jaaroverzicht 2021 Marcel Timmer

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
cellique
Berichten: 126
Lid geworden op: zo apr 26, 2015 8:45 pm

jaaroverzicht 2021 Marcel Timmer

Bericht door cellique »

Hallo allemaal,

Hierbij mijn jaaroverzicht van 2021. Er is het afgelopen jaar weer veel en weinig gebeurd. Voor mijn werk zijn er diverse (internationale) beurzen afgelast, een enkele zijn er doorgegaan. Op hobby/spoorgebied heb ik mij aardig vermaakt en zijn er weer diverse locaties bezocht, waaronder ook enkele museumbedrijven. De keuze is/was dus reuze. Toch was ik er snel uit en omdat er in sommige maanden 2 foto's waren die ik wilde tonen heb ik andere maanden over geslagen. Omdat ik een liefhebber ben van museumtreinen zullen er diverse stoom-museumtreinen tussen staan.

In Januari ben ik alleen een keer naar Duisburg-Lotharstrasse geweest, waar veel goederentreinen voorbij kwamen. Echter om de 12 leukste/mooiste foto's voor het jaaroverzicht te krijgen heb ik er voor gekozen om er 2 uit Februari te plaatsen.
AfbeeldingNS SNG/CAF 2349 Zutphen by cellique, on Flickr
Op 7 Februari werd Nederland plat gelegd door ernstige sneeuwval. Op een enkele trein na, reed er die dag geen trein. NS SNG 2349 staat te "blauwbekken" onder een laag sneeuw langs perron 1 te Zutphen.

AfbeeldingV90 Basalt AG Krummenerl by cellique, on Flickr
mijn 2e foto uit Februari dateert van 20 Februari. In de vroege ochtend bij het op komen van de zon in een mistige, ijskoude Listertal zijn DB-cargo 294-882 en 294-865 bezig om een grindtrein te laden bij Basalt AG te Krummenerl.

We maken een sprong naar de maand April en de volgende 2 foto's zijn gemaakt op dezelfde dag.
AfbeeldingNS SNG Teuge by cellique, on Flickr
Op 20 April was het doel voor mij om de NS-Vectron voor de Berlijnse trein vast te leggen. In alle vroegte ben ik naar Teuge gegaan, waar bij het opkomen van de zon passeren 2 NS SNG/CAF's die als Sprinter onderweg zijn naar Apeldoorn

AfbeeldingNSI 193-766 Dijkerhoek by cellique, on Flickr
Zoals gezegd, het doel op 20 April was het vast leggen van de NS Vectron. Nadat ik deze al in Teuge had vast gelegd ben ik door gereden naar Dijkerhoek om de 193 766 op de terugweg vanuit Bad Bentheim naar Amsterdam te "vangen". Deze foto is ook gebruikt in het boek over de Vectron van uitgeverij Eisenbahn Koerier.

We maken weer een sprong naar de maand Juni, waar weer 2 foto's vandaan komen
AfbeeldingSelfkantbahn dampflok 20 by cellique, on Flickr
Op 6 Juni ben ik naar de Selfkantbahn geweest. Dampflok 20 "Haspe" heeft zojuist water en kolen geladen en rijdt tussen de werkplaats en lokloods door naar de gereedstaande historische trein om met de eerste trein van de dag te vertrekken naar Gillrath.

AfbeeldingRTM MD-1805 by cellique, on Flickr
Onze vakantie dit jaar viel vroeg en we zijn in Nederland gebleven. Tijdens de vakantie in Zeeland ben ik een rijdag naar de RTM geweest, waar de dieselloc MD 1805 die dag de ritten verzorgde. Bij het verlaten van het museumterrein te Ouddorp werd de MD 1805 met de historische rijtuigen vast gelegd voordat hij de Brouwersdam overgaat.

