Jaaroverzicht 2018 Kevin
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>
Succes met de selectie!
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>
Succes met de selectie!
Jaaroverzicht 2018 Kevin
Hierbij mijn jaaroverzicht van 2018. Ook dit jaar weer veel veranderingen in de spoorwereld. Het jaar dat de Vectron steeds meer in Nederland te zie was en is. En het jaar van een aantal trips richting Duitsland en Oostenrijk.
Januari 2018
De keuze voor Januari was erg makkelijk. Mede omdat nog de ''donkere dagen'' zijn. Er werd gekozen voor een plaatje van de nieuwe SNG's van NS die naar Nederland kwamen. Veelal via Bad Bentheim (D) maar ook een enkele keer via Venlo (NL).
De NS heeft 118 van deze nieuwe SNG (Sprinter Nieuwe Generatie) treinstellen besteld, die het SGMm materieel moeten gaan vervangen. Op 23 januari 2018 kwam de 2302 het land binnen. Ditmaal via grensovergang Venlo. Op de foto de 9901 in dienst van RailExperts staat vertrek gereed in station Venlo met het SNG konvooi richting Amsterdam Zaanstraat (NL).
Februari 2018
Ook de keuze voor Februari was erg makkelijk. Omdat de eigen lok van BTE de 110 491 kapot was reed een aantal weken de 140 037 van Press de AlpenExpress begin dit jaar vanaf Venlo op vrijdagavond.
Op vrijdag 16 februari 2018 reed de Alpenexpress weer. Dit jaar was het beginpunt van de trein Leiden Centraal en eindbestemmingen Bludenz (At) en Schladming (At). Op de foto de fraaie blauwe 140 037 in dienst van Press staat vertrekgereed met AlpenExpress 13487 vanuit Leiden Centraal naar Bludenz (At) en Schladming (At) in station Venlo (NL).
Maart 2018
De keuze voor Maart was lastig, in de eerste helft van de maand lag er zelfs nog sneeuw. Maar de tweede helft van de maand was het prachtig zonnig weer. Deze maand werd de nieuwe Flying Dutchman 193 232 maar liefst 4x geplaat. Maar toch viel de keuze op een sneeuwplaat van de Wetron-shuttle vanuit Kaldenkirchen (D).
Een van die treinen die deze dag succesvol maakte was de Wetron-shuttle uit Cabooter Kaldenkirchen (D) die uren vertraagd was. Want deze vertrek normaal tegen 4/5 uur in de ochtend in Kaldenkirchen (D) richting Italië. Zo kon deze trein ook van het to-do lijstje afgehaald worden.
Op de foto Skibril 486 509 in dienst van BLS Cargo onderweg met een fraai beladen Wetron-shuttle vanuit Cabooter Kaldenkirchen (D) naar Busto Arezio (I). Hier de passage vlak achter de Duitse-Nederlandse grens ter hoogte van Kaldenkirchen (D). Waar de trein overigens enkele 100 meters verderop ook vertrokken is.
April 2018
April was dit jaar ook een erg zonnige maand. RRF reed deze maand ook voor het laatst de Blerick-shuttle nadat deze toch niet zo'n succes was (inmiddels rijdt DB Cargo deze en zijn ze regelmatig goed beladen). Deze laatste rit kon ik vastleggen in Horst-Sevenum en de keuze was daarom niet lastig.
Op maandag 19 maart 2018 is RRF gestart met een nieuwe containershuttle tussen de Maasvlakte West (NL) en Venlo (NL). De trein wordt op de terminal bij Cabooter in Blerick (NL)gelost. Uiteindelijk heeft het vervoer maar precies 1 maand geduurd. Want zoals eerder beschreven op donderdag 19 april 2018 was de laatste rit van deze verbinding. Helaas dat zo'n leuke trein weer zo'n einde moet hebben...
Op de foto de Class66 ''Hommel'' 561-04 in dienst van RRF onderweg met een containertrein bijna helemaal beladen met Maersk vanuit Cabooter in Blerick (NL) naar Maasvlakte West (NL). Hier de passage in het Limburgse Horst-Sevenum (NL).
Mei 2018
Nadat April al zo'n zonnige maand was kon Mei daar een vervolg aan geven. Deze maand werd er ook een dagje naar de Linker Rijn gegaan en konden ook paar fraaie loks van het ''to-do lijstje'' worden geschrapt. De keuze was er lastig dus. Maar de keuze is gevallen op de fraaie Paardenlok 189 997 van TXL met de Jan de Rijk-shuttle. Nu we aan het einde van het jaar zijn rijdt deze trein ook al niet meer met 189 maar met witte Crossrail 186'ers maar wel in i.o.v van TXL.
