Januari
Na beëindiging van mijn vorige werk was ik in de gehele maand januari vrij. In deze maand had ik dus veel tijd om te hobbyen en kon ik enkele bedieningen van mijn lijstje afstrepen. De bediening van Lyondell was door Lineas overgenomen van DB Cargo en reed in het begin van het jaar vast met de in huisstijl bestickerde 1571. Na een paar pogingen lukte het om de bediening in de Botlek in de zon te fotograferen op 9 januari.

Eind januari waren er nog enkele dagen met sneeuw, maar lang hield de sneeuw niet aan. Ondanks dat ik een groot liefhebber ben van sneeuw, haalt het mijn jaaroverzicht niet. In geheel 2019 kwamen er nieuwe SNG's naar Nederland, grotendeels per boot en vrachtwagen. Op .. januari waren het SNG's 2726 en 2324 die wel per spoor arriveerden vanuit Spanje. Getrokken door de RXP 9901 passeerde trein 13486 in het Amsterdamse, onderweg naar eindbestemming Zaanstraat.

Februari
Per 1 februari startte ik met mijn nieuwe baan en verruilde ik mijn rode autootje voor een trein vrij-abbonnement, omdat dit veel praktischer was voor woon-werkverkeer. Tijdens de dagelijks treinritten (Delft - Utrecht v.v.) zag ik in veel leuks passeren, maar als reiziger kon ik lang niet altijd een foto maken. Met het trein vrij waren uitstappjes wel nog makkelijk te maken. Op 22 februari nam ik zodoende na werk de trein naar Venlo om de Alpen Expressen te fotograferen. De RXP 186 295 in een kleurrijke livrei was vanaf Venlo de trekkracht van trein 1381 nadat de loc in Nederland in opzending mee had gereden achter de RXP 9901.

Maart
Op 22 maart was het prachtig weer en was ik op stap gegaan om de Rzepin-shuttle van LTE vast te leggen. Tijdens een kleine omweg met de OV-fiets zag ik dat er bij de OOC een graantrein werd beladen. Het rangeerwerk werd uitgevoerd door de 602 van Railpro, die later dat jaar nog beschadigd zou worden door een aanrijding op de stamlijn.

April
Voor werk was ik op 16 april op de Watergraafsmeer een volle dag bezig statische testen met Traxx + ICR. Rond de lunchpauze kon ik een plaatje maken van "onze trein" bestaande uit de 186 212, rijtuigstam 16508 en de 186 043.

Mei
In mei liet de zon zich vaak zien en had ik veel hobbytijd. Onder andere de dinner train reed van/naar Alphen, wat zeker een hoogtepunt was. Mijn keuze voor het jaaroverzicht is echter een andere foto. Begin dit jaar reed een deel van de Melzo-shuttles van BLS en Captrain van/naar de Houtrakpolder in plaats van de Waalhaven. Op 5 mei was het goed weer en was het gezellig druk in de Amsterdamse haven met hobbyisten. De foto toont de trein vlak voor vertrek vanaf de terminal met de RFO 683 voorop en de BLS 193 495 in opzending.

Juni
In juni werd er door RET en Captrain testgereden op de hoekse lijn. Omdat de goederentreinen vooral in het weekend reden, was dit makkelijk te fotograferen. Op 30 juni zette ik per fiets de achtervolging in op de pendeltrein, bestaande uit de CT 102, een sleepje Fccpps'en en de CT 1796.

Juli
In 2019 kwamen er weer een paar nieuwe vervoerders naar Nederland, waaronder Ecco Rail en BoxXpress. Op de langste dag van het jaar besloot ik naar Willemsdorp te gaan in de hoop om beide vervoerders vast te kunnen leggen. De dag was succesvol, want dat lukte met 2 goed beladen treinen. Op deze foto is de BOXX 193 836 te zien met volbeladen trein richting het Rotterdamse.

In juli en augustus werd er uitvoerig een nieuwe softwareversie getest bij SNG. Ik was een paar keer mee met de testritten, die gelukkig soepel verliepen. Op 31 juli werd een rit met 3 gekoppelde treinstellen uitgevoerd. Op de terugweg vanuit Akkrum naar Amsterdam stond trein 93203 met treinstellen 2336 + 2738 + 2337 in Steenwijk even aan de kant om een intercity voor te laten.

Augustus/september
Begin augustus kreeg ik de sleutel van mijn nieuwe appartement, wat het startsein was om de gereedschapskist te openen en 6 weken druk bezig te zijn met klussen. Met hulp van vrienden en familie kon ik het snel naar wens opknappen en verhuizen. Tussen het klussen door werkte ik nog enkele dagen per week (elke dag klussen is niet vol te houden), maar er was geen tijd voor hobby en/of een zomervakantie. Een grote mijlpaal om een eigen appartement te hebben, maar voor deze 2 maanden dus geen spoorse foto voor in het jaaroverzicht.
Oktober
Op 19 oktober reden de Blerick-shuttles van RFO en RTB om via de noordelijke Maaslijn, waarop dus weer eens goederenvervoer te zien was. Samen met David werd de achtervolging ingezet op beide treinen en gezocht naar herfstkleuren. Omdat Wessel al RFO liet zien, toon ik de RTB die met de 203 102 voorop (en buiten beeld de 186 207 achterop) richting Nijmegen reed.

November
In november had ik een week vakantie, waarin ik ook tijd had gereserveerd voor een paar hobbydagen. Ik besloot naar Rzepin af te reizen, iets over de grens in Polen. Het treinverkeer van/naar Duitsland rijdt grotendeels met moderne locs, maar ik kon ook een paar oude Poolse locs vastleggen. Met het invallen van de avond reed op 12 november de PKP ET22-1022 met een kolentrein door het station van Rzepin.

December
In de strijd tegen gladheid zet ProRail al enkele jaren een paar wagens in met een container en sandite-installatie. Ze worden ad hoc ingezet indien dit nodig wordt geacht. Dit seizoen is van inzet zeer weinig sprake geweest. Op maandag 16 december verzamelde de SHD 2205 de vier sandite-containers en bracht deze naar Crailoo.Op Utrecht Centraal halteerde trein 88651 onder het toezicht van een paar fotografen. Met het einde van het sandite-seizoen sluit ik mijn jaaroverzicht af. Ik wens jullie allemaal een prachtig spoors 2020 toe!
