Pagina 1 van 1

Jaaroverzicht 2025 Wessel

Geplaatst: di dec 23, 2025 10:36 pm
door wessele
In 2025 is het jaaroverzichten-topic al vroeg geopend! Hoog tijd dus om de balans op te maken. Het was wederom een bijzonder druk jaar op werkgebied, waarbij dus vooral een beroep diende te worden gedaan op de weekenden. Daarbij komt dat de spoeling van interessante doelen wederom een stuk dunner is geworden, doordat er in 2025 weer een aantal spoorverbindingen zijn komen te vervallen. Desondanks was er nog voldoende te beleven om weer een mooi dieseloverzicht in elkaar te zetten!

JANUARI
Afbeelding
Op 2 januari werd langs de fraaie kade van HES (voorheen: OBA) Amsterdam de Railexperts 6002 vastgelegd tijdens het laadproces van een kolentrein t.b.v. NIAG. De trein bestond uit 42 wagens en de trein werd omwille van het hoge gewicht in combinatie met het beperkte vermogen van de kleine V60 in twee delen uitgehaald. Het hier vastleggen van een trein was in 2025 jammer genoeg niet vanzelfsprekend. Het aantal kolentreinen neemt Europees gezien al jaren af wat een logisch gevolg is van de bekende energietransitie. Met twee aanwezige bulkterminals is dit in Amsterdam ook goed te merken.


FEBRUARI
Er werden geen noemenswaardige foto's gemaakt in februari. Hiervoor in de plaats komt een bonusfoto voor de maand maart.

MAART
Afbeelding
Het UC-netwerk van DB Cargo brokkelt al jaren af. Deze ontwikkeling kwam in 2025 in een stroomversnelling. Diverse bedieningen door het hele land zijn dit jaar in ijl tempo teruggebracht in frequentie of zelfs compleet vervallen. De door uw fotograaf geliefde Halve Zolenlijn kon daarbij de dans niet ontspringen en verloor dit jaar haar vaste verkeer. Per 01.04.2025 zegde "Graaf" haar contract op, waarmee het bestaansrecht van treinkoppel 62014/62015 verviel. Van dit alles had uw fotograaf op 5 maart nog geen weet, en werd er kort voor het ingaan van de zomertijd afgegaan op een melding dat eenling 6461 de afvoertrein voor haar rekening mocht nemen. Nog geen maand later stopte het vervoer, en komt er zéér incidenteel nog eens een verdwaalde wagen naar Oosterhout met wagens voor Teuben, dat nog een handvol wagens mocht ontvangen in 2025.


MAART BONUS
Afbeelding
Met ingang van januari 2025 werd RTB CARGO weer actief in Zeeuws Vlaanderen. Tot driemaal per week worden kalkslurrytreinen opgehaald langs de befaamde Blauwe Kade in Terneuzen naar diverse bestemmingen. Net als in 2022 is het voornamelijk een Class'66 die haar baantjes trekt door het fraaie Zeeuwse land. De treinlengte varieert per bestemming. Op 3 maart werden er 17 wagens opgehaald die later zouden worden doorgevoerd richting de Belgische Ardennen. Loc van dienst was de in 2024 geschilderde PB10, welke voorzien is van een fraai groot RTB logo.


APRIL
Afbeelding
In 2025 verzorgde RFO voor een korte periode de lastmile van de kalkslurrytreinen tussen Omya Moerdijk en Virton. Het was een fraaie toevoeging aan het werkpakket van deze oude diesels. Helaas liet de dienstverlening te wensen over. Op 25 april was het de 6703 die belast was met het overbrengen van 19 lege kalkslurrywagens vanuit Virton richting Omya. Na een regenachtige dag trok het aan het einde van de middag mooi open, en werd naar Lage Zwaluwe gereden om dit fraaie schouwspel vast te leggen. Kort na vertrek zien we de RFO 6703 met zijn sleepje wagens door de polder van Lage Zwaluwe rijden tijdens zijn tocht richting Moerdijk. Jammer genoeg zal het verkeer tussen Omya Moerdijk en Virton worden beëindigd per 01.01.2026.


MEI
Afbeelding
Ook in 2025 reed DBC nog treinen met caprolactam tussen Lutterade DSM en Getec in Emmen. De treinen kenmerken zich al jaren door het feit dat er nagenoeg volledig in het donker gereden wordt. Tijdens de prachtige zonsopkomst van 13 mei zien we de DBC 6454 ter hoogte van Wilhelmsoord passeren met zijn aanvoertrein. Niet veel later zou het station van Emmen worden bereikt, waar na het omlopen van de locomotief de reis richting raccordement "Akzo" kon worden voortgezet. Deze trein leek eind 2025 met het sluiten van "Fibrant" op het DSM complex ook het loodje te leggen, maar voorlopig lijkt het erop dat de trein op incidentele basis blijft rijden.


