Jaaroverzicht 2023 Thijs

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Jaaroverzicht 2023 Thijs

Bericht door ThijsvLoon »

De kerstdagen zijn achter de rug, de wegwijzers naar de vuurwerkshops zijn zichtbaar en de goede voornemens worden gemaakt. Dat betekent dat we de balans kunnen gaan opmaken van het jaar 2023. 2023 is voor mij het jaar waarin ik mijn studie afrondde en aan het werk ging. Deze combinatie zorgde ervoor dat spotten op een laag pitje kwam te staan (zeker in de tweede helft van het jaar). Desalniettemin heb ik mijn zomervakantie van twee maanden wel veelal langs de baan gespendeerd, waarbij diverse locaties in Nederland, Nedersaksen en Bayern zijn aangedaan. Ondanks de inactiviteit heb ik alsnog een leuk jaaroverzicht kunnen samenstellen, hetzij met diverse ‘bonusplaten’ uit de zomer om de inactieve maanden te compenseren.

Januari:
Net zoals in 2022 werd 2023 afgetrapt met een meerdaagse tour naar groothertogdom Luxemburg. Ditmaal tezamen met Wilmer, Timo en Teun. De schoonheid van het land, tezamen met het gratis openbaar vervoer, maakt het erg aantrekkelijk om nieuwe plaatsen te ontdekken. De avonden werden opgevuld met het maken van nachtopnames, waarbij vooral de oude treinstellen (CFL 2000 serie) en de overbodig rakende locomotieven uit de 3000 serie in trek waren. Op laatste genoemde valt de keuze voor deze maand.

Afbeelding
CFL 3010 met Dostostam // RB 4723 Luxembourg (L) > Athus (B) // Luxembourg Gare (L), 03-01-’23.

Februari:
Halverwege 2023 startte mijn afstudeeravontuur terwijl eind Januari mijn laatste reguliere lessen eindigden. Dit resulteerde in een spottripje naar België en een week later naar het Ruhrgebied. Reden voor laatstgenoemde waren de werkzaamheden tussen Mönchengladbach en Köln West, welke extra treinverkeer opleverde tussen Krefeld en Neuss. Daarnaast trok ook de (in theorie) dagelijks rijdende PCW overbrengingsrit onze aandacht. Deze overbrengingsrit zou deze dag erg bond aan de fotograven voorbij komen en is daarom de keuze voor de maand Februari.

Afbeelding
PCW 10 (248 009) met een DB Regio Mireo, een ICE 3 Neo kopbak en een tweetal ICE4 rijtuigen // Krefeld Uerdingen (D) > Wegberg Wildenrath (D) // Kaarst (D), 08-02-’23.

Maart:
Eind Maart stond er spottripje naar Baden-Württemberg op de planning. Dit omdat er een beroep werd gedaan op het ‘ersatzverkehr’ omdat de reguliere treinenstellen in grote getalen voorzien werden van ERTMS. Vanwege het weer kon dit plan niet ter uitvoering worden gebracht en werd dit omgezet in een stedentrip naar Hamburg. Op de voorlaatste zaterdagavond besloten we een antiek S-Bahn Hamburg treinstel op foto te zetten die een besloten rit reed. Met wat geluk konden we daarna ook met deze rit mee, waar we nog een waardevolle tip kregen van een vrijwillig. Op de spoorlijn tussen Lübeck en Neustadt(Holst) zou die zondag een beroep worden gedaan op oude diesels uit de baureihe 218 serie i.v.m. LINT tekorten. Omdat de zonkansen nog best aanwezig waren deze zondag bij de Oostzee, werd het erop gewaagd. Een zonfoto slaagde echter pas bij poging drie, maar wel op de fraaiste stek van allemaal.

Afbeelding
DB Regio 218 435 met Dostostam // RB85 11623 Neustadt (Holstein) (D) > Lübeck Hbf (D) // Scharbeutz (D), 26-03-’23.

