Iedereen op SION Rail fijne feestdagen en de beste wensen voor 2020. Het jaar dat altijd zo ver weg klonk, nadert nu met rasse schreden...
Wederom had ik een goed hobby-jaar, al was 2019 wel wat minder dan mega-jaar 2018. In Nederland heb ik vooral in het eerste halfjaar van 2019 veel gedaan. De buitenlandtrips waren dit jaar vooral wat dichter bij huis (Duitsland en Frankrijk) en minder Oost-Europa dan gebruikelijk. Verder was mijn reis naar Peru ook een hoogtepunt, al was deze niet zozeer treinengerelateerd, maar ging het hier vooral om cultuur en kennismaking met aanstaande schoonfamilie.
Hieronder mijn jaaroverzicht:
JANUARI

Eind 2018 trof ik een aantal malen een geel/groene G1206, maar in januari lukte het me om een LTE 6400 aan te treffen in het korte containertreintje naar Wuppermann. De 6406 op 21 januari met trein 50012 Maasvlakte West - Moerdijk bij het dorp Moerdijk.
FEBRUARI

Na ongeveer 2 jaar aan de kant te hebben gestaan met flinke schade, opgelopen door onkundig treinpersoneel, kwam gelukkig voor mij en vele andere hobbyisten de 1304 weer op de baan. In de winterperiode 2016/2017 heeft de 1304 weinig gereden met mooi weer... ik kan me twee zonnige woensdagen herinneren waarop ik om diverse redenen de deur niet uit kon, maar op de zonnige 15 februari was de vreugde groot toen ik deze plaat bij Niftrik kon maken. In dienst van Rail Force One reed de loc, gelukkig nog voorzien van HSL-stickers, lege keteltrein 42750 van Oss naar Bad Bentheim.
MAART

In het voorjaar startte RFO een containershuttle van de Maasvlakte naar Cabooter te Blerick op. Plaatje van 22 maart met de 1837 & 1018 als trein 63122 uit Venlo vanaf het bultje bij Heukelom, dat snel na deze dag helemaal werd afgegraven. De belading van de trein hield de eerste maanden van het vervoer niet over maar is inmiddels een stuk beter.
APRIL

Hoog op mijn fotoverlanglijstje stond al jaren de NIAG 8. Op 10 april lukte het mij de loc te scoren op de bekende stek bij Bottrop-Welheim. Achter de loc de lege petroleumcokestrein DGS 52514 uit Orsoy naar Gelsenkirchen Horst Nord.
MEI

In verband met de aslasten kon Railpromo voor de restauranttreinen vanuit Alphen aan den Rijn geen locs serie 1700 inzetten. Daarom werden van Bentheimer Eisenbahn de 1835 en van RFO de 1828 gehuurd. Even voor Alphen fotografeerde ik leegmaterieeltrein 33241 (Amsterdam Watergraafsmeer -) Woerden - Alphen aan den Rijn. Drie maal is scheepsrecht: bij de derde keer proberen had ik een zonplaat van deze trein....
JUNI

Dit jaar heb ik in Duitsland drie private 151'ers kunnen fotograferen: van Hectorrail (zie november), HSL Logistik en Saarrail. In Völklingen rangeerde op 17 juni de Saarrail 151 161 met een vloeibaar-staaltrein. Op de achtergrond een gesloten staalfabriek die op de Unesco werelderfgoedlijst prijkt.
Resten voor mij nog een 151 van Lokomotion en de Railpool-151....
JULI

Gedurende een snikhitte stedentrip Praag stond ik op 23 juli even bij Želenice nad Bilinou langs de baan. Niet geheel toevallig kwam 'Bobina' 140 094 van IDS Cargo voorbij met goederentrein naar Brezno u Chomutova.
AUGUSTUS

In Frankrijk zal door de instroom van treinstellen de komende jaren het aantal getrokken treinen drastisch verminderen, waarbij de 'gebroken neuzen' (series BB7200, BB15000, BB22200) zullen verdwijnen. In de fraaie Grand Comfort-kleurstelling passeerde mij Inter Cités 3383 Paris-St.-Lazare - Trouville-Deauville bij Jouy-Mauvoisin, 23 augustus.
SEPTEMBER

In september was ik in Peru. Daar heb ik onder andere de beroemde resten van de Inca-stad Machu Picchu bezocht. Terwijl in het hele land nauwelijks reizigerstreinen rijden, is Machu Picchu goed per trein bereikbaar vanuit provinciestad Cusco. Er zijn twee maatschappijen actief: PeruRail en Incarail, beide in Chileens eigendom. Incarail rijdt met treinstellen, terwijl PeruRail vier getrokken toeristentreinen per dag rijdt vanuit Cusco en het nabijgelegen Poroy naar Aguas Calientes, vlakbij Machu Picchu. De treinen hebben verschillende niveaus qua luxe. Op de foto de tweede trein van de dag: Vistadome 31 bij Huarocondo op 25 september.
OKTOBER

Mijn mooiste foto van een kort tripje Tsjechië is deze: CD 754 024 met trein Os 9061 Praha hl.n. - Cercany bij Petrov u Prahy in het Sazava-dal. Deze loc is gehuisvest in depot Plzen en werd tijdelijk uitgeleend door een tekort aan locs in Praag.
NOVEMBER

Sinds enkele maanden rijdt Hector Rail in opdracht van DB de treinen met staalproducten van Hanekenfähr naar Oberhausen en Paderborn. Vaak worden deze met een 151 gereden, soms met een Taurus. Op 8 november had ik het geluk dat deze trein met 151 reed en iets te vroeg (ivm zonnestand). Trein 77101 Hanekenfähr - Oberhausen Osterfeld Westberg bij Bernte.
DECEMBER

Drie treinenfoto's gemaakt, één daarvan is jaaroverzichtwaardig. In november en december reed RFO extra staaltreinen tussen Beverwijk en Amsterdam Houtrakpolder (TMA-terminal). Na lossing van staalrollen duwt bakkie 683 op 4 december de lege trein terug naar het emplacement Houtrakpolder. Voorop de trein de 1829 die op dat moment aan beide zijde onder de graffiti zat.
Ik denk dat ik een van de weinige hobby'isten ben die dit najaar geen platen heeft gemaakt van 1700 met dubbeldekkers. Aan de ene kant kwam het er niet zo van, aan de andere kant waren veel locs wel erg vies en hadden graffiti wat ze niet zo aantrekkelijk maakte voor mij. Misschien krijg ik er wel spijt van....
Voor 2020 heb ik in Nederland niet zo veel wensen. Het bakkie in de Botlek moet er een keer op, evenals de Strukton 1824. Verder heb ik van de moderne locs de Lineas 186 293 nog niet en BLS en BoxXpress Vectrons. En ik kom vast nog wel een aantal malen in Duitsland en Oost-Europa

Groet,
Derk