Jaaroverzicht 2024 Björn
Geplaatst: ma dec 23, 2024 11:41 am
Het jaar is bijna ten einde en daarom is het hoog tijd om hier in woord en beeld terug te blikken op 2024. Een jaar waarin het helaas op veel plekken in de wereld niet goed gaat en dat is eigenlijk nog zacht uitgedrukt. Meteorologisch gaat 2024 de boeken in als een jaar van uitersten: het jaar begon met wat sneeuw en uiteindelijk werd het het warmste maar tevens ook het natste jaar sinds de metingen. Vooral dat laatste zie je terug in het jaaroverzicht met een aantal fotoloze maanden. Op persoonlijk vlak valt een aantal dingen op, waaronder het twintig jarige samenzijn met mijn vrouw en de grote verbouwing in de woonkamer en keuken. Op werkvlak veranderde er weinig, al is het verlies van het busvervoer van Fryslân aan Qbuzz treurig. Gevolgen voor mij heeft het gelukkig niet, aangezien ik alweer een aantal jaar met veel plezier treintjes plan bij Arriva.
Op hobbygebied kon er dit jaar met name in de tweede helft van het jaar goed gescoord worden. Vanwege de enorm wisselvallige winter en lente leek het alsof 2024 een heel saai jaar zou gaan worden. Absoluut hoogtepunt was dit jaar de vrij spontaan geboekte zomervakantie naar Slovenië, waar ik eerst alleen maar over kon dromen. Daarnaast werd 2024 vooral een succes vanwege een paar zonnige dagen in juni en november. Voor mij als inwoner van Leeuwarden is het gezien de lange aanrijtijden toch altijd een afweging maken of er iets te scoren valt of dat je op voorhand de dag kan gaan skippen voor wat betreft de hobby.
En dan nu 2024 in 12 foto's:
1. JANUARI
Een zeer rustige maand met weinig mooie dagen of zin om erop uit te gaan. Een uitzondering was 18 januari, toen ik werd getipt dat RFO met haar Euro9000 een ketelwagentrein zou rijden van Bad Bentheim naar Rotterdam. De zon scheen en er lag een laagje sneeuw en dus werd er, voor één trein, naar Twente gereden.
Rail Force One 2019 302 reed op 17/18 januari de eerste commerciële rit in Nederland. Na een nachtje overstaan in Almelo continueerde de loc haar rit richting Rotterdam met aan de haak een bijzonder fraaie ERR ketelwagentrein beladen met zonnebloemolie.
In februari werden vanwege het vele slechte weer geen foto's gemaakt en maart bestond uit een dagje Betuweroute en een lokale foto, die het jaaroverzicht niet gehaald hebben. Ook april ging bijna fotoloos de boeken in, zodat we voor de tweede foto van het jaaroverzicht alweer in mei zijn aanbeland.
2. MEI
Op zondag 12 mei besloot ik vanwege het mooie weer een dagje in Twente op pad te gaan. Dat bleek een goede keus want er reden veel leuke treinen waaronder ook een aantal extraatjes zoals TCS met de ICE overbrenging en RRF 4400 met ketelwagens.
Al jaren staat een zonplaatje van een goederentrein aan de noordkant van de ingraving van Assel op het lijstje. Dat is erg lastig want meestal rijdt er vroeg in de ochtend niks aan cargo richting Bad Bentheim. Deze zondag zou VolkerRail met haar 7143 een ombouwtrein van Amersfoort naar Bad Bentheim rijden. Er werd extra vroeg opgestaan om op tijd in Assel te zijn, en het resultaat komt dan ook terug in het jaaroverzicht.
3. JUNI (1)
Railexperts reed op 7 juni een chartertrein naar Leeuwarden met de 9901 en 9902. Nadat het gezelschap was uitgestapt reed de trein leeg terug richting Amersfoort. Terwijl de dag vrij zonnig begon trok het natuurlijk bijna helemaal dicht met wolken, waardoor een mooie foto kansloos leek.
Toch werd er een poging gedaan bij Wolvega en wonder boven wonder prikte de zon net op het juiste moment door het wolkendek. En zo kon de 9902 in haar nieuwe "Tommy en Tess" outfit van het lijstje worden gestreept.
4. JUNI (2) Bonusfoto ipv februari
