Dordrecht
1.
In tegenstelling tot de NS reedt DB Schenker wél keurig op tijd; nadat de Kijfhoekse heuvelloc 6478 van DBS met maar liefst 18 ketelwagens als trein 62028 op het station van Dordrecht is aangekomen, worden eerst alle koppelingen lang gedraaid om zo de krappe bogen in de Zeehaven te kunnen berijden. Vervolgens vertrekt de trein geduwd via het Dok naar de stamlijn; na het passeren van de grote overweg over de Laan der Verenigde Naties volgt de lijn een groot stuk van de dijk. Op de foto passeert de trein een vestiging van mortelleverancier MegaMix aan de 's-Gravendeelsedijk alwaar het straatspoor verlaten wordt. Als het wissel recht liggend gevolgd wordt beland men op een kort kopspoortje, de voormalige aansluiting van het Zeehavenbedrijf, afbuigend is de huidige aansluiting van het Zeehavenbedrijf te bereiken evenals de rest van de stamlijn, waaronder Standic, de bestemming van deze besneeuwde ketelwagens. Omdat dit de eerste trein van de week is mag de voorste as van de eerste wagen een flink laagje sneeuw van de rails schrapen.
2.
Na de vorige foto wurmde zowel de trein als de fotograaf zich een weg door de sneeuw wat nog een heel avontuur was; de fietspaden waren niet gestrooid of sneeuwvrij gemaakt, maar ja, wat wil men dan ook op een industrieterrein waar vrijwel alleen maar vrachtwagens komen. De fotograaf was echter sneller dan de trein omdat deze een aantal overwegen voorzichtig moest passeren en zo kon er aan de Wieldrechtseweg nog een plaatje geschoten worden van deze 18 wagens lange aanvoertrein voor Standic in de Zeehaven geduwd door de DBS 6478.
3.
Nadat de DBS 6478 de 18 aanvoerwagens tot aan de poort van Standic in de Zeehaven heeft geduwd gaat een medewerker van Standic per fiets de trein langs om te noteren welke wagens er binnenkomen terwijl het personeel van de trein binnen even op temperatuur kan komen. Tijdens dit proces worden de in- en uitritten van vele bedrijven aan de Wieldrechtseweg geblokkeerd door de stilstaande trein en ontstaan er voor diverse bedrijven wachtrijen aan vrachtwagens.
4.
Zo lang als de aanvoertrein was, zo kort is de afvoertrein van Standic in de Zeehaven. Heuvelloc DBS 6478 van de Kijfhoek vertrekt met één ketelwagen van Standic de stamlijn weer op. Aan de Wieldrechtseweg wordt houthandel Jongeneel gepasseerd. De trein vervolgt zijn weg over de stamlijn naar het Dok alwaar de loc wordt omgelopen, vervolgens rijdt men geduwd naar station Dordrecht om als trein 62029 weer naar de Kijfhoek te vertrekken. Terwijl de aanvoertrein geheel uit Nederlandse en Duitse wagens bestond, betrof de afvoerwagen een Franse Zacs van VTG.
Di 15 januari 2013 | Dordrecht Zeehaven
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Di 15 januari 2013 | Dordrecht Zeehaven
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
Re: Di 15 januari 2013 | Dordrecht Zeehaven
Lekkere serie hoor.
"The chase is better than the catch."
Re: Di 15 januari 2013 | Dordrecht Zeehaven
18 wagens, wow...
-
- Berichten: 307
- Lid geworden op: vr sep 07, 2012 8:11 am
- Locatie: Bremen (DE)
Re: Di 15 januari 2013 | Dordrecht Zeehaven
Niet alleen om op te warmen . Net als het noteren van de wagennummers ligt er voor de heren Schenker daar binnen ook altijd het nodige om in te vullen. Zowel op de heen- als terugtrein bevatten de ketelwagens geen UN bordjes?
Re: Di 15 januari 2013 | Dordrecht Zeehaven
Nee, geen enkele wagen was voorzien van bordje met UN-nummer.
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
-
- Site Admin
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Di 15 januari 2013 | Dordrecht Zeehaven
Mooie serie.
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site