Jaaroverzicht 2022 Jonne

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
JonneL
Berichten: 12
Lid geworden op: vr dec 23, 2022 4:18 pm

Jaaroverzicht 2022 Jonne

Bericht door JonneL »

Net zoals iedereen zou ik eigenlijk heel graag willen vertellen wat ik allemaal heb behaald dit jaar, maar als een gemiddelde scholier is dat alleen vrij weinig. Na zo goed als 2 flinke jaren doorbijten met corona kon dit jaar weer volle bak aan de slag gegaan worden met de hobby, en dat werd natuurlijk ook gedaan. Halverwege het jaar wisselde ik eindelijk van camera waardoor de scherpte van de platen omhoog is gegaan. Vergeleken met andere jaren werd dit jaar ook veel plekken bezocht, zo ben ik in de landen Duitsland, België, Tsjechië, Zwitserland, Denemarken, Zweden, en uiteraard Nederland geweest. Ondanks dat 2020 en 2021 een beetje matig waren, kwamen we met z'n allen dit jaar 10x zo hard terug. Laten we geen tijd meer verspillen en meteen naar het overzicht gaan:

Januari
In de eerste week van januari werd op vakantie gegaan naar Tsjechië, het dorpje Chřibská, vanwege dat daar mogelijk sneeuw zou vallen. De sneeuw bleef er gelukkig nog even, zo werd op donderdag 6 januari 2022, voor de gelovigen Drie Koningen, een rondje gemaakt door de regio. Niet al te veel, want er reed waar ik zat ook niet ontzettend veel aan treinen. Van de drie vervoerders die er kwamen vond ik Arriva het leukst, zo hier een ex DB 628-2 nu bij Arriva Tsjechië als 845 313.
AfbeeldingSionrail Jaaroverzicht Januari /// 845 313 /// Rybniště, on Flickr

Februari
Net zoals in januari ging ik in februari ook een keer naar Duitsland. Hierbij stond ook op de planning om TRI en CBB op de RE11 en RB40 te fotograferen. Gelukkig of helaas was er zon, waardoor het aantal plekken beperkt werd op het tijdstip van toen we er waren. We gingen naar de brug in Wetter (Ruhr), om treinen te fotograferen over de Ruhrbrücke. Door verdere weersomstandigheden was het lastig om voor deze maand er nog eentje uit te zoeken, maar na twijfelen over een bonusplaat vond ik het toch leuker om elke maand een foto hier in te zetten. Zodoende komt hier een N-wagen sleep van TRI met een Wittenberger Steuerwagen voorop en achterop de Taurus van MRCE in Mauerfall Werbung onder toeziend publiek over de Ruhrbrücke gereden als RB40 naar Bochum.
AfbeeldingSionrail Jaaroverzicht Februari /// TRI N-Wagen met Mauerfall Taurus /// Wetter (an der Ruhr), on Flickr

Maart
Voor de variatie toch maar naar ons eigen land. Hoewel ik over het algemeen het buitenland leuker vind dan Nederland werd er uiteraard ook veel in Nederland gedaan. Op dinsdag 29 maart had ik een vrije dag van school en besloot ik naar de Ponlijn te gaan voor de Pontrein. De donderdag ervoor werd deze uitgevoerd met de Belg 6703 van Railexperts, omdat 1 van de V60'en in onderhoud was. Nu was het de vraag of dat die dinsdag weer zou gebeuren, maar wie niet waagt wie niet wint. Al snel hoorde ik dat de 9901 weer met een V60 onderweg was. Helaas pindakaas was het waarschijnlijk, maar toch nog lichte twijfel gezien deze pas aan zou komen na vertrektijd en de motor van de 6703 toch al even had gelopen. Nu kon dat natuurlijk zijn voordat hij op transport was, maar de gok werd toch genomen om richting Leusden te gaan fietsen. Het geluk was aan onze kant, want iets voor twaalven zagen we de 6703 in de verte aankomen met de beladen Pontrein in Leusden.
AfbeeldingSionrail Jaaroverzicht Maart /// RXP 6703 met Pon Autotrein /// Leusden, on Flickr

April
April was een lastige keuze om te maken, door veel gemaakte foto's. Eentje vond ik de leukste, en dat was de gecombineerde Plan V. Een vrij unieke combinatie wat lang niet meer gebeurd was, en zeker niet met de rode Karel voorop. Op 23 april reden ze heel vroeg van Tilburg naar Maastricht om fietsers weg te brengen voor de Vrijthof naar Vrijthof challenge, maar door te weinig fietsenruimte moest de 904 mee en werd deze leeggehaald om de fietsen te stallen. De unieke combinatie kon op de foto gezet worden op de Fly-over in Groenekan, onderweg naar Amersfoort.
AfbeeldingSionrail Jaaroverzicht April /// Karel 466 + Crew 904 /// Blauwkapel, on Flickr

