Jaaroverzicht 2021 Jelani

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Jaaroverzicht 2021 Jelani

Bericht door ICEmaster »

2021, het jaar waarin we dachten dat het alleen maar beter kon zijn dan 2020 maar al snel het tegendeel werd bewezen. Ook op hobbygebied werd het ons vrij lastig gemaakt, niet zozeer door de maatregelen die soms golden maar meer door de meester van de lucht, of beter gezegd, regen en wolken... Alhoewel ook dit jaar weer enige corona gerelateerde maatregelen golden, zou ik zoals gewoonlijk de randjes van de regels opzoeken wat zelfs in de zomer niet eens meer echt nodig was. Hierdoor kon ik genoeg plaatjes in binnen en buitenland maken, en alhoewel de zon er vaak geen zin in had, konden er genoeg zonnige opnames gemaakt worden, ik was immers vaak op pad. Al direct in januari en februari werd regelmatig de deur uit gegaan en alhoewel er genoeg fraaie treinen op de foto konden worden gezet, vind ik deze twee maanden op fotografisch gebied dit jaar niet noemenswaardig genoeg. We slaan deze twee maanden dan ook direct over en daarvoor in de plaats zullen er bij twee verschillende maanden een bonusfoto volgen.

Maart
Als je dan januari en februari overslaat kom je uiteraard in maart terecht, en in deze maand werd al snel duidelijk dat het geen super zonnig jaar zou worden. Veelal gure en winderige dagen hadden de overhand en wisten het plezier om de deur uit te gaan flink te verlagen. Toch liet de zon zich de eerste dagen van de maand goed zien, echter had ik hier vrij weinig aan want in deze periode liep ik stage bij onze grote vrienden van de NS. Toch had ik op 2 maart een gaatje vrij om een fraaie graantrein te klikken voordat ik weer een volgende stagedag zou gaan lopen. Zodoende zien we op dinsdag 2 maart de LTE 286 940 de velden nabij Herpen doorkruisen met een Millet graantrein afkomstig uit Tsjechië met als eindbestemming de OOC Terminals in Oss!

Afbeelding[Herpen, Bruulweg] LTE 286 940 met Millet graantrein by Jelani Ender, on Flickr

April
Alhoewel we bijna heel het jaar Duitsland in konden, was dit in april niet het geval en dus besloot ik naast een aantal bezoeken aan België eens wat meer de interessantere treinen in ons eigen kikkerlandje op te zoeken. Op zondag 11 april vond toch wel het hoogtepunt van de maand plaats toen ik een poging waagde om de Craftertrein van RFO eens van het lijstje te strepen. In het midden van het land was het deze dag vrij zonnig en toen de Craftertrein onder leiding van DeltaRail richting Bad Bentheim werd gemeld, werd er snel per trein en OV-Fiets naar Teuge gereden. Er was echter een probleem, vanuit het noordoosten deden een aantal wolkenstraten hun intrede en in het westen, waar de zon hing, ontstond een steeds groter wordende sluier. Als eerste passeerde RFO met haar Sharky en een keteltrein, die in spectaculaire licht- en luchtomstandigheden passeerde, dus mocht het bij de Craftertrein fout gaan, had ik in ieder geval al een toffe compensatie. Ondertussen tikte de tijd verder, maar opvallend genoeg hield de zon het bijzonder lang vol en toen achter de Intercity van 19:00 het tegensein op rood bleef staan, werd het spannend of dit de Craftertrein zou zijn, ik kon immers niet meer geloven dat een halfuur later de zon nog steeds aanwezig zou zijn. Het laatste licht is namelijk rond 20:00, maar mijn verwachting was dat ze rond 19:20 al achter de sluier was verdwenen. Er werd dan ook flink gebaald toen het de lichtelijk saaie zonnebloemolietrein was die passeerde met de qua uiterlijk belabberde RFO 1831 als trekkracht. Aangezien ik een beetje bijtijds thuis wilde zijn dacht ik eraan om te vertrekken, maar nu ik er toch was wilde ik het pad van een halfuur later nog de kans geven. De tijd tikte verder en wonderbaarlijk genoeg was het zonlicht nog steeds aanwezig toen na zo'n 25 minuten het sein achter de volgende intercity opnieuw op rood bleef staan. Inmiddels was het licht en het wolkendecor magisch te noemen en dus sprong ik geen gat, maar een krater in de lucht toen ik in de verte een sleep busjes achter een oranje Nèz-Cassé door de bocht zag zeilen. Zo passeert in letterlijk het laatste licht van de dag de RFO 1828 onder een fraaie wolkenlucht te Teuge met de Craftertrein richting Amersfoort. Na passage werd er meteen ingepakt en nog voordat ik wegfietste zakte de zon dan eindelijk achter de sluier weg...

