Jaaroverzicht 2021 Daan
Geplaatst: wo dec 22, 2021 6:40 pm
Het is weer december en dat betekent dat het tijd is om terug te blikken op het afgelopen jaar. Hobbymatig was 2021 vele malen beter dan dat 2020 was. Er zijn een aantal leuke tripjes gemaakt wat weer een paar gezellige dagen opleverde. Hierbij mijn jaaroverzicht, waarbij ik iedereen fijne feestdagen en een gezond 2022 wil toewensen!
Januari 2021:
In januari werden er op zich niet zo heel veel foto's gemaakt die echt noemenswaardig zijn, een van de leukere vond ik zelf een foto van de Dolimetrein in Leeuwen. Sinds medio december 2020 wordt de tractie verzorgd door een duo locomotieven (1700+G2000) die van TCS en IRP gehuurd worden. Op de zonnige 24 januari 2021 werd de trein getrokken door de 101002 en ging de 2105 mee in opzending en passeert op de foto Leeuwen als trein 47627 naar Sittard.

Februari 2021:
In Februari viel er voor het eerst in jaren weer eens een serieus pak sneeuw en daarnaast liet gedurende die dagen de zon zich ook nog eens veel zien. En dus werd er samen met twee anderen een dagje naar het oosten des lands getrokken om de Intercity Berlijn vast te leggen in de sneeuw. Zo werd IC 145 getrokken door de 1752 vastgelegd in Zenderen. Helaas werd de bomenrij op de achtergrond niet veel later gekapt wat de stek toch wat kaal laat ogen tegenwoordig.

Maart 2021:
Maart was nou niet echt een succesvolle maand, een van de dingen die ik wel leuk vond was toen Strukton op 6 maart een beladen ballasttrein vanaf de Westhaven in Amsterdam naar de Kijfhoek bracht. Iets wat qua wolken compleet kansloos leek te worden werd toch nog een succes verhaal, omdat de trein tussen Woerden en Gouda wat vertraging opliep. Precies op tijd brak daardoor het zonnetje door. Pfoe derde neusje alweer in de reeks

April 2021:
We onderbreken de Nez Cassé reeks even voor een 'moderne' locomotief. Nadat ik was afgezet in Uitgeest pakte ik de trein naar huis en kwam ik langs Beverwijk, aldaar zag ik de 193 318 staan met een kalk/staaltrein naar Sittard aan de haak. Snel werd er uitgestapt in Driehuis om vervolgens snel naar de stek te lopen. Niet lang na aankomst kwam de trein langs gelukkig net op tijd voor de rap opkomende schaduwen.

Mei 2021:
Tot dit jaar had ik nog amper foto's van de prachtige bollenvelden die elk voorjaar weer te zien zijn. Op 12 mei was ik 's avonds in Breezand om eens wat foto's ervan te maken. VIRMm 8624 passeerde mij als IC 856 vanuit Maastricht naar Den Helder. Op 22 september raakte dit treinstel betrokken bij een aanrijding met een trekker op de overweg vlak achter mij (vanaf de foto gezien).

Juni 2021:
We blijven nog even bij de VIRM's. Nieuw dit jaar is de VIRMm2/3, deze zijn te herkennen aan de nieuwe Flow livery. De 9528 mocht als eerste gereviseerde VIRM 2/3 de baan op en op 9 juni trof ik het treinstel bij Bovenkarspel Flora. Op het moment van de opname was de weder opbouw van molen de Ceres in volle gang. De molen tijdens de jaarwisseling van 2019 op 2020 door een brand verwoest. De molen is inmiddels weer volledig hersteld en draait weer. Op de foto is VIRM 9528 is zojuist vertrokken uit Bovenkarspel Flora als IC 3959 naar Amsterdam Centraal.

Juli 2021:
Na een tijd een camera geleend te hebben (waarvoor dank) nadat de vorige kapot ging schafte ik in juli een nieuwe camera aan. Op 17 juli werd vanwege het mooie weer weer een dagje naar het oosten getrokken in de hoop wat neusjes op de foto te krijgen. Nadat in de ochtend de 1829 van RFO al was vastgelegd met een kolentrein richting Bentheim kwam deze later weer terug met een Gefco autotrein. Op de foto komt de trein door de ingraving in Oldenzaal wanneer deze onderweg is naar de Kijfhoek.

Augustus 2021:
Al een aantal jaar wilde ik eens voor een paar dagen naar Duitsland voor de serie 218. Helaas kwam het er telkens niet van. Totdat samen met 2 vrienden op 9 augustus vertrokken werd naar Zuid Duitsland voor een meerdaagse trip. Niet lang na aankomst in het zuiden van Duitsland werd ons bekend dat DB voor 48 uur lang zou gaan staken. Een flinke domper, maar achteraf zorgde het juist voor een leuke afwisseling. Naast Duitsland werden nu ook Zwitserland, Oostenrijk en een klein stukje van Italië bezocht. Een van de Zwitserse plaatjes was ook gelijk een van mijn favorieten van dit jaar. Vroeg in de ochtend werd er opgestaan om de Nightjet vanuit Graz/Zagreb naar Zürich vast te leggen in Buchs. De zon was ook nog niet zo heel lang boven de bergen uit toen de 420 143 van SBB voorbij kwam met Nightjet 464 naar Zürich.

