Jaaroverzicht 2023 Björn

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door BjörnNielsen »

Nu het jaar bijna ten einde is gekomen, is het tijd om de balans op te maken. Na drie coronajaren was het in 2023 in veel opzichten eindelijk weer een normaal jaar. We konden weer gewoon naar kantoor en familie. In de vrije tijd werden aardig wat uitjes ondernomen en in mei werd voor het eerst in bijna vier jaar weer eens een keer een meerdaagse buitenlandtrip ondernomen.

Het aantal hobbydagen was daarentegen toch minder dan voorgaande jaren. Dat was deels te wijten aan de vele dagen met slecht weer. Met name het voorjaar en najaar kenden slechts een paar losse dagen met wat zon. En de laatste maand van 2023 is natter dan nat zodat een foto in de laatste week er niet meer in zal zitten.

Februari
In januari werd praktisch niets aan de hobby gedaan en dus gaan we meteen door naar Februari. Valentijnsdag was zo'n beetje het enige lichtpuntje in een verder vrij grijze maand. Er werd vroeg opgestaan en in Twente begonnen voor de ICB, HSL kolen en RRF. In de middag werd afgezakt naar de omgeving Venlo voor onder andere Medway, een nieuwe vervoerder in Nederland sinds de zomer van 2022.

AfbeeldingMedway 186 224 met containertrein Neuss-Antwerpen passeert Griendtsveen op 14 Februari 2023.

Maart
Voor de foto van de maand valt de keus niet op iets uit Twente maar gewoon iets uit de eigen woonplaats. Centralbahn en HSL brachten halverwege de maand een herstelde Arriva GTW over van Frauenfeld naar Leeuwarden. Vanwege een systeemstoring liep de trein dermate veel vertraging op dat de regen plaatsmaakte voor zon.

AfbeeldingVanaf Emmerich trok HSL 1324 naar Leeuwarden. De dieselloc was nodig om het treinstel in de Friese hoofdstad bij Stadler te kunnen afleveren.

April
In april werd voor het eerst een dag gefotografeerd in Zeeuws Vlaanderen. Verschillende vervoeren van DB Cargo en Lineas konden worden vastgelegd. De keuze voor de foto van de maand viel daarentegen op een foto aan het begin van de maand. 2 april stond in het teken van transporten van zowel RTS als Railadventure. Hoewel een 139 heel tof is, valt de keuze hier toch op RTS.

AfbeeldingEen scheur in het wolkendek zorgde voor spektakellicht bij de passage deze korte werktrein bij Oldenzaal.

Mei 1
De meimaand begon goed met eenmalig vervoer van militaire containers naar Leeuwarden. Ook werd bij Leer voor het eerst een V200 en Eurodual geklikt. De foto voor het jaaroverzicht komt van de eerste meerdaagse trip naar het buitenland in tijden. Er werd gekozen voor een tweedaagse naar het Duitse Leinetal, waar naast het laugenvervoer onder andere EBS opviel met haar twee 143'ers.

Afbeeldingin mei en juni reed EBS bijna dagelijks met een kaliumtrein vanuit Heringen naar Hamburg, maar alleen op 27 mei werd niet een Eurodual maar deze twee voormalige DDR locomotieven ingezet.

Mei 2
Aangezien in januari niets werd gedaan volgt hier een bonusfoto van dezelfde trip, maar dan een dag later. Zeer vroeg werd opgestaan om na ruim een half uur rijden bij het eerste licht aan de KBS 310 te staan. Nog maar net de ladder uitgeklapt sloot de overweg achter ons zich al. Het bleek te gaan om de MEG, die in Duitsland nog steeds de Buna trein rijdt.
AfbeeldingGeen klassieke eloc maar een moderne 145 voor de trein. Wel een in de  huisstijl van de MEG. De fraaie mistbanken maken de foto af.

Juni 1
In juni vonden grootschalige werkzaamheden plaats in Hoogeveen, wat zorgde voor gevarieerde omleidingen over Leeuwarden.  Naast de dolime en het bonte DBC vervoer werden in de nachten NS treinen tbv onderhoud in Onnen achter een lok overgebracht. De tweede nacht bleek achteraf de enige kans op een zonplaat. Andere nachten reed de laatste rit niet, was er bewolking maar werd meestal te vroeg gereden.

AfbeeldingBij het Groningse Noordhorn kon op 10 juni de 203-1 van VolkerRail met een VIRM op sleeptouw in het eerste zonlicht van de dag worden afgedrukt.

