Jaaroverzicht 2022 Jelani

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door ICEmaster »

De kerstdagen staan alweer voor de deur en het jaar telt haar laatste dagen af. Dat betekent dat het weer tijd is voor de jaaroverzichten op het Sionrail Forum en uiteraard kan ik daarbij niet achter blijven. Dit jaar was voor mij nog succesvoller dan het voorgaande jaar en dat heb ik mede te danken aan bijzonder veel geluk met de zon, en uiteraard de vele tipgevers die ik weer eeuwig dankbaar ben. Het was dan ook weer hartstikke moeilijk om uit elke maand maar één foto te kiezen, want letterlijk elke maand heb ik wel meerdere kanshebbers voor het jaaroverzicht. Een bonusfoto van een maand zal er in mijn overzicht dan ook niet zijn, en we beginnen dan ook gewoon netjes in januari

januari

Het jaar begon meteen knallend met twee zonplaten. Op 3 januari kon met heel wat geluk de TCS 101003 met de vuiltrein uit Delfzijl te Zenderen in de zon worden vastgelegd. Drie dagen later was het weer raak, dit keer net buiten Deventer Colmschate waar de NS 1744 werd vereeuwigd met een transport van drie DDZ stammen. Januari stond echter samen met februari en maart ook bekend om de vele Ersatzzüge in Nordrhein-Westfalen, welke overal opdoken door het "failliesement" van Abellio in deze deelstaat. Op veel regionale lijnen verschenen vooral oude n-Wagen en Doppelstockwagen stammen, veelal voortgetrokken door Trabbi's, 111'en of andere veelal opvallende locomotieven. Zo was WFL met een aantal Trabbi's en oude wagens actief op de RE19 tussen Emmerich en Düsseldorf, waren Centralbahn en TRI afwisselend met 111 en Dosto en met MRCE Taurus en verschillende enkeldeks wagens onderweg op de RE11 tussen Düsseldorf en Warburg, en nogmaals TRI met haar eigen n-Wagen stammen en van MRCE gehuurde locomotieven, te zien op de RB40 tussen Essen en Hagen. Alle van MRCE gehuurde locomotieven waren stuk voor stuk zwart, op eentje na. Dit betrof de 182 560 in haar Mauerfall design. De loc was begin januari veelvuldig te zien op de RE11, maar maakte halverwege de maand de overstap naar de RB40. Op de in principe bewolkte vrijdag 28 januari werd er vroeg vertrokken richting het Ruhrgebiet om als eerste de RE19 onder de loep te nemen. Vanuit de omgeving van Düsseldorf vertrokken we later in de ochtend richting Dortmund om de RE11 met Baureihe 111 en Dosto te klikken. Deze kon warempel in een flink zongat gefotografeerd worden, en die zon bleek opeens veel meer aanwezig te zijn dan we dachten. De hoop was dan ook dat de zon nog even zou blijven hangen als we de Mauerfall Taurus gingen fotograferen op de RB40 te Bochum-Langendreer. Deze loc stond al jaren op mijn lijstje, maar door haar weinige inzetten was het tot dan toe niet eerder gelukt haar te fotograferen. Deze dag kon het dus direct in de zon gaan lukken, en als klap op de vuurpijl zat de "juiste" neus met de Duitse vlag voorop. Het wachten te Bochum was al die tijd heel spannend, en op een gegeven moment bleef de zon in een blauwe strook tussen twee wolkenstraten hangen. Het geluk was zoals uiteindelijk vaker dit jaar aan onze zijde en op het randje van een wolk kon het geheel in de zon vereeuwigd worden!

Afbeelding[Bochum, Grabelohstraße] TRI 182 560 "Mauerfall" met TRI n-Wagen als RB40 (33759) by Jelani Ender, on Flickr

De foto van januari toont de TRI 182 560 "Mauerfall" met een TRI n-Wagen stam te Bochum-Langendreer onderweg als Ersatzzug op de RB40 vanuit Essen Hbf naar Hagen Hbf. Een aantal dagen later ruilde de loc de RB40 weer in voor de RE11, waar ze niet veel later een omgevallen boom kopte. De vooruit kreeg een flinke barst waardoor de cabine op de foto niet meer bruikbaar was. De loc kwam weer terug op de RB40 omdat daar vanwege de Steuerwagen maar één cabine nodig was. De loc kon in februari op exact dezelfde stek opnieuw gefotografeerd worden, ditmaal met de andere neus voorop!

