Jaaroverzicht 2023 Gosse-Jan (NL Rail)

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Jaaroverzicht 2023 Gosse-Jan (NL Rail)

Bericht door spurt2244 »

Het jaar 2023 gaat de boeken in als een nat jaar wat betreft regen. Meestal zijn foto's kiezen voor dit jaaroverzicht vrij lastig (door te moeten kiezen uit veel foto's) maar dat is dit jaar niet zo. In 2023 werd heel veel ondernomen met ook veel foto's als resultaat. Alleen het weer werkte niet altijd mee en er was ook veel focus op platen van bussen maken.

Ik neem jullie mee door het jaar 2023

Januari en februari
Geen invulling.

Maart 2023
Afbeelding
In januari en maart werd samen met Jonne naar Sleeswijk-Holstein afgereisd voor 112 locs van DB Regio tussen Hamburg en Bad Oldesloe v.v. Ze rijden hier nog op de RB 81. Op termijn zal er een S Bahn gaan rijden en wordt de RB 81 opgeheven.
We zien hier DB Regio 112 174 met een stam Dosto rijtuigen langs de Lohe in Delingsdorf rijden als RB 81 naar Bad Oldesloe.
Zaterdag 25 maart 2023

AfbeeldingNMBS Klassiek motorstel in Quaregnon by NL Rail, on Flickr
In maart stond er een vierdaagse trip gepland voor België (1 dag Luxemburg) in Belgie was er aandacht voor o.a. Klassieke motorstellen van de NMBS.
NMBS Klassiek motorstel 983 komt bijna aan in station Quaregnon als L trein naar Moeskroen.
Woensdag 29 maart 2023

April 2023
In april stond er een vijfdaagse trip gepland naar Sleeswijk-Holstein en Mecklenburg-Vorpommern. In Sleeswijk-Holstein werd de Marschbahn en de spoorlijn Niebüll - Dagebüll Mole bezocht. In Mecklenburg-Vorpommern werd o.a. een Flirt-1 van DB Regio op beeld gezet (sinds juli 2023 zijn de stellen terzijde) en er werd voor het eerst een Desiro Classic geplaat.
Afbeelding218 locs met autotrein in Westerland by NL Rail, on Flickr
Press 218 058 en DB 218 345 komen met een autotrein de dijk afgereden langs het Hiirlön in Morsum onderweg naar Westerland (Sylt).
Vrijdag 14 april 2023

AfbeeldingDB 628 in Langenhorn by NL Rail, on Flickr
DB 628 512 komt hier langs de Fichtenweg in Langenhorn als Sylt Shuttle Plus naar Bredstedt.
Door een tekort aan personeel bij DB is dit uiteindelijk de enige goeie plaat langs de lijn van een 628 van DB.
Maandag 17 april 2023

Mei 2023
In mei stond er een vijfdaagse trip gepland naar Berlijn en Brandenburg. Er was o.a. aandacht voor de spoorlijn tussen Potsdam Hbf en Brandenburg Hbf waar in de richting van Hannover diverse ICE en IC treinen werden omgeleid wegens zogenoemde bauarbeiten. De foto die ik heb gekozen voor mei is een foto van een Desiro HC van de ODEG die rijden nu ruim een jaar rond op de RE 1.
AfbeeldingODEG Desiro HC in Werder (Havel) by NL Rail, on Flickr
ODEG Desiro HC 3462 010 komt langs de Eisenbahnweg in Werder (Havel) als RE 1 naar Brandenburg Hbf.
Dinsdag 9 mei 2023

Juni 2023
Juni stond er een vijfdaagse trip gepland naar de EU Regio en Luxemburg en er waren op het spoor in Friesland waar ik woon diverse omgeleide treinen te vinden vanwege twee weken werkzaamheden in Hoogeveen.
AfbeeldingNMBS Break in Oost-Maarland by NL Rail, on Flickr
NMBS Break 346 komt langs Oost-Maarland gereden als S43 naar Luik en Hasselt.
Zoals het nu staat zal vanaf juni 2024 Arriva gaan rijden tussen Maastricht en Luik met Flirts.
Vrijdag 9 juni 2023

AfbeeldingOmgeleide Dolimetrein bij Leeuwarden by NL Rail, on Flickr
IRP 2102 komt met beladen omgeleide Dolimetrein langs de Kempenaersreed in Barrahûs richting Leeuwarden en Veendam.
Dinsdag 13 juni 2023

Juli 2023
Voor juli was het lastig om iets te vinden gezien het heel wat dagen aan het regenen was helaas. Toch heb ik een foto gevonden van een omgeleide IC Berlijn met 101 loc in Emsdetten. Inmiddels rijden er geen 101 locs meer voor IC Berlijn.
AfbeeldingIC Berlijn in Emsdetten by NL Rail, on Flickr
DB 101 063 komt met een omgeleide IC Berlijn langs Emsdetten gereden onderweg naar Münster Hbf en Berlijn Ostbahnhof. IC Berlijn werd een tijdje omgeleid door geplande werkzaamheden tussen Rheine en Osnabrück.
Dinsdag 25 juli 2023