Juni 2
Om het bonte vervoer van DB Cargo in Onnen te krijgen, is door Arriva ruimte gemaakt tussen Groningen en Leeuwarden om DBC te kunnen laten passeren. Door diverse omstandigheden ging dat vaak de mist in. De afvoertrein viel daardoor meestal uit.

AfbeeldingOp vrijdag 16 juni was de trein daardoor flink op lengte. Er was zelfs een tweede 6400 naar Onnen gestuurd ter ondersteuning. Bij Feanwâlden kon het geheel worden vastgelegd.

Juli
De zomervakantie ging dit jaar ivm het matige weer eerst naar België. Toen het echte zomerweer eraan kwam werd doorgereden naar Duitsland. Eerste stop was bij Saarbrücken, onder andere voor de vloeibaar staaltreinen met 151'ers.

AfbeeldingEen foto in Völklingen met op de achtergrond de oude staalfabriek, nu Unesco werelderfgoed, kon niet uitblijven.

Juli 2
Hierna werd doorgereden naar de omgeving van het Maintal. Met de vele zonuren kon weer eens lekker oldschool geknatscht worden aan de druk bereden spoorlijn van Gemünden naar Würzburg, zij het met name 's ochtends vroeg en soms in de namiddag/avonduren. Overdag werd vanwege de hoge temperaturen vaak gezwommen en zo werd tevens de hooglichtfase ontlopen.

AfbeeldingEen van de hoofddoelen was een foto vanaf de Mainbrug met de stad Gemünden op de achtergrond. Gezien het failliet van IGE valt de keus op deze trippleknaller.

Juli 3
In 2023 werden aardig wat transporten vastgelegd. Vaak is daar Railexperts dan wel Railadventure bij betrokken. Naast de bekende ICNG transporten werden ook Arriva GTWs heen en weer gesleept. Het Zughotel in Braunschweig is daarbij meestal het uitgangspunt. Ter vervanging van de oude Duitse IC rijtuigen tussen oa Amsterdam en Berlijn heeft de Deutsche Bahn nieuwe treinsets bij Talgo besteld.

AfbeeldingIn juli werd de eerste Talgo set, nu meer bekend als ICE-L, van Spanje naar Duitsland overgebracht. Vanaf Saarbrücken zorgde Railadventure voor het transport, gelukkig zonder koppel- of remwagens. De opname toont de passage in het Leineta bij Dehnsen.

September
Half september zorgden enkele zonnige dagen en omleidingen ervoor dat ik drie dagen lang rond Venlo op pad was. Er werden behoorlijk wat leuke treinen vastgelegd, zoals RFO met Innofreight-erts en staalplakken, de Rasselsteiner van Railtraxx en er werd tevens voor het eerst een Krokodil op het spoor geklikt.

AfbeeldingIk kies echter voor de nieuwe eyecatcher van Kombirail. Na jaren van saaie locomotieven zijn zij het die, mede vanwege het 15 jarig bestaan, er voor gezorgd hebben dat er twee Vectrons in aantrekkelijke livrei op de baan verschenen zijn. De 193 128 passeerde op zaterdagmorgen 16 september met een tankcontainertrein in fraai eerste ochtendlicht in Kaldenkirchen op weg naar Duisburg.

December
In augustus, oktober en november werd niks of bijna niks aan de hobby gedaan. Daarvoor zijn al bonusfoto's geplaatst bij andere maanden. In december werd ik 40 en werd een lang weekend naar Limburg gereden. Het bleek een veelzijdig weekend met zon, donkere wolken en zelfs sneeuw. Op zaterdagmorgen reed de SSN een trein van Rotterdam naar Aachen. Tot Venlo reed de 23 023 de trein.

AfbeeldingMet veel geluk vanwege de wind en temperatuur, en de klasse van treinpersoneel, ontstond deze plaat bij Griendtsveen.

Laten we hopen dat 2024 weer veel mooie momenten langs de baan gaat zorgen. Maar bovenal dat iedereen gezond is en blijft.