JUNI
Afbeelding
Tijdens de zonovergoten morgen van 21 juni werd de prachtig opgeknapte- en recent opnieuw in dienst gestelde V60 6006 van Railexperts opgestart om een tweetal lege gastreinen te plaatsen bij Vopak. De treinen kwamen de nacht ervoor aan met Rail Force One, dat Railexperts inhuurt voor de lastmile in Vlissingen. Met de eindbestemming rechts in beeld zien we de trein tijdens de opduwbeweging passeren terwijl de temperatuur al bijna tot 30 graden is opgelopen. De langste dag van 2025 bleek ook een hele warme.


JULI
Afbeelding
Een bediening die dapper standhoud is die van Euroports op Antwerpen bundel Zuid Amerika. Tot twee keer per week komt DBC hier een handvol wagens brengen voor de lokale vestiging van Euroports ten behoeve van het vervoer van kalkslurry. Op 22 juli werd de van Belgische vlag voorziene 6512 afgevaardigd om vier wagens te brengen. Om bundel Zuid Amerika te bereiken dient eerst via bundel IJsland te worden gereden. Hier stapt de rangeerder achterop de trein, waarna de laatste honderden meters geduwd worden afgelegd. Kort na het kopmaken op bundel IJsland zijn we 6512 tijdens zijn geduwde tocht naar de eindbestemming.


JULI BONUS
Afbeelding
Sinds 2022 rijdt RTB CARGO wekelijks vanuit Kecskemet (HU) naar Born met Mercedestreinen. De trein worden gelost bij Koopman terminal, dat voordien al jaren geen treinen meer ontving. Met het wegvallen van nagenoeg al het andere spoorvervoer in de haven van Born is de trein een graag geziene gast. Op 4/7 kwam de eerste trein namens Hödlmayr aan in Born, en was het de 2019 305 "Krefti" die de tractie mocht verzekeren. Door vertraging was het mogelijk om een plaatje te maken in Born onder de juiste zonnestand. Met de grote aanstaande verbouwing van de Mercedes-fabriek in Kecskemet komt dit vervoer stil te liggen gedurende de eerste maanden van 2026.


AUGUSTUS
Er werden geen noemenswaardige foto's gemaakt in augustus. Hiervoor in de plaats kwam een bonusfoto van de maand juli.

SEPTEMBER
Afbeelding
Een fenomenale opsteker in 2025 was het vervoer vervuilde grond vanuit de Eemshaven. Het betekent een voorlopige revival van het spoorvervoer in Nederlands' noordelijkste haven. Op 24 september ging de 6413 na het aanleveren van wagens in Delfzijl los naar de Eemshaven om weer een trein op te halen. Kort na vertrek vanuit de Eemshaven wordt de Emmapolder doorkruist op de tocht richting Roodeschool en Groningen. Kort voor station Roodeschool zien we de DBC 6413 met 10 beladen wagens passeren richting Onnen. Kort daarna wordt de aansluiting "Roodeschool Aardgascondensaat Aansluiting" gepasseerd, wat toegang geeft tot het voormalige laadstation van Noordgastransport.


SEPTEMBER BONUS
Afbeelding
Op 30 september vertrok er voor het eerst sinds lange tijd weer een beladen trein vanaf Covra in Vlissingen Sloehaven. De wagens in dit korte transport zijn beladen met afval afkomstig van de kerncentrale in Borssele. De trein vertrekt vanaf Covra met een loc aan de vóór en achterzijde van de trein om snel van richting te kunnen wisselen.

Kort na vertrek zien we de DBC 6511 met drie beladen wagens onder begeleiding van een militair rijtuig met achterop de 6517 passeren, terwijl de fotograaf haast omsingeld wordt door een groot aantal politieauto's en een helikopter die het transport nauwlettend in de gaten hielden.


OKTOBER
Afbeelding
Op 18 oktober zien we de DBC 6454 passeren door de Tussenklappenpolder in Muntendam met 20 beladen wagens. De trein zou weldra arriveren bij Nedmag, waar de wagens in hoog tempo worden gelost door middel van een losklep. Het proces duurt in zijn totaliteit, afhankelijk van het aantal wagens, zo'n 3 à 4 uur. Hierdoor wordt vaak te vroeg teruggereden naar Onnen, wat 's zomers ook voor mogelijkheden zorgt voor de lege retourtrein. Met ingang van de nieuwe jaardienst is het niet langer mogelijk om de trein op zaterdagmiddag vast te leggen in de Tussenklappenpolder, daar de opzet van de treindienst is aangepast.


