Het huisje dat wij gehuurd hadden, was een typisch rood, Zweeds huisje. Het bevond zich verstopt met uithangende vlag in de bossen.
Nabij het huisje bevond zich een meer. Bij een wandeltocht hieromheen viel mij onder andere deze boom op, die het gewoon lukt om op een rots te groeien.
De volgende ochtend (29 april) was het minder mooi weer, maar er moesten wel boodschappen gedaan worden. Tijd dus voor mij om even een klein haventje op te zoeken nabij Älvängen. Van de 3 cargo's die volgens de theorie in het uur voorbij zouden moeten komen, heb ik maar 1 gezien: de GC 1185 met een stel schuifwandwagens als aannemelijk trein 4566 richting Kil en verder.
De voorstadstreinen Älvängen - Götebörg reden op en aan. De foto toont de VTA 61403 die net als trein 3633 was vertrokken.
Na een getracht bezoek aan de vesting van Bohus (die was helaas dicht) en een 'kasteel' dat gewoon een landhuis bleek te zijn, waren we al iets eerder dan gepland in Långenäs waar 2 goederentreinen zouden passeren. We hadden echter (voor mij) niet veel later moeten zijn, want trein 49240 (Värnamo - Göteborg Skandiahamn) passeerde maar liefst 50 minuten te vroeg in een heftig regenbuitje. Tractie van deze containertrein (helaas leeg aan de loc) was de T66K 714 van CFL.
De volgende dag zou in de loop van de ochtend het zonnetje gaan doorbreken dus men wilde pas 's middags erop uit. Van de gelegenheid werd dankbaar gebruik gemaakt om met de auto naar Alingsås te gaan. Terwijl het inrijsein van Alingsås voor treinen richting Stockholm op rood stond, besloot ik even een kijkje te nemen of er een kilometertje verderop goed te staan was voor treinen richting Götebörg. Helaas kostte mij dat in die 2 minuten een zonfoto van een te vroeg rijdende containertrein van Tågkraft (zo laat krijgen die treinen dus soms pas veilig daar), maar even later werd er dankbaar gebruik van gemaakt. Een half uurtje te vroeg passeerde extra trein 30649 (Örebro - Göteborg Skandiahamnen) bestaande uit de TXL 185 715 + TXL 1012 en een sleep rongenwagens met boomstammen.
Weer terug op mijn oorspronkelijke stek aan het einde van de spoorboog werden dubbeldekkers 3341 en 3310 als trein 176 vastgelegd.
Als het sein anderhalve minuut voor doorkomst niet op groen springt, moet er even verderop gestopt worden en rijdt de trein veel langzamer. Trein 9050 (Göteborg Skandiahamnen - Borlänge) moest wachten op een kruisende stoptrein. De trein bestond uit de GC 1083 en 1268 en een sleep wagens beladen met opvallende containers van het type SECU (Stora Enso Cargo Unit). Deze containers zijn speciaal ontworpen voor de papierindustrie en zouden dan ook na aankomst in Borlänge beladen worden met rollen papier bij de Kvarnsveden paper mill.
Even later passeerde de andere kant op containertrein 42057 van Real Rail AB (een joint venture van Sandahlsbolagen AB en CargoNet AS), met op kop van de 119 009 van CargoNet.
Zeker in de buurt van westkust zijn dit de landschappen zoals je deze tegenkomt in Zweden, heerlijk om te zien.
Aan het eind van de middag werd er weer teruggereden en moesten er boodschappen worden gedaan. 2 Minuten voordat we bij de grote supermarkt zouden zijn zag ik vanuit de auto een stoptrein rijden. Een blik op de dienstregelingsgrafiek leerde mij dat er achter die stoptrein een sneltrein zou rijden en (aangezien cargo's daar vaak een vroeg kunnen rijden) er daarna wel eens een cargo zou kunnen volgen. Die gedachte bleek te kloppen, maar met de hoge opvolgsnelheden in Zweden was de cargo (GC Rc4 + ca. 5 Shimmns) al voorbij voordat de auto stilstond. Dan maar een fotootje van de VTA 61406 als trein 3667 aan de andere kant van de snelweg dan de supermarkt.
's Avonds was het nog steeds mooi weer, dus zag ik geen reden om na het eten niet even terug te gaan naar Nödinge.
Daar aangekomen passeerde de SJ 1381 met IC 375.
En vlak voordat de zon achter de heuvels was verdwenen passeerde de VTA 61404, waarvan ik niet weet of deze als zwaar vertraagde of als extra stoptrein reed.
En wat doe je dan als je de volgende ochtend al veel te vroeg ineens klaarwakker bent (geen idee overigens waarom ik dat was) en het mooi weer is? Precies, foto's maken! Een klein haventje nabij Nol werd op deze dag van de arbeid vastgelegd.
En even later passeerde er wederom een voorstadstrein: de 61407 als trein 3634.
's middags bezochten we met z'n allen met een veerboot het (vrijwel) autoloze eiland Brännö voor de kust van Zweden. Vanaf dit eiland loopt een wandelroute naar en over het nabije eiland Galterö, dat onbewoond is. Op het smalste punt tussen de twee eilanden vormt een klein stenen bruggetje de toegang van Brännö (rechts) naar Galterö (links).
Op 2 mei werd er alweer teruggereden naar Nederland, aangezien ik de dag daarna gewoon weer op de TU moest verschijnen. Onderweg in Denemarken bleek dat de studenten in Zweden ook goed worden voorzien in hun behoeften: met een mooie biertrein verscheen de DBS/GC 185 733 bij de oprit van de Grote Beltbrug.
Op deze stek is het ook mogelijk een foto te maken met die brug op de achtergrond (vanaf de andere zijde van het spoor, waar ook een parkeerplaats is), maar de zon staat daarvoor alleen goed aan het einde van de dag.
Al met al een intensief en geslaagde week en met dank aan Trafikverket voor het altijd publiceren van drgl's. Zo was er ook het een en ander mogelijk om cargo's te platen
