Jaaroverzicht 2023 Derk

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door derquinho »

Hallo allemaal,

2023 was naar mijn mening een jaar met veel slecht weer. Eigenlijk zijn er alleen in juni en begin september langere perioden geweest met mooi weer. Hopelijk wordt 2024 beter. Verder hoop ik ook dat Feyenoord weer kampioen wordt (maar ik vrees dat de 10 punten achterstand op PSV niet meer in te halen zijn), dat het Nederlands voetbalelftal wat zal bereiken tijdens het EK 2024 en dat de vervelende oorlogen in Israel en Oekraine snel zullen ophouden. Vooral wat betreft dat laatste vrees ik het ergste.

Ik verheug me op de jaaroverzichten van iedereen; hier mijn bijdrage.

Januari:
In deze maand enkele goede platen kunnen maken, zoals van een ICR-transport van Strukton naar Ahgons en enkele RFO-treinen met 1800. De topper van de maand was een overbrengingsrit van zes voormalige Bordrestaurant-rijtuigen van Zwolle naar Watergraafsmeer. De TCS 102 001 met trein 33255 Zwolle - Amersfoort bij Nijkerk op 17-1-2023. DC Tractie 1766 werd in opzending meegenomen.
Afbeelding

Februari:
Weer een TCS-plaat: op 8 februari achtervolgde ik de lege Dolime-trein naar Limburg, niet wetende dat enkele maanden later de gebroken neuzen van TCS zouden verdwijnen voor dit vervoer. Bij Weert maakte ik met het hoogstatief de derde plaat van de dag van deze trein die met de 101 001 & 002 reed.
Afbeelding

Maart:
In 2023 is in de Amsterdamse haven het vervoer van/naar Global Energy Storage (voormalig GPS) goed op gang gekomen, terwijl het in 2022 booming kolenvervoer wat is afgenomen. Aan de aanleg van de aansluiting van GES heb ik zelf ook een steentje bijgedragen. De 6004 van Railexperts brengt op 3 maart 2023 een keteltrein naar GES. Ik had de trein met hoogstatief op de standaardlocatie op het bruggetje willen maken, maar had mijn hengel per ongeluk thuis laten liggen. Ik was echter zeer tevreden met dit resultaat.
Afbeelding

April:
In verband familie-aangelegenheden was ik vanaf april een tijd alleen thuis en als vrouw en kinderen van huis zijn, dan.... ga ik veel op reis! Hoog op het lijstje stond een bezoek aan Portugal, het land waar ik in de jaren 90 zo idolaat van was door de grote verscheidenheid aan oud materieel, gefabriceerd in diverse landen (ook Nederland: Allan). De eerste van meerdere buitenlandreisjes was dus naar Portugal! In dit land is de laatste tijd een revitalisatie van oude locs aan de gang: elektrische gebroken neuzen worden opgelapt en diesellocs serie 1400 rijden weer in het prachtige Douro-dal. Behalve dat rijden bij goederenvervoerder Medway nog gebroken neuzen in diesellocversie: de serie 1900. De meerderheid van deze locs heeft een niet zo mooie zwarte kleurstelling maar een buitenbeentje qua kleurstelling is de gele 1903, die op 17 april met zouttrein 55891 Praias-Sado - Mina de Neves Corvo onderweg was.
Overigens was ik twee dagen na mijn Portugal-reis alweer in Roemenië :-)
Afbeelding

Mei:
Ook in mei veel gereisd, in Duitsland en Centraal-Europa. Als groot fan van de Tsjechische diesellocs 749/751, bijgenaamd 'Bardotka', ontbrak in mijn collectie nog de lichtblauwe ČD Cargo-kleurstelling. ČD Cargo heeft twee van deze locs, waarvan de 751 219 lichtblauw is. Deze worden nauwelijks nog ingezet, enkel als reserve. Via een Tsjechische site ontdekte ik dat deze loc rond Krnov werd ingezet, wat reden was om daar eens te gaan kijken. Daar trof ik de loc op 5 mei rangerend aan en kon ik deze kleurstelling ook afstrepen.
Afbeelding

Juni:
In Slowakije rijden op vele zijlijnen in de goederendienst ook Bardotka's, die daar meer bekend staan als 'Berta'. Op ma/wo/vr wordt Zlaté Moravce door ZSSK Cargo bediend. De 751 204 passeert met trein Mn 87310 Zlaté Moravce - Nové Zámky op 2 juni het dorpje Maňa, waar nog klassieke beveiliging is.
Afbeelding

Juli:
Een bezoekje aan de Marschbahn voornamelijk voor de DB 218 497 in Märklin-beschildering was succesvol want de loc kon gefotografeerd worden, met 'Sylt Shuttle'-autotrein Niebüll - Westerland (Klanxbüll, 7 juli).
Afbeelding

Augustus:
Weinig gefotografeerd, dus nog een foto van juli. In die maand ben ik ook naar Slovenië geweest, voornamelijk voor de gebroken neuzen, reeks 363. Dat was een succes; ik heb er vele kunnen fotograferen. Ik kies hier voor een andere topper: op de 'Wocheinerbahn' in het westen van Slovenië rijden enkele keren per dag autotreinen, veelal gebruikt door toeristen. SŽ 664 110 met Autovlak R 850 Nova Gorica - Bohinjska Bistrica bij Grahovo ob Bači op 17 juli. Hier is door bomenkap een mooi fotopunt ontstaan.
Afbeelding

September:
Ook weinig gefotografeerd. Hoogtepunt was de door TSP in moderne NMBS-kleuren geschilderde 2715 die in Roosendaal extra trein 13401 Baarn - Antwerpen Centraal had opgehaald.
Afbeelding

