Jaaroverzicht 2023 Mister1736 (Marcel)

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Mister1736
Berichten: 272
Lid geworden op: di sep 02, 2014 11:00 am

Jaaroverzicht 2023 Mister1736 (Marcel)

Bericht door Mister1736 »

Hallo allemaal,

Hierbij dan mijn bijdrage aan foto's van het afgelopen jaar.
Het was voor mij een rustig jaar wat betreft foto's maken. Vooral door het onregelmatig werken, vrij zijn als het "minder" weer is en ja wat was het een slecht jaar geweest als je kijkt naar het weer. Veel maanden vielen dan letterlijk in het water voor mij en vele andere denk ik zo :? .

Maar ondanks dat kon ik het afgelopen jaar toch nog een aantal locomotieven en/of treinen / treinstellen afstrepen van mijn "to do" lijstje, en voor mij waren de 2 tripjes naar Duitsland, beide dan wel rond de omgeving van Peine, toch wel het hoogtepunt van het afgelopen jaar :).
Mijn lijst begint dat letterlijk op de laatste dag van februari pas en houdt in September al op.... Het is niet anders.
Veel plezier met kijken van mijn geselecteerde foto's :D .

Januari:
Slaan we snel over ;).



Februari:
Daar ga ik gelijk dan 2 foto's voor gebruiken, de eerste is de IC Berlijn met een NSI 1700 en de 2de de helaas al ter ziele gegane "Lanfer" containertrein :? .

Foto 1:
AfbeeldingNS Internationaal 1750 | Terschuur 28 februari 2023. by mister1736, on Flickr
NS Internationaal 1750 met trein 148 Berlijn - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal.

Dinsdag 28 februari, "weer" zo'n zonnige dag..... Al thans dat was voorspeld... Afijn, genoeg gezeurd daarover. Het plan was na de grote teleurstelling de dag er voor, om maar "gewoon" thuis te blijven.

Maar in Twente begon het helemaal open te trekken, en er werd info gevraagd over de nieuwste DB Cargo trein, de Lanfer ( daarover later meer ) en er was een NS Vectron gezien en gepland voor een terugkerende IC Berlijn.. Dus toch maar in auto gestapt richting het oosten.

Het plan was eerst Terschuur om daar nog eventueel een cargo op te wachten uit Bad Bentheim, aangezien RFO opgebouwd zou zijn en naar Rotterdam moest, maar dat duurde en duurde en duurde maar, dus de enige plaat hier gemaakt is er 1 van NS Internationaal, de Intercity Berlijn naar Amsterdam.

De NSI 1750 met ICB trein 148 uit Berlijn, overgenomen te Bad Bentheim, passeert hier de omgeving van Terschuur en gaat zo verder richting Amsterdam Centraal.


Foto 2:
AfbeeldingDB Cargo 193 360-5 | Deventer Colmschate 28 februari 2023. by mister1736, on Flickr
DB Cargo 193 360-5 met trein 41524 Hamm/Osnabrück - Antwerpen

Daar was die dan, de nieuwe "Lanfer" containertrein tussen Duitsland en België.
Met de info dat de 193 360 voor de trein zou zitten, en de trein redelijk beladen zou zijn, werd er koers gezet richting het oosten.
De nieuwe verbinding is er 1 uit 2 delen, namelijk een Osnabrück gedeelte en een Hamm gedeelte. Het Hamm gedeelte wordt dan gereden naar Osnabrück en daar gecombineerd. Als dat gedaan is wordt er koers gezet richting Bad Bentheim en gaat de trein dan via de Cup naar Antwerpen. De dag erop gaat de trein dan in omgekeerde volgorde weer van Antwerpen naar Osnabruck en Hamm.

Afijn, de trein getrokken door de witte DB Cargo 193 360 was mooi op tijd, lees iets eerder uit Bad Bentheim vertrokken, en passeert hier met een aardig beladen containertrein de omgeving van Deventer Colmschate en gaat na kopmaken op Deventer Goederen weer zijn weg vervolgen via de CUP / Den Bosch en Roosendaal naar België.