Mei
Een paar dagen later dan de combinatie met de Plan V's werd er een kleine reis naar het Berner Oberland in Zwitserland gemaakt. Vanuit daar bezocht ik enkele plekken die redelijk in de regio waren. Zo ook na enkele uurtjes reizen de Oberalppass, niet alleen voor de treinen maar ook om te genieten van het prachtige uitzicht dat Zwitserland te bieden heeft. De Oberalppass is een pas waar de treinen van MGB overheengaan op de R45 tussen Andermatt en Disentis/Mustér, maar ook de Glacier Express. Deze trein wordt voornamelijk gereden met getrokken treinen en een aantal rijtuigen. Op de eerste dag van Mei bezocht ik de Oberalppass in de hoop dat er een goede lading sneeuw zou liggen. En dat lag er, met het volgende plaatje als resultaat waarbij de trein uit een van de vele tunnels komt rijden onderweg naar station Oberalppass verder naar Disentis.
AfbeeldingSionrail Jaaroverzicht Mei /// MGB RE 42 /// Oberalppass, on Flickr

Juni
De zomer van 2022 stond voor mij centraal voor het 9 euro ticket. Het ticket dat het spoor van Duitsland een beetje op de kop zette. De weken dat het ticket geldig was werd er veel afgereisd door de bereikbare deelstaten vanuit Nederland, meestal Niedersachsen en Nordrhein-Westfalen. Maar met het geluk dat ik had kon ik tijdens mijn vakantie in de zomervakantie ook "genieten" van het Duitse 9 euro ticket. Hoe langer de dagen werden qua zonlicht, hoe langer er foto's gemaakt kunnen worden. Zo kon ook de Craftertrein, welke door Deltarail en HSL uitgevoerd wordt op de foto gezet worden. Ik had de trein al enkele keren gezien met de 1315 en vond het wel tijd om het eens met Duitse tractie te gaan doen. Vrij op tijd werd er al richting Rheine koers gezet. Helaas was de trein nog even aan de kant gegooid en passeerde de trein pas tegen 18:00 Rheine richting Bad Bentheim. Hier is de wijnrode 243 931 te zien in Rheine welke de tractie gaf tot Bad Bentheim, daar waar de 1315 de klus overnam. Het was nog even spannend of de zon nog door zou komen, maar een halfuurtje eerder waren de hele weersomstandigheden verandert naar volle en dichte bewolking.
AfbeeldingSionrail Jaaroverzicht Juni/// Deltarail 243 met Crafter /// Rheine, on Flickr

Juli
Hoewel in juli ook heel veel tripjes gemaakt zijn richting ons oostelijke buurland, vond ik deze Friese plaat er toch wel bovenuit springen. De Plan U 151 heeft ook in 2022 heel veel ritjes gemaakt door Nederland, dus het zou raar zijn om daar niet een van in het jaaroverzicht te stoppen. Op 3 juli ging de 151 een tripje maken naar Friesland, om vanuit daar een rondrit te rijden naar de SHD en VSM. Er was 1 plekje waar ik nog altijd had willen staan, tussen Heerenveen in Leeuwarden, en dat was Haskerdijken. Met twee aangemeerde boten was er op de steiger nog weinig ruimte om de foto te kunnen maken, gelukkig kon ik precies er tussen met camera en verhoging staan. In het mooie Friese landschap naast de Hearresleat kon de Plan U 151 op de foto worden gezet richting de SHD.
AfbeeldingSionrail Jaaroverzicht Juli /// Plan U 151 /// Haskerdijken, on Flickr

Augustus
De laatste maand van het 9 euro ticket. Daarvoor werden er nog wat tripjes gemaakt voor wat Duitse altbau. Zo werd er heel veel 218 op de foto gezet, omdat dat veel reed in de regio waar ik zat en ik het toch wel dondersmooie locomotieven vind. Daarom was het wel een lastige keuze om deze goed te kiezen. Toen ik hoorde dat de Touristik 218 443 naar mijn regio kan, was er 1 ding duidelijk: Dat ding moest op de foto. Gelukkig kreeg ik de dag van tevoren de omloop van dat ding door. Helaas bleek dat voor de ideale zonstand de lok aan de verkeerde kant zat, gezien dat ding pas in de middag actief zou worden. Daardoor was maar een klein stukje van het traject beschikbaar voor de foto, vol met begroeiing. Gelukkig had ik nog 2x de kans om het ding te fotograferen, allebei in Weidenbach. Gezien daar maar 3x per dag een trein stopt werd er gefietst vanaf een station verderop. Op het viaduct richting 2 provinciale wegen kon de 218 443 voor het eerst op de foto gezet worden. Helaas met een bordje vol in de trein en is de laatste wagen niet helemaal zichtbaar, maar de zeer fraaie omgeving maakt dat helemaal goed.
AfbeeldingSionrail Jaaroverzicht Augustus /// DB 218 443 "Touristik" /// Weidenbach, on Flickr