Afbeelding[Teuge, Woudhuizerweg] RFO 1828 met Craftertrein by Jelani Ender, on Flickr

Mei
Ook in het begin van mei kon Duitsland nog niet bezocht werden dus werd België nog een aantal keer onder de loep genomen waar ook zeker een groot aanbod is aan schitterende treinen en stekken. In deze periode is mijn liefde voor België toch wel ontstaan en ik kijk dan ook weer uit naar de volgende periode van de steenslagtreinen, of deze nou wel of niet rijden met de BB67000'en van de SNCF. Op maandag 3 mei reisde ik met een gezellig groepje per trein af naar de Waalse provincie Hainaut om vervolgens in Hennuyères te geraken. In Braine-le-Comte werd de heenrit van de steenslagtrein naar Quenast vastgelegd, maar zoals verwacht bestond deze rit slechts uit twee losse loccen, dit in verband met de feestdagen die het voorgaande weekeinde plaatsvonden. Gebleken was dat op de maandagen de steenslagtrein eerder uit Quenast vertrok en aangezien er nu geen "heenrit" was, was de verwachting groot dat de trein zomaar twee uur eerder dan normaal zou vertrekken. Zodoende kon er gebruik worden gemaakt van de prachtige stek vlak achter het viaduct in Hennuyères. Zo'n twee uur voordat inderdaad de steenslagtrein ruim te vroeg passeerde richting Somain, kwam er een flinke verrassing de heuvel op brullen in de vorm van een brandschone Infrabel 62'er met een korte beladen tremelstrein die echt perfect in het plaatje paste. De foto toont dan ook de Infrabel 6316 met een korte maar zware tremelstrein beladen met schone ballast. Het treintje heeft zojuist het hoogste punt van Lijn 96 bereikt, en is net een aantal portaallengtes lang begonnen aan de afdaling richting Braine-le-Comte!

Afbeelding[Hennuyères, Rue du Pire] Infrabel 6316 met beladen zelflossers by Jelani Ender, on Flickr

Juni
Inmiddels konden we in juni weer gaan en staan waar we wilden maar doordat ik wat meer aan het werk was en ik een iets drukkere periode met school had, kwam het er nog niet echt van om veel richting het spoor te gaan. Maar uiteraard bleef het niet bij niks en werd wederom in de eerste helft van de maand het hoogtepunt vastgelegd en wederom in Hainaut, namelijk in Soignies, niet veel verderop vanaf Hennuyères. Ook deze dag stonden de steenslagtreinen van SNCF centraal, en aangezien mijn plaatje in Hennuyères een maand eerder niet helemaal was geworden wat ik gehoopt had, was een herkansing zeker gewenst. Op woensdag 2 juni beloofde het een stralende dag te worden, met later op de dag wel een mogelijkheid op zomerse buien. Met de eerste trein van de dag werd vanuit Essen richting Soignies gegaan om te voet naar de stek te lopen, we moesten wel vaart maken want het zou niet lang duren voordat de heenrit zou passeren. Maar gelukkig hadden we ons plan helemaal goed uitgestippeld en kwam na ongeveer een kwartiertje wachten de groen met blauwe combinatie vanuit het zuiden in zicht. Het is pas 9:19 als de SNCF FRET 67494 en SNCF FRET 67629 met de steenslagtrein te Soignies passeren onderweg naar Quenast. De extreem groene vegetatie tekende mooi het beeld van dit voorjaar, namelijk veel regen en net voldoende zon om het zooitje te laten groeien. Later op de dag werd uiteraard geprobeerd de terugrit te vereeuwigen bij de bekende stek in Neufvilles, en alhoewel het daar inmiddels flink was dichtgetrokken hield de zon het, uiteindelijk net niet lang genoeg, vol...