februari

Ook deze maand werd er aandacht besteed aan de Ersatzzüge in Duitsland. Dit keer was de RB46 op de Nokiabahn tussen Gelsenkirchen en Bochum aan de beurt. WFL reed hier met een Trabbi en één n-Wagen of één Doppelstockwagen een aantal weken haar diensten. Toen ik er was bestond het treintje uit de WFL 112 024 met één n-Wagen. Naast de RB46 kon ook opnieuw een stam Dosto's met Baureihe 111 gevangen worden op de RE11 te Wattenscheid en zoals gezegd werd de "Mauerfall" Taurus met ditmaal andere neus voorop gefotografeerd op exact dezelfe locatie als de vorige keer in januari. Ook kon de Alpen-Express meermaals in de donkere uurtjes worden vereeuwigd, en werd Duitsland nogmaals bezocht met deze keer de Linker Rheinstrecke als bestemming. Tot slot konden er in Nederland een aantal fraaie plaatjes worden gemaakt, en voor deze maand blijven we dan ook binnen de landsgrenzen. Op zaterdag 5 februari werd er 's ochtends richting Hulten getrokken om hier RFO op te vangen die met haar beide grijze 1800'en de kolentrein naar Ostrava via Brabant onderweg was naar Bad Bentheim. Het zou niet een heel zonnige dag worden, maar een blauw gat rond Tilburg maakte een foto in Hulten mogelijk. Na de passage van RFO kregen we lucht van een DDZ transport vanuit Onnen naar Amersfoort die voortgetrokken zou worden door "Nicole", beter bekend als de Strukton 1824. Zonder verdere informatie over een dienstregeling etc. werd er met een tussenstop in Zaltbommel richting de binnenboog bij Nijkerk gereden. Het zou in Gelderland wel een stuk bewolkter zijn, maar wie niet waagt wie niet wint en zo dachten heel veel andere fotografen er schijnbaar ook over. In een gezellige drukte werd er afgewacht, de trein was gelukkig bijtijds onderweg. Toen na alsnog redelijk lang gewacht te hebben, de trein in beeld kwam, leek het met een sisser af te lopen. Maar opnieuw waren de wonderen de wereld nog niet uit, want de laatste secondes kwam opeens de zon tevoorschijn en kon er met behulp van digitale tovenarij de foto van de maand gemaakt worden!

Afbeelding[Nijkerk, Wallersteeg] Strukton 1824 met NS DDZ 7542, NS DDZ 7538 en NS DDZ 7528 als trein 51770 by Jelani Ender, on Flickr

De foto van februari toont de Strukton 1824 "Nicole" met het DDZ transport bestaande uit NS DDZ 7542, NS DDZ 7538 en NS DDZ 7528. Als trein 51770 is het geheel vanuit Onnen naar Amersfoort onderweg als ze de toegesnelde fotografen te Nijkerk passeert. Het blik aan DDZ transporten was voor mij dit jaar meteen leeg, want niet veel later kwam het zooitje weer in dienst.

maart

Maart is de eerste maand waarbij ik echt moeite heb moeten doen om een foto uit te kiezen. De eerste dagen van maart werden doorgebracht in Tirol en de directe omgeving zoals de Inntalbahn in Duitsland. Hoewel we schijnbaar op het gebied van treinverkeer een ietwat rustige week hadden uitgekozen, kon er elke dag genoten worden van strakblauwe luchten. Elke fraaie trein die we dan ook tegenkwamen kon wel meteen in een heerlijk vroeg voorjaarszonnetje worden gefotografeerd. De opkomst van TXL was wel echt zwaar ondermaats, maar Lokomotion wist dit goed te compenseren. Er konden deze trip uiteindelijk heel wat fraaie foto's gemaakt worden, met als persoonlijke hoogtepunt de late middag van 4 maart te Raubling. Ons doel om een Altbau locomotief van Lokomotion te zien leek op deze laatste "avond" een goeie grap, maar letterlijk in het laatste zonlicht kwam totaal onverwachts de Lokomotion 151 074 met een ARS Altmann autotrein voorbij gesneld. Hoewel dit misschien het beste moment van de maand was, heb ik toch gekozen voor iets totaal anders. Er werd deze maand nog veelvuldig langs de Brabantroute gefotografeerd in verband met omgeleid goederenverkeer, en ook de Linker Rheinstrecke werd om dezelfde reden nogmaals bezocht. Ook was het deze maand weer tijd voor de inmiddels welbekende steenslagtreinen tussen het Franse Somain en het Belse Quenast. Al jaren gingen de geruchten rondt dat de "Fretjes", beter bekend als BB67000, uit dienst zouden gaan. Als we de geruchten mogen geloven zou dit al zo'n 10 jaar geleden moeten hebben gebeuren, maar ook dit jaar werden we weer verrast door de komst van deze inmiddels bejaarde Franse diesels. 2022 lijkt echter nu wel daadwerkelijk het laatste jaar te zijn geweest van de komst van de Fretjes naar België, want afgelopen zomer is Lijn 96 uitgerust met ETCS wat het rijden met de Fretjes praktisch onmogelijk heeft gemaakt. Uiteraard kon ik een bezoekje aan Hainaut in Wallonië niet achter houden en dus werd op de zonnige maar ook heiige vrijdag 25 maart afgezakt richting het zuiden van de Zuiderburen. Het hoofddoel was een plaatje met het viaduct in Neufvilles, iets wat vorig jaar juni door een fotowolk mislukte. Deze dag ging dat gelukkig, gepaard met veel mooier zonlicht, wel goed!

