31-07-2019
Op de laatste dag van de maand juli werd niks bijzonders qua treinen gedaan. Mijn oma heeft tegenover mijn opa en ik niks met treinen, dus gingen we een dagje wat anders doen. Uiteindelijk 10 km gewandeld langs de Hallwillersee rondom Beinwil en Mosen. Buiten dat een prima dagje!
01-08-2019
Op 1 augustus werd voor het eerst in de vakantie een dagje gereist door het Alpenland, uiteraard met de Swiss Travel Pass. Ik wou graag naar de Lötschbergbahn, mijn opa wou hetzelfde - al waren we natuurlijk meer onder de indruk van het landschap

FOTO 1
BLS 420 501 met een stam rijtuigen te Spiez (CH)

Het eerste wat in Spiez gefotografeerd werd, was deze regionale trein van de BLS. In 2004 en 2005 kocht BLS enkele Re 4/4-II's van de SBB, deze locs zijn later in het BLS jasje op de baan gekomen. Inmiddels zijn de 420 507 tot 420 512 buiten dienst gesteld, de 420 510 werd in 2011 gesloopt in Emmen (CH). Wij troffen op deze warme donderdagochtend de 420 501 aan in Spiez. Het is 11:35 als de 420 501 (ex. SBB 11102) met een stam rijtuigen gereed staat op het station van Spiez. Om 11:38 zal ze vertrekken als RE 4069 naar Zweisimmen.
FOTO 2
BLS 186 109 en 485 005 met Cargobeamer-containertrein te Spiez (CH)

Na wat losse locs van de BLS te hebben gefotografeerd, werd alvast gekeken naar hoelaat de Lötschberger richting Brig vertrok. Op dat moment kwam vanuit de richting Thun een trein binnen: cargo! Helaas kwam deze langs het perron, en niet via de goederensporen. 'Gelukkig' werd hier gewisseld van machinist, wat de tijd gaf om rustig een paar foto's te maken. Het is 12:03 als de 186 109 en de 485 005 gereed staan met een volbeladen Cargobeamer-containertrein in Spiez. Het vertrek werd niet afgwacht, want wij stonden al te wachten op de vertraagde Lötschberger naar Brig. Treintje ingestapt, plaats gezocht, op naar Frutigen!
FOTO 3
BLS 535 117 verlaat station Frutigen (CH) als RE 4268 richting Bern

Bij aankomst in Frutigen was het vrij rustig. Niet alleen qua treinen, maar ook qua reizigers. Het was nogal 'verlaten'. Op het opstelterrein rustte de 187 004 en de 187 006 van de BLS. Bij mij viel de keuze om even de Lötschberger vanuit Brig richting Bern op de foto te zetten. Deze kwam keurig op tijd binnen. Het is 12:32 als de 535 117 van BLS het station van Frutigen verlaat. Als RE 4268 is het stel op weg richting Spiez en Bern.
FOTO 4
BLS 475 412 en 475 406 met Melzo shuttle te Frutigen (CH)

Na vertrek van de RE naar Bern, zocht m'n opa maar 't zonnetje op. 'Jij red je toch wel ff die 45 minuten? Spreken we hier weer af, paar minuten voor vertrek'. Ik vind het prima. Ik ging in dat drie kwartier maar wat rondsnuffelen op het station. Beetje wat detailfoto's maken van enkele locs die er stonden. Maar: nog steeds geen cargo gezien. Zelfs de 186 109 van de 2e foto was nog niet gepaseeerd (hoewel het Nordportal van de Lötschberg-basistunnel pas in Frutigen is). Na een half uurtje kwam m'n opa zelf al naar me toe. Toen riep ie me, en zei: 'Hey zie je dat daar!'. Er verschenen twee 475ers van de BLS. Toch nog een cargo gezien

FOTO 5
BLS 486 508 en 486 507 verlaten Spiez (CH) met een lange containertrein richting Brig

In Brig werd niet veel bijzonders gezien. Bakkie koffie, wat eten en met de IC 8 via de Lötschberg-basistunnel terug naar Spiez. Lekker 34 km 'genieten van een Zwarte Zee', zoals m'n opa zei na de rit. In Spiez aangekomen zagen we de desbetreffende containertrein al klaar staan met 2x Re486 ervoor (486 502 en 486 507). Tot dat de 508 er bij kwam, ik dacht: 3x 486? Maar die gedachte veranderde al snel toen de machinisten met elkaar overlegde: de 508 moest er samen met de 507 voor, de 502 moest naar het depot. Na wat rangeren, stond de 508 dan eindelijk voor de trein. Om 15:48 toonde het sein veilig, en om 15:49 kwam het in beweging. We zien de 486 508 samen met de 486 507 en de lange containertrein Spiez verlaten op weg richting Brig. Groetjes aan de vriendelijke machinist, die even bij kwam praten over het rangeren

FOTO 6
SBB 460 113 '100 Jahre SEV' met IC 1076 te Spiez (CH)

Om iets voor half 5 zou er weer vetrokken worden met de IC richting Bern. In die tussentijd werd er nog maar gewacht op wat bijzonders. Op het moment dat m'n opa aankomt zetten met een lading verse bretzels, valt me iets op aan de binnenkomende 460er: de loc is wit, dat betekent bestickering! En deze was zeker bestickerd, het ging om de 460 113 met '100 Jahre SEV' bestickering. Naar mijn mening een zeer fraai locje, vergeleken met de rest van de rode 460ers. Het is 15:49 als de 460 113 binnenloopt met IC 1076 (Domodossola - Basel SBB) vanuit de richting Brig. Na een korte stop ging het verder richting Bern. Een leuke afsluiter van een lang en geslaagd dagje op de Lötschbergbahn!
Dit was deel 2 van mijn fotoreeks over de reis naar Zwitserland. Het volgende deel zal binnenkort online komen, dan laat ik jullie nogmaals weer leuke plaatjes zien.