Thello gaat concurrentie aan met Thalys
Thalys, de uitbater van de hogesnelheidstrein tussen Brussel en Parijs, krijgt er binnenkort een concurrent bij: Thello, een joint venture van Trenitalia en Veolia Transdev.
‘We hebben de ambitie om de grootste privévervoerder in Frankrijk te worden’, zei marketingdirecteur Renan Bois van Thello eind 2011. Thello, een joint venture tussen de Italiaanse spoorwegmaatschappij Trenitalia (dochter van de Ferrovie dello stato Italiane) en het Franse openbaarvervoerbedrijf Veolia Transdev, kondigde toen aan dat het dagelijkse nachttreinen zou exploiteren in beide richtingen tussen Parijs, Dijon, Milaan en Venetië.
Daarmee ging het privébedrijf in rechtstreekse concurrentie met de Franse SNCF. Thello baat ondertussen ook nachttreinen uit tussen Parijs en Rome met tussenstoppen in Bologna en Firenze.
Binnenkort komt er dus ook een hogesnelheidstrein bij tussen Parijs en Brussel, deze keer in concurrentie met de Thalys, eigendom van de SNCF (62%), NMBS (28%) en Deutsche Bahn.
Thello kreeg vrijdag van de Dienst voor Veiligheid en Interoperabiliteit van het Spoorvervoer (DVIS), dat ressorteert onder het staatssecretariaat Mobiliteit van Melchior Wathelet, een officieel veiligheidscertificaat. Dat is een eerste stap om op het Belgische spoor te rijden. Daarna moet de maatschappij nog een aanvraag indienen bij de Belgische spoornetoperator Infrabel om rijpaden te mogen gebruiken op het Belgisch net. Die goedkeuring kan er vlug komen. Het is volgens insiders niet uitgesloten dat de nieuwe hogesnelheidslijn van Thello tussen Brussel en Parijs al eind dit jaar in de nieuwe dienstregeling van de NMBS wordt opgenomen. Meer details zijn er voorlopig niet.
Met de nieuwe Thello-dienst komt er opnieuw een belangrijke buitenlandse speler voor internationaal reizigersvervoer op het Belgische net. Naast Thalys, dat niet enkel Brussel met Parijs verbindt, maar ook met Keulen en Amsterdam, en Eurostar, dat een hogesnelheidstrein uitbaat van Parijs en Brussel naar Londen en dat plannen heeft om te sporen naar Amsterdam, Frankfurt, Keulen, Lyon en Genève. Eurostar wordt eveneens gecontroleerd door de SNCF (55%) met als minderheidsaandeelhouders London Continental Railways en de NMBS (5%)
Thello maait met zijn initiatief het gras weg voor de voeten van Deutsche Bahn (DB), dat algemeen als belangrijkste uitdager van Thalys werd gezien op de lijn Brussel-Parijs, een van de drukste internationale verbindingen in Europa.
DB baat een hogesnelheidstrein uit tussen Frankfurt en Brussel (in België is de NMBS de treinoperator) en heeft plannen om tegen eind 2015 via de Kanaaltunnel door te stomen naar Londen. Ook Parijs zou op het verlanglijstje staan. Nu concurreert DB al met Thalys op de lijn Brussel-Keulen. Samen met de SNCF baat DB met zijn InterCityExpress (ICE) ook verschillende treinverbindingen uit tussen Frankfurt, Parijs en Marseille.
Bron:
De Tijd