Afbeelding[Neufvilles, Rue des Sarts] SNCF FRET 67460 en SNCF FRET 67579 met steenslagtrein 47880 by Jelani Ender, on Flickr

De foto van maart toont de beide Fretjes, SNCF FRET 67460 en SNCF FRET 67579 met steenslagtrein 47880 te Neufvilles vanuit de groeve in het Waalse Quenast naar het Franse Somain. Zo kon ik op het nippertje deze toch wel bucket-list foto maken. Al velen waren mij hier voor, maar zelf wilde ik hier ook een plaatje maken. Het zou uiteindelijk ook mijn laatste plaatje van de Fretjes in België worden, want een tweede bezoek in juni kon vooral door het slechte weer niet meer gerealiseerd worden. De hoop is nog altijd dat op wonderbaarlijke wijze de locomotieven volgend jaar weer traditiegetrouw terugkeren, maar deze kans lijkt kleiner dan ooit.

april

April doet wat hij wil, werd dit jaar wel heel erg letterlijk genomen. Het leek in eerste instantie een hele slechte 1 april grap, maar deze dag werd Nederland daadwerkelijk wakker met een redelijk flink pak sneeuw. Na alle gekheid op deze eerste dag van de maand, waarop zelfs nog een sneeuwplaatje gemaakt kon worden, bleef het qua weer gelukkig vrij rustig en opnieuw zonnig. Voor de derde maand op rij werd de Linker Rheinstrecke in verband met omgeleide goederentreinen bezocht, en ook deze keer vinden we, ondanks een aantal fraaie vangsten, daar niet het hoogtepunt van de maand. De Venice-Simplon-Oriënt Express bezocht ook weer Nederland, en dit jaar was het de witte Lineas 186 258 "Heroes" die de trein op Nederlandse bodem mocht verzekeren. De terugrit naar het zuiden kon onder toeziend oog van veel fotografen, waaronder ik, te Nispen vastgelegd worden. Maar ook deze bijzondere trein heeft het niet gehaald, mede door de nogal aparte lichtomstandigheden op het moment van afdrukken. Voor deze maand heb ik namelijk een veel sfeervollere foto, en daarvoor blijven we nog even in Franstalig gebied. Op vrijdag 22 april ging ik voor het eerst naar Frankrijk toe om foto's te maken. Samen met Wilmer werd er al vroeg vertrokken richting de regio van Hauts-de-France om verspreid over de dag een aantal fraaie goederentreinen en natuurlijk Nèz-Cassé's te vereeuwigen. De dag begon strakblauw in Sassegnies waar als eerste Europorte met haar graantrein naar Antwerpen op het programma stond. Op de "normale" stek zou ze nog kops rijden en dus hadden we via Google Maps een probeersel gevonden in de bocht vlak voor Sassegnies. Dit bleek uiteindelijk een hele sfeervolle locatie te zien die de rust van het Franse land in de ochtend mooi uitstraalde. Enkele minuten voor de geplande doorkomsttijd werd het gebrom van een zware diesel al hoorbaar en kon in heerlijke Franse omstandigheden deze trein afgedrukt worden!

Afbeelding[Sassegnies, Route d'Hachette] Europorte 4016 met graantrein 48811 by Jelani Ender, on Flickr

De foto van april toont de Europorte 4016 die met graantrein 48811 te Sassegnies passeert onderweg zijnde vanuit Bobigny naar Antwerpen D.S. Angola. De voorjaarskleuren deden het bijzonder goed op deze locatie wat toch wel de finishing touch toevoegde. Nadat de trein weer was verdwenen keerde de rust weer terug, waardoor het net leek alsof je in een ver land op vakantie was, heerlijk...

mei

Precies twee maanden na het tripje richting Tirol, werden de eerste dagen van mei opnieuw gespendeerd in het buitenland. Deze keer was het Maintal weer aan de beurt welke vanwege vrij tegenvallende resultaten in deze maand in juli nogmaals bezocht werd. De opkomst van treinen was goed, maar mei was een vrij bewolkte maand en dat merkten we ook bij onze Oosterburen. Desalniettemin konden er een aantal hele fraaie treinen worden gefotografeerd. Het hoogtepunt van deze trip liet tot de laatste uren op zich wachten, want kwam voorbij vlak voordat we weer vertrokken richting Nederland. Te Gambach kon de Press 155 059 met een ARS Altmann autotrein vereeuwigd worden, welke als spottrein onderweg was vanuit Bremen naar München-Freimann. Aangezien ik moest kiezen tussen twee foto's deze maand en Press al twee keer in een jaaroverzicht is verschenen bij Jip en Teun, kies ik voor een andere foto. Op de laatste dag van deze maand werd er richting België getrokken. De sproeitreincampagne was weer volop actief welke vaak interessant is door de locomotieven uit de Reeks 62. Echter verscheen er in de laatste dagen van deze maand wel een heel bijzondere gast op deze trein, namelijk de TUC Rail 5508 in de fraaie TUC kleurstelling. Op 31 mei zou de sproeitrein onder andere "thuislijn" Lijn 12 bezoeken richting Essen. De loc bleek gelukkig aan de zuidzijde van de trein te zitten wat voor veel meer fotomogelijkheden zorgde. De dag zou vrij zonnig moeten beginnen, maar rond het middaguur zouden er snel regen- en onweersbuien ontstaan. De sproeitrein reed voor het grootste deel 's ochtends, dus werd er een poging gewaagd en als eerste naar Wildert gereden waar op het randje van een fotowolk de trein al succesvol gefotografeerd kon worden. Vanwege stakingen bij NMBS reed er nauwelijks treinverkeer waardoor de sproeitrein al heel snel een uur op schema lag. Dit maakte een tweede foto bij Bouwel mogelijk omdat de zon hierdoor nog niet te ver was doorgedraaid. Het tweede voordeel was dat de buien nog minder ver ontwikkeld waren waardoor de zonkans nog groter was. Terwijl er een onweersbui boven Antwerpen ontstond, konden wij nog in de zon baden toen daar voor de tweede keer van de dag de HLD55 met camera op front opdoemde.

