Pagina 1 van 1

Jaaroverzicht 2019 Yuri

Geplaatst: wo dec 25, 2019 11:52 pm
door YuriSloof
Hoewel een nieuw decennium voor de deur staat, blik ik ook even terug op 2019. Een jaar met veel vrije tijd, wat dan ook zeker goed van pas kwam, want het één en ander werd buiten dienst gesteld. Dit jaar weer velen mogen ontmoeten en ook weer veel leuks gezien.

Januari
Januari staat bij de meesten bekend als die ene zondag bij Mount Heukelom of ergens anders langs de Brabantroute. Ook ik was van de partij, maar mijn keuze is uiteindelijk gegaan naar de Amsterdamse Westhaven. Sinds eind vorig jaar is er een 363’er gestationeerd voor het bedieningswerk bij de NWB voor ketelwagens en bij de Waterland Terminal voor aluminiumtreinen. Op 4 januari was de 2de inzet dag voor de 363 723, welke tijdens zonsondergang onder de A5 stond te wachten met een sleep net geloste ketelwagens.

Afbeelding

Februari
Bij een maand met aardig wat zon zou je niet zo 1, 2, 3 denken aan februari. Het was zeker de tweede helft van deze maand goed toeven en dat maakt de keuze er zeker niet makkelijker op. Aangezien de 1304 al enkele keren voorbij is gekomen, heb ik voor mijn ‘lievelingsloc’, oftewel de 1619, gekozen. Na een dagje Zeeuws-Vlaanderen kon de loc met een gasketeltrein worden vastgelegd vlak voor de Sloehaven. Helaas rijdt Captrain de Gefco-autotreinen niet meer en zijn ook de UBC-treinen verleden tijd, waardoor de 1621 en 1619 aan de kant staan.

Afbeelding

Maart
En plek waar ik graag kom, is de haven van Rotterdam. Niet alleen is het lekker dichtbij, maar ook ben ik groot liefhebber van bedieningen. Op 24 maart werd er weer richting de havens getrokken, omdat er Pannonia-keteltrein onderweg was met de RTB 186 300. De trein werd alleen op de Kijfhoek aan de kant gezet voor wat bleek een locwissel. De trein werd achtervolgd en kon zodoende in de Botlek nog eens worden vastgelegd. Langs de uitgestorven weg duwde de V207 de fraaie sleep ketels richting Vopak Botlek.

Afbeelding

April
De 1700’en waren dit jaar een hot topic. Sinds 15 december zijn zowel de DD-AR, als de DDM-1 stammen buiten dienst gesteld. De laatste maanden werd er dan ook door iedereen op gejaagd om nog wat foto’s te kunnen maken. In april was ik gelukkig al begonnen met het vastleggen van deze karakteristieke treinen. Meteen op de 1ste dag van deze maand werd richting Noord-Holland gereisd voor het DDM-1. Bij de bekende vijver en windmolen in Heemskerk kon de 1731 met stam 7205 worden geklikt.

Afbeelding

Mei
Vorig jaar stond de Menath-trein in mijn overzicht, dit jaar de andere trein gereden door Rheincargo naar de Groningse provincie. De Bauertrein uit Veendam stond nog hoog op het lijstje, evenals een aantal foto’s uit deze regio. Op de zonovergoten 13 mei zou de trein weer rijden, dus werd de noordelijkste provincie van het land met de trein aangedaan. De DE61 mocht de trein van tractie voorzien welke in de nieuwe zilveren kleurstelling reed.

Afbeelding

Juni
Een foto van de Electrolux mag natuurlijk niet ontbreken. De trein, die zowat door mijn achtertuin rijdt, werd ook dit jaar weer meermaals vastgelegd. Helaas gaat een nieuwe woonwijk roet in het eten gooien voor sommige stekken, waardoor onder andere deze foto niet meer mogelijk zal zijn.

Afbeelding

Juli
In juli kwam de sloop van de toen terzijde 1700’en opgang. Vanaf de TMA-terminal werden ze per vrachtwagen naar HKS Metals gebracht, waar ze gedemonteerd werden. Gelukkig had ik in de vakantie zat tijd om enkele dagen mee te pakken van de afvoer. Achterop de vrachtwagen van Klomp reed de 1776 haar laatste meters tegemoet over de weg om zo bij de sloper terecht te komen.

Afbeelding

Augustus
De zomervakantie ging dit jaar naar Noord-Italië. Veel leuks gezien en gelukkig goed weer… 10 kilometer zuidelijker aan het Gardameer waren namelijk flinke buien en windstoten. Zoals altijd werd er ook even tijd gemaakt voor wat plaatjes tussen de bergen, wat vaak in de ochtend of namiddag moest gebeuren. Het was namelijk erg rustig wegens vakantie in Italië en daarbij kwam ook nog een het feit dat de spoorlijn soms een paar uur gesloten was wegens werkzaamheden. Op 9 augustus werd Besenello bezocht in de hoop een aantal treinen te kunnen fotograferen. Na het wachten in de brandende zon kwam er dan eindelijk toch nog een cargo voorbij. Het waren de 186 444 en 442 van Lokomotion met een Paneuropa/Terratrans-KLV vanuit Bremen onderweg naar Verona.