We gaan naar Juli
AfbeeldingDB-Regio 928-618 Otting by cellique, on Flickr
Zoals gezegd, veel beurzen waren vervallen, vooral in het begin van het jaar. De 2e beursperiode gingen wel enkele beurzen door, waaronder die van München. In het weekend van 10 Juli bleef ik over in München om direct na het beursweekend de beurs weer af te bouwen. Hierdoor ben ik op de zaterdag met de Bayern-ticket naar het landerlijke station/halte Otting gereden, waar de DB-regio 928 618 het landelijke stationsgebouw passeert op weg naar Traunstein.

Op naar Augustus
AfbeeldingSauerlander-Kleinbahn by cellique, on Flickr
Op 15 Augustus ben ik naar Sauerland, naar de Sauerländer Kleinbahn geweest. Omdat hun eigen smalspoorloc "Bieberlies" een hoofdonderzoek krijgt rijdt voor het rijseizoen 2021 de gehuurde/geleende smalspoorlok "Spreewald" van de DEV. De "Spreewald" staat te halte Seissenschmidt voor een korte stop om daarna verder te rijden naar Huïnghausen.

September
AfbeeldingSSN 01 1075 Leuvenheim by cellique, on Flickr
Het weekend van 25/26 September was een stoomweekend. Op de zaterdag werd er met stoomtreinen van de VSM en SSN gereden tussen Den Bosch en Nijmegen. Op Zondag reedt de SSN 01 1075 een grote ronde door Nederland vanuit Den Bosch. De 01 1075 werd op de IJssellijn bij Leuvenheim opgewacht en bewonderd.

En dan weer 2 foto's uit Oktober
AfbeeldingMBS Najaarsstoomdag 2021-17 by cellique, on Flickr
De eerste foto is gemaakt tijdens de MBS Najaarsstoomdag op 17-10-2021. Die dag heb ik vele foto's gemaakt, maar mijn keuze is voor deze foto gevallen, het geeft voor mij de sfeer neer van een lokale museumspoorlijn neer. Als gastloc vertrekt de SHM 16 " Medemblik met een lokale goederentrein de halte Zoutindustrie, waar de melkboer zijn bestellingen net geladen en gelost heeft.

Afbeelding2021 HSB (23) by cellique, on Flickr
Tijdens het laatste weekend van Oktober werd er een bezoek aan de Harz met de Harzer Schmalspurbahnen gebracht. Het was ook het laatste weekend dat de HSB de zomerdienstregeling reedt. Ook hier heb ik vele foto's gemaakt, toch was de keuze voor deze foto vrij gemakkelijk. De HSB 99 6001 "Ballerina" rijdt het herfstachtige station van Alexisbad binnen en zal na het omlopen weer terug rijden over de Selketalbahn naar Gernrode.

En de laatste foto komt uit December
AfbeeldingDB 111 111 Vehrte by cellique, on Flickr
Mijn laatste foto komt is nog vrij recent, namelijk van 27 December, als ik een bezoek heb gebracht aan de Rollbahn. DB 111 111 met de tekst "Miete oder Kaufe mich" passeert met een dubbeldeks-stuurstandsrijtuig het Wiehengebirge bij Vehrte op weg naar Osnabruck.

Dit is dus mijn jaaroverzicht van 2021. Bij deze wil ik iedereen een goed en gezond 2022 wensen en misschien zien we elkaar wel bij een volgende spoorse evenement.

Marcel Timmer
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: jaaroverzicht 2021 Marcel Timmer

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht Marcel! Die Vectron voor de IC Berlijn blijft heerlijk!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3853
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: jaaroverzicht 2021 Marcel Timmer

Bericht door erica »

Dat is ook mijn favoriet.
LHN
Berichten: 179
Lid geworden op: wo sep 15, 2021 8:01 am
Locatie: Eml
Contacteer:

Re: jaaroverzicht 2021 Marcel Timmer

Bericht door LHN »

je hebt prachtige plaatjes !
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: jaaroverzicht 2021 Marcel Timmer

Bericht door Ruben01 »

Mooie reeks Marcel! Ondanks alle ellende dit jaar toch nog flink wat museumspul weten te fotograferen.
Plaats reactie