April:
In de maand April zou er slechts een dagje met de fotocamera op pad worden gegaan. Op de 'verjaardag' van onze Koning zou de Railexperts 1251 voor het eerst sinds lange tijd weer eens de benen strekken. Met een gezelschapsrit naar de Duitse spoorlijn Coevorden - Bad Bentheim werden diverse fotopunten op de zonnige heenrit geïnventariseerd en zo konden er foto’s worden gemaakt te Woerden, Soest, Nijkerk en Mariënberg. De derde foto kwam het beste uit de verf en complimenteert daarmee de keuze van April.

Afbeelding
Railexperts 1251 met NVBS gezelschapsrit // 39446 Amersfoort Centraal (NL) > Coevorden Euroterminal Aansluiting (NL) // Nijkerk (NL), 27-04-’23.

Mei:
Eind Mei was de deadline van het inleveren van mijn scriptie t.b.v. mijn afstuderen. Op een avondje Willemsdorp na werd er verder bijna niks ondernomen. Bijna, want op avond van 22 Mei zou een van de twee zogenoemde ‘hommels’ mijn ‘thuisbasis’ Boxtel passeren. Omdat ik wel wat afleiding kon gebruiken, besloot ik samen met Bram (ondanks de voorbijtrekkende onweersbuien) het erop te wagen en sprak ik ter hoogte van de fly-over met Jelani af. Met z’n drieën zagen we de zon langzaam onder de onweerswolk vandaan glippen die zo net op tijd de gehele fly-over verlichtte. Niet veel kwam dan ook de fraaie Class’66 de fly-over af gereden, wat het fraaie onderstaande resultaat opleverde:

AfbeeldingRRF 653-01 // Boxtel (NL) 22052023 by ThijsvLoon, on Flickr
RRF 653-01 met lege Kolentrein // 49788 Gladbeck West (D) > Maasvlakte (NL) // Boxtel (NL), 22-05-’23.

Juni:
Donderdag, 01 Juni 2023 11:51. Negen minuten voor deadline had ik mijn scriptie ingeleverd. Om dit te vieren had ik met vijf vrienden een aangrenzende trip naar het altijd interessante Maintal op de planning staan. Nadat ik mijn collega’s een fijne vakantie had gewenst (ik kwam immers terug) sprong ik de trein naar Eindhoven in waar de autoreis begon naar het zuiden van Duitsland.
Op de tweede dag van deze trip werden we in de binnenboog van Gambach verast door de ex-HSL 151 017, toen in dienst van het inmiddels failliete WRS Deutschland.

Afbeelding
WRS 151 017 met ketelwagentrein // 91338 Ingolstadt Hbf (D) > Karlsruhe Hafen (D) // Gambach (D) 03-06-’23.

Juni Bonus:
Halverwege Juni werd met Jelani en Tibbe ook nog een dag gespendeerd rondom Hannover. Een kenmerk van de Juni is dat stapelwolken ‘s middags hun intrede doen. Gelukkig was de zon aanwezig op het moment dat de fraaie 218 153 van EGP passeerde met een volbeladen werktrein met dwarsliggers.

Afbeelding
EGP 218 153 met dwarsliggertrein // Schandelah (D), 13-06-’23.

Juli:
Halverwege de maand Juli werd met Wilmer een vijfdaagse trip gemaakt naar de spoorlijn tussen Würzburg en Ansbach. Dit omdat WFL het treinverkeer op diverse omlopen van de RE80 (Würzburg Hbf - Treuchtlingen) verzekerde. Daarnaast waren er werkzaamheden tussen Würzburg en Nürnberg waardoor het aantal goederentreinen hoger lag dan normaal. Op de eerste volledig dag stonden we tijdens de late namiddag te Gallmersgarten. Via de app waren we al eerder op de hoogte gesteld dat uit Nürnberg een Baureihe 143 met een beladen Autotrein onderlangs naar Würzburg zou rijden. We hadden de doorkomsttijd bepaald (aan de hand van meldingen en doorkomsten van andere goederentreinen) op de stek waar we deze graag wilden fotograferen, maar deze bleek niet te kloppen. Op het moment dat we in de auto de navigatie aan het instellen waren, passeerde met veel lawaai de beoogde combinatie ons veel sneller dan verwacht. Er werd geen moment getwijfeld en vol gas werd noordwaarts gereden richting Thüngersheim, in de hoop hier nog wel op tijd te zijn. Vlak voor aankomst te Thüngersheim zagen we een Unit Cargo passeren, welke we eerder in Gallmersgarten zagen. Bij aankomst werd het sein direct weer veilig, klapten we de ladder uit en zagen tot onze tevredenheid dat een Railpool TRAXX3, welke ook voor de Autotrein zat te Gallmersgarten, de boog om kwam. Zodoende had Wilmer ook nog tijd om zijn hoog statief uit te klappen. Een kleine tien minuutjes later passeerde dan ook de daadwerkelijk beoogde altbau met autotrein.