SETG rijdt sinds 2024 een nieuwe trein tussen Terneuzen en het Duitse Garching. Het betreft een bloktrein bestaande uit witte Tads'n beladen met petroleumcokes. De trein reed al een tijdje maar op 8 juni was het dan eindelijk lekker zonnig weer. Er werd meteen goed werk gemaakt van deze trein en vanwege een gunstige dienstregeling kon ik 'm zelfs 3x vastleggen.
De stamloc 193 728 is de enige in Nederland toegelaten loc van SETG. Na een foto in Hulten werd deze foto aan de noordkant van het spoor bij Griendtsveen gemaakt. Daarna kon de trein voor een derde keer in het met fotografen drukke en zeer gezellige Kaldenkirchen gefotografeerd worden.
5. JUNI (3) Bonusfoto ipv maart
Eind juni, een week voor de zomervakantie, werd het opeens erg mooi weer. Snel werd de agenda geleegd en samen met Sicco naar midden Duitsland gereden voor een paar dagen hobbypret. De eerste twee halve dagen werden besteed aan de Bremerschiene. Maar omdat het treinaanbod en stekken tegenvielen, besloten we door te rijden naar de omgeving van Braunschweig. Hier kon zoals bijna altijd weer bijzonder goed gescoord worden. Tassen vol zelfs.
Nu de 151'ers van Hectorrail snel buiten dienst gesteld zullen worden, waren we extra blij deze nog een keer voor de lens te krijgen. De 162 002 met een fraaie groene GBX ketelwagenset was bij Woltorf slechts een van de vele highlights.
Het weer kakte na een paar dagen toch weer snel in en omdat de zomervakantie voor de deur stond werd in overleg met mijn vrouw besloten om naar Slovenië te rijden. Daar is het met name aan de kust rond Koper in de zomer eigenlijk altijd stralend mooi weer.
6. JULI (1)
Gedurende tien dagen werden bezoekjes aan het spoor afgewisseld met toeristische uitjes of lekker hangen in het heerlijke zwembad bij het huisje. Natuurlijk waren de Nez Cassé locomotieven hier -by far- het hoofddoel en bleek ik achteraf gezien bizar veel geluk te hebben gehad met treinen en/of lokinzet. Veel verschillende rode exemplaren konden op diverse fotopunten vastgelegd worden, maar ook de blauwe en gele eenlingen (inmiddels zijn er twee blauwe) kreeg ik gelukkig voor de lens.
In de namiddag van maandag 8 juli viel alles samen toen de blauwe 363 021 met een ketelwagentrein uit Koper vertrok en even later op het bekende punt bij Črnotiče kon worden vastgelegd. Bingo!
7. JULI (2) Bonusfoto ipv april
Doordat de zomervakantie zondagmiddag was geboekt en zondagavond al werd vertrokken, had ik wat betreft fotopunten weinig voorbereid. Gelukkig kreeg ik hulp van Vincent en Marcel, en kwam ik laatstgenoemde, zelfs zover van huis, meermaals tegen. Altijd leuk om de hobby samen te beleven. Naast de Nez Cassés zijn ook de Moped-locomotieven een moetje, maar daarvoor moest ik wel een flink eind het binnenland inrijden.
Uiteindelijk kon ik rond Postojna een paar van deze oude machines van de serie 342 fotograferen. Deze foto van de 342 023 met nachttrein Budapest-Rijeka bij Rakek krijgt dan ook een plek in mijn jaaroverzicht.
In augustus was van lekker zomerweer niet echt sprake en er moest natuurlijk ook weer gewerkt worden. Daarnaast kwam de verbouwing thuis langzaam dichterbij en dat leverde, ondanks dat we veel uitbesteedden, toch wel de nodige stress op. Veel werd er voor en tijdens de verbouwing dan ook niet aan de hobby gedaan.
8. SEPTEMBER (1)
Nieuw vervoer sinds 2024 is de wekelijkse staaltrein van ČD Cargo in combinatie met de paarse Railrelease staalwagens. De trein rijdt 1x per week tussen Amsterdam en diverse bestemmingen in Tsjechië. Vaak werd de 383 001 met Tsjechische vlag ingezet en die moest er dan toch maar eens goed op. De trein werd meermaals omgeleid via Utrecht-Arnhem maar vanwege de vele voorspelde wolken durfde ik dat niet aan. Gelukkig kreeg ik op de wolkenloze 1 september een herkansing.
Dat de paarse Railrelease-wagens uitgerekend deze dag dan niet direct achter de locomotief zaten, neem ik dan maar even voor lief. De combinatie van locomotief + de huisjes als motief laten de keuze voor de maand september op deze foto doen vallen.