Afbeelding[Soignies, Chemin de Nivelles] SNCF FRET 67494 en SNCF FRET 67629 met steenslagtrein by Jelani Ender, on Flickr

Juli
In juli stond het eerste grote tripje van het jaar op de planning, namelijk een midweek naar het (bijna) altijd drukke Maintal. We hadden al een tijdje van tevoren geboekt, en door de aanhoudende dagen met slecht weer was het nog maar de vraag of wij wel een beetje lekker weer zouden hebben. Zoals velen weten werd het zelfs zo erg dat in juni en juli verschillende delen in Europa onder water liepen waardoor veel drukke spoorlijnen voor langere tijd gesloten zouden zijn. Maar alsof we engeltjes op onze schouder hadden, waren precies de vijf dagen dat wij naar het Maintal gingen de vijf zonnigste dagen van heel de maand juli, en dat hebben we geweten want het leek wel een evenement wat een week duurde, zoveel fotograferen waren er die week te vinden aan deze beroemde spoorlijn. Dat had soms nadelen in de vorm van gewoon geen ruimte meer hebben om ergens te staan of bijna op de vuist gaan met wel een heel irritante gozer afkomstig uit Dordrecht, maar het had ook zeker zo z'n voordelen in de vorm van ladingen aan informatie die van links en rechts binnenkwamen en niet te vergeten de veelal gezellige momenten met de medehobbyist. Door al deze factoren konden grotendeels van de week zonder zorgen de fraaiste treinen gefotografeerd worden. Het mocht door de overstromingen dan wel wat rustiger zijn qua treinverkeer, maar dat bracht weer exotische treinen met zich mee die juist hun omleidingsroute via het Maintal wisten te vinden. Daarnaast was de tractie voor veel standaard treinen ook veelvuldig voorzien van menig "stickerbak" en dus werd het voor mij een hele klus om van deze maand een nummer één foto te vinden. Gelukkig heb ik twee bonusfoto's tegoed en dus zullen er van deze maand twee foto's in het lijstje verschijnen.

Na een zeer succesvolle dinsdag werd de woensdag opnieuw vroeg begonnen bij Harrbach op het viaduct. In een mum van tijd stond het alweer vol met de fotografen waardoor een aantal ervoor kozen om beneden te gaan staan, wat uiteindelijk ook een zeer fraai perspectief bood die ik de volgende keer zeker zelf ga uitproberen. Ook deze ochtend stonden er alweer een aantal fraaie treinen gepland, maar de fraaiste van allemaal was voor iedereen volledig onverwachts. Op de ochtend van woensdag 21 juli om 7:35 klinken er een aantal verraste geluiden van menig fotograaf als het gebrul van een Class66 hoorbaar is. Luttele seconden later glijdt de Freightliner 653-09 door de bocht bij Harrbach als zij door ruim 20 fotografen vereeuwigd wordt met haar sleep lege Freightliner Eanos'sen onderweg naar de bestemming Karlstadt, die bijna bereikt is. Doordat de trein normaal 's nachts arriveert en tegen het middaguur vertrekt is ze nooit met een goede zonnestand te fotograferen. Een vertraging van ruim twee uur leverde echter deze foto op die ik niet verwachtte te maken!

Afbeelding[Harrbach, Viaduct] Freighliner 653-09 met lege Freightliner Eanos&#x27;sen als trein 95641 by Jelani Ender, on Flickr

Uiteindelijk zou woensdag 21 juli in mijn ogen de meest succesvolle dag worden van dit tripje en dus komt de tweede foto van deze maand ook voort uit deze dag. Niet veel later na de passage van Freightliner werd ČD Cargo te Passau gemeld met een gloednieuwe sleep InnoFreight wagens die later die ochtend noordwaarts zou vertrekken. Al snel bleek de eindbestemming Bebra Rbf te zijn en dus werden alle peilen gericht op deze uiterst fraaie trein. De trein was uiteindelijk op een gunstig tijdstip vertrokken uit Passau waardoor ze in een perfecte zonnestand op de brug in Gemünden am Main op de plaat gezet kon worden. In eerste instantie dacht ik dat het blauwe bulkcontainers waren van ČD Cargo zelf, maar toen ik een foto van de trein zag met echt hagelnieuwe InnoFreight tankcontainers kon ik mijn geluk niet op. Uiteindelijk duurde het wat langer dan verwacht maar om 18:20 passeerde dan de ČD Cargo 383 011 de schitterende achtergrond van Gemünden am Main met aan de haak een spiksplinternieuwe sleep InnoFreight tankcontainerwagens onderweg vanuit het in Slovenië gelegen Maribor naar het Duitse Bebra!