Oktober:
Het einde van de inzet van de 1700'en naderde en ondanks dat ik al vele platen hiervan had, had ik nog een dagje hieraan willen besteden maar het weer werkte niet mee. Wel redelijk in de buurt van huis nog een goede plaat gemaakt in het bos bij Kootwijk van de 1745 met IC 146 Berlin-Ostbahnhof - Amsterdam Centraal op 17 oktober.
Afbeelding

November:
Wederom weinig gefotografeerd, maar vlakbij huis had ik een gelukje: Even naar buiten met matig weer voor een plaat van de PON-trein van RFO/Railexperts (50530 Amersfoort - Amersfoort PON op 14 november) leverde zowaar een zonplaat op!
Afbeelding

December:
Geen noemenswaardige foto's gemaakt, dan nog maar een plaat van mei. Op ma/wo/vr rijdt Eisenbahngesellschaft Potsdam een goederentrein van Wittenberge naar Wittstock die voornamelijk wagens vervoert voor het bedrijf Kronotex in Liebenthal. Voor deze treinen zet EGP soms een V200 in. Op 3 mei was dit de rode 221 145. Aan de loc twee lege houtwagens voor de laad/losweg Wittstock.
Afbeelding

Iedereen fijne feestdagen en een goed 2024!
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door RedmarStam »

Mooi divers jaaroverzicht, Derk! April is mijn favoriet! :D
Flickr: --> Klik <--
ZO6176
Berichten: 488
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 2:46 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door ZO6176 »

Heerlijk overzicht. Mijn favoriet is mei
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door Kevinrail »

Heel fraai jaaroverzicht Derk! En je hebt de primeur om dit jaar de eerste te zijn :D. Mijn favorieten zijn de foto's van februari, juli en november.
wessele
Berichten: 760
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door wessele »

Ondanks het absolute baggerweer dit jaar heb je er toch weer een fraaie selectie van kunnen maken Derk. Mijn favoriet is die van januari!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 739
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door wouterder »

Leuke serie Derk!
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door Jona Brans »

Mooi overzicht dat goed de grote verschillen (maar toch ook veel overeenkomsten) tussen verschillende landen laat zien! De foto uit april is mijn favoriet
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3855
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door erica »

Mooie serie, Derk. Tja, zo'n plaat als die in juli zou ik graag eens maken... Bij die in september zie ik nog voor me hoe we met een mannetje of tien (misschien wel meer) op een paar vierkante meter op ladders stonden te balanceren.
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door ClintW »

Fraai overzicht Derk! Moeilijke keuze, maar mijn favorieten zijn april, augustus en de 2e foto uit mei
spotterbram
Berichten: 35
Lid geworden op: zo mei 03, 2020 1:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door spotterbram »

Fraaie serie Derk! De schaarste aan zon-uren valt niet terug te zien in het overzicht ;)
EuropeTrains
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door EuropeTrains »

Heel fraai Derk! Juni vind ik het leukst!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
1622
Berichten: 317
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 8:15 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door 1622 »

Fraai overzicht Derk! En het zongat in november was idd zo snel als die ontstond zo snel ook weer weg.
DDZ7504
Berichten: 3885
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door DDZ7504 »

Heel mooi weer, Derk. Mijn favoriet is januari. Grappig ook, want de trein van je februari-foto heb ik zelf op de plek van je januari-foto gehad :lol:
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door BjörnNielsen »

Prachtig jaaroverzicht Derk, waar met name de buitenlandse diesels opvallend!
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door de-treinfan »

Mooi overzicht! Ik ga voor April. ;)
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door Rubenr »

Prachtig overzicht, ik ga -na lang kiezen- voor Augustus en November!
arnold
Berichten: 14631
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door arnold »

Prachtig overzicht. Met vele fraaie buitenlsndse plaatjes.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door NS1707 »

Heel mooi zonnig overzicht met april als absolute topper!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door VinceCargo »

Internationaal en dicht bij huis, mooie combinatie. Ik ga voor maart als favoriet
Geen handvol, maar een land vol
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door David »

Zoals altijd weer een fantastisch overzicht!
Michel
Berichten: 432
Lid geworden op: zo sep 29, 2013 8:39 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door Michel »

De plaat van de maand mei en juni zijn mijn favoriet. Maar wellicht dat ik wat bevooroordeeld ben met betrekking tot de "Bardotka's" :-))
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door robehv »

Fraai afwisselend overzicht
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
ov_wijzer
Berichten: 932
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door ov_wijzer »

Mooie serie Derk. Voor mij September als favoriet.
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door Staaijeren »

Prachtig overzicht Derk ik ga voor februari
Foto's op Flickr
wmbrands
Berichten: 395
Lid geworden op: zo mei 09, 2021 8:07 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door wmbrands »

Leuke en mooie foto's! Ik twijfel tussen april, mei en juni.
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door stijn55 »

Leuk Derk. Ik ga voor november!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door Jeroen »

Mooie afwisseling tussen binnen- en buitenland! Fraai overzicht!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
dvc
Berichten: 488
Lid geworden op: wo nov 27, 2013 6:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door dvc »

Gaaf overzicht Derk! November was inderdaad echt een mooi gelukje!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door Rens »

Fraaie reeks weer, vooral Slovenië is een wereldplaat!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door RemcoG »

Gaaf overzicht! Juli is mijn favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Derk

Bericht door TrainplazaNL »

Mooi jaaroverzicht! Persoonlijk vind ik januari erg mooi.
Plaats reactie