Jaaroverzicht 2023 Redmar
Geplaatst: zo dec 24, 2023 4:48 pm
2023 is weer in een flits voorbij gegaan en op het gebied van hobbyen een bizar jaar. Zoals ik vorig jaar in de jaaroverzicht zei voorspelde ik een veel beter hobbyjaar dan 2022, maar dat werd het niet. Veel geplande buitenlandse tripjes zaten er door o.a. privéomstandigheden niet in, dus werden de meeste platen op Nederlandse bodem gemaakt. Ook zaten er bepaalde maanden bij dat ik helemaal niks met de hobby gedaan heb, mede dankzij weinig motivatie of door andere omstandigheden. Ook omdat er na een vijfdaagse werkweek vaak geen motivatie is om te gaan hobbyen.
Desondanks heb ik weer een redelijk divers jaaroverzicht in elkaar kunnen zetten waarbij vooral de eerste en laatste maanden van 2023 ruime keuze aan foto's zijn voor dit jaaroverzicht. Dus laten we beginnen!
januari
In de eerste maand van januari werden de meeste weekenden gespendeerd in de hoofdstad van Nederland: Amsterdam. De havens werden meerdere keren bezocht en werden er in de avonduren plaatjes gemaakt van de internationale treinen, zoals beide Nightjets van de ÖBB/NS en de Intercity Berlijn. Het was lastig om een leuke foto uit te kiezen, maar mijn keuze valt op de foto van de NS 1745 welke op 29 januari de lege Nightjet vanuit Amsterdam Centraal naar de Watergraafsmeer mocht trekken. Het doel was ook om op de stek ten noorden van Muiderpoort beide Nightjets te fotograferen, maar om dan nog een 1700 voor deze bonte trein vast te leggen had ik toen niet gedacht.
En zo zien we de 30 jaar oude machine om 10:43 met het ledig materieel van de Nightjet 402 met treinnummer 70404 langs de eenzame fotograaf rijden. Achterop loopt de 193 759 mee.

februari
De maand februari verliep op het gebied van hobbydagen behoorlijk moeizaam. Mede doordat mijn oma plotseling overleed was er geen motivatie om de hobby in de eerste weken van februari op te pakken. In het laatste weekend van februari werd echter weer een weekendje gepland om te gaan fotograferen op en rond Venlo. Op vrijdag 24 februari werden omgeleide goederentreinen en de Alpen-Express van RXP gefotografeerd. De dag erop werd de Hochfelder Eisenbahnbrücke in Rheinhausen bezocht in de hoop hier wat goederentreinen op de brug te fotograferen. Echter bleef het akelig stil met de treinen.
De BLS 475 412 steekt de Rijn over met de trecate keteltrein welke door een verstoring bij Wesel werd omgeleid over Venlo.

maart
In maart werd er één dag gefotografeerd, maar de foto is niet toonbaar voor dit jaaroverzicht. Daarom volgt er een extra foto voor de maand april
april (1)
In het paasweekend van 2023 reed de Museumspoorlijn STAR met de allereerste stoomritten van het rijseizoen. Nieuw dit jaar was de inzet van de recent in dienst genomen 52 8082-1 welke voor de eerste helft van 2023 de stoomritten mocht verzorgen. In tegenstelling tot de andere 52er staat de 8082-1 met de ketel in de andere richting waardoor de machine over bijna de gehele dag goed voor de zon te fotograferen valt. Op de zonnige eerste paasdag werd de trein meerdere malen in Veendam en Wildervank gefotografeerd. De keus valt op de foto die gemaakt is ter hoogte van Dalweg 36.
Het is 12:17 wanneer de optisch verwaarloosde 52 8082-1 met de reizigerstrein de handjevol fotografen aan de Dalweg 36 in Wildervank passeert.

