
Januari:
Niet al te lange tijd heeft de 189 206 "Vincent van Gogh" bij LTE Netherlands gereden, in die tijd werd er natuurlijk hard gehoopt dat ie een keer de Rzepin of Chengdu shuttle zou rijden. 29 Januari was dat het geval, en het was nog prachtig weer ook. Doordat er kopgemaakt werd op Deventer en er niet doorgereden werd naar Amersfoort kon ik de 189 206 met een volbeladen Chengdu shuttle vastleggen te Velp.

Maart:
Waar enkele weken eerder me een blauwe BLS/Hupac 193 door de neus werd geboord, kwam ik er op 31 maart twee op een dag tegen. De tweede was de 193 497 met een Novara shuttle aan de haak in erg fraai licht.

April:
Normaal ga ik op Koningsdag altijd met een paar anderen Duitsland in, maar omdat het ontzettend slecht weer zou worden werd daar vanaf gezien. Op Arnhem - Zevenaar - Doetinchem/Winterswijk reed er op Koningsdag uit 3 verschillende Arriva concessies materieel mee. Tijdens het wachten op een leeg materieel rit uit Zwolle kwam er een melding door dat RFO er met een lege styreentrein ook aan kwam, dus werd daar ook op gewacht.

Mei:
Op 4 mei maakte ik voor mijn idee qua licht de fraaiste foto van het jaar; een "doodnormale" NS Virm maar wel met een erg lekker sfeertje eromheen. Stel 9506 onderweg als intercity van Nijmegen naar Arnhem & eindbestemming Den Helder te Elst.

Juni:
Juni was een maand voor mij vol met stress, waardoor er ook veel plannen geschrapt werden of in het water vielen. Gelukkig was er ook nog wel de tijd om een keertje Duitsland in te trekken met 2 anderen, waardoor er toch nog een paar leuke platen gemaakt konden worden. Op de zaterdag van het Sommerfest in Koblenz reden er een aantal speciale treinen waaronder een met een 103 en de ander met een V200. Laatst genoemde was de bedoeling om die vast te leggen in Hammerstein, maar door een paar "lastige" mede fotografen zijn we uiteindelijk naar het viaduct bij Linz am Rhein uitgeweken. Achteraf geen slechte keus; in Hammerstein hing er een dikke fotowolk.

Bonusfoto Juni:
Zoals al gemerkt.. Februari ontbrak door een gebrek aan foto's. In juni had ik ondanks weinig tijd toch veel fraaie platen in korte tijd waar ook moeilijk uit te kiezen was. Vandaar een tweede uit juni ter vervanging van februari

Enkele dagen na de klik van de V200 kon ik na lange tijd de Poznan shuttle weer eens vastleggen, met de fraaie 193 232 op kop. Maximaal profeit van de tijd van het jaar; de foto is rond 21u s'avonds gemaakt.

Juli:
In juli reed de door Lineas overgenomen dolimetrein een aantal keer om via Arnhem. Ook een enkele keer met de in Lineas kleuren gestoken 513-10, die je uiteraard niet laat schieten. Zelf niet verwacht om deze loc zo dichtbij huis vast te kunnen leggen, maar het gebeurde dus uiteindelijk nog vrij snel.

Augustus:
In augustus was ik samen met een maat uit Arnhem tussen Deurne & Breyell om wat platen te maken. Eerder op de dag passeerde de 189 213 (die op dat moment tijdelijk voor RRF reed) ons al als losse loc, dus werd gehoopt dat ie nog ergens mee terug zou komen. Dat werd uiteindelijk een aardige keteltrein en kon ook vastgelegd worden in een heerlijk avondzonnetje tussen Breyell & Kaldenkirchen.

September:
Inmiddels was er weer eens tijd om een volledige dag naar Duitsland te trekken, dus werd er met een maat naar Duisburg e.o gereden om wat 232ers te klikken. Dit viel helaas meteen al in het water toen de eerste trein al minimaal 90 minuten later reed dan normaal. Tijdens het wachten kregen we een tip van 2 partytreinen met fraaie tractie, dus werd het plan omgegooid en werd er naar Bornheim gereden. Na een erg rustige middag werd het wachten wel beloond en passeerden er alsnog een paar hele fraaie treinen. Een van de partytreinen werd getrokken door de "Vlammentaurus" (TXL 182 572) en de ander door de 182 510 met speciale "Beethoven 2020" bestickering.

Oktober:
Eind oktober werd ik getipt over een graantrein naar Oss met als tractie de fraaie HSL 186 381. Er werd snel gerekend en meteen de deur uit "gevlogen" om in het heerlijke weer een plaatje te kunnen maken; de HSL locs zijn soms als moeilijk te vangen, laat staan een zonplaat dichtbij huis.

November:
op 10 november was ik met 2 anderen naar Ellecom gereisd om de zondagse Rzepin shuttle vast te leggen met herfstkleuren. Tijdens het wachten kwam er een opvallende melding dat de Railexperts 9901 met 2 Railadventure koppelwagens en de 2454 rond Arnhem was gezien. Korte tijd erna werd duidelijk dat ze de Stichting Hondekop 766 op gingen halen in Nijmegen, en voor reparatie naar Eindhoven brengen. Vanuit Ellecom werd er snel naar Niftrik gereden, waar na een half uurtje het fraaie convooi vastgelegd kon worden.

December:
December luidde het einde in van 1700 + DD-AR/DDM1. Op een van de laatste inzetdagen waren er twee stammen op de intercitydienst tussen Nijmegen & Schiphol/Den Helder "beland