Afbeelding
SKL 143 009 met beladen Millsped Autotrein // 92488 Dingolfing (D) > Delmenhorst Df (Sdl.) (D) // Thüngersheim (D), 18-07-’23.

Juli Bonus 1:
Twee dagen later verruilden we de spoorlijn Würzburg – Ansbach voor de spoorlijn Treuchtlingen – Ingolstadt (het zogenoemde Altmühltal). Mede als reden hiervoor was dat er nog één omloop 111 met Dosto’s op de bijbehorende stoptreindienst actief was. Echter, op eerste stek van de dag zagen we in de app dat er een andere omloop was uitgevallen, waarop een vervangtrein was ingelegd. Voorzichtig werd al de hoop uitgesproken dat hier een 111 met Dosto’s op zou zitten, aangezien we deze dan op de fraaie stek van Breitenfurt kon vastleggen. Na lang geduld hebben werden we beloond toen de fraaie rode machine in het dal zichtbaar werd en als trekkende kracht in een zongaatje kon worden gefotografeerd. De vale wagen aan de loc nemen we maar voor lief. Uiteindelijk zou de omloop waar de 111 vast op zou zitten in een fotowolk passeren. Deze ‘ersatzzug’ was dus erg welkom!

Afbeelding
DB Regio 111 115 met Dostostam // RB16 39556 München Hbf (D) > Nürnberg Hbf (D) // Breitenfurt (D), 20-07-’23.

Juli Bonus 2:
Omdat WFL haar slagen reed met trek-duw combinaties en de locomotieven van alle stammen aan de noordzijde zaten, waren er slechts beperkte fotomogelijkheden. Doordat het de eerste twee dagen niet lukte om de stammen goed op foto te krijgen, werd na het Altmühltal een derde poging ondernomen ten noorden van Treuchtlingen. Hier lukte het dan eindelijk wel om twee stammen goed te fotograferen. De tweede stam, bestaande uit de 111 107 van Rail Bavaria/Smartrail met één DR Dosto en een drietal N-wagens kwam daarbij het beste uit de verf. De eerste stam bestond overigens uit de 112 024 van WFL met drie DR Dosto’s.

Afbeelding
WFL 111 107 (lease RBL) met Dosto en N-wagen // RE80 76876 Treuchtlingen (D) > Würzburg Hbf (D) // Treuchtlingen (D), 20-07-’23.

Augustus:
In Augustus startte ik met mijn eerste baan. Tijd voor hobby was er deze maand niet.

September:
Begin September stond er een zaterdagnachtje stappen in Breda op de planning. Omdat het de daaropvolgende zondag acceptabel weer zou worden, werd de camera uit voorzorg meegenomen. Nadat er even goed was uitgeslapen en lekker was ontbeten, werden de optie bekeken en werd er besloten richting Hoevelaken te rijden voor een SBB Silberpiercer op de Bentheimerlijn. Echter bleek er een ketelwagen uit de trein gerangeerd te moeten worden en zodoende werd ter hoogte van Gorinchem weer omgedraaid richting Breda. Over de Brabantroute zouden namelijk de SBB RT&S vectron en een nieuw beplakte KRE vectron passeren. Helaas bleef SBB in Gekkengraaf wachten totdat een defecte ICNG het baanvak tussen Boxtel en Tilburg had vrijgemaakt. Hiermee resteerde KRE en de keuze voor de maand September.

