Jaaroverzicht 2024 LuukM
Geplaatst: zo dec 29, 2024 2:01 pm
Het einde van 2024 is alweer in zicht, dus is dit hèt moment om terug te blikken op het afgelopen jaar. Het jaar waarin ik de hobby van treinen fotograferen opgepakt heb dankzij een goede vriend. Omdat ik pas in de zomer van 2024 ben begonnen met het fotograferen van treinen bestaat dit overzicht enkel uit foto's gemaakt in augustus (en slechts één foto gemaakt in september): het najaar van 2024 werd gekenmerkt door veel regen en donkere dagen, wat helaas nauwelijks mooie plaatjes heeft opgeleverd. Hopelijk komt hier in 2025 verandering in!
Augustus (1)
De eerste foto van dit jaaroverzicht werd gemaakt op 2 augustus. De Kameel van het Spoorwegmuseum was voor onderhoud naar Zutphen geweest en reed op de avond van 2 augustus terug naar haar thuisbasis: Utrecht Maliebaan, het station van het Spoorwegmuseum. In de lage avondzon passeert NSM 20 de fotografen tussen Elst en Arnhem Zuid.

Augustus (2)
De tweede foto werd op 5 augustus genomen. Om de Nederlandse bezoekers van het jaarlijkse Sziget festival in Hongarije op locatie te krijgen werden twee treinen tussen Utrecht Centraal en Budapest Keleti ingezet. Deze treinen werden elk gereden met twee locs van TCS: een 1700 voorop in Nederland en een BR101 voor in het buitenland. Beide ritten werden vastgelegd; deze foto is van de eerste rit richting Budapest.

Augustus (3)
Ook de derde foto werd op 5 augustus genomen. Deze foto was echter niet gepland: ik zou deze avond naar het station van Zaltbommel gaan om de tweede rit van de Sziget Express op de foto te zetten. Wat ik niet wist was dat er een testrit van een ICNG op de planning stond. Deze foto vond ik achteraf zo goed gelukt dat deze ook een plekje in het jaaroverzicht verdiend heeft.

Augustus (4)
Op 8 augustus werd een bijzondere goederentrein gemeld: HSL Logistik zou een keteltrein bestaande uit 3 ketels van de Houtrakpolder naar Moerdijk rijden met een TRAXX en een G2000. Omdat er twee locs voor zo'n korte trein zaten wilde ik deze graag op de foto hebben en ben ik op de fiets gestapt naar het station. Het weer zat goed mee: het was zonnig, lekker warm en er waren mooie wolken op de achtergrond te zien. Al met al dus een geslaagde foto.

Augustus (5)
9 augustus was een rustige zomerdag, waarbij niet veel gefotografeerd werd. Wel zou er in de avond nog een graantrein naar Oss rijden voor de 1829 van RFO. Met een vriend werd besloten om richting Ravenstein te rijden om deze op de foto te zetten. Zoals op de foto te zien waren er een aantal grote wolken in de omgeving. Dit kon twee kanten op gaan: de foto zou heel mooi worden met een aantal wolken op de verder strakblauwe lucht of de trein zou precies in de schaduw van één van deze wolken rijden. Het bleek de eerste optie en de trein werd op 9 augustus omstreeks 19:00 vastgelegd bij Ravenstein.

Augustus (6)
Na een aantal dagen geen foto's gemaakt te hebben werden op 14 augustus weer foto's gemaakt: door een storing in een tunnel tussen Rotterdam en Breda werden alle Eurostar treinen omgeleid via Utrecht en Tilburg. Omdat deze treinen normaal gesproken niet door Zaltbommel rijden wilde ik dit graag een keer vastleggen. De eerste foto van een TGV op Zaltbommel werd noodgedwongen met de telefoon gemaakt: ik was vergeten mijn SD-kaart terug in de camera te stoppen... De tweede foto van een TGV op Zaltbommel werd wel met de camera gemaakt en deze was gelukkig goed gelukt.

Augustus (7)
Op 19 augustus werd weer een foto gemaakt op Zaltbommel. Ditmaal een tweetal museumtreinen: de Mat '54 en de DE1 van het Spoorwegmuseum moesten voor onderhoud naar Blerick. Op de foto de heenrit van de beide treinstellen (met de Mat '54 386 voorop) door Zaltbommel.