Afbeelding[Gemünden am Main, Mainbrücke] ČD Cargo 383 011 met InnoFreight tankcontainertrein by Jelani Ender, on Flickr

Augustus
Alsof ik nog niet genoeg treinen in Duisland had geklikt werd er in augustus 8 dagen naar de omgeving van Leipzig gegaan om daar de nodige Altbau locomotieven en Tsjechisch / Poolse treinen te fotograferen. Door grootschalige werkzaamheden in Magdeburg zou veel verkeer via Leipzig omgeleid moeten worden, maar door de nasleep van de overstromingen in onder andere het Elbtal stond deze week het verkeer helaas op een wat lager pitje. Desalniettemin konden er een aantal zeer fraaie foto's gemaakt worden. Doordat het deze week toch weer flink bewolkt was kwamen er heel wat minder zonplaatjes tot stand, maar als dan juist de zon zich even liet zien kreeg je schitterende zonplaten met een dreigende of soms gewoon beeldschone wolkenlucht als achtergrond. Letterlijk de allerlaatste foto van deze lange trip was voor mij het hoogtepunt en dat bestond uit de laatste "Altbelüftete Ludmilla" met een graantrein in een DDR sfeer voorzien van een fraaie wolkenlucht met een lekker avondzonnetje. Op deze voor de verandering zonnige zaterdag 21 augustus werd er wat dichter bij ons verblijf langs het spoor gestaan, maar doordat er letterlijk zo'n 3 á 4 treinen goed voor de zon passeerden was de opbrengst ronduit slecht. 's Ochtends passeerde wel Bahnlogistik24 met een graantrein in een heerlijk ochtendzonnetje, maar om dat nou als enige toonbare foto van de dag te hebben is heel karig. Onze aandacht werd dan ook meteen getrokken toen nabij Dresden de Bahnlogistik24 230 077, de laatste rijvaardige Altbelüftete Ludmilla, met een graantrein richting Zeitz werd gemeld. Na even wat informatie opzoeken kwamen we tot de conclusie dat te Leipzig-Wiederitzsch de zonstand perfect zou zijn. Deze stek staat in de regio van Leipzig bekend als een fraaie, in DDR sferen gehulde, stek die eigenlijk alleen te gebruiken is voor treinen naar Zeitz wat er helaas erg weinig zijn, maar deze dus wel! Aangezien er verder toch niks te beleven was werd richting de beoogde stek gereden waar na een tijdje wachten in wederom schitterende omstandigheden gefotografeerd kon worden. Vergezeld door verroeste bovenleidingsportalen, betonnen seinmasten en een ietwat overwoekerd spoorbed komt de Bahnlogistik24 230 077 ronkend door Leipzig-Wiederitzsch gereden met haar graantrein vanuit Bad Schandau naar Zeitz Gbf. Met deze wel enorm fraaie foto op zak werd de vakantie goed afgesloten in het centrum van Leipzig doormiddel van een aantal Duitse biertjes en een goede cheeseburger!

Afbeelding[Leipzig, Louise-Otto-Peters-Allee] Bahnlogistik24 230 077 met graantrein by Jelani Ender, on Flickr

De tweede bonusfoto zet ik meteen in deze maand in en daarvoor reizen we af richting Leutesdorf waar ik nog voor het tripje naar Leipzig te vinden was. Alhoewel het in augustus normaliter ietwat rustiger is aan de Rheinstrecke werd alsnog op de bonnefooi richting Rheinland-Pfalz gereden, het beloofde immers zonnig te worden. Na al een aantal toffe treinen werd er in het Maintal een RTI 383'er met RheinCargo 145 en een keteltrein noordwaarts gemeld. Mijn vermoeden was eigenlijk direct dat deze trein naar Neuss ging en na even informeren bleek deze "exoot" inderdaad naar Neuss Gbf te gaan wat zeer goed nieuws was. Nadat duidelijk werd dat de trein via de Rechter Rheinstrecke zou rijden was het compleet en moest alleen de trein nog voor zonsondergang zien te passeren. Als liefhebber van Oost-Europese vervoerders was dit een buitenkansje om mijn eerste foto van RTI te maken die zich eigenlijk nimmer in dit deel van Duitsland laat zien. Nadat op het nippertje de derde Hollander was gearriveerd, was het tijd voor RTI om te passeren in dit schone avondlicht. de klok slaat 18:56 als op 12 augustus de RTI 383 112 met in opzending de RheinCargo 145 084 met aan de haak een nogal bruine sleep Ermewa ketels te Leutesdorf passeert onderweg vanuit Passau naar Neuss!