September 2021:
Zeeuws Vlaanderen was ik voor dit jaar ook nog nooit geweest dus daar moest ook eens werk van gemaakt worden. Op de zonovergoten 3 september besloot ik om samen met een mede fotograaf naar Zeeuws Vlaanderen te rijden. Een van de treinen die werd vastgelegd was RTB met de kalkslurrytrein vanuit Terneuzen. De trein werd getrokken door de V266 en komt op de foto langs Sluiskil.

Oktober 2021:
In oktober werden enkele leuke platen gemaakt dus de keuze was lastig, maar ik kies toch voor een foto van 2 neusjes in dubbeltractie met een kolentrein. Beter gezegd: de RFO 1830 en 1829 waren samen onderweg met een beladen set Roemeense falns'en vanaf de Kijfhoek naar Bad Bentheim. Vanaf Bad Bentheim gaat de trein verder naar Ostrava in Tsjechië. Op de foto komen de 1830 en 1829 langs Terschuur als trein 44333 naar Bad Bentheim.

November 2021:
De altijd leuke Belg van RFO werd begin dit jaar bij Shunter gereviseerd en kwam in de huisstijl van RFO weer op de baan. Toen ik op 19 november nachtplaten aan het maken was van SGMm passeerde ons te Zwijndrecht de 193 623 en 6702 met een keteltrein richting Dordrecht. De 6702 zou de trein gaan plaatsen bij Standic dus werd er richting de Zeehaven gereden om te kijken of het mogelijk was om een nachtopname te maken. Dit lukte en zo kon de 6702 voor het eerst in zijn nieuwe kleurtjes worden vastgelegd

December 2021:
In dit jaaroverzicht kan een foto van SGM natuurlijk niet ontbreken. Op 11 december 2021 nam NS na 46 jaar afscheid van de oude sprinters. De laatste treinstellen werden op trajecten ingezet waar ze niet meer planmatig te zien waren. Zo werd er een setje van 2 tweetjes en een drietje ingezet in de intercity dienst tussen Amsterdam en Den Haag. En zo komen de 2136, 2992 en 2143 langs Voorhout, alwaar de zon zich net op tijd liet zien

Tot zover mijn jaaroverzicht! voor iedereen die ik dit jaar langs de baan tegen ben gekomen bedankt voor de gezelligheid en laten we hopen op meer succesvolle tripjes komend jaar.
Januari 2021:
In januari werden er op zich niet zo heel veel foto's gemaakt die echt noemenswaardig zijn, een van de leukere vond ik zelf een foto van de Dolimetrein in Leeuwen. Sinds medio december 2020 wordt de tractie verzorgd door een duo locomotieven (1700+G2000) die van TCS en IRP gehuurd worden. Op de zonnige 24 januari 2021 werd de trein getrokken door de 101002 en ging de 2105 mee in opzending en passeert op de foto Leeuwen als trein 47627 naar Sittard.

Februari 2021:
In Februari viel er voor het eerst in jaren weer eens een serieus pak sneeuw en daarnaast liet gedurende die dagen de zon zich ook nog eens veel zien. En dus werd er samen met twee anderen een dagje naar het oosten des lands getrokken om de Intercity Berlijn vast te leggen in de sneeuw. Zo werd IC 145 getrokken door de 1752 vastgelegd in Zenderen. Helaas werd de bomenrij op de achtergrond niet veel later gekapt wat de stek toch wat kaal laat ogen tegenwoordig.

Maart 2021:
Maart was nou niet echt een succesvolle maand, een van de dingen die ik wel leuk vond was toen Strukton op 6 maart een beladen ballasttrein vanaf de Westhaven in Amsterdam naar de Kijfhoek bracht. Iets wat qua wolken compleet kansloos leek te worden werd toch nog een succes verhaal, omdat de trein tussen Woerden en Gouda wat vertraging opliep. Precies op tijd brak daardoor het zonnetje door. Pfoe derde neusje alweer in de reeks


April 2021:
We onderbreken de Nez Cassé reeks even voor een 'moderne' locomotief. Nadat ik was afgezet in Uitgeest pakte ik de trein naar huis en kwam ik langs Beverwijk, aldaar zag ik de 193 318 staan met een kalk/staaltrein naar Sittard aan de haak. Snel werd er uitgestapt in Driehuis om vervolgens snel naar de stek te lopen. Niet lang na aankomst kwam de trein langs gelukkig net op tijd voor de rap opkomende schaduwen.