Afbeelding[Bouwel, Echelpoel] TUC Rail 5508 met sproeitrein en Infrabel 6250 als trein 92587 by Jelani Ender, on Flickr

De foto van mei toont de TUC Rail 5508 met sproeitrein 92587 en achterop de Infrabel 6250. Onder een dreigende lucht passeert het geheel te Bouwel onderweg vanuit Antwerpen-Oost naar Turnhout. Het zou uiteindelijk mijn laatste foto worden van de TUC Rail 5508. Vanwege vele technische mankementen gaat de loc vervroegd buiten dienst en heeft de afgelopen dagen haar laatste ritten gemaakt. Gelukkig dat ik deze hele speciale combinatie op foto heb!

juni

De zomermaanden zouden op gebied van de hobby, zoals wel vaker, ontzettend vruchtbaar zijn. De lange en regelmatig zonnige dagen bieden uitkomst om op een dag meerdere leuke plaatjes te maken. In juni en juli was ik veel dagen vrij waardoor deze mooie dagen extra goed benut konden worden. Zo kon de omgeleide Nightjet goed voor de zon bij Elst worden gefotografeerd, iets wat volgens mij half hobby Nederland in juni geprobeerd heeft. De aller eerste rit van de fraaie SBB 193 701 "RT&S" werd vastgelegd in het laatste avondlicht bij Herwijnen, de Rechter Rheinstrecke werd bezocht met onder andere de vangst van een CFL Coradia Stream transport verzekerd door RailAdventure en ook binnen Nederland konden weer de nodige plaatjes gemaakt worden. In Nederland betrof het hoogtepunt de Fairtrains 1315 die in Teuge met de Craftertrein naar Amersfoort kon worden vereeuwigd. Aan het eind van de maand werd opnieuw België bezocht voor de sproeitreinen die deze keer met een duo TVM 55'ers reed. Allemaal potentiële kanshebbers voor het jaaroverzicht, maar allemaal kanshebbers die het niet gehaald hebben. Op de langste dag van het jaar werd er 's nachts vanuit Oss vertrokken om een dagje aan de KBS310 te spenderen tussen Peine en Braunschweig. De ochtendstek bij Wierthe wilde ik al een tijdje proberen en met vier geslaagde foto's was dat deze ochtend helemaal gelukt. De tweede leuke trein was meteen een klapper van formaat, een locomotief die ik eigenlijk niet meer verwachtte ooit te fotograferen. Locon reed het afgelopen jaar meerdere bruinkoolstoftreinen vanuit Schwerte (Ruhr) naar Böhlen via de KBS310. Locon huurde hiervoor 187'ers in van EP Cargo, wat overigens ook donders fraaie locomotieven zijn. Onderweg naar Wierthe grapte ik nog dat ik het wel heel dik zou vinden als hiervoor opeens een oranje Locon 189 voor zou belanden. Zo'n 189 wil ik al jaren op foto, maar doordat de locomotieven tegenwoordig door veelvuldige mankementen worden geplaagd, zijn de inzetten ontzettend beperkt. De kans dat dit zou gebeuren was natuurlijk mega klein, maar het was ongelofelijk deze ochtend, want voor het eerst sinds dat Locon deze bruinkoolstoftreinen reed, was het uitgerekend deze ochtend zo ver dat er een oranje 189'er voor de trein te vinden was. Hoeveel geluk wil je hebben? Ik moest dan ook even twee keer goed kijken toen ik om kwart voor 7 's ochtends een oranje 189 met silowagens naar beneden zag rijden, maar het gebeurde dan echt! Toeval bestaat niet zeggen ze soms ;)

Afbeelding[Wierthe, Am Lindenberg] Locon 189 821 met bruinkoolstoftrein 52728 by Jelani Ender, on Flickr

De foto van juni toont voor mij verreweg het absolute hoogtepunt van deze maand, en misschien ook wel het hoogtepunt van het jaar, want ik had echt nooit meer verwacht zo'n 189'er voor de lens te krijgen. Te Wierthe komt de oranje Locon 189 821 voorbij met bruinkoolstoftrein 52728 vanuit Schwerte (Ruhr) naar Böhlen, de fotografen nogal verbaasd achterlatend. Uiteindelijk zou nog eenmaal een oranje 189 voor deze trein belanden, maar de overige tientallen treinen werden zoals gewoonlijk met de EP Cargo 187'ers gereden. Het had schijnbaar zo moeten zijn! De laatste rijdende foto die ik heb kunnen vinden van een oranje 189 van Locon dateert van 3 augustus. Ze worden dan ook nauwelijks meer ingezet. De betreffende loc op foto staat al meer dan een maand stof te happen in Cottbus...