Afbeelding[Leutesdorf, Krautsgasse] RTI 383 112 met RheinCargo 145 084 en keteltrein by Jelani Ender, on Flickr

September
In het weekend van 25 en 26 september vond na een jaar van afwezigheid het evenement "Den Bosch onder stoom" plaats. Dit jaar werd er op de zaterdag met een sandwich bestaande uit de SSN 23 023, een sleep rijtuigen en vervolgens de VSM 23 071 vier maal gependeld tussen 's Hertogenbosch en Nijmegen wat voor mij een thuiswedstrijd betekende. Voor lange tijd beloofde het deze zaterdag zonovergoten te worden, maar zo'n twee dagen van tevoren veranderde dit drastisch en zou het bijna de gehele dag grijs weer worden, typisch voor dit jaar... Het plan met de uitgestippelde stekken kon de prullenbak in en dus werd meer voor de gezelligheid op pad gegaan, want uiteraard waren er wel genoeg bekenden op de been om de nodige foto's en video's te maken. Aan het eind van de ochtend werd op de satelliet zichtbaar dat de megasluier die over heel Nederland en een deel van België rijkte, verder noordwaarts opschoof en zodoende kon het zuidelijk deel van Nederland wellicht in de laatste zonuurtjes van de dag nog onder een blauwe hemel komen te liggen. In eerste instantie leek het niet te lukken, maar na een uurtje of drie ging de sluier met zo'n sneltreinvaart er vandoor dat er toch nog hoop was op een zonplaatje van dit evenement. De allerfraaiste stek die ik voor ogen had was die bij Herpen en dat was nou net de enige bruikbare stek nog, mocht de zon doorkomen. De laatste rit zou iets voor 18:00 uit Nijmegen vertrekken en dus werd op hoop van zege per fiets richting Herpen vertrokken. Ik bleek niet de enige met dit idee want toen ik de stek naderde zag het al zwart van de gelukkig goedgezinde en gezellige groep fotografen. Inmiddels was de blauwe lucht in de verte zichtbaar en het was dus echt duimen of deze op tijd bij ons zou zijn. De rit naar Nijmegen rond 17:15 passeerde nog zonder zon, maar ongeveer 20 minuten later werd het aangenaam warm toen de zon tevoorschijn kwam, mooi op tijd voor die ene laatste rit! Met op de achtergrond de sluier die wegtrekt en een aantal luchtballonnen die het luchtruim verkiezen komen de VSM 23 071 en SSN 23 023 met daar tussenin een aantal rijtuigen als laatste rit van de dag vanuit Nijmegen voorbij onderweg naar 's Hertogenbosch!

Afbeelding[Herpen, Bruulweg] VSM 23 071 met rijtuigen en SSN 23 023 als trein 39392 by Jelani Ender, on Flickr