Augustus 2023
In augustus stond er een vijfdaagse trip gepland naar Luxemburg. Een belangrijk doel in Luxemburg was de CFL 2000 die waarschijnlijk in de loop van 2024 terzijde gaan door de instroom van CFL 2400.
AfbeeldingCFL 2000 op het Pfaffenthal viaduct by NL Rail, on Flickr
CFL 2001 & 2011 rijden over het Pfaffenthal viaduct als RB 3535 uit Diekirch naar station Luxemburg (stad)
Donderdag 10 augustus 2023

September 2023
In september werd tijd gestoken in Terug naar Toen bij de VSM, STAR dagen en 1700 locs van NS.
AfbeeldingNSI 1746 met IC Berlijn bij de Koppelpoort in Amersfoort by NL Rail, on Flickr
Op 9 september jl. ging ik naar o.a. Amersfoort voor 1700 locs. De dagen voor 9 september was ik nog ziek. Ik besloot het rustig aan te doen iets wat goed lukt met de eens per twee uur rijdende 1700 locs met IC Berlijn. NSI 1746 komt met IC Berlijn langs de Koppelpoort in Amersfoort als IC 240 uit Berlijn naar Amsterdam Centraal.
Zaterdag 9 september 2023

Oktober 2023
In oktober werd samen met Jonne de najaarsstoomdagen bij de MBS bezocht met verassend goed weer. De voorspelling was vrij slecht te noemen.
Er was tijd voor een twee daagse trip in de regio Flensburg voor de DSB diesels.
AfbeeldingDSB diesel in Tarp by NL Rail, on Flickr
In de herfstvakantie op 23 en 24 oktober werd er samen met Mattias tijd gestoken in de DSB diesels. Die reden tot 9 december tussen Denemarken en Hamburg. Per 10 december 2023 rijden er tussen Denemarken en Hamburg Vectrons met Duitse IC rijtuigen.
De DSB diesels zullen waarschijnlijk nog rijden op de Intercity tussen Denemarken en het Duitse Flensburg.
DSB 5079 komt langs de Gutenbergring in Tarp gereden als IC 385 uit Aarhus in Denemarken onderweg naar Hamburg Hbf.
Maandag 23 oktober 2023

November 2023
In november was de afscheidsrit van de 1700 locs in Nederland. Samen met een handjevol mensen stonden we in Schiedam Centrum klaar om de afscheidsrit op plaat te zetten.
Afbeelding
NSI 1761 komt met IC Berlijn rijtuigen aan in Schiedam Centrum onderweg richting Den Haag HS, Utrecht Centraal en Amersfoort Centraal.
Zondag 19 november 2023

December 2023
Geen invulling

Bedankt voor de moeite om mijn jaaroverzicht te bekijken. Laat maar in de reacties achter welke foto's je favoriet zijn.
Ik wens jullie allemaal een gelukkig 2024 toe! Een vooruitblik op 2024 is dat er wel wat ontwikkelingen zijn te verwachten die de hobby zeker nog een stuk makkelijker zullen maken. Voor wie mij kent zal dat in de loop van 2024 duidelijk worden en anders zal het zeker voorbij komen in het volgende jaaroverzicht.
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Gosse-Jan (NL Rail)

Bericht door BjörnNielsen »

Leuk overzicht! April mijn favoriet :-)
Gebruikersavatar
Luka
Berichten: 1494
Lid geworden op: ma sep 02, 2019 3:30 pm
Locatie: Schiedam

Re: Jaaroverzicht 2023 Gosse-Jan (NL Rail)

Bericht door Luka »

Mooi overzicht!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Gosse-Jan (NL Rail)

Bericht door VinceCargo »

Leuke afwisselende serie, met de dolime in juni als favoriet
Geen handvol, maar een land vol
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Gosse-Jan (NL Rail)

Bericht door Kevinrail »

Heel mooi jaaroverzicht Gosse-Jan met lekker veel buitenlandsmaterieel. Mijn favorieten zijn de foto's april-1, juni-2 & september.
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Gosse-Jan (NL Rail)

Bericht door Jona Brans »

Leuke serie met veel verschillende regio's! Augustus is mijn favoriet.
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Gosse-Jan (NL Rail)

Bericht door Rubenr »

Mooi en divers overzicht Gosse-Jan!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Gosse-Jan (NL Rail)

Bericht door RemcoG »

Leuke lijst Gosse-Jan. November is mijn favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Gosse-Jan (NL Rail)

Bericht door ThijsvLoon »

Mooie reeks GJ!
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Gosse-Jan (NL Rail)

Bericht door spurt2244 »

Bedankt voor alle reacties.
Plaats reactie