Jaaroverzicht 2022 Wouter

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 739
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door wouterder »

Bij deze mijn jaaroverzicht voor het mooie coronavrije jaar 2022. Veel foto's mogen maken, niet alleen van treinen, maar om het te combineren met een voltijd stage aan de andere kant van het land, geeft je weinig tijd voor de hobby. Toch een leuk overzichtje er van kunnen maken! :-))

januari

Afbeelding[/url]

Sinds vorig jaar rijdt op onregelmatige basis een vuiltrein tussen Italië en Delfzijl, in het noordelijke Nederland. Begin januari kwam er weer een trein terug uit Onnen, richting Bad Bentheim. Voordat de trein zou komen was er veel bewolking rond de zon en leek het er slecht uit te zien. Maar toen de trein in de verte de hoek om draaide en in beeld kwam, trok het ineens helemaal open en passeerde hier de 101003 (ex-NS 1775), te Zenderen, met een sleep lege schuifwandwagens richting de Duitse grens.

februari

Afbeelding

Tweejaarlijks komt DB Netz de grensovergangen meten bij de Duits-Nederlandse grens. Eerder dat jaar was er een Br 218 naar Bad Bentheim gekomen, die tot de grens bij Gildehaus had gemeten. Dit keer kwam er een 111, met twee meetwagens, naar Bad Bentheim, die op sleep met de 101002 van Train Charter Services (ex-NS 1772), de Nederlandse grens passeerde en in Oldenzaal keerde om terug te gaan naar Duitsland. Hier passerend te De Lutte.

maart

Afbeelding

In maart besloot Rusland Oekrainë binnen te vallen, voor een vredesmissie. Om vluchtelingen naar Duitsland te kunnen brengen, huurde Railadventure het materieel van de Alpen Express, die nog overstond in Amsterdam. Voor de klus werd de 9903 (ex-DB 1611) ingezet, die normaal niet te zien is voor dit soort chartertreinen.

april

Afbeelding

Zo nu en dan brengt RRF de Speno slijptrein heen en weer tussen Blerick en de werkplekbestemming. Dit keer kwam het treintje weer eens naar Duitsland, via Bad Bentheim, en passeerde hier de fotograaf te Zenderen in een fraai zonnetje.

mei

Afbeelding

De Lineas 186 295 kwam de Volvotrein brengen naar Gent, hier te zien bij Hengelo, en had dit keer wel een fraaie wagen vlak bij de loc die aandacht vroeg voor Oekrainë. Deze werd fotoshoptechnisch lets dichterbij gehaald om het wat te accentueren.

juni

Afbeelding

Begin juni kreeg ik de tip dat VolkerRail met een longrailstrein de grens over zou komen. Het was die schaapachtig bewolkt, wat later wel verder opentrok. Niet veel later passeerde de trein richting Amersfoort.

juli

Afbeelding

Ook in Frankrijk is de nachttrein weer hot geworden. Waar eerder de nachttrein tussen Parijs en Nice was opgeheven, werd deze een aantal jaar later weer in ere hersteld. Zo zien we deze fraaie juliavond de trein, net vertrokken uit Nice, te Villeneuve-Loubet, onderweg naar Antibes, Marseille en Paris Austerlitz.

augustus

Afbeelding

Ook de zomer was het weer een periode van droogte, wat gras, planten en bomen geen goed deed. Sinds deze zomer rijden ook de Retrack 186's eindelijk met logo's van de firma rond, wat het toch een stuk fraaier laat ogen. Ook hebben zij de Rzepin Shuttle overgenomen van LTE en na een moeizame opstartperiode reed deze ook een aantal keer fraai beladen in de zonnige dagen door het land. Hier passerend te Deurningen, waar de overweg een paar jaar terug is vervangen door een viaduct (wat weer wat hoogtevoordeel geeft).

september

Afbeelding

Het voordeel van in het midden van het land afstuderen, is dat je toch ineens een buitenkansje kan meepakken. De 1200'en in Blerick moesten vertrekken aldaar en zouden worden overgebracht naar Amersfoort. Trekkracht was, hoe toepasselijk, de 1251. Die de 1255, 1252 en 1254 meesleepte. Inmiddels staan ze nu troosteloos te Amersfoort nat te regenen. ;)

oktober

Afbeelding

Begin oktober ging de 766 Hondekop IV van de Stichting Hondekop van Arnhem Goederen naar Leidschendam voor onderhoud. Vrijdags reed dit te vroeg, waardoor je zo'n lichtblauwe lucht zou hebben, wat mij niet favoriet leek. Zondagavond kwam de trein later terug naar Arnhem, wat fraaier was voor de foto. Vanwege werkzaamheden aan de boog richting Arnhem, moest het treinstel omrijden via Zevenaar. Waarna het na een kering aldaar wel de boog van die kant kon pakken naar het emplacement van Arnhem Goederen. Te Zevenaar werd met een tiental anderen de trein vastgelegd.