juli

Net zoals in juni werd ook in juli veel tijd gespendeerd langs de spoorlijn. Een aantal to-do dingen in België konden van het lijstje gestreept worden zoals een bezoekje aan de Antwerpse havens en de zondagse Montzen-optocht. Die tweede verliep wel anders dan gebruikelijk, want wegens werkzaamheden moest al het verkeer bij Visé naar beneden duiken om via Liège haar weg te vervolgen. Op twee fraaie foto's na, was dit bezoek aan het uiterste oosten van België niet echt succesvol. De zondagse optocht werd dan ook in augustus nog tweemaal gedaan. Verder stond er deze maand het derde meerdaagse tripje op het programma, en zoals benoemd in mei, zou ik opnieuw richting het Maintal trekken. Dit keer was het een stuk zonniger, maar doordat we tegen de vakantieperiode zaten en we precies in het weekend aanwezig waren, was ditmaal de opkomst een stuk minder. Uiteraard kom je vanuit het Maintal nooit met lege handen thuis en alsnog konden er heel wat leuke treinen op foto worden gezet. Waar het alle dagen van ons bezoek overwegend zonnig was, zou het zaterdag flink bewolkt worden. Heel het zuiden van Duitsland bevond zich onder een flink wolkendeken met maar enkele blauwe gaatjes. We hadden echter heel veel geluk, want precies boven het Maintal was voortdurend een blauw gat aanwezig. Na uitgeslapen te hebben kwamen we precies tijdens het eerste zongat aan in Gambach waar kort na aankomst al de eerste klapper voorbij kwam. Later op de middag vertrokken we richting de binnenboog bij Gambach waar we nu een flinke tijd in een zongat zouden staan. Er kwam in deze periode veel voorbij waarvan drie goederentreinen regelrechte "bombers" waren. Echter kwam de eerste trein precies aan het begin van het zongat waardoor het licht nog niet helemaal optimaal was, en dat gold voor de derde trein, die op het laatste moment van het zongat passeerde, net zo. De highlight van deze maand betrof de eerste van deze drie goederentreinen, en na wat creativiteit in Photoshop is er niks meer van dit halve licht met donkere heuvels te zien!

Afbeelding[Gambach, Bahnhofstraße] Railsystems RP 248 002 met houttrein by Jelani Ender, on Flickr

De foto van juli toont de uiterst fraaie Railsystems RP 248 002 met een beladen houtpakketentrein vanuit Schleusingen naar Brake. We hadden het geluk dat de "mooie" zijde van de loc naar ons gericht stond, want de andere zijde is merendeels grijs met enkel het logo. Ondanks dat er recent weer wat nieuwe Dualmode Vectrons afgeleverd zijn, is het nog steeds een van de weinige locomotieven van dit loctype. De Eurodual van Stadler lijkt dan ook veel meer in de smaak te vallen bij menig vervoerder dan de kleinere concurrent...

augustus

Op 1 augustus ben ik begonnen als machinist bij LTE en direct werd begonnen met de bijkomende opleidingen voor rangeerder en wagenmeester. Vooral in augustus zat ik veel in de schoolbanken waardoor er aanzienlijk minder gefotografeerd kon worden. Op een enkele dag na was ik vooral beperkt op het fotograferen na "schooltijd" wat gelukkig met de lange dagen in augustus nog genoeg mogelijkheden biedt. Enkel op de zaterdagen en zondagen was ik vrij, en zoals gezegd bij de vorige maand, werden twee zondagen weer besteed aan de Montzenroute voor de optocht. Tijdens deze dagen konden er weer een aantal brute Class66's op de plaat worden gezet van respectievelijk Crossrail, Railtraxx en RTB Cargo. Doordeweeks kon er na schooltijd vrij vaak wat gefotografeerd worden, want augustus was een hele zonnige maand. Dit was af en toe wel balen omdat ik vanuit de schoolbanken die stralende hemel moest zien, maar zoals gezegd werden de middag- en avonden goed besteed. Bij deze naschoolse activiteiten zat één enorme uitschieter die dan voor mij met kop en schouder uitsteek voor de maand augustus. De inmiddels helaas weer defecte Fairtrains 1315, was regelmatig dit jaar jachtobject voor de Craftertrein naar Amersfoort. In juni kon ik deze donkerblauwe zes-asser al vereeuwigen met haar sleep busjes. Naast haar ritjes voor de Craftertrein reed de historische loc ook heel sporadisch een ander treintje in opdracht van HSL. Op maandag 8 augustus bleek dit weer het geval te zijn, en mocht de loc een gasketeltrein vanuit Kijfhoek naar de Sloehaven brengen om vervolgens weer een tegentrein mee te nemen. Met de heenrit kon ik helaas niks vanwege school, maar de terugrit kon zeer zeker wel gefotografeerd worden. Echter was het nog flink bewolkt rond Willemsdorp, de stek die ik als eerste op het oog had, maar flink blauw in de Sloehaven zelf. Ik koos eieren voor m'n geld en ging na schooltijd als een speer richting de Sloehaven om niet te laat te komen. Ik had hier flink goed aan gedaan, want een kwartier na mijn aankomst bij de reeds aanwezige fotografen, vertrok de trein flink te vroeg vanaf het emplacement. M'n zoveelste flinke geluk dit jaar!