TXL heeft haar 189 997 sinds juli 2017 als paardenloc omgedoopd. Zij werft dan ook voor ''Wir bringen die Kraft von 8500 Pferden auf die Schiene'''. En dit staat de loc heerlijk mooi. Op de foto de fraaie uitgemonsterde 189 997 in dienst van TXL onderweg met de fraaie Jan de Rijk KLV vanuit Venlo (NL) en onderweg naar Melzo Scalo (I) als trein 40231. Hier de passage aan het aan de linker Rheinstrecke liggende Bornheim (D).
Juni 2018
In Juni van dit jaar werd in het begin van de maand een week naar KBS 310 gegaan met Björn en Leon. Daar veel mooie dingen gezien. Aan het einde van de maand werd er nog 3 dagen naar de Rijn gegaan met Leon, Vincent en Enrico. Erg lastige keuze dus. Want bij deze trip werden ook leuke dingen gezien. Toch viel de keuze op de SRI 145 088 met ketels in Woltorf (D). De 1ste keer dat ik deze lok kon vastleggen.
Een van de absolute hoogtepunten van de trip kwam al op dag 2 van de 6. Geheel onverwachts ook omdat het zeer rustig was deze avond. SRI had deze 145 onze kant opgestuurd met een fraaie keteltrein. Op de foto de fraaie 145 088 in dienst van SRI onderweg met een fraaie set verschillende ketels (ketels zijn leeg, zijn bestemd voor het vervoer van kerosine) vanuit Leipzig Halle (D) in de richting van Hannover (D). Hier de passage in Woltorf (D).
Juli 2018
In Juli werd er wederom een dag naar Rijn gegaan ditmaal naar de rechteroever. Ook daar weer behoorlijke vangst. Ook in deze maand wordt gekozen voor de Wetron-shuttle vanuit Kaldenkirchen (D). Ditmaal met een BLS Vectron. Nu we aan het eind van het jaar zijn rijdt deze trein met SBB Vectron.
Op de foto de smerige 475 406 in dienst van BLS Cargo onderweg met een fraai en volbeladen Wetron-shuttle vanuit Kaldenkirchen (D) naar Busto Arezio (I). Hier de passage in het aan de rechter Rijnoever liggende Unkel am Rhein (D).
Augustus 2018
In Augustus 2018 stond nog de jaarlijkse vakantie naar Oostenrijk op het programma. Er werd dit jaar naar de Brenner gegaan maar ook in de buusten van Selzthal (At). Daar is ook keuze op gevallen. Na in de ÖBB Lokfinder te hebben gegeken werd de NightJet 1116 195 op die dag ingezet voor IC 725 en werd er in Bad Mitterndorf (At) een plaatje gemaakt. Ook weer een lok die ik voor het eerst kon fotograferen.
Op de foto de blauwe NightJet-Taurus 1116 195 in dienst van ÖBB onderweg met IC/REX 725 vanuit Stainach-Irding Bahnhof (At) en onderweg naar Wien Hbf (At). Hier de passage in het Oostenrijkse Bad Mitterndorf.
September 2018
September 2018 was een zonnige maand. Maar ook de maand dat HSL weer in Nederland ging rijden. Vanwege de lagen waterstanden in de rivieren reden ze een dikke maand een kolentrein vanuit de Maasvlakte (NL) naar Dillingen an der Saar (D). Standaard reed de paarse 186 383 met deze trein. De keuze was daarom makkelijk. Omdat deze mooie trein wel in het jaaroverzicht moest.
Op de foto de fraaie paarse 186 383 in dienst van HSL onderweg met 22 VTG beladen kolenwagens vanuit Dillingen an der Saar (D) naar de EMO op de Maasvlakte (NL). Hier de passage in het zonnige Duitse Dülken (D).
Oktober 2018
Oktober 2018 was ook een vrij zonnige maand. De keuze was lastig. Want HSL kon met de 186 181 en een Millet ketelwagentrein geklikt worden maar aangezien ik die stek al bij September heb gebruikt werd gekozen voor de deze WRS 421. WRS is een nieuwe vervoerder in Duitsland en heeft 2 146'ers rijden maar ook 3 van SBB gekochte 421'ers. Die allemaal in een mooie blauwe kleurstelling rijden. 1 van die 421'ers kon deze maand worden vastgelegd.