Maart:
Dat was toch wel een lastige maand voor mij om te kiezen? Ga ik dan voor de ontstickerde LINEAS 186 258 of voor een Shadow Piercer op een voor mij nieuwe stek? Het is het laatste geworden. Ik had ook kunnen kiezen voor de LWR Vectron met de Trecate, maar die was al te zien bij Jip, dus die hoeft niet nogmaals getoond te worden ;) .
AfbeeldingSBB Cargo International 193 657-4 | Schelluinen 1 maart 2023. by mister1736, on Flickr
SBB Cargo International ( SBBCI ) 193 657 met trein 40258 Novara Boschetto - Kijfhoek Noord.

Zo daar was die die dan. Mijn eerste Shadowpiercer :), en wat voor 1??
De 193 657 kennen we nog uit een "vorig leven" ook wel bekend als DE "Pferde" ( Paarden ) loc van TX Logistik, maar genoeg daarover.

Op deze zonnige woensdagmiddag werd er gemeld dat er een SBB Cargo Shadowpiercer ( de zwarte variant van SBB Cargo Vectrons ipv al de blauwe versies welke in Nederland komen ) in Emmerich stond. Na wat info te hadden ingewonnen zou die rond 13 uur in Schelluinen moeten aankomen.

Met een kleine vertraging zien we hier de SBB Cargo 193 657 de omgeving van Schelluinen passeren, met trein 40258 uit het Italiaanse Novara richting Kijfhoek Noord, omdat de trein niet verder mocht. Dit is de ex DB Cargo Novara heb ik mij laten vertellen.



April:
Ja April? Weinig bijzonders gefotografeerd mede doordat ik eigenlijk weinig tijd had. Ik heb dan gekozen voor een kleurrijk beladen containertrein van LINEAS bij good old Hulten :lol: .
AfbeeldingLINEAS 186 387-7 | Hulten 19 april 2023. by mister1736, on Flickr
LINEAS 186 387-7 met trein 41969 Antwerpen Noord - Wenen Süd.


Op deze zonnige dag, wilde ik graag de Railtraxx ketelwagentrein van Antwerpen naar Millingen op de foto zetten.
Dus vol goede moed werd er van Willemsdorp naar Hulten gereden om daar de trein op te wachten.

Voordat de trein aan zou komen, zat er nog een trein voor van LINEAS. Het is 12:40 uur als de trein hier de omgeving van Hulten passeert met de 186 387 voorop en onderweg gaat naar Venlo en verder Duitsland door naar het Oostenrijkse Wenen.

De Railtraxx heb ik wel gezien, alleen heeft deze wss (?) een storing gehad net voor station Breda, daarna was de zonnestand niet goed genoeg meer :(. Want achter de LNS trein, zat DB Cargo nog met de bekende schuifwandwagentrein uit Sloe naar Gremberg. Daarna werd het tijd om richting huis te gaan.



Mei:
Keuzes, keuzes, keuzes... Nou mei was toch wel 1 van de leukere maanden, mede doordat de Betuwe Route richting Duitsland weinig werd gebruikt, omdat achter Emmerich er gewerkt werd. De keuze is toch gevallen op deze van de BoxXpress. Ik vind het een fraaie trein en de locatie daar bij Breda Prinsenbeek in de morgen is ook altijd mooi.
AfbeeldingBoxXpress.de 193 834-9 | Breda Prinsenbeek 19 mei 2023. by mister1736, on Flickr
BoxXpress 193 834 met trein 43357 Rail Service Center Waalhaven - München-Riem Ubf.

De volgende die eraan kwam, was er 1 van BoxXpress. Deze trein staat nou niet bekend om zijn geweldige bezettingsgraad, alleen deze morgen zag die er heel goed beladen uit.

Het is 7:30 uur als de slagbomen wederom dicht zijn gegaan en de BoxX 193 834 de hoek om komt zetten, met een heel goed beladen München shuttle en passeert hier de omgeving van Breda Prinsenbeek en gaat zo verder richting Venlo.



Juni:
Een treinstel die hoog op het verlanglijstje van mij stond, was de Eurostar. Deze kon in juni dan eindelijk afgestreept worden van mijn lijstje :D . Helaas heeft deze foto nog een kenmerk gekregen.... Hier staat nu een geluidsmuur :cry: ....
AfbeeldingEUROSTAR 4009/4010 | Dordrecht Zuid 3 juni 2023. by mister1736, on Flickr
EUROSTAR treinstel 4009/4010 als trein 9157 Amsterdam Centraal - London St. Pancras Int.


