Jaaroverzicht 2022 Babo
Geplaatst: za dec 24, 2022 1:55 pm
2022 was een erg succesvol jaar, het weer was over het algemeen beter dan in 2021 en naast Nederland, Duitsland en België werd voor het eerst het land Bulgarije bezocht met als doel de laatste Ludmilla in reguliere reizigersdienst van Europa.
Januari
De keuze voor januari was erg makkelijk. De Eifelquerbahn is sinds vele jaren buiten dienst tussen Gerolstein en Kaisersesch. Door overstromingen in het jaar 2021 moesten een aantal treinen waaronder rijtuigen van de AKE Rheingold, een Turmtriebwagen, en LINT treinstellen van DB-Regio. Ik was bij de eerste overbrenging, op vrijdag kon ik in de zon het duo V60 omweg naar Gerolstein fotograferen, op zaterdag de AKE rheingold in de sneeuw. Doordat de trein veel harder reed dan gepland en er weinig fotoplekken mogelijk waren kon ik weinig foto’s maken, maar alsnog ben ik tevreden.
VEB V60 1140+AKE Rheingold | Darscheid by Babo Sorany, auf Flickr
Februari
Door het failliet gaan van Abelio Rail NRW reden er meerdere Ersatzzüge. De lok was op de RB40 het meest interessant, hier had de Mauerfall lok inzet. In Wetter kon deze trein vastgelegd worden, met in de achtergrond de rivier de Ruhr.
TRI 182 560 'Mauerfall'+Ersatzzug | Wetter (Ruhr) by Babo Sorany, auf Flickr
Maart 1
Maart was een erg succesvolle maand, met de laatste rit van de paardenlok, een WFL 143 met één DR-DoSto als Ersatzzug, de 6703 op de Ponlijn, de CT Leeuwenlok na een gefaald bezoek aan Großenkneten, Greencitytrip met 1700, mijn eerste keer 151 met Andernacher, een Werbe Eurodual, en als absolute hoogtepunt de inzet van de 218 op een spoorlijn die momenteel opnieuw voor gebruik klaargemaakt wordt. Het was een erg drukke maand die mij de keuze lastig maakt, en om deze reden bepaal ik dat ik 2 foto’s in het jaaroverzicht zet van deze maand. Maart is dus eigenlijk een enorm productieve maand geweest met echt veel knallers, het was ook bovengemiddeld goed weer.
De 159 102 reed op 23e van deze maand voor het eerst in de outfit met teksten over het milieu en de afbeelding van een mier. Ik moest de hele dag werken, maar kon afspreken dat ik eenmalig om 13:30 stopte waardoor ik met de IC Berlin van 14 uur uit Apeldoorn naar Bad Bentheim kon afreizen, wegens dat de overstap op de LINT van de Bentheimer Eisenbahn 52 minuten was ging ik met de fiets naar Quendorf omdat ik vreesde dat de trein mogelijk met -60 weg zou gaan, maar goed ook, hierdoor had ik ook een G2000 met buurtsuper. De mierenlok zelf slaagde dan om 1 minuut voor 17 uur.
CT 159 102+Lege Steentrein | Neerlage by Babo Sorany, auf Flickr
Maart 2
Tijdens de ‘Reaktivierungsbauarbeiten’ van de Teutoburger Wald Eisenbahn bezochten wij deze lijn op een van de weinige dagen dat Fccpps’en inzet kregen, met als lok de LWC 218 451. Het was erg leuk om deze lok op deze lijn vast te leggen met infrawagens uit Nederland, een zeer unieke en eenmalige gebeurtenis. Meerdere foto’s kan ik plaatsen in dit jaaroverzicht, maar ik kies voor deze omdat ik de roze ballast uitzonderlijk vind.
LWC 218 451+Fccppsen | Bad Iburg by Babo Sorany, auf Flickr
April
De maand april had ook wel wat hoogtepunten met de Venice Simplon Oriënt Express en een Swietelsky ballasttrein tussen Bad Nieuweschans.. Zelf vind ik het hoogtepunt de Dinnertrain in Lisse. De combinatie van bloemen en deze trein maakte het tot een geslaagde dag, oorspronkelijk kon ik niet in het veld zelf staan maar na onderhandelen en tegen de ruil van een gezinsfoto omdat ze anders een fotograaf moesten inhuren bleek het wel mogelijk.