September
Origineel of niet, maar het leukste van september was toch wel Terug naar Toen. Heel veel mensen kwamen voor het stoom (en uiteraard ik ook wel), maar de leukste treinen blijf ik toch wel de diesels vinden. 3 jaar terug had ik zo goed als dezelfde combinatie ook op de foto, maar gezien ik dit echt een vreselijk dikke combi vind moest en zal dat dit jaar nogmaals gebeuren en dan beter. Met nog een kleine tast van de omgeving konden de drie grote diesels van de VSM die dat weekend actief waren, de 2530, 2459 en in Loenen gefotografeerd worden met de fotogoederentrein naar Eerbeek.
AfbeeldingSionrail Jaaroverzicht September /// VSM Terug naar Toen /// Loenen, on Flickr

Oktober
Een land dat in dit overzicht nog niet was voorgekomen was België. Het is toch altijd voor mij toch wel een flink stuk reizen daar naar toe. Maar net zoals veel anderen reisde ik dit jaar naar de S41 om daar nog de laatste paar platen te maken van de klassiekjes die daar rijden, toen ze nog niet vervangen waren voor de Breaks. In oktober kon in Fraipont de NMBS/SNCB 772 op de foto gezet worden als S41 richting Herstal, met rechtsonderin een oude verlaten school die leeg is komen te staan door de overstromingen een tijdje terug.
AfbeeldingSionrail Jaaroverzicht Oktober /// NMBS 772 /// Fraipont, on Flickr

November
In het tweede weekend van november reisde ik af naar de RB76, vanwege dat de laatste paar weken van de EVB 628s in reguliere dienst waren ingegaan. Helaas rijdt die lijn sinds kort door de Nordwestbahn met elektrische treinstellen. Ondanks dat de lijn maar 10 minuutjes duurde vond ik het wel hele gave treinstellen. Met de vele 628s die ik gezien heb (NEG, EVB en DB) wilde ik ze naast de Moorexpress ook nog in de reguliere dienst fotograferen. De zon was al zo goed als onder, maar verlichtte toch nog mooi de oude fabriek met een mooie lucht in de achtergrond in Verden.
AfbeeldingSionrail Jaaroverzicht November /// EVB VT150 /// Verden (Aller), on Flickr

December
De reden waarom het jaaroverzicht zo laat in het jaar pas geplaatst is, is toch wel voor de plaat van december. Ik had nog niet echt leuke treinenfoto's en ging op het einde op vakantie naar Zweden. Reden genoeg om nog een ander land in het jaaroverzicht te verwerken! Helaas moet je wel leven met de weersomstandigheden die ze hebben. Met slechts ongeveer 6 zonuren per dag zal je toch echt altijd een laagstaande zon houden. Op de 27ste probeerde ik toch nog iets er mee te doen. Ik zag dat er een diensttrein en een goederentrein vlak achter elkaar kwamen, dus besloot ik even naar het spoor te gaan. Helaas raakte de goederentrein defect, dus duurde het nog ongeveer een uur langer voordat die kwam, want er moest een hulploc komen om de trein naar het volgende station te duwen. De diensttrein is helaas niet meer gezien. Daardoor waren de schaduwen dan nóg erger dan dat ze al waren, maar daar moet je soms maar mee leven, de locomotief is gelukkig nog in het zonnetje. Hier komt de Nordic (geleased door CFL) 1039 met goederentrein door Furusjö richting Göteborg Skandiahamnen.
AfbeeldingSionrail Jaaroverzicht December /// CFL (Nordic Re-Finance) /// Furusjö, on Flickr


Tja, dat was 'm weer. Dit jaar ben ik heel veel gaan rondreizen binnen Europa, wat zorgde voor een lekker divers overzicht. Volgend jaar lekker doorzetten lijkt me zo :D! Ik zou iedereen graag nog een gelukkig nieuwjaar willen wensen, en als je het tot hier gemaakt hebt bedankt voor het lezen! :)
Laatst gewijzigd door JonneL op do feb 08, 2024 12:17 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jonne

Bericht door teunlukassen »

Leuk jaaroverzicht, augustus en september zijn erg fraai!
Treinspot
Berichten: 126
Lid geworden op: di mar 31, 2020 2:27 pm
Locatie: Best

Re: Jaaroverzicht 2022 Jonne

Bericht door Treinspot »

Leuk Jonne! April en augustus zijn toch wel mijn favorieten :)
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jonne

Bericht door spurt2244 »

Heel mooi en divers jaaroverzicht geworden Jonne!
Laatst gewijzigd door spurt2244 op di dec 27, 2022 6:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jonne

Bericht door Mattie »

Gaaf overzicht Jonne, juli en november zijn mijn favoriet!
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jonne

Bericht door Jona Brans »

Mooi overzicht, vooral juli is erg leuk!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jonne

Bericht door RemcoG »

Zeer fraai overzicht Jonne! April is mijn favoriet; op de voet gevolgd door juli!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
DDZ7504
Berichten: 3884
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jonne

Bericht door DDZ7504 »

Ook ik ga voor april :-))
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Plaats reactie