Een mooie bijvangst van deze middag was voor mij toch wel de EUROSTAR :).
Wat een lengte, 16 "bakken" wel te verstaan. Het treinstel bestaat eigenlijk uit "treinen", daarom heeft het treinstel 2 nummers. Dat had ik ook niet van mezelf hoor ;-).

Maar hier passeert de EUROSTAR 4009/4010 de omgeving van Dordrecht Zuid en gaat zo verder via België en Frankrijk, richting het Engelse London.



Juli:
Ja daar was dan weer sinds lange tijd een kleine trip van 1,5 dag naar Duitsland, de omgeving van Woltorf/Peine. Hier ga ik dan ook 2 foto's voor gebruiken en nog 1 uit Nederland.
Nadat ik in de middag was vertrokken richting Duitsland klaarde het mooi op en heb flink was fraaie foto's kunnen klikken :). Alleen stapte ik die avond van de ladder op een los steentje en ging lekker door mijn enkel heen... Dus die werd lekker dik en deed aardig zeer.... Maar ik heb de avond nog afgemaakt en deze vond ik toch wel de mooiste:
Foto 1:
AfbeeldingZSSK Cargo 383 210-2 | Peine 6 juli 2023. by mister1736, on Flickr
ZSSK Cargo 383 210 met trein 45380 Děčín hl.n. nákl. n. - Hamburg-Harburg Bbf.


Voor mij de echte klapper van deze trip, de Vectron van ZSSK Cargo met een vol beladen TOUAX auto trein.

Ik was net verplaatst van de bocht naar de overweg toen de bomen dicht gingen.
De verrassing was extra groot toen ik dus deze ZSSK Cargo Vectron aan zag komen rijden, met een vol beladen auto trein.


Foto 2:
AfbeeldingDB Cargo 145 057-6 | Wierthe 7 juli 2023. by mister1736, on Flickr
DB Cargo 145 057 met trein 60285 Hamburg Süd - Zielitz.

De volgende morgen werd er vroeg opgestaan! Ook ik moest er aan geloven namelijk ik wilde ook graag een keer naar de bekende stek bij Wierthe, met op de achtergond van de Nordzucker fabriek.
Nadat de avond er voor de beladen zout trein te hebben gezien richting Hamburg, kwam deze morgen de lege trein voor de lens.

Met een wel hele schone en pas gereviseerde DB Cargo 145 057 aan kop van de trein, passeert hier het geheel de fraaie omgeving van Wierthe en gaat zo verder richting Zielitz.
Daarna werd er nog even richting Sierße gereden, maar een Duitse meneer wist mij te vertellen dat er 2 weken werkzaamheden rond het emplacement van Lehrte waren dus het aanbod zou gaan tegen vallen. Dat was ook wel te merken, aangezien ik in de vroege morgen in 2,5 uur tijd maar 2 cargo's had gezien. Met dat in het achterhoofd en een dikke en pijnlijke enkel, werd er toch nog voldaan naar huis gereden.


Foto 3:
AfbeeldingDB Cargo 189 023-5 | Hillegom 17 juli 2023. by mister1736, on Flickr
DB Cargo 189 023 met trein 47613 Beverwijk Hoogovens Centraal - Bressoux.


Even een fotootje van Nederlandse bodem :).
van 15/7 tot en met 21/7 was er door werkzaamheden geen treinverkeer mogelijk tussen Utrecht Centraal en Den Bosch.

Dat houdt dan in, dat de avond kalk- / staaltrein tussen Beverwijk en België wordt omgeleid via Hillegom/Lisse - Leiden - Rotterdam - Kijfhoek - Dordrecht naar Roosendaal en dan zo verder België in.

De trekkracht van deze trein, bestond uit de vers gereviseerde DB Cargo 189 023 welke blinkt als nooit te voren :).
Hier passeert de loc met 8 lege Talns & 22 Falns de omgeving van Hillegom en gaat over een paar kilometer even een poosje aan de kant in Lisse.