9. SEPTEMBER (2) Bonusfoto ipv augustus
De 9903 van Railexperts in de Railadventure kleuren goed (of überhaupt) op de foto krijgen bleek de afgelopen jaren echt een gebed zonder einde. Toen er op 1 september dan weer een transport stond gepland zag ik mijn kans schoon deze dan eindelijk van de lijst te strepen.
Het transport achter de 9903 neem ik dan ook op in het jaaroverzicht als bonus voor de fotoloze augustus. Het zat dit keer in werkelijk elk opzicht mee. Er waren geen wolken, de zon stond niet meer zo hoog aan de hemel, de gewenste 9903 werd ingezet en er waren geen lege koppel/remwagens. Klik, streep, klaar.
10. OKTOBER (1)
Voordat de 80 weekse buitendienststelling in november van start zou gaan, werd er in de maand oktober nog geknutseld aan het spoor in Twente. Na een weekendje weg in de Achterhoek zou er op de maandag een werktrein van VolkerRail via Hengelo-Zutphen rijden. Dat lag mooi op de route naar huis en omdat de dag strakblauw begon werd dan ook naar Delden gereden voor een plaatje.
Zoals wel vaker kwamen de stapelwolken alweer vroeg opzetten en werd het even spannend. Maar als de zon de scéne dan toch op het juiste moment belicht... De 203-1 passeert met een werktrein uit Bad Bentheim hier in Delden op weg naar de Maasvlakte. Eens wat anders dan de korte bedieningstrein van DB Cargo naar Servo/Elementis.
11. OKTOBER (2) Bonusfoto ipv december
Op 24 oktober stond dan eindelijk eens een mooie herfstdag op de planning, maar deze ging achteraf als bijzonder teleurstellend het archief in. Het werd een zeer rustige dag met weinig verkeer, we hadden wat pech met locomotieven of er werden (achteraf gezien) verkeerde keuzes gemaakt.
Aangezien ik megafan ben van herfstkleuren is het toch ieder jaar weer een sport om juist eind oktober en begin november plekjes te bezoeken waar de herfstkleuren aan de bomen (nog of al) het mooist zijn. In de categorie gisteravond bedacht en de volgende ochtend uitgevoerd: een Arriva GTW onderweg van Zutphen naar Oldenzaal bij het dorpje Laren.
12. NOVEMBER
November (en ook december) blinken vaak niet uit in mooie zonnige dagen, maar dat zou dit jaar anders worden. Er werden in Nederland (of net over de grens) weer flink wat nieuwe dingen geklikt, zoals een blauwe CDC Vectron met paarse staaltrein, de Raillogix 193 507, de oranje 111 111, de fonkelnieuwe X-load's van SBB Cargo en PKP Cargo met de Karsznice-shuttle. Moeilijk om daar één foto voor het jaaroverzicht uit te kiezen.
De keuze valt op de 193 701 met zeer fraaie RT&S bestickering in dienst bij SBB Cargo. De loc was op zondag 3 november onderweg met een Bertschi tankcontainertrein en kon in het Limburgse Griendtsveen worden vastgelegd.
En dat was hem dan, mijn jaaroverzicht van 2024. Ik ben benieuwd naar de vele andere jaaroverzichten!
Rest mij iedereen een fijn kerstfeest en goed en gezond nieuwjaar te wensen.
Op hobbygebied kon er dit jaar met name in de tweede helft van het jaar goed gescoord worden. Vanwege de enorm wisselvallige winter en lente leek het alsof 2024 een heel saai jaar zou gaan worden. Absoluut hoogtepunt was dit jaar de vrij spontaan geboekte zomervakantie naar Slovenië, waar ik eerst alleen maar over kon dromen. Daarnaast werd 2024 vooral een succes vanwege een paar zonnige dagen in juni en november. Voor mij als inwoner van Leeuwarden is het gezien de lange aanrijtijden toch altijd een afweging maken of er iets te scoren valt of dat je op voorhand de dag kan gaan skippen voor wat betreft de hobby.
En dan nu 2024 in 12 foto's:
1. JANUARI
Een zeer rustige maand met weinig mooie dagen of zin om erop uit te gaan. Een uitzondering was 18 januari, toen ik werd getipt dat RFO met haar Euro9000 een ketelwagentrein zou rijden van Bad Bentheim naar Rotterdam. De zon scheen en er lag een laagje sneeuw en dus werd er, voor één trein, naar Twente gereden.