Afbeelding[Nieuwdorp, Finlandweg] Fairtrains 1315 met gasketeltrein by Jelani Ender, on Flickr

De foto van augustus toont de in opdracht van HSL rijdende Fairtrains 1315 die zojuist vanuit de Sloehaven vertrokken is richting Kijfhoek met een gasketeltrein. Persoonlijk vind ik het geweldig dat er weer een echte historische loc voor regulier goederenverkeer wordt ingezet in Nederland. Ik hoop dan ook dat de loc weer hersteld kan worden zodat ze volgend jaar weer haar baantjes mag trekken. Met twee foto's van haar dit jaar, met twee verschillende treinen, mag ik dan ook zeker niet klagen!

september

In september was er weer wat meer ruimte om te fotograferen en in combinatie met zonnig weer werd hiervan meteen flink gebruik gemaakt. Zo werd voor de eerste keer het evenement Terug naar Toen bezocht wat zoals gewoonlijk door de VSM werd georganiseerd. Deze dag was een erg toffe ervaring. De combinatie van gezelligheid onder de fotografen en een strakke dienstregeling met historisch materieel deed het voor mij erg goed. De weersverwachtingen waren lange tijd sceptisch voor de zaterdag, maar last-minute leek het erop dat het nagenoeg de hele dag strakblauw zou worden, en dat werd het uiteindelijk ook. Naast dat er bij dit evenement genoeg leuke foto's konden worden gemaakt, werd er ook driemaal een dagje naar Duitsland gegaan. De eerste dag van de maand werd opnieuw de KBS310 tussen Peine en Braunschweig bezocht met ook deze keer leuke resultaten. Een aantal treinen op deze dag waren potentiële kanshebbers om in het jaaroverzicht te komen. Dat gold ook voor donderdag 22 september toen ik in m'n eentje richting de spoorlijn tussen Bremen en Wunstorf trok om onder andere omgeleide goederentreinen van en naar Hamburg te zien. Maar de foto voor deze maand werd een week later gemaakt, namelijk op donderdag 29 september. Deze dag was ik weer vrij, maar beloofde het weer niet heel erg goed te worden in de grootste delen van de Benelux en Duitsland. Enkel het Ruhrgebiet leek een flinke zonkans te hebben en dus werd op de bonnefooi richting de omgeving van Lintorf en Duisburg gereden. Vroeger kwam ik vaak in deze regio maar tegenwoordig niet meer omdat ik van mening ben dat er interessantere spoorlijnen te zien zijn in Duitsland. Nu waren we vanwege het weer aangewezen op deze regio, en dat bleek nog niet eens zo heel erg te zijn. De dag begon verrassend goed, maar kakte al snel in. De rest van de dag bleef het verkeer zoals wel vaker in dit gebied vrij matig. Halverwege de middag moesten we noodgedwongen richting het veldje bij Lintorf omdat de kraan van Voestalpine bij Duisburg-Entenfang weer hinderlijk werd geparkeerd. Het nadeel van het veldje bij Lintorf is dat je maar beperkte treinlengte hebt, maar dat scheen opeens allemaal niks meer uit te maken toen er wel een hele gave verrassing kwam opduiken!

Afbeelding[Lintorf, An den Banden] Centralbahn 110 278 met Saarbahn 1012 transport 92811 by Jelani Ender, on Flickr

De foto van september toont de Centralbahn 110 278 met het transport van Saarbahn 1012 ingeklemd tussen twee recent bestickerde Centralbahn koppelwagens. Het geheel was als trein 92811 vanuit Dortmund-Eving naar Neuwied onderweg als het net buiten Lintorf passeert. De treinlengte was echt perfect voor deze stek, het had zo moeten zijn. Ondertussen had de strakblauwe lucht plaats moeten maken voor een heus wolkenspektakel waarbij wij weer eens aan het langste eind trokken. We werden naast deze verrassing dan ook nog getrakteerd op een fraaie wolkenlucht die het bij mij altijd goed doet. Informatie vooraf over treinen is altijd fijn, maar zulke verrassingen als deze vind ik stiekem toch nog steeds het leukst!

oktober

Nadat september voorbij was, was het ook snel gedaan met de zonnige dagen en maakte het herfstachtige weer rap haar intrede. Er resteerden nog enkele, vaak halve, zonnige dagen waarop toch nog zeker een flinke hand vol treinen konden worden gefotografeerd. De keuze voor deze maand was dan ook nog verrassend moeilijk. Zo werd er een RRF V100 tweemaal met een keteltrein gefotografeerd, één keer naar Bad Bentheim en één keer vanuit Bad Bentheim, kon RFO met de 1830 en 1829 met Ostrava kolentrein worden vereeuwigd bij Gieltjesdorp, en werd ten slotte de Craftertrein op Duitse bodem vastgelegd. Al lange tijd stond de Craftertrein met DeltaRail in Duitsland op mijn lijstje. Toen het bleek dat het zondag 9 oktober flink zonnig zou worden werd er meteen maar een poging ondernomen. Vanuit Oss werd er richting Melle gereden waar bij het gehucht Kottebrink uiteindelijk stelling werd genomen. We hoefden maar een uurtje te wachten of het was al raak, en de foto van de maand oktober was alweer binnen!