april (2)
Op Koningsdag 27 april 2023 reed de stichting NVBS de Koningsdagrit. Speciaal voor deze rit werd de klassieke 1251 van Railexperts ingezet voor een zestal rijtuigen van de Stoomstichting Nederland. De rit verliep vanuit Amersfoort naar Coevorden om vanuit daar met een G2000 over de spoorlijn van de Bentheimer Eisenbahn naar Bad Bentheim te rijden. Vanuit daar werd er koers gezet naar Amersfoort.
Zoekend naar een geschikte stek werd veelvuldig gezocht op Flickr naar plaatjes op plekken die nog niet zo veel bezocht worden. Het moest sowieso een stek zijn op het enkelsporige baanvak. Ik kwam uiteindelijk uit op een stek ter hoogte van Beerze tussen Ommen en Mariënberg. Aangekomen op de stek bleek dit de perfecte stek te zijn voor deze trein. Het veld rechts langs het spoor was gevuld met paardenbloemen en dat maakte de stek extra mooi. De 1200en waren hier van 2002 tot 2009 in de ATCS-tijd een vast gezicht op de spoorlijn met de Coevorden-shuttle tussen Coevorden en de Rotterdamse havens.
Het is 11:27 wanneer de oude dame met zes SSN-rijtuigen de fotografen passeert met treinnummer 39446 onderweg naar Coevorden.

mei
In mei werd er ook maar één dag gespendeerd aan het hobbyen, maar zijn er wel een handjevol foto's gemaakt die toonbaar zijn in dit jaaroverzicht. Op 18 mei werd bij de Museumspoorlijn STAR ten behoeve van de Nationale Stoomtreindag de themadag Stukgoederenvervoer georganiseerd. Zo waren er diverse activiteiten voor de kinderen, waaronder het meenemen van een pakketje in de trein vanuit Stadskanaal naar Veendam. De 52 8082-1 verzorgde de treinen naar Veendam en de geel-grijze 2200 reed de diensten naar Nieuw-Buinen.
In het begin van de ochtend volgde nog een opleidingsrit met locomotor 249 vanuit Stadskanaal naar Nieuw-Buinen met enkele goederenwagens. Hiervoor werd er bij de spoorstraat een scene gemaakt met een hovenier die bezig is de spoorbaan te maaien. Zijn oude Volvo L46506 uit 1963 had hij een stukje verder geparkeerd.
De Sik 249 met machinist in opleiding en zijn begeleider naderen de overweg aan de spoorstraat met een kort goederentreintje waar op dat moment een hovenier bezig is met een zeis het hoge struikgewas te maaien.

juni
Begin juni werden er weer foto's gemaakt bij de Museumspoorlijn STAR. Van donderdag 1 juni tot zondag 4 juni 2023 organiseerde de Museumspoorlijn STAR in samenwerking met Warrior Events de interactieve theatershow 'The Train Heist'. Een interactieve theatershow in de rijdende trein waarbij acteurs de dramaserie Peaky Blinders naspeelden en de deelnemers in de trein konden bepalen hoe het theaterstuk verliep.
Op vrijdagavond 2 juni werd de tweede avond van deze theatershow georganiseerd waarbij om 19:00 vertrokken wordt van station Stadskanaal voor een retourrit naar Veendam. De loc van dienst is de geel-grijze 2278. Omdat de weersvoorspellingen goed waren werd ter hoogte van de Zwarteweg de trein opgewacht.
Met dreigende wolkenluchten in de achtergrond is de 2278 met de theatertrein de overweg aan de Zwarteweg gepasseerd en treft de eenzame fotograaf in het weiland.