AfbeeldingKRE 193 128 & 186 493 // Dorst (NL) 10092023 by ThijsvLoon, on Flickr
KRE 193 128 & 186 493 met Duisburg-shuttle // 40860 Duisburg Ruhrort Hafen (D) > Kijfhoek Noord (NL) // Dorst (NL), 10-09-’23.

Oktober:
Ook in Oktober werd de camera niet voor spotdoeleinden gebruikt.

November:
In November organiseerde NVBS een afscheidsrit t.b.v. de NS 1700 serie welke in December buiten dienst ging. Er werd een flinke ronde door Nederland gereden met een IC Berlijn stam. Uiteraard moest ik hier een paar plaatjes van hebben en zodoende werd er na een korte nachtje vertrokken richting Rhenen voor fotostop 1, om vervolgens nog bij Den Bosch en Breda een plaatje te maken. Het lukte geen enkele keer om de trein volledig in de zon te fotograferen, maar alsnog vind ik de foto bij Rhenen erg leuk geworden. Verder werd in de maand November geen foto meer gemaakt.

Afbeelding
NSI 1761 & 1750 met IC Berlijnstam 7708 // 10117 Amersfoort Centraal (NL) > Utrecht Centraal (NL) over Zwolle > Nijmegen > Breda > Rotterdam // Rheden (NL), 19-11-’23.

December:
Ook in de laatste maand van het jaar werd er niet op stap gegaan met de camera.

Ik wil iedereen danken die de moeite heeft genomen om mijn jaaroverzicht te bekijken. Laat gerust weten wat je ervan vond en wat je favorieten zijn. Daarnaast wens ik iedereen een fijne jaarwisseling en een mooi 2024 toe!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Thijs

Bericht door tiemen »

Fraai overzicht Thijs, de maand Juli blijft mijn favoriet!
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Thijs

Bericht door ICEmaster »

Veel bekende foto’s Thijs! Ik was alweer vergeten dat we die ex-HSL 151 ook nog hadden geklikt XD
Ik fotografeer op zonne-energie
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3853
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Thijs

Bericht door erica »

Die van september (kleine letter) is mijn favoriet.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Thijs

Bericht door VinceCargo »

Gaaf overzicht Thijs! Maart en april zijn voor mij favoriet
Geen handvol, maar een land vol
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Thijs

Bericht door NS1707 »

Erg leuk overzicht met als favoriet maart!
DDZ7504
Berichten: 3884
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Thijs

Bericht door DDZ7504 »

Februari is dik, april was ook erg leuk ;)
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Thijs

Bericht door Rubenr »

Gaaf en divers overzicht, stuk voor stuk mooie platen!
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Thijs

Bericht door wessele »

Leuke serie Thijs!
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1278
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Thijs

Bericht door kay-cee »

Puik overzicht Thijs!
ZO6176
Berichten: 488
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 2:46 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Thijs

Bericht door ZO6176 »

Prima overzicht, niks mis mee
spurt2244
Berichten: 368
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Thijs

Bericht door spurt2244 »

Stuk voor stuk leuke platen Thijs
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Thijs

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht! Mei en juni mijn favorieten.
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Thijs

Bericht door de-treinfan »

Leuk jaaroverzicht! Juli bonus 2 springt er uit.
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2023 Thijs

Bericht door RedmarStam »

Fraaie reeks aan foto's, Thijs! Mei en juni zijn mijn favoriet! :)
Flickr: --> Klik <--
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Thijs

Bericht door RemcoG »

Weer een heel lekker jaaroverzichtje! Mei is super!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Thijs

Bericht door TrainplazaNL »

Fraai jaaroverzicht met veel bekende foto's. De eerste foto van juli kostte de nodige moeite, maar het resultaat mag er zijn!
Plaats reactie