Augustus (8)
Omdat mijn vakantie alweer bijna ten einde was werd besloten om een dagje naar Antwerpen te gaan. Één van de mooiste stations van Europa, met een grote variatie aan treinen. Zo werd onder de hoge kap op de bovenste verdieping van het station deze MR80 van de NMBS vastgelegd. Helaas heb ik de eindbestemming niet kunnen achterhalen.

Augustus (9)
Normaal gesproken rijdt de European Sleeper veel te vroeg om op de foto te kunnen zetten. Op 19 augustus was dit niet het geval: de trein kwam met 5 uur (!) vertraging aan in Nederland. Het gevolg: ik kon de European Sleeper met treinnummer 452 (met inmiddels 4 uur en 58 minuten vertraging) om 13:10 op de foto zetten.

Augustus (10)
Op 24 augustus, aan het einde van mijn vakantie, werd nog een dagje ingeruimd voor het maken van een aantal foto's. Er werd naar Rotterdam gereisd waar een tunnelstoring wist te voorkomen dat ik verder kon reizen. Als troostprijs werden een aantal foto's gemaakt, waar deze foto één van de mooiste van was.

Augustus (11)
De laatste foto van augustus en daarnaast de laatste van mijn zomervakantie was wederom een foto van een testrit van de ICNG. Deze keer geen 'normale' ICNG, maar twee treinstellen van 8 delen in de 'Flow' kleurstelling. Al met al een 330 meter lange trein, één van de langst mogelijke treinen in Nederland. Dit alles werd bij Schalkwijk vastgelegd in de avondzon van 28 augustus. Deze treinstellen zijn inmiddels allebei in dienst op de EuroCity Direct in de dienstregeling van 2025.

September
Het eerste volledige weekend van september stond in het teken van stoomtreinen: er werd naar de Veluwe gereden voor het jaarlijks terugkerende stoomtreinfestival Terug naar Toen. Een evenement waarbij de VSM en SSN samen een groot aantal stoom- en dieseltreinen rijden tussen Apeldoorn en Dieren. Één van de best gelukte foto's werd op vroege, mistige ochtend van de eerste dag gemaakt: de eerste goederentrein van de zaterdag, gereden met de VSM 41 241.

Dit was mijn allereerste jaaroverzicht, hopelijk kan ik volgend jaar wat meer foto's maken zodat alle maanden vertegenwoordigd kunnen zijn. Voor nu wens ik jullie alvast een mooi 2025 met veel (foto) geluk!
Augustus (1)
De eerste foto van dit jaaroverzicht werd gemaakt op 2 augustus. De Kameel van het Spoorwegmuseum was voor onderhoud naar Zutphen geweest en reed op de avond van 2 augustus terug naar haar thuisbasis: Utrecht Maliebaan, het station van het Spoorwegmuseum. In de lage avondzon passeert NSM 20 de fotografen tussen Elst en Arnhem Zuid.

Augustus (2)
De tweede foto werd op 5 augustus genomen. Om de Nederlandse bezoekers van het jaarlijkse Sziget festival in Hongarije op locatie te krijgen werden twee treinen tussen Utrecht Centraal en Budapest Keleti ingezet. Deze treinen werden elk gereden met twee locs van TCS: een 1700 voorop in Nederland en een BR101 voor in het buitenland. Beide ritten werden vastgelegd; deze foto is van de eerste rit richting Budapest.

Augustus (3)
Ook de derde foto werd op 5 augustus genomen. Deze foto was echter niet gepland: ik zou deze avond naar het station van Zaltbommel gaan om de tweede rit van de Sziget Express op de foto te zetten. Wat ik niet wist was dat er een testrit van een ICNG op de planning stond. Deze foto vond ik achteraf zo goed gelukt dat deze ook een plekje in het jaaroverzicht verdiend heeft.

Augustus (4)
Op 8 augustus werd een bijzondere goederentrein gemeld: HSL Logistik zou een keteltrein bestaande uit 3 ketels van de Houtrakpolder naar Moerdijk rijden met een TRAXX en een G2000. Omdat er twee locs voor zo'n korte trein zaten wilde ik deze graag op de foto hebben en ben ik op de fiets gestapt naar het station. Het weer zat goed mee: het was zonnig, lekker warm en er waren mooie wolken op de achtergrond te zien. Al met al dus een geslaagde foto.

