willen overhouden niet waar. Alvast een goed uiteinde en gelukkig 2020 gewenst allen!