bonus 1

Afbeelding

De laatste maanden was het donker, grauw en weinig tijd en andere prioriteiten. Vandaar een tweetal bonusfoto's uit eerdere maanden. De Craftertrein werd in 2022 bijna steevast gereden door de 1315 van Fairtrains. Helaas is dit verhaal ook afgelopen door de strengere ECM regels.
Begin oktober reed de trein de laatste fotografeerbare trein vanuit Bad Bentheim naar Amersfoort. Alhier te Zenderen passeerde deze in het laatste zonlicht richting Amersfoort, waarna deze de volgende dag de lege trein terug bracht naar Bad Bentheim en los naar Blerick ging.

bonus 2

Afbeelding

Als laatste een foto met spoors motief, buiten het spoor. Op het Westplein in Utrecht staat nu enkele jaren een oude werkwagon van Strukton. Nadat deze eerst in de achtertuin stond bij een particulier, vond deze een bestemming aan de rand van de wijk Lombok. Doel was om zo deze lap grond een tijdelijke bestemming te geven als ontmoetingsplek van de wijk. Met het idee dat het plein snel verbouwd zou worden. Inmiddels is het eind 2022 en is er nog niks gebeurd, mede door het stikstofprobleem. Wat voor de wagon een uitgesteld voordeel is.

Bij deze wens ik iedereen hele fijne feestdagen, en een mooi spoors 2023 met hopelijk wat meer variatie in de treinen.

Met vriendelijke groeten,
Wouter.
Laatst gewijzigd door wouterder op za dec 24, 2022 5:54 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door Jona Brans »

Leuk overzicht! Wederom een lastige keuze maar januari en maart zijn mijn favorieten!
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door Rubenr »

Stuk voor stuk mooie platen! Ik ga voor februari en oktober!
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door stijn55 »

Mooi gevuld overzicht. Ik kan niet kiezen!
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door babosorany »

Mooi overzicht met februari als absolute favoriet
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door teunlukassen »

Tof jaaroverzicht Wouter, waarbij de foto uit maart en de 1e bonusplaat erg mooi zijn geworden!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door TimoTrimbos »

...ook ik kan lastig kiezen, maar ga toch voor januari of juni! Mooi overzicht Wouter
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door TrainplazaNL »

Mooi overzicht Wouter! Mijn favoriet is de foto uit maart.
Treinspot
Berichten: 126
Lid geworden op: di mar 31, 2020 2:27 pm
Locatie: Best

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door Treinspot »

Heel mooi jaaroverzicht, waarbij ik de foto's uit maart en augustus het leukst vind!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door derquinho »

Fraai! Ik ga voor januari en maart.
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door tiemen »

Mooie reeks Wouter! Mijn favoriet is Februari :)
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door VinceCargo »

Stuk voor stuk leuke platen!
Geen handvol, maar een land vol
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door BjörnNielsen »

Leuk jaaroverzicht Wouter! Februari vind ik wel een van de mooiste, had je bij moeten zijn :cry:
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door Kevinrail »

Je hebt een mooi en kleurrijk jaaroverzicht samengesteld Wouter! Mijn favorieten zijn de foto's van maart, september en oktober.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door NS1707 »

Heel leuk overzicht, Wouter! Leuk om veel Twentse platen te zien!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht Wouter! Januari is een klapper!!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door TSNL250 »

Leuk overzicht met de nadruk op het oosten!
DDZ7504
Berichten: 3884
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door DDZ7504 »

Stuk voor stuk fraaie plaatjes, maar vooral mei blijft bijzonder.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Gebruikersavatar
srmeijer95
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 12:30 pm
Locatie: Valleilijn

Re: Jaaroverzicht 2022 Wouter

Bericht door srmeijer95 »

Stuk voor stuk weer fraaie platen zo!
Prachtig.
Plaats reactie