Omdat het vandaag de laatste dag zou zijn dat Nijverdal West en het oude station Nijverdal geopend is voor reizigersverkeer, ben ik maar even hierheen afgetogen met de camera.
Foto's van de tunnel zijn lastig vanwege de hoge hekken langs het hele traject ... Hierbij een verslag.
Met DM'90 3426 werd iets te laat in Nijverdal West gearriveerd, wat te wijten is aan de krappe rijtijd op dit traject, volgens de machinist. Na een snelle loop werd deze fotostek ingenomen.

De laatste dag van de oude stations Nijverdal en Nijverdal West

DM90 3426 op de laatste dag bij Nijverdal West
Hierna werd gespoed naar de vervangende busdienst naar station Nijverdal. Deze busdienst wordt door NSR uitbesteed aan Syntus, die hier met lijnbus 58 en 96 elk halfuur een verbinding verzorgen. De bussen gaan echter nog door naar verdere bestemmingen ...
Omdat beide genoemde buslijnen op zondag en de latere avonduren niet meer rijden, huurt Syntus hiervoor Connexxion Taxi in, die met een taxibusje heen- en weer pendelt. Vandaag had ik dus zo'n taxibusje. Door de weeks rijdt er een gewone lijnbus.
Na aankomst in Nijverdal werd begonnen met foto's klikken.

Spoor 1 is enige tijd geleden al gesaneerd. Dit was makkelijker als spoor 2 te saneren, vanwege de omlegging van de sporen. Spoor 2 wordt via een heuse overweg overgestoken. Geen slagbomen, bordjes en dergelijke (meer) aanwezig. Wel is het spoor in deze overweg (nog) niet gesaneerd, en steekt aan beide kant ongeveer 10 centimeter uit.

Aangekomen op spoor 2 zijn er nog diverse elementen van het oude station te herkennen. Zelfs nog een nooit ingebruik genomen OV-Chipkaart-paal ... Er staat één paal bij de "ingang" van het station.

Ook een TB-7 is aanwezig, die maximaal 2 treintjes weergeeft van het komende uur. Daaronder is het bord geplaatst over de buitendienst name van het spoor.

Op de website http://www.ns.nl/treinverkeerzwollealmelo is duidelijk te lezen wat de gevolgen de komende periode zijn voor de ombouw.
Het stationsnaambordje mag niet ontbreken, uiteraard:


Op deze foto zien we de ingang van de tunnel, inclusief 2 seinen voor treinen uit de tunnel.


Op deze foto zien we de nieuw aan te sluiten sporen, met een aftakking naar het "oude" station. Die aftakking wordt dus definitief opgebroken. Rechts id de nieuwbouw van de N35 al te zien. Hiervoor moet het huidige station Nijverdal met de grond kortgemaakt worden.


Een blik vanaf de andere kant van spoor 2 richting de ingang

En spoor 1

Enkele meters spoor zijn nog niet neergelegd. Dit komt pas wanneer de sporen worden aangesloten. (Detailfoto)

Even later kwam op spoor 2 de trein uit Enschede aan. Na een kering zal deze trein weer vertrekken. Deze maakt ook één van zijn laatste ritten over dit stuk spoor en zal dan ook frequenter naar Zwolle sporen.

NSR 3413 op de laatste dag bij het oude Nijverdal


Het oude stationsgebouw staat leeg, en zal ook gesloopt worden. Het moet plaats maken voor de N35.

Verder kon niet meer. Op de achtergrond is de nieuwe doorgang al te zien.

Een bouwput nog steeds. Het weggedeelte gaat nog lang niet open.

Links de weg, rechts het spoor.
Hierna ben ik het station uitgewandeld, en kwam ik deze borden tegen ...

Het gele bord heeft het juist. De oude bushalte is niet meer in gebruik. Echter, het gele bord is ook wel amateurisch, gezien de tekst. Het blauwe bord hadden ze met zwarte tape het gedeelte voor de bussen moeten afplakken, in mijn optiek.

Ook deze borden zijn aanwezig. De huidige fietsenstallingen worden vanaf morgen gedemonteerd.

De tunnel

Het nieuwe station

De bovendoorgang van het nieuwe station is nog steeds niet af, en zelfs niet op de openbare voetpaden/wegen aangesloten.

Het perron is langer dan dat er ooit treinen zullen komen, gok ik zo. Ook aan de andere zijde, bij een andere bovendoorgang, zijn trappen geplaatst. Die zitten echter nog in plastic.

En ook niet toegankelijk

Hier wordt de tunnel uitgedoken, naar het station Nijverdal West. Na vandaag wordt ook dit station afgebroken.

Kijkje naar de tunnel

Ook hier zijn de sporen niet aangesloten.



Het kopspoor van het tijdelijke station Nijverdal West

Ook is er een fout bord geplaatst bij Nijverdal West. De bagagetransportband zoals hier aangegeven moet een hellingbaan zijn...


Deze klopt wel


Zogenaamde "Bushalte-abri's" geplaatst om het wachten te veraangenamen bij regen en/of wind enz.

Zicht vanaf de loopbrug naar het perron

Loopbrug

En de tweede serie van deze trappen, weer zo hoog ...

De oude spoorkaart-versie, vertrektijden en informatie over de aankomende werkzaamheden.

De busdienst rond Nijverdal is een beetje een "zootje" geworden. Op zaterdag & zondag rijdt er overdag een beperkte lijn 58 tussen station Nijverdal, Nijverdal West en Holten. Daarnaast rijdt lijn 96 op maandag t/m zaterdag tussen Rijssen, Nijverdal West en Nijverdal. Omdat er teveel vertragingen op lijn 96 kwamen, en reizigers op deze busdienst overstappen naar andere lijnen misten, is lijn 96 tegenwoordig geknipt in Nijverdal West. Er rijdt een pendelbusje door Connexxion Taxi in opdracht van Syntus tussen Nijverdal West en Nijverdal maandag t/m zondag, tot de laatste trein, en een lijndienst tussen Nijverdal en Rijssen maandag t/m zaterdag. Wanneer de trein vertraging heeft, moet de pendelbus wachten. Vertraging komt hier vrij veel voor in enkele minuten, daar de rijtijd en keertijden erg krap zijn rond Heino-Nijverdal.
De overstap trein -> bus is bij beide stations circa 10 minuten. Overstap bus -> trein is op station Nijverdal zelfs 20 minuten. Op Nijverdal is dit ook korter.

De trap naar beneden

DM'90 3426 komt weer in Nijverdal West binnen vanuit Zwolle

Nu nog een DM90 aan het perron.
Ik hoop dat u genoten heeft van deze uitgebreide reportage.