Langs deze weg wens ik iedereen een fijn kerstfeest en een goed uiteinde!
Laatst gewijzigd door BjörnNielsen op di dec 26, 2023 11:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.
1622
Berichten: 317
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 8:15 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door 1622 »

Fraai overzicht met lekker veel platen uit Noord-Nederland!
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door wessele »

Goede serie Björn! Favo's uiteraard juni 1 + 2.
DDZ7504
Berichten: 3884
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door DDZ7504 »

Je maakt het kiezen wel lastig zo, prachtige platen weer! Ik ga voor juni 1 en september.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door derquinho »

Uiterst fraaie platen weer, Björn! Vanwege het mooie licht en de speciaalheid ga ik voor juni 1. Als je overigens de 139 had geplaatst, was dat mijn favoriet geweest :-)
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3854
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door erica »

Mei 1 is mijn favoriet.
Saitzee
Berichten: 587
Lid geworden op: zo mar 10, 2013 8:56 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door Saitzee »

Mooi overzicht. December echt dikke favoriet!
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door stijn55 »

Mooi Björn. December is de absolute knaller!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door Marcel »

Je bent weer druk bezig geweest. Juni 2 is mijn favoriet.
"The chase is better than the catch."
arnold
Berichten: 14630
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door arnold »

Mooi Jaaroverzicht. Juli blijft voor mij TOP
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door Jona Brans »

Leuk overzicht met stuk voor stuk mooie platen! Mijn favoriet is juni 1
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7625
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door Peter »

Lekkerrr Björn!
“Hallo cargo!”
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door de-treinfan »

Heerlijk overzicht! Juni 1 is mijn favoriet. :D
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door TSNL250 »

Fraaie serie!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door VinceCargo »

Ondanks dat je nauwelijks op pad bent geweest dit jaar heb je toch weer een geweldig overzicht bij elkaar weten te klikken. 14 februari blijft toch de dag dat Medway had morgen lukken, maarja.. werk hè..
Een favoriet kiezen in deze serie is onbegonnen werk.
Geen handvol, maar een land vol
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door NS1707 »

Heel fraaie serie! Voor mij beide platen uit juni als favoriet!
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door RedmarStam »

Björn, wat maak je ieder jaar weer een berg aan topplaten. Het is knap lastig om een favoriet te kiezen tussen al deze mooie foto's in het jaaroverzicht! :) :D
Flickr: --> Klik <--
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door robehv »

Knallers !
Juni 1 is echt mooi met die belichting.
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door Rubenr »

Prachtige serie Björn!
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door David »

Zoals altijd weer een fantastisch overzicht!
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door ClintW »

Fraai overzicht weer Björn, je maakt de keuze erg lastig! Mijn favorieten zijn beide platen uit juni en december!
Nadleeh
Berichten: 670
Lid geworden op: za mar 12, 2016 9:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door Nadleeh »

Mooie foto's, bijzondere combinaties uit het noorden zoals de foto van maart zijn altijd leuk om te zien.
ov_wijzer
Berichten: 932
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door ov_wijzer »

Lekkere serie. Voor mij Juni 2 als favoriet.
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door Staaijeren »

Zo als verwacht prachtig overzicht Björn ik ga voor Mei 1 en Juli 3!
Foto's op Flickr
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door Jeroen »

Stuk voor stuk knallers! 8-)
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door Rens »

Een mooi succesvol jaar en die VIRM in het vroege ochtendlicht blijft mijn favoriet.
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door ICEmaster »

Fraaie foto's Björn! Het koppeltje EBS Trabbi's is toch wel het mooist :P
Ik fotografeer op zonne-energie
dvc
Berichten: 488
Lid geworden op: wo nov 27, 2013 6:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door dvc »

Gaaf Björn! Favoriet is lastig te kiezen..
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1278
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door kay-cee »

Mooi zonnig overzicht Björn! Toch veel kunnen klikken dit jaar, Mei 1, Juni 1, en Juli 2 zijn voor mij de absolute favorieten!
ovlov
Berichten: 265
Lid geworden op: di mei 20, 2014 3:20 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door ovlov »

Fraai overzicht. Ik ga voor juni1.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door RemcoG »

Echt een heel mooi overzicht Björn! Platen voor de eeuwigheid! April, beide juni's en december zijn mijn favorieten!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door TrainplazaNL »

Dat was zondermeer een succesvol jaar! De eerste foto's uit zowel mei als juni zijn voor mij absoluut de topfavoriet!
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door spurt2244 »

Leuke platen! Vooral beide platen uit juni uit ons eigen noorden zijn mijn favoriet.
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door ThijsvLoon »

schitterende reeks Björn! Stuk voor stuk!
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door NovioSites »

Prachtig gevarieerd en zonnig overzicht! 👌 Juli en december springen er voor mij uit
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Björn

Bericht door Ruben01 »

Schitterend overzicht! Lastig kiezen, maar ik ga voor het EBS koppel en de Saarrail 151'er als favoriet.
Plaats reactie