Augustus:
De weergoden waren mij weer gunstig gezind, door een goed vallend rooster en aardig weer bij onze oosterburen werd er maar weer een kleine trip gepland richting de omgeving van Woltorf/Peine. Hier ga ik dan ook wederom 2 foto's voor gebruiken 8-).
Het ging eigenlijk precies hetzelfde als vorige keer, behalve dan dat ik dit keer wel normaal van de ladder afstapte..... Het klaarde wederom weer lekker op donderdagmiddag, nog beter zelfs dan voorspeld was. Het was wederom weer een top reis, met o.a. een zwarte CargoUnit BR 186, een EVB BR 140, een grijze RheinCargo en een blauw grijze RBH Logistik BR 145, Bahnlogistik24 GmbH BR 182, EGP BR 248 een CD Cargo 388, kortom teveel om allemaal op te gaan noemen. Dus bekijk de foto's op Flickr gerust als je tijd over en zin hebt. Welke 2 het wel geworden zijn, laat ik hieronder zien:
Foto 1:
AfbeeldingBUDAMAR Group 383 302-7 | Sierße 11 augustus 2023. by mister1736, on Flickr
BUDAMAR 383 302 met trein 41381 Neuss Gbf - Břeclav Přednádraží.


Na de vorige dag al heel wat fraaie treinen gezien te hebben, gingen we die vrijdag "rustig" door.
1 van de "nieuwe" vervoerders voor mij dan, is de BUDAMAR Group uit Slowakije. Het bedrijf bestaat volgens de site al sinds 2002, maar door de komst van de Vectron denk ik zo, is het grensoverschrijdend vervoer voor veel bedrijven in een stroomversnelling gegaan, correct me if I am wrong.

Ze hebben nu ook diverse fraai bestickerde Vectrons rondrijden en 1 daarvan, de 383 302 met slogan "We are the Architects of Logistics", passeert hier de omgeving van Sierße met een ( lege ) graantrein uit het Duitse Neuss en gaat zo verder richting het oosten.

Dit was 1 van 2, de witte variant zou later de dag volgen, maar dat duurt nog wel even eer deze online komt ben ik bang ;-).
Dit was voor mij iig al hoogtepunt nummer 1 van deze dag :-)))))).

Foto 2:
AfbeeldingHavelländische Eisenbahn 250 011-4 ( V330.3 ) | Peine 11 augustus 2023. by mister1736, on Flickr

HVLE 250 011 ( V330.3 ) met trein 62988 Braunschweig Hbf - Seelze Ost.


Een toch zééér aangename verrassing was de volgende trein :).

Niet lang na de BUDAMAR trein gingen de spoorbomen al weer dicht. Op papier niet zo'n spannend treintje, maar toen we de trein in de verte aan zagen komen, werden de aanwezige fotografen toch zeer enthousiast, er zat namelijk een Blue Tiger voor de trein.

In een heel lekker zonnetje passeert hier de HVLE 250 011 de omgeving van Peine met een kleine staaltrein en gaat zo verder richting Lehrte en Seelze Ost.


Klapper nummer 2 dacht ik zo :).



September:
De laatste foto van mijn reeks is dan wel weer 1 van Hollandse bodem. Vrijdag 8 september was ik mooi op tijd klaar met werken, dus werd er koers gezet richting Rotterdam voor de "Hutchison Ports Express". Deze bestond uit de RTB Cargo 193 945 & De Karel 466 als bijzondere trein ter ere van de 10-jarige samenwerking tussen RTB Cargo en Hutchison Ports Europe Intermodal. Die is het niet geworden, ik heb gekozen voor de laatste foto van dit jaar welke ik gemaakt heb en dat is onderstaande:
AfbeeldingRail Force One 1830 | Moordrecht 8 september 2023. by mister1736, on Flickr
RFO 1830 met trein 41720 Katy Wroclawskie - Lage Zwaluwe ( - Moerdijk ).


Na de RFO trein in Rotterdam, werd er naar Moordrecht gereden voor het 2de hoogtepunt van deze dag.

Rail Force One was namelijk onderweg vanuit Bad Bentheim met een oranje "nez-casse" richting Lage Zwaluwe, met de fraaie SCHAVEMAKER / Katy shuttle.