Afbeelding

September
Met ingang van 24 augustus werden de DD-AR stellen uit de 5600 (Utrecht-Zwolle) gehaald. Hierdoor konden deze stellen ingezet worden in andere treinseries, wat het ook wat aantrekkelijker maakte om erop uit te trekken voor foto’s. Op 9 september was het de schone 1759 met stam 7339 die trein 3628 vanuit Roosendaal naar Zwolle voor haar rekening mocht nemen.

Afbeelding

Oktober
Al lange tijd had ik het idee om wat foto’s te maken in Duitsland met als doel de Ludmilla's. Aangezien deze locomotieven nog volop in de Duisburgse havens rijden, werd er op 23 oktober een dagje in Duisburg gespendeerd. Tot mijn verbazing werd het geen foto van een trein naar HKM, maar eentje van Duisburg Hochfeld. Met een fraaie sleep blauwe PKP Eanos’n is de 232 230 net vertrokken van Masslog, waar de extra sporen die hier ooit naast lagen, weg zijn gehaald.

Afbeelding

November
Alhoewel de buffels al enige tijd op Nijmegen stil stonden, moesten ze dit najaar dan toch weg. Door de sloop van de 1700’en was er ruimte gekomen op de TMA-terminal in Amsterdam. VolkerRail mocht het transport uitvoeren, wat lang op zich liet wachten. Ook was het vaak slecht weer, waardoor er maar een paar foto’s van deze ritten gemaakt werden. De VolkerRail 203-4 duwt op de foto de DM'90 3403, 3442 (ex Syntus 55), 3451 (ex Syntus 51) en 3443 richting de USA-terminal, welke bijna bereikt is.

Afbeelding

December
Uiteindelijk gingen er dit jaar ook wat SGM-stellen uit dienst. Dit gebeurt in fases, waarna het eind 2020 helemaal klaar moet zijn met deze stellen. Het fraaie lijntje tussen Baarn en Den Dolder had ik nog niet bezocht, dus daar moest verandering in komen. Een leuke bijkomstigheid was dat de 2111 er rond reed. Dit stel kon in combinatie met de 2994 worden vastgelegd bij de oude zuivelfabriek in Soest. Sinds de nieuwe dienstregeling rijdt hier helaas planmatig SLT.

Afbeelding

Voor komend jaar is het bekende lijstje nog lang en wordt het afwachten wat het nieuwe jaar weer gaat brengen.

Bij deze wens ik iedereen een fijne Tweede Kerstdag en alvast de beste wensen voor volgend jaar!

Re: Jaaroverzicht 2019 Yuri

Geplaatst: do dec 26, 2019 12:16 am
door N-spoor
Mooie serie Yuri! Maart en december zijn mijn favorieten

Re: Jaaroverzicht 2019 Yuri

Geplaatst: do dec 26, 2019 9:51 am
door Saitzee
Fraaie serie zeg!

Re: Jaaroverzicht 2019 Yuri

Geplaatst: do dec 26, 2019 9:57 am
door wessele
Mooie serie, juni springt eruit.

Re: Jaaroverzicht 2019 Yuri

Geplaatst: do dec 26, 2019 3:14 pm
door VinceCargo
Augustus en oktober vind ik erg fraaie foto's !

Re: Jaaroverzicht 2019 Yuri

Geplaatst: do dec 26, 2019 5:40 pm
door DDZ7504
Erg gaaf weer! December is wel erg leuk ;)

Re: Jaaroverzicht 2019 Yuri

Geplaatst: do dec 26, 2019 5:42 pm
door BjörnNielsen
Prima overzicht!

Re: Jaaroverzicht 2019 Yuri

Geplaatst: vr dec 27, 2019 2:42 pm
door Rens
Mooi jaartje!

Re: Jaaroverzicht 2019 Yuri

Geplaatst: di dec 31, 2019 5:38 pm
door TSNL250
Leuk Yuri!
Ik ga voor december!

Re: Jaaroverzicht 2019 Yuri

Geplaatst: do jan 02, 2020 11:01 am
door derquinho
Mooie platen!

Re: Jaaroverzicht 2019 Yuri

Geplaatst: do jan 02, 2020 1:44 pm
door MHS84
Juli is een leuke plaat. Ik heb weinig foto's gezien die "van voren" zijn genomen. Je hebt de trekker fraai in beeld.

Re: Jaaroverzicht 2019 Yuri

Geplaatst: vr jan 03, 2020 10:29 pm
door NS1707
Een erg mooi divers overzicht!