Afbeelding[Kottebrink, Krukumer Straße] DeltaRail 243 864 met Craftertrein 69635 by Jelani Ender, on Flickr

De foto van oktober toont de DeltaRail 243 864 met Craftertrein 69635 te Kottebrink vanuit Frankfurt Oder naar Bad Bentheim. Het typische glooiende landschap met de herfstkleuren maakten de foto helemaal af. Uiteindelijk kon de trein nogmaals bij Salzbergen opgewacht worden, en werd de trein bij Gildehaus onder leiding van de Railexperts 9902 zelfs voor de derde keer in prachtig licht op foto gezet. Zo kon de Craftertrein dit jaar met een DeltaRail Trabbi, Fairtrains 1315 en Railexperts 9902 worden gefotografeerd, die is voorlopig wel binnen!

november

In november werden de dagen echt rap korter en merkte je weer hoe lastig het soms is om op de korte dagen wat treinen te klikken. Het feit dat het vaak bewolkt is maakt het al helemaal lastig om wat te fotograferen, maar november kent eigenlijk elk jaar wel een paar blauwe dagen en dat was dit jaar niet anders. Als er dan zon is, kan er ook genoten worden van de meest fraaie herfstkleuren en dat werd dan ook gedaan. Deze keer kwamen de zonnige dagen echt perfect gelegen met de omleidingen van de Montzenroute die plaatsvonden in het weekend van 12 en 13 november. Door werkzaamheden te Aachen West en op de Montzenroute werd een deel van het goederenverkeer, net zoals in het voorjaar, omgeleid via Venlo - Roosendaal. Toevallig was ik net deze dagen vrij en dus werd alles tot op de bodem uitgezocht om te kijken wat er allemaal zoal omgeleid zou worden. Helaas is het met Belgische treinen vaak zo dat praktijk compleet anders loopt dan theorie en dat was op de zaterdag flink te merken. De gehele dag was ik met wat vrienden op pad geweest, maar zonder noemenswaardige foto stapte ik 's avonds weer thuis binnen. Zondag werd het opnieuw geprobeerd, en ontstond er zelfs op de vroege middag een heuse optocht in Heukelom. Alles wat op zaterdag mislukte, werd binnen twee uur op zondag compleet goed gemaakt. De twee uitschieters betroffen de Linz-Shuttle van Railtraxx en de standaard via Nederland rijdende zondagse Mortara-Shuttle van Crossrail. Hoewel die tweede dus geen omgeleide Belg betrof, krijg je toch wel dit idee. De zondagse Mortara-Shuttle, welke sinds een klein jaar via Nederland rijdt, had ik überhaupt nog niet op foto. Aangezien ik heel wat rode Crossrail Klazen op foto heb gezet dit jaar, en het een van m'n favorieten zijn, moet er wel eentje in het jaaroverzicht verschijnen. Dat werd dan deze hele fraaie Mortara-Shuttle, uiteraard voortgetrokken door zo'n brandschone rode diesel!

Afbeelding[Heukelom, Spoordijk] Crossrail DE6301 met Mortara-Shuttle 40110 by Jelani Ender, on Flickr

De foto van november toont de altijd fraaie Crossrail DE6301 met de zoals gebruikelijk kleurrijk beladen Mortara-Shuttle 40110 vanuit Mortara via Venlo en Roosendaal naar Gent-Kluizendok. Op de foto komt het geheel door een heerlijk herfstachtig Heukelom gereden, waar in een kleine twee uur in totaal vijf fraaie cargo's geklikt konden worden. Dit jaar lukte het me zes keer om een rode Crossrail Class66 te fotograferen. Eens zien of we dat aantal volgend jaar wat kunnen opkrikken!

december

We zijn inmiddels alweer bij de laatste maand van het jaar aanbeland. Waar ik bij de eerste foto's alweer wat langere herinneringen bij heb, zijn de laatste foto's nog recente gebeurtenissen geweest. Recent zijn er heel wat Vectrons verschenen in nieuwe kleurstellingen. TXL, LTE en Budamar hebben weer wat paradepaardjes op het spoor erbij gekregen. Vooral LTE kwam als een verrassing met haar 193 280 "Three Flames", welke heel lang als saai ELL hok geïdentificeerd werd. Een andere opvallende verschijning betreft de WLC 193 943, welke samen met de TXL 193 757 de "Green Mobility Alliance" vormt. Deze 193 943 betreft de eerste en tot nu toe enige WLC 193'er met een speciale kleurstelling die toegelaten is in Nederland. Ze is dan ook vaak te zien voor de enige trein die WLC naar Nederland rijdt, namelijk de Wien-Shuttle naar Rotterdam Botlek. Toen de loc gepresenteerd werd was meteen al duidelijk dat het een hele opgave zou worden deze loc in goede omstandigheden op foto te krijgen. De Wien-Shuttle rijdt namelijk op heel ongunstige tijden in Nederland. Echter gebeurde er op vrijdag 16 december iets bijzonders. RRF moest een keteltrein ophalen in Emmerich, maar had voor dit klusje geen loc beschikbaar. Er werd beroep gedaan op de locomotief van WLC die op dat moment op de Botlek aanwezig was. Dit betrof toevallig de recent bestickerde 193 943, deze zou dus de keteltrein gaan ophalen. In het westen scheen de zon en dus werd er gekeken naar de mogelijkheden om deze wel heel bijzondere combinatie te fotograferen. Aangezien de trein rond 11 uur uit Emmerich zou vertrekken zou enkel Schelluinen goed voor de zon zijn. Hier werd op een "alternatieve" stek stelling genomen, iets wat met hoogstatief of hoge ladder prima te doen is en je dus geen last hebt van de hoge geluidsmuur naast de loc. Vlak erachter zou ook de LTE 193 280 "Three Flames" voorbij komen met de Wolfurt-Shuttle. De dagen ervoor was het ook zonnig en kon de RRF 4402 met ketels worden vastgelegd in Hoevelaken en een dag later de HSL 186 382 met kolentrein in Schüttorf. Ja zelfs in december was er nog even keuzestress, maar uiteindelijk werd er toch voor de WLC Vectron gekozen, want de kans dat je deze combinatie ooit nog eens gaat zien is zo klein!