TCS 102001+Dinnertrain | Sassenheim by Babo Sorany, auf Flickr
Mei 1
Mei stond in het teken van de reis naar Bulgarije, ik ben hier ondanks een enorme regendag terwijl we er al zo kort waren enorm geslaagd. Ik wil van deze maand graag twee foto’s tonen omdat de reis bestond uit 2 delen. De Ludmilla in de zuidelijke-Dobruzhda regio, en elektrische treinen ten noorden an de hoofdstad. Bij deze foto staat de Ludmilla te wachten om te vertrekken uit Valchi Dol nadat wij keihard uit de trein naar voren waren gerend om het vertrek en stilstand te fotograferen.
БДЖ/BDŽ 07 111+BV 2637 | Valchi Dol/Вълчи Дол by Babo Sorany, auf Flickr
Mei 2
In het Balkan gebergte kon een foto gemaakt worden waarbij de trein uit een tunnel kwam rijden, die parallel lag aan de tunnel voor treinen richting Illyantsi/Sofia. Bovenin is nog een klein deel van de mist te zien die in zeer korte tijd opgetrokken was en een andere foto reeds verpest had, we stonden hier immers meerdere uren voor deze foto, de foto van de andere trein mislukte, dit maakte het iets minder zuur doordat deze BV 7622 naar Vidin mooie y-Wagen bevatte.
БДЖ/BDŽ 44 151+BV 7620 | Levishte/Левище by Babo Sorany, auf Flickr
Juni
De keuze was niet makkelijk, er werden meerdere leuke treinen gefotografeerd. Ik kies uiteindelijk VolkerRail omdat het toch een bijzondere gelegenheid was wat anders dan een GTW aan te treffen op de spoorlijn Apeldoorn-Zutphen.
VRR 203-1 'Tom'+Fccpps'en | Klarenbeek by Babo Sorany, auf Flickr
Juli
Ook juli was net als juni en augustus een erg productieve maand. Omdat ik nog geen foto’s uit België in het overzicht heb plaats ik graag deze overbrenging van 3x typ73 met een class 66.
Rurtalbahn 561-04+HLR 7386+7384+7389 | Antwerpen Oorderen by Babo Sorany, auf Flickr
Augustus
De keuze was weer erg lastig, maar ik kies voor de prachtige 1315 in Sloe. Helaas is deze lok momenteel niet meer inzet gereed door meerdere factoren.
HSL/FT 1315+Gasketeltrein | Lewedorp by Babo Sorany, auf Flickr
September
In September reed de plan u in de Westhaven van Amsterdam. Bij de OBA kon een trein komende van emplacement Awhv komende gefotografeerd worden, normaal wordt er altijd geduwd maar nu kon er eens een foto maken van de andere richting met zelfs een reizigerstrein.
CREW 2454 Plan U 151 | OBA Westhaven by Babo Sorany, auf Flickr
Oktober
Voor oktober kies ik deze foto van de wekelijkse keteltrein in een zon-gat, in tegenstelling tot vaker zat het nu lekker mee met de zon.
DBC 6412 'Hans'+3 ketels | Delden by Babo Sorany, auf Flickr
Voor de maanden november en december plaats ik niets, niet omdat ik toen geen foto’s heb gemaakt maar omdat ik van de maanden maart en mei graag twee foto’s wilde plaatsen.
Januari
De keuze voor januari was erg makkelijk. De Eifelquerbahn is sinds vele jaren buiten dienst tussen Gerolstein en Kaisersesch. Door overstromingen in het jaar 2021 moesten een aantal treinen waaronder rijtuigen van de AKE Rheingold, een Turmtriebwagen, en LINT treinstellen van DB-Regio. Ik was bij de eerste overbrenging, op vrijdag kon ik in de zon het duo V60 omweg naar Gerolstein fotograferen, op zaterdag de AKE rheingold in de sneeuw. Doordat de trein veel harder reed dan gepland en er weinig fotoplekken mogelijk waren kon ik weinig foto’s maken, maar alsnog ben ik tevreden.