juli
Ook in juli werden er geen toonbare foto's gemaakt waardoor weer een plekje vrijkomt voor de volgende maand.
augustus (1)
In augustus werd er weer wat dagen aan de hobby gespendeerd. Mede dankzij privéomstandigheden viel er een bepaalde last van mijn schouder af waardoor er meer ruimte was om dagen en weekenden weg te gaan. Ik ga niet uitgebreid in op wat precies de reden was, maar de mensen die mij persoonlijk kennen zullen dat vast en zeker wel weten.
Op dinsdagavond 22 augustus werd in Tynaarlo de dolimetrein opgewacht met de 1700 van TCS als tractie. In september eindigde de huur van de 1700en aan Lineas en daarmee ook het einde van de inzet van de Neusjes voor de dolimetrein naar Onnen. Gezien het feit dat ik de Dolimetrein met deze tractievorm nog niet gefotografeerd had, was dit met het mooie weer een van de laatste mogelijkheden om de trein met neusje te fotograferen.
Met een flinke vertraging passeert de 101003 met IRP G2000 2105 in opzending en 18 beladen Nedmag wagens van het type Taoos de twee fotografen in Tynaarlo met treinnummer 47628 vanuit Hermalle-sous-Huy naar Onnen en uiteindelijk Veendam.

augustus (2)
Voor de tweede foto van augustus viel de keus op een foto uit Deurningen. Op deze locatie probeerde ik sinds 2021 een leuke foto te maken van de IC Berlijn. Zowel in 2021 als in 2022 wilde het niet lukken om op deze locatie een foto te maken van de IC Berlijn naar Amsterdam. Eindelijk lukte het op 20 augustus 2023 om een foto te maken van de IC Berlijn aan de oude postweg in Deurningen. Inzet voor deze rit was de 193 733 in plaats van een 1700, maar dat maakte niet heel veel uit. Voor mij was het belangrijk om een foto te maken vanaf deze stek en de vloek van Deurningen te doorbreken.
De 193 733 van NSI trekt IC Berlijn 146 uit Berlijn Ostbahnhof naar Amsterdam Centraal en passeert de eenzame fotograaf in Deurningen.

september
In september werd weer in het eerste volle weekend het evenement Terug naar Toen bezocht en in het derde weekend de STAR-dagen. De foto voor september is echter geen foto van deze dagen. Op 9 september 2023 maakte KombiRail Europe B.V. met de FEK-Rheingold een rit door Nederland ten behoeve van hun 15-jarige jubileum. De rit werd gereden met hun twee recente aanwinsten: de 193 106 en de 193 128. De eerste rijdt alweer twee maanden rond met reclame voor het jubileum en de tweede betreft een hagelnieuwe loc welke sinds een paar dagen ook bestickerd is met reclame voor hun jubileum.
Omdat een andere stek verder richting Venlo niet te bereiken viel, werd als alternatief uitgeweken naar Helmond Brouwhuis, waar ik een stek gevonden had aan de hand van een foto van Jeroen de Vries (Waarvoor dank). De stek beviel heel goed, met name het zicht op de gebouwen rechts in beeld en dat de stek makkelijk per OV te bereiken viel.
Het is 11:34 als de fris bestickerde KRE 193 128 met de FEK-Rheingold en achterop de 193 106 de fotograaf nabij Helmond Brouwhuis passeren naar Venlo.

oktober
De laatste maanden van 2023 stond voornamelijk in het teken om nog een aantal leuke stekken op te zoeken waar de 1700en nog reden met de IC Berlijn. Zo werd op 29 oktober 2023 het willemsbos in Ugchelen bezocht. Hier waren al de eerste herfstkleuren tevoorschijn gekomen, dus was het doel hier de IC Berlijn te fotograferen. Zo werden hier de eerste herfstplaatjes gemaakt en ook de laatste herfstplaatjes met de 1700 locs in dienst bij NS.
In een bosrijke omgeving omringd door prachtige herfstkleuren doorkruist de NSI 1761 met IC 147 het Willemsbos in Ugchelen onderweg naar Bad Bentheim.