Ik was op tijd vertrokken, alleen miste ik net bij Moordrecht een ketelwagentrein van RTB Cargo met de 193 485, vanuit Houtrakpolder naar Waalhaven Zuid.. Ach shit happends.

De klok slaat 18:37 uur en de overweg is dicht als in de verte de Rail Force One 1830 aan komt rijden met een volle Katy shuttle richting Rotterdam en Lage Zwaluwe, waar Captrain de "last-mile" gaat verzorgen richting Moerdijk.


Oktober / November & December:
Van mij geen plaatjes. Geen tijd, geen zin, andere verplichtingen en het weer dat niet mee hielp. Dus ja ;).
Ondanks dat heb ik een mooi jaartje gehad, met nogmaals mijn Duitsland tripjes als hoogtepunten.

Rest mij verder nog als laatste om jullie alleen een Fijne en Gezegende Kerst toe te wensen, en een goed oud en nieuw en dan de beste wensen voor 2024, dat een ieder maar gezond mag blijven, en veel leuke tripjes en foto's mag maken :-)) .

Groetjes Marcel ( Mister1736 ).
Laatst gewijzigd door Mister1736 op di dec 26, 2023 1:27 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 van Marcel.

Bericht door VinceCargo »

Hele fraaie plaatjes met juni als favoriet. Ik mis alleen wel echt je CargoUnit 186 in het overzicht hoor ;-)
Geen handvol, maar een land vol
Mister1736
Berichten: 272
Lid geworden op: di sep 02, 2014 11:00 am

Re: Jaaroverzicht 2023 van Marcel.

Bericht door Mister1736 »

VinceCargo schreef: di dec 26, 2023 12:00 am Hele fraaie plaatjes met juni als favoriet. Ik mis alleen wel echt je CargoUnit 186 in het overzicht hoor ;-)
Snap het wel hoor, maar wilde niet 2 dezelfde foto stekken, dus gekozen voor de Vectron……
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mister1736 (Marcel)

Bericht door Rubenr »

Mooi overzicht, ik ga voor Maart en Augustus 2!
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Mister1736 (Marcel)

Bericht door de-treinfan »

Leuk jaaroverzicht hoor! Voor mij is Juli 2 de favoriet.
arnold
Berichten: 14631
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mister1736 (Marcel)

Bericht door arnold »

Fraaie plaatjes Marcel.
DDZ7504
Berichten: 3885
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mister1736 (Marcel)

Bericht door DDZ7504 »

Was weer gezellig dit jaar :P September blijft leuk, augustus 1 ben ik nog steeds jaloers op.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mister1736 (Marcel)

Bericht door Mattie »

Leuke serie Marcel, de juliplaten vallen mij goed in de smaak.
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2023 Mister1736 (Marcel)

Bericht door stijn55 »

Goed gekozen allemaal!
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Mister1736 (Marcel)

Bericht door Staaijeren »

Mooi overzicht Marcel ik ga voor augustus 1
Foto's op Flickr
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Mister1736 (Marcel)

Bericht door Rens »

Mooi jaaroverzicht!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Mister1736 (Marcel)

Bericht door NS1707 »

Mooi overzicht, Marcel! Mei als favoriet!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mister1736 (Marcel)

Bericht door RemcoG »

Leuke reeks! Mei spreekt me aan!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Peter1978
Berichten: 75
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 10:39 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mister1736 (Marcel)

Bericht door Peter1978 »

Mooi overzicht! De Shadow Piercer van maart vind ik erg mooi, maar ook de Eurostar van juni.
Mijn foto's op Flickr
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mister1736 (Marcel)

Bericht door TrainplazaNL »

Stuk voor stuk gave vangsten, maar voor mij springt de eerste foto uit augustus er echt uit.
wessele
Berichten: 760
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Mister1736 (Marcel)

Bericht door wessele »

Leuke serie Marcel. Tikkeltje vreemd misschien, maar voor mij springt juli foto 3 eruit. Fraaie trein met een frisse loc op een mooie locatie.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mister1736 (Marcel)

Bericht door derquinho »

Mooi overzicht! September is mijn favoriet.
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Mister1736 (Marcel)

Bericht door Ruben01 »

Mooie reeks. En eens met Wessel, mooi DB rood is niet lelijk ;)
Plaats reactie