In februari werden vanwege het vele slechte weer geen foto's gemaakt en maart bestond uit een dagje Betuweroute en een lokale foto, die het jaaroverzicht niet gehaald hebben. Ook april ging bijna fotoloos de boeken in, zodat we voor de tweede foto van het jaaroverzicht alweer in mei zijn aanbeland.
2. MEI
Op zondag 12 mei besloot ik vanwege het mooie weer een dagje in Twente op pad te gaan. Dat bleek een goede keus want er reden veel leuke treinen waaronder ook een aantal extraatjes zoals TCS met de ICE overbrenging en RRF 4400 met ketelwagens.

3. JUNI (1)
Railexperts reed op 7 juni een chartertrein naar Leeuwarden met de 9901 en 9902. Nadat het gezelschap was uitgestapt reed de trein leeg terug richting Amersfoort. Terwijl de dag vrij zonnig begon trok het natuurlijk bijna helemaal dicht met wolken, waardoor een mooie foto kansloos leek.

4. JUNI (2) Bonusfoto ipv februari
SETG rijdt sinds 2024 een nieuwe trein tussen Terneuzen en het Duitse Garching. Het betreft een bloktrein bestaande uit witte Tads'n beladen met petroleumcokes. De trein reed al een tijdje maar op 8 juni was het dan eindelijk lekker zonnig weer. Er werd meteen goed werk gemaakt van deze trein en vanwege een gunstige dienstregeling kon ik 'm zelfs 3x vastleggen.

5. JUNI (3) Bonusfoto ipv maart
Eind juni, een week voor de zomervakantie, werd het opeens erg mooi weer. Snel werd de agenda geleegd en samen met Sicco naar midden Duitsland gereden voor een paar dagen hobbypret. De eerste twee halve dagen werden besteed aan de Bremerschiene. Maar omdat het treinaanbod en stekken tegenvielen, besloten we door te rijden naar de omgeving van Braunschweig. Hier kon zoals bijna altijd weer bijzonder goed gescoord worden. Tassen vol zelfs.