Augustus (5)
9 augustus was een rustige zomerdag, waarbij niet veel gefotografeerd werd. Wel zou er in de avond nog een graantrein naar Oss rijden voor de 1829 van RFO. Met een vriend werd besloten om richting Ravenstein te rijden om deze op de foto te zetten. Zoals op de foto te zien waren er een aantal grote wolken in de omgeving. Dit kon twee kanten op gaan: de foto zou heel mooi worden met een aantal wolken op de verder strakblauwe lucht of de trein zou precies in de schaduw van één van deze wolken rijden. Het bleek de eerste optie en de trein werd op 9 augustus omstreeks 19:00 vastgelegd bij Ravenstein.

Augustus (6)
Na een aantal dagen geen foto's gemaakt te hebben werden op 14 augustus weer foto's gemaakt: door een storing in een tunnel tussen Rotterdam en Breda werden alle Eurostar treinen omgeleid via Utrecht en Tilburg. Omdat deze treinen normaal gesproken niet door Zaltbommel rijden wilde ik dit graag een keer vastleggen. De eerste foto van een TGV op Zaltbommel werd noodgedwongen met de telefoon gemaakt: ik was vergeten mijn SD-kaart terug in de camera te stoppen... De tweede foto van een TGV op Zaltbommel werd wel met de camera gemaakt en deze was gelukkig goed gelukt.

Augustus (7)
Op 19 augustus werd weer een foto gemaakt op Zaltbommel. Ditmaal een tweetal museumtreinen: de Mat '54 en de DE1 van het Spoorwegmuseum moesten voor onderhoud naar Blerick. Op de foto de heenrit van de beide treinstellen (met de Mat '54 386 voorop) door Zaltbommel.

Augustus (8)
Omdat mijn vakantie alweer bijna ten einde was werd besloten om een dagje naar Antwerpen te gaan. Één van de mooiste stations van Europa, met een grote variatie aan treinen. Zo werd onder de hoge kap op de bovenste verdieping van het station deze MR80 van de NMBS vastgelegd. Helaas heb ik de eindbestemming niet kunnen achterhalen.

Augustus (9)
Normaal gesproken rijdt de European Sleeper veel te vroeg om op de foto te kunnen zetten. Op 19 augustus was dit niet het geval: de trein kwam met 5 uur (!) vertraging aan in Nederland. Het gevolg: ik kon de European Sleeper met treinnummer 452 (met inmiddels 4 uur en 58 minuten vertraging) om 13:10 op de foto zetten.

Augustus (10)
Op 24 augustus, aan het einde van mijn vakantie, werd nog een dagje ingeruimd voor het maken van een aantal foto's. Er werd naar Rotterdam gereisd waar een tunnelstoring wist te voorkomen dat ik verder kon reizen. Als troostprijs werden een aantal foto's gemaakt, waar deze foto één van de mooiste van was.

Augustus (11)
De laatste foto van augustus en daarnaast de laatste van mijn zomervakantie was wederom een foto van een testrit van de ICNG. Deze keer geen 'normale' ICNG, maar twee treinstellen van 8 delen in de 'Flow' kleurstelling. Al met al een 330 meter lange trein, één van de langst mogelijke treinen in Nederland. Dit alles werd bij Schalkwijk vastgelegd in de avondzon van 28 augustus. Deze treinstellen zijn inmiddels allebei in dienst op de EuroCity Direct in de dienstregeling van 2025.

September
Het eerste volledige weekend van september stond in het teken van stoomtreinen: er werd naar de Veluwe gereden voor het jaarlijks terugkerende stoomtreinfestival Terug naar Toen. Een evenement waarbij de VSM en SSN samen een groot aantal stoom- en dieseltreinen rijden tussen Apeldoorn en Dieren. Één van de best gelukte foto's werd op vroege, mistige ochtend van de eerste dag gemaakt: de eerste goederentrein van de zaterdag, gereden met de VSM 41 241.

Dit was mijn allereerste jaaroverzicht, hopelijk kan ik volgend jaar wat meer foto's maken zodat alle maanden vertegenwoordigd kunnen zijn. Voor nu wens ik jullie alvast een mooi 2025 met veel (foto) geluk!