Mei 2021:
Tot dit jaar had ik nog amper foto's van de prachtige bollenvelden die elk voorjaar weer te zien zijn. Op 12 mei was ik 's avonds in Breezand om eens wat foto's ervan te maken. VIRMm 8624 passeerde mij als IC 856 vanuit Maastricht naar Den Helder. Op 22 september raakte dit treinstel betrokken bij een aanrijding met een trekker op de overweg vlak achter mij (vanaf de foto gezien).

Juni 2021:
We blijven nog even bij de VIRM's. Nieuw dit jaar is de VIRMm2/3, deze zijn te herkennen aan de nieuwe Flow livery. De 9528 mocht als eerste gereviseerde VIRM 2/3 de baan op en op 9 juni trof ik het treinstel bij Bovenkarspel Flora. Op het moment van de opname was de weder opbouw van molen de Ceres in volle gang. De molen tijdens de jaarwisseling van 2019 op 2020 door een brand verwoest. De molen is inmiddels weer volledig hersteld en draait weer. Op de foto is VIRM 9528 is zojuist vertrokken uit Bovenkarspel Flora als IC 3959 naar Amsterdam Centraal.

Juli 2021:
Na een tijd een camera geleend te hebben (waarvoor dank) nadat de vorige kapot ging schafte ik in juli een nieuwe camera aan. Op 17 juli werd vanwege het mooie weer weer een dagje naar het oosten getrokken in de hoop wat neusjes op de foto te krijgen. Nadat in de ochtend de 1829 van RFO al was vastgelegd met een kolentrein richting Bentheim kwam deze later weer terug met een Gefco autotrein. Op de foto komt de trein door de ingraving in Oldenzaal wanneer deze onderweg is naar de Kijfhoek.

Augustus 2021:
Al een aantal jaar wilde ik eens voor een paar dagen naar Duitsland voor de serie 218. Helaas kwam het er telkens niet van. Totdat samen met 2 vrienden op 9 augustus vertrokken werd naar Zuid Duitsland voor een meerdaagse trip. Niet lang na aankomst in het zuiden van Duitsland werd ons bekend dat DB voor 48 uur lang zou gaan staken. Een flinke domper, maar achteraf zorgde het juist voor een leuke afwisseling. Naast Duitsland werden nu ook Zwitserland, Oostenrijk en een klein stukje van Italië bezocht. Een van de Zwitserse plaatjes was ook gelijk een van mijn favorieten van dit jaar. Vroeg in de ochtend werd er opgestaan om de Nightjet vanuit Graz/Zagreb naar Zürich vast te leggen in Buchs. De zon was ook nog niet zo heel lang boven de bergen uit toen de 420 143 van SBB voorbij kwam met Nightjet 464 naar Zürich.

September 2021:
Zeeuws Vlaanderen was ik voor dit jaar ook nog nooit geweest dus daar moest ook eens werk van gemaakt worden. Op de zonovergoten 3 september besloot ik om samen met een mede fotograaf naar Zeeuws Vlaanderen te rijden. Een van de treinen die werd vastgelegd was RTB met de kalkslurrytrein vanuit Terneuzen. De trein werd getrokken door de V266 en komt op de foto langs Sluiskil.

Oktober 2021:
In oktober werden enkele leuke platen gemaakt dus de keuze was lastig, maar ik kies toch voor een foto van 2 neusjes in dubbeltractie met een kolentrein. Beter gezegd: de RFO 1830 en 1829 waren samen onderweg met een beladen set Roemeense falns'en vanaf de Kijfhoek naar Bad Bentheim. Vanaf Bad Bentheim gaat de trein verder naar Ostrava in Tsjechië. Op de foto komen de 1830 en 1829 langs Terschuur als trein 44333 naar Bad Bentheim.

November 2021:
De altijd leuke Belg van RFO werd begin dit jaar bij Shunter gereviseerd en kwam in de huisstijl van RFO weer op de baan. Toen ik op 19 november nachtplaten aan het maken was van SGMm passeerde ons te Zwijndrecht de 193 623 en 6702 met een keteltrein richting Dordrecht. De 6702 zou de trein gaan plaatsen bij Standic dus werd er richting de Zeehaven gereden om te kijken of het mogelijk was om een nachtopname te maken. Dit lukte en zo kon de 6702 voor het eerst in zijn nieuwe kleurtjes worden vastgelegd

December 2021:
In dit jaaroverzicht kan een foto van SGM natuurlijk niet ontbreken. Op 11 december 2021 nam NS na 46 jaar afscheid van de oude sprinters. De laatste treinstellen werden op trajecten ingezet waar ze niet meer planmatig te zien waren. Zo werd er een setje van 2 tweetjes en een drietje ingezet in de intercity dienst tussen Amsterdam en Den Haag. En zo komen de 2136, 2992 en 2143 langs Voorhout, alwaar de zon zich net op tijd liet zien

Tot zover mijn jaaroverzicht! voor iedereen die ik dit jaar langs de baan tegen ben gekomen bedankt voor de gezelligheid en laten we hopen op meer succesvolle tripjes komend jaar.