Afbeelding[Schelluinen, Banneweg] WLC 193 943 met keteltrein 49798 by Jelani Ender, on Flickr

De foto van december toont de recent bestickerde WLC 193 943 "Green Mobility Alliance" die met RRF keteltrein 49798 vanuit Emmerich richting Rotterdam Botlek onderweg is. De bijzondere combinatie kon op de naar mijn mening fraaiere plek in Schelluinen worden gefotografeerd. Zoals gezegd kon nog geen uur later de tevens recent bestickerde LTE 193 280 "Three Flames" worden vastgelegd!

Dat was hem dan voor dit jaar. Ik ben heel dankbaar voor alle dingen die ik heb kunnen doen, de mensen die ik dit jaar heb mogen ontmoeten en natuurlijk alle mensen die gezellig mee zijn gegaan op alle avonturen in binnen en buitenland. In het speciaal ook een bedankje naar alle tipgevers, want zonder hun zouden heel wat foto's niet zijn gemaakt. Een echt goed jaaroverzicht is het dan ook zeker niet, want ik zou nog veel meer willen laten zien. Gelukkig kan dat ook en daarvoor weten de meesten mij wel te vinden ;)

Dan wil ik iedereen nog fijne feestdagen en alvast een goed 2023 wensen!

Groetjes, Jelani


Degene die weer alles gelezen hebben krijgen ook dit jaar een koekje :lol:
Ik fotografeer op zonne-energie
EuropeTrains
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door EuropeTrains »

Kom maar op met dat koekje :), grapje. Leuke serie man!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door teunlukassen »

Mooi divers overzicht Jelani! Aantal bekende plaatjes ook, persoonlijke voorkeur gaat uit naar de foto's uit mei en oktober!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door tiemen »

Fraaie reeks Jelani, zeker een paar bekende plaatjes zitten er tussen. Het is lastig om een favoriet te kiezen, maar ik ga toch voor Oktober :lol:
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door Jona Brans »

Erg mooi overzicht, de keuze voor een favoriet is werkelijk onmogelijk! En ik moet eerlijk bekennen dat ik dit keer geen koekje verdien 😬
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door babosorany »

Mooi en vooral Juni en Oktober! De verhalen bevatten veel leuke informatie

De NJ in Elst probeerde ik dan in augustus, maar precies toen moest die als enige keer stranden…
TreinspotOdz
Berichten: 149
Lid geworden op: za apr 04, 2020 7:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door TreinspotOdz »

Fraai overzicht Jelani! September en oktober zijn mijn persoonlijke favoriet!
:)
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door stijn55 »

Divers overzicht met september als favoriet!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door TimoTrimbos »

Prachtig Jelani! Ik kan oprecht geen favoriet uitkiezen :)
Gebruikersavatar
QuinnTT
Berichten: 202
Lid geworden op: ma okt 05, 2020 6:04 pm
Locatie: Mdb

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door QuinnTT »

Mooi overzicht Jelani! Ook ik verdien helaas geen koekje, maar ik kies wel juni als favoriet :lol:
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door spurt2244 »

Mooie reeks Jelani
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door Mattie »

Fraai overzicht Jelani! Locon is mijn favoriet!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door RemcoG »

Super overzicht Jelani! Stuk voor stuk wereldplaten! Februari, augustus en natuurlijk december zijn mijn favorieten! En yeah, koekje!!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door wessele »

Goede serie Jelani. Favorieten zijn april en juni!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door NS1707 »

Gave serie, Jelani! Vooral de zomerse plaat uit juni is geweldig!
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door TSNL250 »

Divers overzicht! 👍
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door Rubenr »

Stuk voor stuk mooie platen!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door Jeroen »

Fraai overzicht, Jelani! De 1315 is mijn favoriet!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door TrainplazaNL »

Leuk jaaroverzicht, met een paar bekende plaatjes. Ik vind september en oktober de fraaiste!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door VinceCargo »

Een hoop bekende platen, lekkere serie man 8-)
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door derquinho »

Hele mooie serie, moeilijk kiezen, maar ik kies de1824 en 1315
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door Ruben01 »

Ik heb even de tijd genomen voor dit boekwerk, hopelijk is het een lekker koekje :-)) De Duitse 'ouwe meuk' blijf ik het gaafst vinden.
arnold
Berichten: 14630
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door arnold »

Frraai overzicht.
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Jelani

Bericht door ThijsvLoon »

Fraai overzicht Jelani! Juni vind ik erg fraai!
Plaats reactie