Jaaroverzicht 2019 Timo
Geplaatst: ma dec 30, 2019 1:13 pm
Beste forumleden,
Naar aanleiding van de vele jaaroverzichten is bij mij ook de zin ontstaan om zelf een overzicht te maken. Ik was niet van plan hier werk van te maken, maar gezien het feit dat ik (naar mijn idee althans) veel ontwikkelingen heb doorgemaakt in de fotografie is het voor mij leuk om deze ontwikkelingen te zien, en daarbij vind ik het ook leuk om dat even te delen met U!
Januari 2019
Alvorens Captrain z'n licentie werd ingetrokken en het Born-kolenvervoer van Captrain ten ziele viel, was ik met Tijs en een andere fotograaf te zien in het zuiden Nederlands. Lineas zou haar allereerste Dolime-trein trekken en wellicht konden we nog wat meepakken van deze toch wel bijzondere bediening in dit typisch Limburgs dorpje. Nadat bij Enerco zelf vanaf veel kanten gefotografeerd kon worden, wilde de machinist ons vertellen dat als het mogelijk was, men binnen korte tijd vanuit Born naar Sittard vertrok. In een weiland tussen Born en Limbricht in wisten we de volgende opname te maken:
CT 6605, 47623, Limbricht by TimoTrimbos, on Flickr
Februari 2019
De tweede maand van 2019 bracht mij op het gebied van fotografie weinig. Zoals februari kenmerkt liet het weer het gewoonweg niet toe om de deur uit te gaan. Echter, op de dertiende wilde ik toch werk proberen te maken van de LPG-trein van Captrain. In een weiland tussen de woonplaats en het dorpje Wouw wilde ik dit al geruime tijd doen, maar dat wilde steeds niet slagen. Met het stopzetten van de UBC-containertrein had Captrain genoeg aan 1 1600 en zette daarmee tot spijt de 1619 aan de kant, dus het was mooi dat ik meteen deze loc nog kon vastleggen:
CT 1619, 51056, Wouw by TimoTrimbos, on Flickr
Maart 2019
In begin maart begonnen wij thuis weer zin te krijgen om te fotograferen, en daarop werd besloten om een weekkaart, een zogenaamde "GoUnlimited", voor België te kopen. Op de nogal onstuimige 4 maart trokken we naar Zichem toe om daar de te passeren treinen fotografisch vast te leggen (en middenin een flinke hoosbui terecht te komen, maar goed). Vooraleer het slechte weer losbarstte passeerde de klapper van de dag mijns inziens: een nog geel/groene HLD62 met een korte beladen ballast-trein:
Infrabel 6295, Zichem by TimoTrimbos, on Flickr
April 2019
Het weer veranderde in positieve zin naarmate het jaar vorderde, zo liet April ook zien. In het einde van April, ofwel in het begin van de Meivakantie, stond een dag in de omgeving van Rotterdam op de planning. Alvorens we per openbaar vervoer naar het RSC in de Waalhaven zouden gaan, bevonden we ons eerst bij de ingang van de Willemspoortunnel ten behoeve van de staaltrein uit Beverwijk. Na een flinke digitale bewerking op de graffiti van de 1604 wist ik het volgende toonbare plaatje te maken:
IMG_7747 - B by TimoTrimbos, on Flickr
Mei 2019
Mei 2019 gaf twee dagen waarop ik erop uit trok, onder andere op de voorlaatste dag van deze maand waarop wij waren te vinden aan de Koningslijn, ofwel de spoorlijn waarop de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij rijdt. Nadat de eerste trein naar Apeldoorn gefotografeerd was, besloten we om in zuidelijke richting te fietsen om diezelfde trein, die dan de stomer voorop had, vast te leggen. Onder vochtige omstandigheden die de stoomwolken tot flinke grootte maakten werd de volgende opname gemaakt:
VSM 52 8319 l 5 l Apeldoorn by TimoTrimbos, on Flickr
Juni 2019
De dagen werden steeds langer en daarmee kon ik in juni het een en ander afstrepen wat normaliter in de donkere uren door Roosendaal heen rijdt. De Nosta-Shuttle van DB Cargo was zo'n trein die al ontzettend lang en vrij hoog op het lijstje stond. Op de derde zaterdag van deze maand besloot ik mijn geluk te beproeven en na werk kon het lang gehoopte plaatje gemaakt worden:
DBC 189 088, 42770, Roosendaal by TimoTrimbos, on Flickr
Juli 2019
Ook in juli werden verscheidene uitstapjes gemaakt om wat van het lijstje te kunnen strepen. Vlak voordat wij op vakantie gingen besloten we nog eenmaal weg te gaan, maar nu relatief dichtbij onze woonplaats: Dordrecht. De bediening van de Zeehaven in Dordt wilden ik en Tijs nog graag hebben en op deze dinsdag kon dat zoals verwacht lukken. Meteen kon ook de bediening van het industrieterrein De Staart in de Dordtse Biesbosch afgestreept worden, aangezien diezelfde rangeerploeg van de Zeehaven ook hierheen ging. Na het wisselen van wagens heeft de 6427 een aardige kluif afvoerwagens weer meegenomen als de trein in avondlicht de evenzo fraaie Wantijbrug passeert:
DBC 6427 l 62023 l Dordrecht Stadspolders by TimoTrimbos, on Flickr
Augustus 2019
De achtste maand van dit jaar ging ik relatief veel de deur uit, waarop de focus vooral op het toen nog rondrijdende dubbeldeksmaterieel DD-AR/DDM lag. Echter vond ik op de laatste van deze maand een vrije middag waarop ik perfect naar Moerdijk zou kunnen. Hier zou LTE nog een laatste keer overdag Wuppermann Moerdijk bedienen, want per september zou de plaatsing van dit gedeelte van de Wolfurt-Shuttle 's nachts gaan gebeuren. Ik had geluk dat de trein wederom ruim een uur in de plus reed en dat gaf mij de mogelijkheid om de fraaie trein op de stamlijn vast te leggen:
LTE 6406 l 50012 l Moerdijk by TimoTrimbos, on Flickr
September 2019
Voor september had ik niet ontzettend veel op de planning staan. Zoals vorig jaar werd er wel werk gemaakt van het mooie evenement 'Terug Naar Toen' bij de VSM, maar aangezien ik reeds een foto van een stoomtrein in het overzicht heb zitten besluit ik dat achterwegen te laten. Ook bij onze zuiderburen was het een en ander interessants te zien: voor de tweede keer dat jaar zou de Weedfree-sproeitrein weer zijn rondes doen op het Belgische spoorwegnet. Nu werd Essen wel aangedaan, iets wat in het voorjaar niet was gelukt door een defect aan te loc ter hoogte van Kapellen:
IMG_1288-1B by TimoTrimbos, on Flickr
Oktober 2019
In oktober lag weer het doel op het DD-AR materieel. Hiervoor waren we op de donderdag van de Herfstvakantie naar Apeldoorn getogen, om daar per fiets de verschillende fotopunten in Teuge te verkennen. In veel gevallen gooide bewolking roet in het eten bij de passage van zo'n dubbeldekker, maar bij de Intercity's hadden we steeds geluk. Ook de IC's uit Berlijn waren goedgezind met de zon en in de bocht bij Teuge mocht de vreugde ondanks de fotowolken niet ontbreken toen de 1752 met een trein uit de Duitse hoofdstad passeerde:
NSI 1752 l 148 l Teuge by TimoTrimbos, on Flickr
November 2019
In november maakte ik de laatste uitstap voor het DDM-materieel. Op de tiende van november zouden plots DDM's te zien zijn op de sprinter van Amsterdam naar Zandvoort en die kans kon ik niet laten schieten. Vooraleer ik naar Zandvoort zou keren besloot ik een kans te wagen om in de dikke mist toch een zonnig plaatje te maken vanop de brug van station Haarlem Spaarnwoude en dat wilde meteen bij de eerste trein slagen:
NSR 1731 + 7205 l 5420 l Haarlem Spaarnwoude by TimoTrimbos, on Flickr
December 2019
Voor de laatste maand van dit jaar besluit ik een nachtfoto te nemen. Op de 6e werd hetgeen werkelijkheid wat ik bij lange na niet meer had verwacht (maar stiekem wel had gehoopt): een DD-AR in de 3600-serie (Roosendaal - Zwolle). Vlak voordat ik een andere belangrijke afspraak had werd nog snel een bezoek aan het station gedaan om deze stam, die toen voor de een-na-laatste keer uit Roosendaal vertrok, vast te leggen:
NSR 1749 + 7376 l 3664 l Roosendaal by TimoTrimbos, on Flickr
Zo, op deze voorlaatste dag van 2019 rest mij niks meer dan te zeggen dat ik U allen een gelukkig nieuwjaar en veel goeds voor 2020 wil wensen! Ook volgend jaar wil ik nog al te graag interessante dingen meemaken, dus hopelijk biedt twintig-twintig net zoveel moois als twintig-negentien!
Met vriendelijke groeten,
Timo Trimbos
Naar aanleiding van de vele jaaroverzichten is bij mij ook de zin ontstaan om zelf een overzicht te maken. Ik was niet van plan hier werk van te maken, maar gezien het feit dat ik (naar mijn idee althans) veel ontwikkelingen heb doorgemaakt in de fotografie is het voor mij leuk om deze ontwikkelingen te zien, en daarbij vind ik het ook leuk om dat even te delen met U!
Januari 2019
Alvorens Captrain z'n licentie werd ingetrokken en het Born-kolenvervoer van Captrain ten ziele viel, was ik met Tijs en een andere fotograaf te zien in het zuiden Nederlands. Lineas zou haar allereerste Dolime-trein trekken en wellicht konden we nog wat meepakken van deze toch wel bijzondere bediening in dit typisch Limburgs dorpje. Nadat bij Enerco zelf vanaf veel kanten gefotografeerd kon worden, wilde de machinist ons vertellen dat als het mogelijk was, men binnen korte tijd vanuit Born naar Sittard vertrok. In een weiland tussen Born en Limbricht in wisten we de volgende opname te maken:

Februari 2019
De tweede maand van 2019 bracht mij op het gebied van fotografie weinig. Zoals februari kenmerkt liet het weer het gewoonweg niet toe om de deur uit te gaan. Echter, op de dertiende wilde ik toch werk proberen te maken van de LPG-trein van Captrain. In een weiland tussen de woonplaats en het dorpje Wouw wilde ik dit al geruime tijd doen, maar dat wilde steeds niet slagen. Met het stopzetten van de UBC-containertrein had Captrain genoeg aan 1 1600 en zette daarmee tot spijt de 1619 aan de kant, dus het was mooi dat ik meteen deze loc nog kon vastleggen:

Maart 2019
In begin maart begonnen wij thuis weer zin te krijgen om te fotograferen, en daarop werd besloten om een weekkaart, een zogenaamde "GoUnlimited", voor België te kopen. Op de nogal onstuimige 4 maart trokken we naar Zichem toe om daar de te passeren treinen fotografisch vast te leggen (en middenin een flinke hoosbui terecht te komen, maar goed). Vooraleer het slechte weer losbarstte passeerde de klapper van de dag mijns inziens: een nog geel/groene HLD62 met een korte beladen ballast-trein:

April 2019
Het weer veranderde in positieve zin naarmate het jaar vorderde, zo liet April ook zien. In het einde van April, ofwel in het begin van de Meivakantie, stond een dag in de omgeving van Rotterdam op de planning. Alvorens we per openbaar vervoer naar het RSC in de Waalhaven zouden gaan, bevonden we ons eerst bij de ingang van de Willemspoortunnel ten behoeve van de staaltrein uit Beverwijk. Na een flinke digitale bewerking op de graffiti van de 1604 wist ik het volgende toonbare plaatje te maken:

Mei 2019
Mei 2019 gaf twee dagen waarop ik erop uit trok, onder andere op de voorlaatste dag van deze maand waarop wij waren te vinden aan de Koningslijn, ofwel de spoorlijn waarop de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij rijdt. Nadat de eerste trein naar Apeldoorn gefotografeerd was, besloten we om in zuidelijke richting te fietsen om diezelfde trein, die dan de stomer voorop had, vast te leggen. Onder vochtige omstandigheden die de stoomwolken tot flinke grootte maakten werd de volgende opname gemaakt:

Juni 2019
De dagen werden steeds langer en daarmee kon ik in juni het een en ander afstrepen wat normaliter in de donkere uren door Roosendaal heen rijdt. De Nosta-Shuttle van DB Cargo was zo'n trein die al ontzettend lang en vrij hoog op het lijstje stond. Op de derde zaterdag van deze maand besloot ik mijn geluk te beproeven en na werk kon het lang gehoopte plaatje gemaakt worden:

Juli 2019
Ook in juli werden verscheidene uitstapjes gemaakt om wat van het lijstje te kunnen strepen. Vlak voordat wij op vakantie gingen besloten we nog eenmaal weg te gaan, maar nu relatief dichtbij onze woonplaats: Dordrecht. De bediening van de Zeehaven in Dordt wilden ik en Tijs nog graag hebben en op deze dinsdag kon dat zoals verwacht lukken. Meteen kon ook de bediening van het industrieterrein De Staart in de Dordtse Biesbosch afgestreept worden, aangezien diezelfde rangeerploeg van de Zeehaven ook hierheen ging. Na het wisselen van wagens heeft de 6427 een aardige kluif afvoerwagens weer meegenomen als de trein in avondlicht de evenzo fraaie Wantijbrug passeert:

Augustus 2019
De achtste maand van dit jaar ging ik relatief veel de deur uit, waarop de focus vooral op het toen nog rondrijdende dubbeldeksmaterieel DD-AR/DDM lag. Echter vond ik op de laatste van deze maand een vrije middag waarop ik perfect naar Moerdijk zou kunnen. Hier zou LTE nog een laatste keer overdag Wuppermann Moerdijk bedienen, want per september zou de plaatsing van dit gedeelte van de Wolfurt-Shuttle 's nachts gaan gebeuren. Ik had geluk dat de trein wederom ruim een uur in de plus reed en dat gaf mij de mogelijkheid om de fraaie trein op de stamlijn vast te leggen:

September 2019
Voor september had ik niet ontzettend veel op de planning staan. Zoals vorig jaar werd er wel werk gemaakt van het mooie evenement 'Terug Naar Toen' bij de VSM, maar aangezien ik reeds een foto van een stoomtrein in het overzicht heb zitten besluit ik dat achterwegen te laten. Ook bij onze zuiderburen was het een en ander interessants te zien: voor de tweede keer dat jaar zou de Weedfree-sproeitrein weer zijn rondes doen op het Belgische spoorwegnet. Nu werd Essen wel aangedaan, iets wat in het voorjaar niet was gelukt door een defect aan te loc ter hoogte van Kapellen:

Oktober 2019
In oktober lag weer het doel op het DD-AR materieel. Hiervoor waren we op de donderdag van de Herfstvakantie naar Apeldoorn getogen, om daar per fiets de verschillende fotopunten in Teuge te verkennen. In veel gevallen gooide bewolking roet in het eten bij de passage van zo'n dubbeldekker, maar bij de Intercity's hadden we steeds geluk. Ook de IC's uit Berlijn waren goedgezind met de zon en in de bocht bij Teuge mocht de vreugde ondanks de fotowolken niet ontbreken toen de 1752 met een trein uit de Duitse hoofdstad passeerde:

November 2019
In november maakte ik de laatste uitstap voor het DDM-materieel. Op de tiende van november zouden plots DDM's te zien zijn op de sprinter van Amsterdam naar Zandvoort en die kans kon ik niet laten schieten. Vooraleer ik naar Zandvoort zou keren besloot ik een kans te wagen om in de dikke mist toch een zonnig plaatje te maken vanop de brug van station Haarlem Spaarnwoude en dat wilde meteen bij de eerste trein slagen:

December 2019
Voor de laatste maand van dit jaar besluit ik een nachtfoto te nemen. Op de 6e werd hetgeen werkelijkheid wat ik bij lange na niet meer had verwacht (maar stiekem wel had gehoopt): een DD-AR in de 3600-serie (Roosendaal - Zwolle). Vlak voordat ik een andere belangrijke afspraak had werd nog snel een bezoek aan het station gedaan om deze stam, die toen voor de een-na-laatste keer uit Roosendaal vertrok, vast te leggen:

Zo, op deze voorlaatste dag van 2019 rest mij niks meer dan te zeggen dat ik U allen een gelukkig nieuwjaar en veel goeds voor 2020 wil wensen! Ook volgend jaar wil ik nog al te graag interessante dingen meemaken, dus hopelijk biedt twintig-twintig net zoveel moois als twintig-negentien!

Met vriendelijke groeten,
Timo Trimbos