Op de foto de fraaie blauwe oude dame 421 381 in dienst van WRS onderweg met een bonte ketelwagentrein vanuit Holthausen (D) naar Basel Bad Rbf (CH). Hier de passage in het mooi verkleurde Lintorf (D).
November 2018
November 2018 was de maand dat RheinCargo begon et het rijden van cokestreinen tussen Vlissingen Sloehaven (NL) en Bottrop (D). Daar viel de keuze ook op. Met een zonnige plaat in Horst-Sevenum (NL).
Sinds 29 oktober 2018 rijdt RheinCargo een cokes trein tussen Vlissingen Sloehaven (NL) en Bottrop Welheim (D). Tractie van de trein is 1 van de Class66'ers van RheinCargo. Op de foto de DE67 in dienst van RheinCargo onderweg met een lege cokestrein vanuit Vlissingen Sloehaven (NL) naar Bottrop Welheim (D). Hier de passage vlak na station Horst-Sevenum (NL).
December 2018
In de laatste maand van 2018 werd niet veel gedaan qua hobby. De enige strakblauwe dag van deze maand kon een speciale gast in Venlo worden vastgelegd. Een RailAdvanture 111! Nadat deze de vorige nacht al 2 SNG's naar Venlo had gebracht. Werden de koppelwagens de volgende dag weer terug gereden naar Duitsland. RailAdvanture heeft medio 2018 3 111'ers overgekocht van DB en heeft deze helemaal opknapt en in hun eigen RailAdventure kleurstelling gestoken! De keuze was dus ook makkelijk zoals uit het verhaal blijkt.
Op de foto de 111 215 in dienst van RailAdventure die net is vertokken uit station Venlo met 2 RailAdventure koppelwagens vanuit Amsterdam Watergraafsmeer (NL) naar Mönchengladbach (D).
Verder wens ik iedereen nog fijne kerstdagen en een spots 2019!
Groeten,
Kevin / Kay-cee
Januari 2018
De keuze voor Januari was erg makkelijk. Mede omdat nog de ''donkere dagen'' zijn. Er werd gekozen voor een plaatje van de nieuwe SNG's van NS die naar Nederland kwamen. Veelal via Bad Bentheim (D) maar ook een enkele keer via Venlo (NL).
De NS heeft 118 van deze nieuwe SNG (Sprinter Nieuwe Generatie) treinstellen besteld, die het SGMm materieel moeten gaan vervangen. Op 23 januari 2018 kwam de 2302 het land binnen. Ditmaal via grensovergang Venlo. Op de foto de 9901 in dienst van RailExperts staat vertrek gereed in station Venlo met het SNG konvooi richting Amsterdam Zaanstraat (NL).
Februari 2018
Ook de keuze voor Februari was erg makkelijk. Omdat de eigen lok van BTE de 110 491 kapot was reed een aantal weken de 140 037 van Press de AlpenExpress begin dit jaar vanaf Venlo op vrijdagavond.
Op vrijdag 16 februari 2018 reed de Alpenexpress weer. Dit jaar was het beginpunt van de trein Leiden Centraal en eindbestemmingen Bludenz (At) en Schladming (At). Op de foto de fraaie blauwe 140 037 in dienst van Press staat vertrekgereed met AlpenExpress 13487 vanuit Leiden Centraal naar Bludenz (At) en Schladming (At) in station Venlo (NL).
Maart 2018
De keuze voor Maart was lastig, in de eerste helft van de maand lag er zelfs nog sneeuw. Maar de tweede helft van de maand was het prachtig zonnig weer. Deze maand werd de nieuwe Flying Dutchman 193 232 maar liefst 4x geplaat. Maar toch viel de keuze op een sneeuwplaat van de Wetron-shuttle vanuit Kaldenkirchen (D).
Een van die treinen die deze dag succesvol maakte was de Wetron-shuttle uit Cabooter Kaldenkirchen (D) die uren vertraagd was. Want deze vertrek normaal tegen 4/5 uur in de ochtend in Kaldenkirchen (D) richting Italië. Zo kon deze trein ook van het to-do lijstje afgehaald worden.
Op de foto Skibril 486 509 in dienst van BLS Cargo onderweg met een fraai beladen Wetron-shuttle vanuit Cabooter Kaldenkirchen (D) naar Busto Arezio (I). Hier de passage vlak achter de Duitse-Nederlandse grens ter hoogte van Kaldenkirchen (D). Waar de trein overigens enkele 100 meters verderop ook vertrokken is.