Oktober
Niet geheel verrassend heeft de bijdrage van oktober ook te maken met sluiers waarbij het weer eens net goed ging. In het weekend van 23 en 24 oktober ging ik richting Roosendaal en Essen om daar met wat vrienden te genieten van wat Belgische biertjes en Vlaamse frieten. Op zaterdag werd al wat eerder op de dag richting Roosendaal vertrokken want de Kameel zou naar Roosendaal komen, en alhoewel zowat het hele land weer eens onder een sluier zat, liet de zon zich vrij goed zien in de regio van Roosendaal. Echter bleek de zon toch iets minder aanwezig in Roosendaal en zocht deze het meer op richting Nispen en Essen waardoor we de Kameel maar even lieten voor wat het was. Een Thalys, Eurostar en de Heroes 186 van Lineas waren namelijk vanuit Rotterdam richting België onderweg die we wel in het zonlicht konden vereeuwigen. Zodoende werd er met z'n vieren opgepropt in een kleine Kia richting Nispen gereden waar we de Thalys en Lineas wilden vastleggen. Eenmaal aangekomen bleek hoe erg we op het randje zaten van de sluier. Recht boven ons ging deze over in blauwe lucht, maar doordat de zon wat lager richting het zuiden stond kon deze mooi onder de sluier door, de omgeving voor ons verlichten. Nadat de Thalys gepasseerd was, was het tijd voor Lineas waarvan wij dachten dat die een doodgewone GXN-Express mee had. Toen een tijdje later de witte Traxx zichtbaar werd, bleek de vork echter iets anders in de steel te steken, want ze had in haar Rotterdam-Xpress de één keer in de maand rijdende cokestrein bij zich die LTE vanuit Slowakije had aangebracht op de Kijfhoek. Naast dat we überhaupt het geluk hadden dat deze sleep wagens in de trein zat, was het deze keer ook nog eens het geval dat ze vooraan zaten achter de witte Heroes locomotief. Op zaterdag 23 oktober is het dan om 14:41 de Lineas 186 258 "Heroes" die met haar Rotterdam-Xpress voorzien van de cokestrein, het bewolkte Nederland inruilt voor het zonnige België! Waar zo'n weekendje "zonder treinen" wel niet goed voor kan zijn!

Afbeelding[Nispen, Nigtestraat] Lineas 186 258 &quot;Heroes&quot; met Rotterdam-Xpress 47605 by Jelani Ender, on Flickr

November
Sinds begin november loop ik opnieuw 10 weken stage, deze keer niet bij NS maar bij LTE, waardoor er weer wat minder tijd is om de deur uit te gaan voor de hobby. Toch brengt het het voordeel met zich mee dat ik vaker doordeweeks vrij ben, zoals op vrijdag 12 november. Ik wilde deze herfst in het Ruhrgebiet nog een aantal herfstplaatjes maken wat goed kan met het grote aantal bomen langs het spoor aldaar. Op deze vrijdag beloofde het zeer zonnig te worden en dus gingen we met z'n drieën richting Duisburg en later door naar de regio van Ratingen waar een aantal stekken zijn met kleurrijke bomen op de achtergrond. Terwijl we onderweg waren bleek het echter flink mistig te zijn wat nog wel eens roet in het eten kon gooien. Inderdaad was het bij onze eerste stek te Duisburg Lotharstraße de eerste twee uur mistig. Alhoewel het op grondniveau helder was, bevond er zich een dunne laag hoge mist in de lucht wat alsnog het directe zonlicht wist te blokkeren. Tegen 11 uur trok het gelukkig snel open en meteen werd het blik met de leuke treinen vanuit de goede richting opengetrokken. Het hoogtepunt passeerde enkele seconden nadat de zon de overhand in de lucht had overgenomen en kon dus in uiterst fraaie herfstomstandigheden gefotografeerd worden. Het hoogtepunt betreft de nogal verdwaalde MKB 248 005 die passeerde met een sleepje Ermewa ketels te Duisburg Lotharstraße. Aangezien MKB normaliter nooit in deze regio te vinden is met zulke locomotieven, en de zon net tevoorschijn was gekomen, was dit een regelrechte toevalstreffer!

Afbeelding[Duisburg, Carl-Benz-Straße] MKB 248 005 met Ermewa keteltrein by Jelani Ender, on Flickr