november
In november werden wederom meerdere dagen gespendeerd aan het fotograferen van de NS 1700 voor de IC Berlijn. Zo werd op 12 november de 1700en voor de laatste keer over de omleidingsroute over Zwolle gefotografeerd en werd op 15 november Bad Bentheim bezocht voor avondfoto's van de locwissels. Op 19 november werd de afscheidsrit van de 1700 meerdere malen gefotografeerd op de tour door Nederland. De foto voor het jaaroverzicht is van de dag van de afscheidsrit en deze werd gemaakt in Amsterdam.
Rond 19:50 kwam de NSI 1750 met DB IC-stam 7708 met treinnummer 70119 binnengerold op spoor 7 op Amsterdam Centraal en de machinist zette de trein netjes buiten de kap stil tot opluchting van de hobbyisten die nog tot zo laat aanwezig waren in de hoofdstad en hoopte dat een plaatje met dit toch wel iconisch object bovenop de grote perronkap van Amsterdam Centraal. Tot even voor 20:00 bleef de trein wachten voor het laatste stuk naar het tamelijk nieuwe opstelterrein in de Westhavens. De 1761, die op deze dag de meeste kilometers van de twee machines heeft afgelegd, liep koud in opzending mee achterop de trein.

december
De laatste foto's van 2023 werden gemaakt op zowel de laatste inzetdag van de 1700en op 9 december en tijdens het weekend van de VSM Christmas Express. Deze pendelde met de 23 071 en de 23 076 in het weekend van 16 en 17 december tussen Arnhem Centraal en Nijmegen. Ook de Stoomstichting Nederland reed met de 01 1075 de tweede Kerstexpress naar de kerstmarkt in Aachen.
Op de tweede dag van de Christmas Express werd het rond de middaguren vanuit het westen steeds meer onbewolkt. Rond 12:30 was het volledig onbewolkt en werden er alweer zonfoto's gemaakt. Het idee ontstond om de laatste slag van de Christmas Express bij de Waalbrug in Nijmegen te gaan fotograferen tijdens de zonsondergang. De zon was intussen al helemaal onder gegaan toen de 23 076 naar Nijmegen de Waal overstak, maar er was nog wel voldoende licht tijdens de schemering om de tweede passage de fotograferen.
Met op de voorgrond de aanlegsteiger en in de achtergrond de prachtige kleuren van de avondschemering steekt de VSM 23 071 met de Christmas Express en achterop de 23 076 voor de laatste keer de Waal over onderweg naar Arnhem Centraal.

Terugkijkend op 2023 was het een pittig jaar op gebied van privédingen en werden er veel plaatjes in Nederland gemaakt. Toch heb ik er weer een leuk hobbyend jaar van kunnen maken en kijken we weer positief naar het nieuwe jaar! Ik wens iedereen fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!
Desondanks heb ik weer een redelijk divers jaaroverzicht in elkaar kunnen zetten waarbij vooral de eerste en laatste maanden van 2023 ruime keuze aan foto's zijn voor dit jaaroverzicht. Dus laten we beginnen!
januari
In de eerste maand van januari werden de meeste weekenden gespendeerd in de hoofdstad van Nederland: Amsterdam. De havens werden meerdere keren bezocht en werden er in de avonduren plaatjes gemaakt van de internationale treinen, zoals beide Nightjets van de ÖBB/NS en de Intercity Berlijn. Het was lastig om een leuke foto uit te kiezen, maar mijn keuze valt op de foto van de NS 1745 welke op 29 januari de lege Nightjet vanuit Amsterdam Centraal naar de Watergraafsmeer mocht trekken. Het doel was ook om op de stek ten noorden van Muiderpoort beide Nightjets te fotograferen, maar om dan nog een 1700 voor deze bonte trein vast te leggen had ik toen niet gedacht.
En zo zien we de 30 jaar oude machine om 10:43 met het ledig materieel van de Nightjet 402 met treinnummer 70404 langs de eenzame fotograaf rijden. Achterop loopt de 193 759 mee.