April 2018
April was dit jaar ook een erg zonnige maand. RRF reed deze maand ook voor het laatst de Blerick-shuttle nadat deze toch niet zo'n succes was (inmiddels rijdt DB Cargo deze en zijn ze regelmatig goed beladen). Deze laatste rit kon ik vastleggen in Horst-Sevenum en de keuze was daarom niet lastig.
Op maandag 19 maart 2018 is RRF gestart met een nieuwe containershuttle tussen de Maasvlakte West (NL) en Venlo (NL). De trein wordt op de terminal bij Cabooter in Blerick (NL)gelost. Uiteindelijk heeft het vervoer maar precies 1 maand geduurd. Want zoals eerder beschreven op donderdag 19 april 2018 was de laatste rit van deze verbinding. Helaas dat zo'n leuke trein weer zo'n einde moet hebben...
Op de foto de Class66 ''Hommel'' 561-04 in dienst van RRF onderweg met een containertrein bijna helemaal beladen met Maersk vanuit Cabooter in Blerick (NL) naar Maasvlakte West (NL). Hier de passage in het Limburgse Horst-Sevenum (NL).
Mei 2018
Nadat April al zo'n zonnige maand was kon Mei daar een vervolg aan geven. Deze maand werd er ook een dagje naar de Linker Rijn gegaan en konden ook paar fraaie loks van het ''to-do lijstje'' worden geschrapt. De keuze was er lastig dus. Maar de keuze is gevallen op de fraaie Paardenlok 189 997 van TXL met de Jan de Rijk-shuttle. Nu we aan het einde van het jaar zijn rijdt deze trein ook al niet meer met 189 maar met witte Crossrail 186'ers maar wel in i.o.v van TXL.
TXL heeft haar 189 997 sinds juli 2017 als paardenloc omgedoopd. Zij werft dan ook voor ''Wir bringen die Kraft von 8500 Pferden auf die Schiene'''. En dit staat de loc heerlijk mooi. Op de foto de fraaie uitgemonsterde 189 997 in dienst van TXL onderweg met de fraaie Jan de Rijk KLV vanuit Venlo (NL) en onderweg naar Melzo Scalo (I) als trein 40231. Hier de passage aan het aan de linker Rheinstrecke liggende Bornheim (D).
Juni 2018
In Juni van dit jaar werd in het begin van de maand een week naar KBS 310 gegaan met Björn en Leon. Daar veel mooie dingen gezien. Aan het einde van de maand werd er nog 3 dagen naar de Rijn gegaan met Leon, Vincent en Enrico. Erg lastige keuze dus. Want bij deze trip werden ook leuke dingen gezien. Toch viel de keuze op de SRI 145 088 met ketels in Woltorf (D). De 1ste keer dat ik deze lok kon vastleggen.
Een van de absolute hoogtepunten van de trip kwam al op dag 2 van de 6. Geheel onverwachts ook omdat het zeer rustig was deze avond. SRI had deze 145 onze kant opgestuurd met een fraaie keteltrein. Op de foto de fraaie 145 088 in dienst van SRI onderweg met een fraaie set verschillende ketels (ketels zijn leeg, zijn bestemd voor het vervoer van kerosine) vanuit Leipzig Halle (D) in de richting van Hannover (D). Hier de passage in Woltorf (D).
Juli 2018
In Juli werd er wederom een dag naar Rijn gegaan ditmaal naar de rechteroever. Ook daar weer behoorlijke vangst. Ook in deze maand wordt gekozen voor de Wetron-shuttle vanuit Kaldenkirchen (D). Ditmaal met een BLS Vectron. Nu we aan het eind van het jaar zijn rijdt deze trein met SBB Vectron.
Op de foto de smerige 475 406 in dienst van BLS Cargo onderweg met een fraai en volbeladen Wetron-shuttle vanuit Kaldenkirchen (D) naar Busto Arezio (I). Hier de passage in het aan de rechter Rijnoever liggende Unkel am Rhein (D).
Augustus 2018
In Augustus 2018 stond nog de jaarlijkse vakantie naar Oostenrijk op het programma. Er werd dit jaar naar de Brenner gegaan maar ook in de buusten van Selzthal (At). Daar is ook keuze op gevallen. Na in de ÖBB Lokfinder te hebben gegeken werd de NightJet 1116 195 op die dag ingezet voor IC 725 en werd er in Bad Mitterndorf (At) een plaatje gemaakt. Ook weer een lok die ik voor het eerst kon fotograferen.