December
Na zo'n drieënhalf uur typen ben ik dan eindelijk aangekomen bij de laatste foto van mijn jaaroverzicht, namelijk die uit de maand december. In eerste instantie had ik helemaal niet verwacht van deze maand een echt fraaie foto te hebben, maar op woensdag 8 december werd het tegendeel bewezen. Ik had een aantal dagen eerder mijn nieuwe full-frame digitale camera in ontvangst genomen en die wilde ik maar al te graag goed uitproberen. Op de betreffende woensdag waren ik en twee vrienden vrij en aangezien het wederom zonnig weer beloofde te worden werd per auto richting Hamm-Pelkum afgereisd om ons daar maar te laten verrassen op het voorbijrijdende goederenverkeer. Maar je voelt hem al aankomen, het merendeel van de dag was het gewoon weer strakgrijs. Toch konden we ons wel vermaken met een aantal leuke treinen die passeerden, maar een echt leuke zonplaat leek er niet echt meer in te zitten. Toch kwam rond 13:30 de zon een beetje waterig door, en aangezien het met deze dagen maar kort licht is, was het hopelijk net op tijd voor nog een paar leuke treinen voordat ze weer achter de bomen zou verdwijnen. Maar juist toen de zon zich liet zien, viel het verkeer bijna compleet stil en leken de opties als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Een enkele DB'er werd nog gefotografeerd maar tegen 15:00 was te zien hoe de zon zich dan toch echt bijna achter de bomen liet begeven. Opeens sloot de overweg zich weer en al vrij snel werd in de verte een donkerrode neus zichtbaar. Dit moest wel DeltaRail zijn dachten we, en even dachten we terug aan een melding eerder op de dag van een losse 243'er die rond Hannover richting het westen was gezien. Tot ons geluk zagen we gewoon een sleep containers achter de loc hangen en toen de trein bijna bij ons was werd een tweede 243'er in opzending zichtbaar. Je zult denken; "enkele minuten voordat de zon verdween blablabla", en inderdaad, enkele minuten voordat de zon verdween komt de eerder als losse loc gemelde DeltaRail 243 972 met in opzending de defecte DeltaRail 243 864 voorbij Hamm-Pelkum gereden met een volbeladen "Chinakistenzug" vanuit Frankfurt (Oder) naar Rheinhausen!

Afbeelding[Hamm-Pelkum, Kerstheider Straße] DeltaRail 243 972 en DeltaRail 243 864 met containertrein 95712 by Jelani Ender, on Flickr

Zoals je hebt gemerkt heb ik dit jaar een aantal keer bijzonder veel geluk gehad met de zon waar ik ondanks de vele grijze dagen enorm dankbaar voor ben. Helaas kan ik al mijn andere foto's hier niet laten zien die ik hier ook graag had willen delen, maarja dan ben ik volgende week nog bezig met typen. Ik wil bij deze iedereen die ik dit jaar ben tegengekomen, op die pipo uit Dordrecht na, bedanken voor de gezelligheid en de leuke dagen en daarnaast iedereen bedanken die mij heeft geholpen aan informatie en dergelijken. Ik wens iedereen een gezellig en smakelijk kerstfeest en een zonniger en minder corona gerelateerd 2021 toe! Moge er het komende jaar maar weer genoeg leuke treinen op de foto worden gezet :)
Ik fotografeer op zonne-energie
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jelani

Bericht door TimoTrimbos »

Erg mooi Jelani! April en juli behoren tot mijn favorieten
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jelani

Bericht door NS1707 »

Leuk buitenlands overzicht zo!
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jelani

Bericht door teunlukassen »

Goed bezig geweest dit jaar man. Dieselende favorieten toch wel, ik zeg juli en augustus!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jelani

Bericht door VinceCargo »

Prachtige platen met een paar zeer herkenbare ertussen ;-)
Leuk om je ontmoet te hebben dit jaar, op naar meer haha.
En op naar het papiertje natuurlijk; moet goed komen!
Geen handvol, maar een land vol
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jelani

Bericht door Jona Brans »

Stuk voor stuk mooie foto's! Een favoriet kiezen is lastig, maar ik vind april toch wel heel gaaf met het licht. En de plaat in juni is ook heel goed gelukt!
arnold
Berichten: 14666
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jelani

Bericht door arnold »

Fraaie serie.
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jelani

Bericht door TrainplazaNL »

Mooi jaaroverzicht! Mijn favoriet is april :)
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jelani

Bericht door BjörnNielsen »

Fraai jaaroverzicht Jelani, april en oktober vind ik de mooiste ivm de fraaie lichtomstandigheden
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 501
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jelani

Bericht door derquinho »

Erg mooie fotoreeks! Moeilijk kiezen welke mijn favoriet is, maar ik kies voor Infrabel!
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Jelani

Bericht door ThijsvLoon »

Hele mooie serie Jelani! Ik kan geen favoriet kiezen, vind ze allemaal prachtig!
Ik dacht dat Timo altijd van de eindeloze verhalen was, maar jij kan er ook wat van.. :lol:
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jelani

Bericht door RemcoG »

Weer een top overzicht Jelani! Een favoriet kiezen is lastig, maar ik ga voor de CD Cargo in juli!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jelani

Bericht door Mattie »

Stuk voor stuk fantastische foto’s!
spurt2244
Berichten: 370
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Jelani

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht geworden Jelani.
Plaats reactie