februari
De maand februari verliep op het gebied van hobbydagen behoorlijk moeizaam. Mede doordat mijn oma plotseling overleed was er geen motivatie om de hobby in de eerste weken van februari op te pakken. In het laatste weekend van februari werd echter weer een weekendje gepland om te gaan fotograferen op en rond Venlo. Op vrijdag 24 februari werden omgeleide goederentreinen en de Alpen-Express van RXP gefotografeerd. De dag erop werd de Hochfelder Eisenbahnbrücke in Rheinhausen bezocht in de hoop hier wat goederentreinen op de brug te fotograferen. Echter bleef het akelig stil met de treinen.
De BLS 475 412 steekt de Rijn over met de trecate keteltrein welke door een verstoring bij Wesel werd omgeleid over Venlo.

maart
In maart werd er één dag gefotografeerd, maar de foto is niet toonbaar voor dit jaaroverzicht. Daarom volgt er een extra foto voor de maand april
april (1)
In het paasweekend van 2023 reed de Museumspoorlijn STAR met de allereerste stoomritten van het rijseizoen. Nieuw dit jaar was de inzet van de recent in dienst genomen 52 8082-1 welke voor de eerste helft van 2023 de stoomritten mocht verzorgen. In tegenstelling tot de andere 52er staat de 8082-1 met de ketel in de andere richting waardoor de machine over bijna de gehele dag goed voor de zon te fotograferen valt. Op de zonnige eerste paasdag werd de trein meerdere malen in Veendam en Wildervank gefotografeerd. De keus valt op de foto die gemaakt is ter hoogte van Dalweg 36.
Het is 12:17 wanneer de optisch verwaarloosde 52 8082-1 met de reizigerstrein de handjevol fotografen aan de Dalweg 36 in Wildervank passeert.

april (2)
Op Koningsdag 27 april 2023 reed de stichting NVBS de Koningsdagrit. Speciaal voor deze rit werd de klassieke 1251 van Railexperts ingezet voor een zestal rijtuigen van de Stoomstichting Nederland. De rit verliep vanuit Amersfoort naar Coevorden om vanuit daar met een G2000 over de spoorlijn van de Bentheimer Eisenbahn naar Bad Bentheim te rijden. Vanuit daar werd er koers gezet naar Amersfoort.
Zoekend naar een geschikte stek werd veelvuldig gezocht op Flickr naar plaatjes op plekken die nog niet zo veel bezocht worden. Het moest sowieso een stek zijn op het enkelsporige baanvak. Ik kwam uiteindelijk uit op een stek ter hoogte van Beerze tussen Ommen en Mariënberg. Aangekomen op de stek bleek dit de perfecte stek te zijn voor deze trein. Het veld rechts langs het spoor was gevuld met paardenbloemen en dat maakte de stek extra mooi. De 1200en waren hier van 2002 tot 2009 in de ATCS-tijd een vast gezicht op de spoorlijn met de Coevorden-shuttle tussen Coevorden en de Rotterdamse havens.
Het is 11:27 wanneer de oude dame met zes SSN-rijtuigen de fotografen passeert met treinnummer 39446 onderweg naar Coevorden.

mei
In mei werd er ook maar één dag gespendeerd aan het hobbyen, maar zijn er wel een handjevol foto's gemaakt die toonbaar zijn in dit jaaroverzicht. Op 18 mei werd bij de Museumspoorlijn STAR ten behoeve van de Nationale Stoomtreindag de themadag Stukgoederenvervoer georganiseerd. Zo waren er diverse activiteiten voor de kinderen, waaronder het meenemen van een pakketje in de trein vanuit Stadskanaal naar Veendam. De 52 8082-1 verzorgde de treinen naar Veendam en de geel-grijze 2200 reed de diensten naar Nieuw-Buinen.
In het begin van de ochtend volgde nog een opleidingsrit met locomotor 249 vanuit Stadskanaal naar Nieuw-Buinen met enkele goederenwagens. Hiervoor werd er bij de spoorstraat een scene gemaakt met een hovenier die bezig is de spoorbaan te maaien. Zijn oude Volvo L46506 uit 1963 had hij een stukje verder geparkeerd.
De Sik 249 met machinist in opleiding en zijn begeleider naderen de overweg aan de spoorstraat met een kort goederentreintje waar op dat moment een hovenier bezig is met een zeis het hoge struikgewas te maaien.

