
Laten we maar eens beginnen op 21 januari. In november 2017 werd de 1215 van Railpromo bij ons in de loods omgetoverd naar de 1251 voor Railexperts. De loc is vervolgens ingezet voor de wintersporttreinen, en hier zien we de fraaie machine voorbij Haarlem Goederen komen met Alpen Express 13486.

En dan februari.. Wat is het een opgave om uit deze maand een beste foto te kiezen zeg. In een 4-daags tripje naar midden/zuid Frankrijk werd elke minuut daglicht efficiënt ingeplanned en de opbrengst aan foto's was, zeker wetende hoe rustig deze regio kan zijn, extreem hoog. Dagelijks is ofwel de ex-NS 2411 of 2425 actief met ballasttreinen voor LaFarge in Cusset. Op 21 februari komt de LaFarge 1, ofwel 2411, voorbij op de stamlijn met een lege set wagens, op weg naar de groeve.

Februari-bonus. De enige plaatjes uit maart vond ik net niet overzicht-waardig genoeg. Als bonus uit februari móest dan toch deze foto wel geplaatst worden. De fraaiste foto van het februari-tripje was de blauwe 67629 die voorop de beladen watertrein uit La Bourboule voorbij komt, op weg om in Laqueuille de wagens bij het eerste deel van de trein te voegen.
In April werd wel gefotografeerd, maar er zijn foto's uit andere maanden die iets meer in aanmerking komen voor een jaaroverzicht.

In mei was de keuze lastig: de fotorit met de 2454 of de mogelijk laatste ritten van SNCF 67400'n in België? Aangezien de foto uit november ook de 2454 al bevatte viel de keuze op het laatste. Op weg naar de lijn Amiens-Boulogne werd een tussenstop gehouden iets onder Brussel, waar de in februari al eerder gefotografeerde 67629, en 67471 voorbij kwamen met een lege steenslagtrein naar Quenast als trein 49810.

In juni werd eveneens naar Frankrijk vertrokken, nu met Niels en Jeroen. Doel waren de 67400'n en 25500'n rondom Strasbourg, en ook hier kan gesteld worden dat dat doel redelijk is gelukt! Wel viel het weer de laatste dagen een beetje tegen, veel bewolking. De eerste ochtend begon echter goed, toen de 67512 met TER 831807 uit Urmatt vertrok.

Ook juli was een maand van vele spoorse hoogtepunten. Het vervoer van staal in de Houtrakpolder was de grote opvallende hier en verdient zeker een plaatsje in het jaaroverzicht. De 9802 van RFO is hier met de geloste staaltrein onderweg naar de Aziëhavenweg op 14 juli.

Juli -Bonus
Vanwege het ontbreken van een foto in april gooi ik trein 63725 in Zaandam er ook maar bij. Onder dit nummer reed de 6465 van de Westhaven naar Beverwijk toe op 2 juli, en het geheel wordt vastgelegd in het uit duizenden herkenbare station van Zaandam.

In augustus werd de zomervakantie weer gespendeerd in Frankrijk, en ook deze zomer kon er gelukkig nog genoeg worden gefotografeerd worden hoewel de te rijden afstanden steeds groter werden. Op 10 augustus werd koers gezet naar Rodez, waar een vriendin van me met de trein aan zou komen. Deze plek was door mij natuurlijk enigszins tactisch uitgekozen want eigenlijk was ze aangevlogen op Toulouse. Vanaf Rodez kon de volgende ochtend lekker vroeg de auto in gestapt worden om het leeg-mat van nachttrein 3757 vast te leggen. Hier komt de 67441 met drie Corail-rijtuigen voorbij een viaductje in Moularès gezet, op weg vanaf Albi naar Rodez.

In september werd niet veel gefotografeerd, maar de geelgrijze 6461 kon op de zonnige 18 september toch op de gevoelige plaat worden vastgelegd nadat een staaltrein bij Waterland is uitgehaald.

In oktober ging het tussen de 2459 van de VSM op de miljoenenlijn, of de Geleen Express bij Budel. Beiden bijzonder, maar de fotogoederentrein die de 2459 op 21 oktober reed tussen Simpelveld-Wijlre-Kerkrade-Simpelveld was er toch wel een om u tegen te zeggen. Hier komt het fraaie treintje langs de heuvels in Eys, gadegeslagen door veel fotografen.

In november werd er maar 1 keer op uit getrokken voor de hobby, maar wel gelijk een jaaroverzichtwaardig treintje werd gefotografeerd: de bediening van Oude Rietlanden in de Houtrakpolder. 1 trein per 3 weken lijkt de frequentie, maar ook daar zitten schommelingen in. Op 14 november was het de geelgrijze 6461 die een lege trein bij de terminal plaatste.

Hoewel de maand december nog niet om is denk ik dat weinig de inzet van de 2454 met de PON-trein nog kan overtreffen. Door een defect aan hippeltje 9702 werd beroep gedaan op de in Amersfoort staande 2454. Gadegeslagen door veel fotografen deed de loc 4x de bediening bij de auto-importeur. Oude tijden herleven..
Zo, dat was het dan. 12 foto's kunnen nooit 1 jaar beschrijven, maar ik denk dat er toch een aardig overzichtje is ontstaan zo bij elkaar. Veel Frankrijk in ieder geval