Op de foto de blauwe NightJet-Taurus 1116 195 in dienst van ÖBB onderweg met IC/REX 725 vanuit Stainach-Irding Bahnhof (At) en onderweg naar Wien Hbf (At). Hier de passage in het Oostenrijkse Bad Mitterndorf.
September 2018
September 2018 was een zonnige maand. Maar ook de maand dat HSL weer in Nederland ging rijden. Vanwege de lagen waterstanden in de rivieren reden ze een dikke maand een kolentrein vanuit de Maasvlakte (NL) naar Dillingen an der Saar (D). Standaard reed de paarse 186 383 met deze trein. De keuze was daarom makkelijk. Omdat deze mooie trein wel in het jaaroverzicht moest.
Op de foto de fraaie paarse 186 383 in dienst van HSL onderweg met 22 VTG beladen kolenwagens vanuit Dillingen an der Saar (D) naar de EMO op de Maasvlakte (NL). Hier de passage in het zonnige Duitse Dülken (D).
Oktober 2018
Oktober 2018 was ook een vrij zonnige maand. De keuze was lastig. Want HSL kon met de 186 181 en een Millet ketelwagentrein geklikt worden maar aangezien ik die stek al bij September heb gebruikt werd gekozen voor de deze WRS 421. WRS is een nieuwe vervoerder in Duitsland en heeft 2 146'ers rijden maar ook 3 van SBB gekochte 421'ers. Die allemaal in een mooie blauwe kleurstelling rijden. 1 van die 421'ers kon deze maand worden vastgelegd.
Op de foto de fraaie blauwe oude dame 421 381 in dienst van WRS onderweg met een bonte ketelwagentrein vanuit Holthausen (D) naar Basel Bad Rbf (CH). Hier de passage in het mooi verkleurde Lintorf (D).
November 2018
November 2018 was de maand dat RheinCargo begon et het rijden van cokestreinen tussen Vlissingen Sloehaven (NL) en Bottrop (D). Daar viel de keuze ook op. Met een zonnige plaat in Horst-Sevenum (NL).
Sinds 29 oktober 2018 rijdt RheinCargo een cokes trein tussen Vlissingen Sloehaven (NL) en Bottrop Welheim (D). Tractie van de trein is 1 van de Class66'ers van RheinCargo. Op de foto de DE67 in dienst van RheinCargo onderweg met een lege cokestrein vanuit Vlissingen Sloehaven (NL) naar Bottrop Welheim (D). Hier de passage vlak na station Horst-Sevenum (NL).
December 2018
In de laatste maand van 2018 werd niet veel gedaan qua hobby. De enige strakblauwe dag van deze maand kon een speciale gast in Venlo worden vastgelegd. Een RailAdvanture 111! Nadat deze de vorige nacht al 2 SNG's naar Venlo had gebracht. Werden de koppelwagens de volgende dag weer terug gereden naar Duitsland. RailAdvanture heeft medio 2018 3 111'ers overgekocht van DB en heeft deze helemaal opknapt en in hun eigen RailAdventure kleurstelling gestoken! De keuze was dus ook makkelijk zoals uit het verhaal blijkt.
Op de foto de 111 215 in dienst van RailAdventure die net is vertokken uit station Venlo met 2 RailAdventure koppelwagens vanuit Amsterdam Watergraafsmeer (NL) naar Mönchengladbach (D).
Verder wens ik iedereen nog fijne kerstdagen en een spots 2019!
Groeten,
Kevin / Kay-cee
Re: Jaaroverzicht 2018 Kevin
Prachtige jaaroverzicht Kevin. Maar-Juli & September zijn mijn favorieten.
-
- Berichten: 3085
- Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
- Locatie: Woerden
- Contacteer:
Re: Jaaroverzicht 2018 Kevin
Mooi! September is mijn favoriet.
Re: Jaaroverzicht 2018 Kevin
Leuk verslag! Mei vind ik de leukste.
Re: Jaaroverzicht 2018 Kevin
Leuke platen,
Maart is de leukste
Maart is de leukste
-
- Berichten: 277
- Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm
Re: Jaaroverzicht 2018 Kevin
Mooi jaaroverzicht naamgenood. Ik ga voor de sneeuwplaat van maart.