juni
Begin juni werden er weer foto's gemaakt bij de Museumspoorlijn STAR. Van donderdag 1 juni tot zondag 4 juni 2023 organiseerde de Museumspoorlijn STAR in samenwerking met Warrior Events de interactieve theatershow 'The Train Heist'. Een interactieve theatershow in de rijdende trein waarbij acteurs de dramaserie Peaky Blinders naspeelden en de deelnemers in de trein konden bepalen hoe het theaterstuk verliep.
Op vrijdagavond 2 juni werd de tweede avond van deze theatershow georganiseerd waarbij om 19:00 vertrokken wordt van station Stadskanaal voor een retourrit naar Veendam. De loc van dienst is de geel-grijze 2278. Omdat de weersvoorspellingen goed waren werd ter hoogte van de Zwarteweg de trein opgewacht.
Met dreigende wolkenluchten in de achtergrond is de 2278 met de theatertrein de overweg aan de Zwarteweg gepasseerd en treft de eenzame fotograaf in het weiland.

juli
Ook in juli werden er geen toonbare foto's gemaakt waardoor weer een plekje vrijkomt voor de volgende maand.
augustus (1)
In augustus werd er weer wat dagen aan de hobby gespendeerd. Mede dankzij privéomstandigheden viel er een bepaalde last van mijn schouder af waardoor er meer ruimte was om dagen en weekenden weg te gaan. Ik ga niet uitgebreid in op wat precies de reden was, maar de mensen die mij persoonlijk kennen zullen dat vast en zeker wel weten.
Op dinsdagavond 22 augustus werd in Tynaarlo de dolimetrein opgewacht met de 1700 van TCS als tractie. In september eindigde de huur van de 1700en aan Lineas en daarmee ook het einde van de inzet van de Neusjes voor de dolimetrein naar Onnen. Gezien het feit dat ik de Dolimetrein met deze tractievorm nog niet gefotografeerd had, was dit met het mooie weer een van de laatste mogelijkheden om de trein met neusje te fotograferen.
Met een flinke vertraging passeert de 101003 met IRP G2000 2105 in opzending en 18 beladen Nedmag wagens van het type Taoos de twee fotografen in Tynaarlo met treinnummer 47628 vanuit Hermalle-sous-Huy naar Onnen en uiteindelijk Veendam.

augustus (2)
Voor de tweede foto van augustus viel de keus op een foto uit Deurningen. Op deze locatie probeerde ik sinds 2021 een leuke foto te maken van de IC Berlijn. Zowel in 2021 als in 2022 wilde het niet lukken om op deze locatie een foto te maken van de IC Berlijn naar Amsterdam. Eindelijk lukte het op 20 augustus 2023 om een foto te maken van de IC Berlijn aan de oude postweg in Deurningen. Inzet voor deze rit was de 193 733 in plaats van een 1700, maar dat maakte niet heel veel uit. Voor mij was het belangrijk om een foto te maken vanaf deze stek en de vloek van Deurningen te doorbreken.
De 193 733 van NSI trekt IC Berlijn 146 uit Berlijn Ostbahnhof naar Amsterdam Centraal en passeert de eenzame fotograaf in Deurningen.

september
In september werd weer in het eerste volle weekend het evenement Terug naar Toen bezocht en in het derde weekend de STAR-dagen. De foto voor september is echter geen foto van deze dagen. Op 9 september 2023 maakte KombiRail Europe B.V. met de FEK-Rheingold een rit door Nederland ten behoeve van hun 15-jarige jubileum. De rit werd gereden met hun twee recente aanwinsten: de 193 106 en de 193 128. De eerste rijdt alweer twee maanden rond met reclame voor het jubileum en de tweede betreft een hagelnieuwe loc welke sinds een paar dagen ook bestickerd is met reclame voor hun jubileum.
Omdat een andere stek verder richting Venlo niet te bereiken viel, werd als alternatief uitgeweken naar Helmond Brouwhuis, waar ik een stek gevonden had aan de hand van een foto van Jeroen de Vries (Waarvoor dank). De stek beviel heel goed, met name het zicht op de gebouwen rechts in beeld en dat de stek makkelijk per OV te bereiken viel.
Het is 11:34 als de fris bestickerde KRE 193 128 met de FEK-Rheingold en achterop de 193 106 de fotograaf nabij Helmond Brouwhuis passeren naar Venlo.