Februari
Door het failliet gaan van Abelio Rail NRW reden er meerdere Ersatzzüge. De lok was op de RB40 het meest interessant, hier had de Mauerfall lok inzet. In Wetter kon deze trein vastgelegd worden, met in de achtergrond de rivier de Ruhr.

Maart 1
Maart was een erg succesvolle maand, met de laatste rit van de paardenlok, een WFL 143 met één DR-DoSto als Ersatzzug, de 6703 op de Ponlijn, de CT Leeuwenlok na een gefaald bezoek aan Großenkneten, Greencitytrip met 1700, mijn eerste keer 151 met Andernacher, een Werbe Eurodual, en als absolute hoogtepunt de inzet van de 218 op een spoorlijn die momenteel opnieuw voor gebruik klaargemaakt wordt. Het was een erg drukke maand die mij de keuze lastig maakt, en om deze reden bepaal ik dat ik 2 foto’s in het jaaroverzicht zet van deze maand. Maart is dus eigenlijk een enorm productieve maand geweest met echt veel knallers, het was ook bovengemiddeld goed weer.
De 159 102 reed op 23e van deze maand voor het eerst in de outfit met teksten over het milieu en de afbeelding van een mier. Ik moest de hele dag werken, maar kon afspreken dat ik eenmalig om 13:30 stopte waardoor ik met de IC Berlin van 14 uur uit Apeldoorn naar Bad Bentheim kon afreizen, wegens dat de overstap op de LINT van de Bentheimer Eisenbahn 52 minuten was ging ik met de fiets naar Quendorf omdat ik vreesde dat de trein mogelijk met -60 weg zou gaan, maar goed ook, hierdoor had ik ook een G2000 met buurtsuper. De mierenlok zelf slaagde dan om 1 minuut voor 17 uur.

Maart 2
Tijdens de ‘Reaktivierungsbauarbeiten’ van de Teutoburger Wald Eisenbahn bezochten wij deze lijn op een van de weinige dagen dat Fccpps’en inzet kregen, met als lok de LWC 218 451. Het was erg leuk om deze lok op deze lijn vast te leggen met infrawagens uit Nederland, een zeer unieke en eenmalige gebeurtenis. Meerdere foto’s kan ik plaatsen in dit jaaroverzicht, maar ik kies voor deze omdat ik de roze ballast uitzonderlijk vind.

April
De maand april had ook wel wat hoogtepunten met de Venice Simplon Oriënt Express en een Swietelsky ballasttrein tussen Bad Nieuweschans.. Zelf vind ik het hoogtepunt de Dinnertrain in Lisse. De combinatie van bloemen en deze trein maakte het tot een geslaagde dag, oorspronkelijk kon ik niet in het veld zelf staan maar na onderhandelen en tegen de ruil van een gezinsfoto omdat ze anders een fotograaf moesten inhuren bleek het wel mogelijk.

Mei 1
Mei stond in het teken van de reis naar Bulgarije, ik ben hier ondanks een enorme regendag terwijl we er al zo kort waren enorm geslaagd. Ik wil van deze maand graag twee foto’s tonen omdat de reis bestond uit 2 delen. De Ludmilla in de zuidelijke-Dobruzhda regio, en elektrische treinen ten noorden an de hoofdstad. Bij deze foto staat de Ludmilla te wachten om te vertrekken uit Valchi Dol nadat wij keihard uit de trein naar voren waren gerend om het vertrek en stilstand te fotograferen.

Mei 2
In het Balkan gebergte kon een foto gemaakt worden waarbij de trein uit een tunnel kwam rijden, die parallel lag aan de tunnel voor treinen richting Illyantsi/Sofia. Bovenin is nog een klein deel van de mist te zien die in zeer korte tijd opgetrokken was en een andere foto reeds verpest had, we stonden hier immers meerdere uren voor deze foto, de foto van de andere trein mislukte, dit maakte het iets minder zuur doordat deze BV 7622 naar Vidin mooie y-Wagen bevatte.

Juni
De keuze was niet makkelijk, er werden meerdere leuke treinen gefotografeerd. Ik kies uiteindelijk VolkerRail omdat het toch een bijzondere gelegenheid was wat anders dan een GTW aan te treffen op de spoorlijn Apeldoorn-Zutphen.

Juli
Ook juli was net als juni en augustus een erg productieve maand. Omdat ik nog geen foto’s uit België in het overzicht heb plaats ik graag deze overbrenging van 3x typ73 met een class 66.

Augustus
De keuze was weer erg lastig, maar ik kies voor de prachtige 1315 in Sloe. Helaas is deze lok momenteel niet meer inzet gereed door meerdere factoren.

September
In September reed de plan u in de Westhaven van Amsterdam. Bij de OBA kon een trein komende van emplacement Awhv komende gefotografeerd worden, normaal wordt er altijd geduwd maar nu kon er eens een foto maken van de andere richting met zelfs een reizigerstrein.

Oktober
Voor oktober kies ik deze foto van de wekelijkse keteltrein in een zon-gat, in tegenstelling tot vaker zat het nu lekker mee met de zon.

Voor de maanden november en december plaats ik niets, niet omdat ik toen geen foto’s heb gemaakt maar omdat ik van de maanden maart en mei graag twee foto’s wilde plaatsen.