Het weer kakte na een paar dagen toch weer snel in en omdat de zomervakantie voor de deur stond werd in overleg met mijn vrouw besloten om naar Slovenië te rijden. Daar is het met name aan de kust rond Koper in de zomer eigenlijk altijd stralend mooi weer.
6. JULI (1)
Gedurende tien dagen werden bezoekjes aan het spoor afgewisseld met toeristische uitjes of lekker hangen in het heerlijke zwembad bij het huisje. Natuurlijk waren de Nez Cassé locomotieven hier -by far- het hoofddoel en bleek ik achteraf gezien bizar veel geluk te hebben gehad met treinen en/of lokinzet. Veel verschillende rode exemplaren konden op diverse fotopunten vastgelegd worden, maar ook de blauwe en gele eenlingen (inmiddels zijn er twee blauwe) kreeg ik gelukkig voor de lens.

7. JULI (2) Bonusfoto ipv april
Doordat de zomervakantie zondagmiddag was geboekt en zondagavond al werd vertrokken, had ik wat betreft fotopunten weinig voorbereid. Gelukkig kreeg ik hulp van Vincent en Marcel, en kwam ik laatstgenoemde, zelfs zover van huis, meermaals tegen. Altijd leuk om de hobby samen te beleven. Naast de Nez Cassés zijn ook de Moped-locomotieven een moetje, maar daarvoor moest ik wel een flink eind het binnenland inrijden.

In augustus was van lekker zomerweer niet echt sprake en er moest natuurlijk ook weer gewerkt worden. Daarnaast kwam de verbouwing thuis langzaam dichterbij en dat leverde, ondanks dat we veel uitbesteedden, toch wel de nodige stress op. Veel werd er voor en tijdens de verbouwing dan ook niet aan de hobby gedaan.
8. SEPTEMBER (1)
Nieuw vervoer sinds 2024 is de wekelijkse staaltrein van ČD Cargo in combinatie met de paarse Railrelease staalwagens. De trein rijdt 1x per week tussen Amsterdam en diverse bestemmingen in Tsjechië. Vaak werd de 383 001 met Tsjechische vlag ingezet en die moest er dan toch maar eens goed op. De trein werd meermaals omgeleid via Utrecht-Arnhem maar vanwege de vele voorspelde wolken durfde ik dat niet aan. Gelukkig kreeg ik op de wolkenloze 1 september een herkansing.

9. SEPTEMBER (2) Bonusfoto ipv augustus
De 9903 van Railexperts in de Railadventure kleuren goed (of überhaupt) op de foto krijgen bleek de afgelopen jaren echt een gebed zonder einde. Toen er op 1 september dan weer een transport stond gepland zag ik mijn kans schoon deze dan eindelijk van de lijst te strepen.

10. OKTOBER (1)
Voordat de 80 weekse buitendienststelling in november van start zou gaan, werd er in de maand oktober nog geknutseld aan het spoor in Twente. Na een weekendje weg in de Achterhoek zou er op de maandag een werktrein van VolkerRail via Hengelo-Zutphen rijden. Dat lag mooi op de route naar huis en omdat de dag strakblauw begon werd dan ook naar Delden gereden voor een plaatje.

11. OKTOBER (2) Bonusfoto ipv december
Op 24 oktober stond dan eindelijk eens een mooie herfstdag op de planning, maar deze ging achteraf als bijzonder teleurstellend het archief in. Het werd een zeer rustige dag met weinig verkeer, we hadden wat pech met locomotieven of er werden (achteraf gezien) verkeerde keuzes gemaakt.

12. NOVEMBER
November (en ook december) blinken vaak niet uit in mooie zonnige dagen, maar dat zou dit jaar anders worden. Er werden in Nederland (of net over de grens) weer flink wat nieuwe dingen geklikt, zoals een blauwe CDC Vectron met paarse staaltrein, de Raillogix 193 507, de oranje 111 111, de fonkelnieuwe X-load's van SBB Cargo en PKP Cargo met de Karsznice-shuttle. Moeilijk om daar één foto voor het jaaroverzicht uit te kiezen.

En dat was hem dan, mijn jaaroverzicht van 2024. Ik ben benieuwd naar de vele andere jaaroverzichten!
Rest mij iedereen een fijn kerstfeest en goed en gezond nieuwjaar te wensen.