oktober
De laatste maanden van 2023 stond voornamelijk in het teken om nog een aantal leuke stekken op te zoeken waar de 1700en nog reden met de IC Berlijn. Zo werd op 29 oktober 2023 het willemsbos in Ugchelen bezocht. Hier waren al de eerste herfstkleuren tevoorschijn gekomen, dus was het doel hier de IC Berlijn te fotograferen. Zo werden hier de eerste herfstplaatjes gemaakt en ook de laatste herfstplaatjes met de 1700 locs in dienst bij NS.
In een bosrijke omgeving omringd door prachtige herfstkleuren doorkruist de NSI 1761 met IC 147 het Willemsbos in Ugchelen onderweg naar Bad Bentheim.

november
In november werden wederom meerdere dagen gespendeerd aan het fotograferen van de NS 1700 voor de IC Berlijn. Zo werd op 12 november de 1700en voor de laatste keer over de omleidingsroute over Zwolle gefotografeerd en werd op 15 november Bad Bentheim bezocht voor avondfoto's van de locwissels. Op 19 november werd de afscheidsrit van de 1700 meerdere malen gefotografeerd op de tour door Nederland. De foto voor het jaaroverzicht is van de dag van de afscheidsrit en deze werd gemaakt in Amsterdam.
Rond 19:50 kwam de NSI 1750 met DB IC-stam 7708 met treinnummer 70119 binnengerold op spoor 7 op Amsterdam Centraal en de machinist zette de trein netjes buiten de kap stil tot opluchting van de hobbyisten die nog tot zo laat aanwezig waren in de hoofdstad en hoopte dat een plaatje met dit toch wel iconisch object bovenop de grote perronkap van Amsterdam Centraal. Tot even voor 20:00 bleef de trein wachten voor het laatste stuk naar het tamelijk nieuwe opstelterrein in de Westhavens. De 1761, die op deze dag de meeste kilometers van de twee machines heeft afgelegd, liep koud in opzending mee achterop de trein.

december
De laatste foto's van 2023 werden gemaakt op zowel de laatste inzetdag van de 1700en op 9 december en tijdens het weekend van de VSM Christmas Express. Deze pendelde met de 23 071 en de 23 076 in het weekend van 16 en 17 december tussen Arnhem Centraal en Nijmegen. Ook de Stoomstichting Nederland reed met de 01 1075 de tweede Kerstexpress naar de kerstmarkt in Aachen.
Op de tweede dag van de Christmas Express werd het rond de middaguren vanuit het westen steeds meer onbewolkt. Rond 12:30 was het volledig onbewolkt en werden er alweer zonfoto's gemaakt. Het idee ontstond om de laatste slag van de Christmas Express bij de Waalbrug in Nijmegen te gaan fotograferen tijdens de zonsondergang. De zon was intussen al helemaal onder gegaan toen de 23 076 naar Nijmegen de Waal overstak, maar er was nog wel voldoende licht tijdens de schemering om de tweede passage de fotograferen.
Met op de voorgrond de aanlegsteiger en in de achtergrond de prachtige kleuren van de avondschemering steekt de VSM 23 071 met de Christmas Express en achterop de 23 076 voor de laatste keer de Waal over onderweg naar Arnhem Centraal.

Terugkijkend op 2023 was het een pittig jaar op gebied van privédingen en werden er veel plaatjes in Nederland gemaakt. Toch heb ik er weer een leuk hobbyend jaar van kunnen maken en kijken we weer positief naar het nieuwe jaar! Ik wens iedereen fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!