Januari
Op 22 januari was ik kort in Bad Bentheim waar ik de 193 583 van Captrain op de foto kon zetten.

Februari
In het weekend van zondag 11 februari was de treinenloop rond Woerden behoorlijk in de war door werkzaamheden. Op de 8800 serie tussen Woerden en Leiden werd ICM ingezet. Een mooie gelegenheid om even naar Bodegraven te fietsen en daar de 4213 en 4246 gebroederlijk naast elkaar op de foto te zetten.

Maart sla ik even over, ondanks de ICNG en Hondekop die ik in Woerden vast wist te leggen. Deze zijn wel op treinposities te vinden.
April
Voor april kies ik voor deze toevallige ontmoeting tussen Nightjet 421 getrokken door de 193 931 en ICNG 3145 die bezig was met proef- of instructieritten. Beiden op station Utrecht Centraal.

Mei
Helemaal klaar met het natte, grijze weer in Nederland gingen we als gezin in de meivakantie naar Spanje, naar Catalunya om precies te zijn. Daar heb ik veel foto's gemaakt van het mooie Spaanse spul, maar helaas waren de fotoomstandigheden niet ideaal (veel palmbomen die in de weg stonden

Nog meer mei
De maand mei bleek uiteindelijk een vruchtbare fotomaand, want op 26 mei was ik in Amersfoort en trof ik daar meerdere gebroken neuzen van Train Charter Services.
Na een flitsende wolkbreuk kwam TCS 101002 met de hagelnieuwe ICE 3 Neo 8009 station Amersfoort binnenrijden, om weer te vertrekken in de richting van Duitsland.
Iets later, het was ondertussen wat opgeklaard, stonden TCS 101 004 met de Dinner Train, en achterop de TCS 101 003, klaar voor een culinair rondje met gasten. Niet wetende dat het doek enkele maanden zou vallen voor deze unieke service.

Bewegende beelden van de Dinner Train zijn er ook. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=IQJYY6L-Lio
Juni slaan we maar even over
Juli
In juli begon de zomervakantie. Wij gingen op vakantie naar Zweden en Noorwegen. Daar heb ik niet superveel treinen gezien, maar toch ben ik er af en toe even tussenuit gesneakt om toch wat foto's te maken...
Zo ook op 31 juli op het station van Malmö waar ik meerdere exemplaren zag van de iconische X2000 treinstellen. Onder andere de SJ 2011 en 2031 op de foto hieronder.

Augustus Toen was het alweer augustus. Na wat omzwervingen in Zweden gingen we door naar Noorwegen. We brachten ook een bezoek aan Flåm. We zijn niet met de Flåmsbana meegeweest, maar hebben wel het kleine museum bezocht, en konden de trein op de foto zetten. De Vy El18 2250 staat op 14 augustus 2024 achter de Flåmsbana klaar op het station van Flåm. De trein heeft een loc aan de voor- en achterzijde die samen helpen om de trein tegen de steile hellingen op te krijgen.

September
Helaas kwam de vakantie weer ten einde. Maar toen ik op 7 september nog even op station Woerden stond te kijken kwam daar de Rail Force One 203 614, met een vers kleurtje, voorbij tuffen. Een leuke verrassing!

Oktober
Op 3 oktober was ik een dagje vrij en had ik het plan opgevat om wat op de bonnefooi door Duitsland te gaan touren. Bij Venlo de grens over, en aan het einde van de dag bij Heerlen weer terug de grens over. Zo gezegd, zo gedaan, behalve dat ik even vergeten was dat Duitsland op 3 oktober de Duitse Eenheid viert... Desondanks toch wat leuke dingen gezien, hoewel het fotografisch wel een beetje tegenviel. Onderstaande overzicht vanaf de verkeersbrug over het goederenemplacement van Neuss vond ik desondanks wel leuk om te delen.

Maar ook deze flink verbouwde V160 van een Duitse spoorbouwlogisticus was toch wel erg leuk. Vooral met het bijbehorende geluid. FSI Logistik 216 121 staat op 3 oktober 2024 op station Düsseldorf-Bilk.

November
Het jaar leek al tegen het einde te lopen, toen ik op doortocht in Amersfoort toch nog een goederentrein op de foto kon zetten.
Mede door de avondzon is het mijn meest gewaardeerde foto op treinposities geworden. Met deze foto sluit ik dit jaaroverzicht daarom maar af. De RTB 2019 311 en 186 426 met de PCC-shuttle op 12 november in Amersfoort.

December sla ik dus over.
Ik hoop dat jullie genoten hebben en ben benieuwd naar jullie reacties.
Walter