NOVEMBER
Er worden geen noemenswaardige foto's gemaakt in november. Hiervoor in de plaats kwam een bonusfoto voor de maand september.

DECEMBER
Afbeelding
In 2025 kon de door uw fotograaf geliefde meettrein BRT-91, alias mP Jules, weer regelmatig worden vastgelegd. Op 2 december kwam het voertuig een dagje meten in Zeeuws-Vlaanderen. De Motorpost werd dit keer opnieuw door DB Cargo voorgetrokken over de niet geëlektrificeerde spoorlijnen, die dit geïsoleerde stukje spoorwegnetwerk in Zeeuws-Vlaanderen te bieden heeft. Het was de 6517 die hiervoor werd afgevaardigd. De eerste meetrit was naar spooremplacement DOW. Dit chemisch cluster beschikt over een eigen spoorwegnetwerk, dat buiten ProRail-gebied ligt, en een heuse eigen regelgeving kent. Dit is hier terug te zien aan de afwijkende seinen. Kort na het kopmaken zien we de DBC 6517 vertrokken van Sluiskil DOW voor de retourrit naar Sas van Gent.

En daarmee is er weer een einde gekomen aan het jaarlijkse overzicht. Alvast de allerbeste wensen aan jullie allemaal voor 2026, en wellicht tot ziens aan het spoor in het nieuwe jaar

Re: Jaaroverzicht 2025 Wessel

Geplaatst: wo dec 24, 2025 12:06 am
door derquinho
Heel fraaie serie Wessel! Mijn favoriet is juni. Dit locje moet er bij mij ook snel een keer op!

Re: Jaaroverzicht 2025 Wessel

Geplaatst: wo dec 24, 2025 8:07 am
door GvTrail
Fraaie serie, moeilijke keus.

Re: Jaaroverzicht 2025 Wessel

Geplaatst: wo dec 24, 2025 12:05 pm
door 1622
Mooie serie met december als favoriet!

Re: Jaaroverzicht 2025 Wessel

Geplaatst: wo dec 24, 2025 12:11 pm
door SLT09
Gave diesel serie! September en de maart bonus zijn ontzettend gaaf!

Re: Jaaroverzicht 2025 Wessel

Geplaatst: wo dec 24, 2025 12:50 pm
door Marcel
Heerlijke serie weer Wessel!

Re: Jaaroverzicht 2025 Wessel

Geplaatst: wo dec 24, 2025 5:51 pm
door BjörnNielsen
Erg knatsch jaaroverzicht. Veel moois maar de nuceair van september springt er bovenuit!

Re: Jaaroverzicht 2025 Wessel

Geplaatst: do dec 25, 2025 10:06 am
door David
Zeer fraaie serie met beide septemberplaten als favorieten!

Re: Jaaroverzicht 2025 Wessel

Geplaatst: do dec 25, 2025 11:33 am
door Rens
Slechts 4 vervoerders, maar weer een mooi jaaroverzicht!

Re: Jaaroverzicht 2025 Wessel

Geplaatst: do dec 25, 2025 12:06 pm
door LuukM
Mooi gedaan! Mei is mijn favoriet

Re: Jaaroverzicht 2025 Wessel

Geplaatst: do dec 25, 2025 1:41 pm
door VinceCargo
Prachtig overzicht met juni als favoriet

Re: Jaaroverzicht 2025 Wessel

Geplaatst: do dec 25, 2025 1:52 pm
door ov_wijzer
Fraai overzicht, met September als favoriet!

Re: Jaaroverzicht 2025 Wessel

Geplaatst: do dec 25, 2025 1:54 pm
door tiemen
Fraaie (diesel)reeks Wessel! Ik ga voor mei

Re: Jaaroverzicht 2025 Wessel

Geplaatst: do dec 25, 2025 2:52 pm
door NS1707
Fraai zonnig overzicht, Wessel! De Groningse foto's vind ik het leukste!

Re: Jaaroverzicht 2025 Wessel

Geplaatst: do dec 25, 2025 4:20 pm
door RedmarStam
Heel fraai overzicht, Wessel. De platen uit mijn regio zijn mijn favoriet! ;)

Re: Jaaroverzicht 2025 Wessel

Geplaatst: do dec 25, 2025 4:56 pm
door robehv
Fraai overzicht. Ook leuk heel overzicht zonder platen op de hoofdbaan.

Re: Jaaroverzicht 2025 Wessel

Geplaatst: do dec 25, 2025 5:38 pm
door jamielindner
Gaaf overzicht! Juni is favoriet