
JANUARI

Omdat voor een aantal fotografen de keuze voor januari de blauwe RTB Vectron bij Heukelom al was, vond ik het wel zo leuk om een andere foto te kiezen. De dag na de bewuste Vectron, 21 januari, besloot ik met Michel de staaltrein bij Lisse op de foto te gaan zetten, wat een goede keus bleek. De 61601 uit Beverwijk reed met de vrij schone DBC 1611 en het licht was op zijn zachtst gezegd erg mooi. Een extra leuk detail was natuurlijk de dubbele stroomafnemer, wat ondanks de lengte van de trein geen overbodige luxe leek te zijn gezien de temperaturen.
FEBRUARI

In februari was het opvallend vaak erg zonnig en behoorlijk warm voor die tijd, wat erin resulteerde dat er zeker halverwege en aan het eind van de maand veel foto's gemaakt konden worden. Desondanks gaat de keuze toch naar een foto van het begin van de maand, waar heel veel geluk bij kwam kijken. Waar het in de ochtend van 3 februari nog strakblauw was, kwamen er tegen het middaguur veel wolken op zetten. De helaas wat smerige RFO 1829 was met styreentrein 42750 onderweg van Bad Bentheim naar Kijfhoek en zou goed voor de zon langs Moordrecht komen. De meeste fotografen kozen voor de stek bij het viaduct, maar omdat ik de wolken die kant op niet vertrouwde, besloot ik bij de Spoorweglaan te blijven staan. Dat bleek een goede keuze, want de zon kwam bij mij precies op het goede moment door, waar het bij het viaduct één groot fiasco werd. Een typisch voorbeeld van eindelijk eens geluk hebben.

MAART

Ook voor maart viel de keuze op een "Nez cassé", maar deze keer eentje met een reizigerstrein. De Dinnertrain van (destijds) Railpromo was toch wel de trein van het jaar wat mij betreft, en deze werd ook zeer uitgebreid op de foto gezet, zeker op de spoorlijn die langs mijn woonplaats loopt waar normaal niets anders dan NSR komt. Door een domme fout van mij bij een van de eerste rijdagen, was ik mijn auto een paar weken kwijt (de meesten zullen wel weten waarom), maar dankzij een leenauto kon ik toch nog het gewenste plaatje van de Dinnertrain gesandwicht tussen de RFS 101001 en 101002 bij Zevenhuizen maken. Het lastige aan deze stek zijn de vele scheve portalen, maar in mijn ogen staat de foto zo recht. Vanuit een lantaarnpaal kon de 33201 Goverwelle-Rotterdam op 31 maart, de eerste dag van de zomertijd, in het naar mijn mening mooiste licht van het jaar op de foto gezet worden. En dan te bedenken dat ik die dag pas een uur voor het maken van de foto uit bed kwam...

APRIL

April stond bijna volledig in het teken van de Dinnertrain, waarbij de trein op bijna elke stek in Zuid-Holland op de foto gezet kon worden. Ondanks dat gaat mijn keuze toch naar een andere trein, eentje die gereden werd door een bekende (je staat er weer tussen hoor, Vince

MEI

In mei werd opnieuw veel aandacht aan de Dinnertrain besteed, maar op 11 mei werden eerst nog wat andere dingen gedaan. Na de 766 twee keer op de foto gezet te hebben, besloten Michel en ik vanuit Dordrecht naar de Betuweroute bij Haaften te rijden, gezien de Brabantroute gestremd was en er nog wat goederentreinen verwacht werden. Veruit de leukste van de treinen die daar op de foto gezet werden, was een extra(?) containertrein van RTBC, welke gereden werd door de blauwe 193 792. Onder nummer 44780 was de gelukkig volbeladen trein onderweg van Emmerich naar de Maasvlakte, terwijl de wolken inmiddels allemaal waren weggetrokken.
JUNI

Eind mei en vrijwel geheel juni kwamen er vrij veel goederentreinen in de buurt langs, dus kon de verzameling bij Moordrecht flink uitgebreid worden. Er moest echter ook veel gewerkt worden, dus de langere tripjes bleven een beetje uit. Eind juni had ik een weekje vrij, om even tot rust te komen. Echt rust kwam er in eerste instantie nog niet, want direct vanuit mijn werk op 28 juni werd als een speer (voor mijn doen dan

JULI

De keuze voor juli was een lastige. Er werden opnieuw veel leuke treinen rondom Gouda gefotografeerd, maar de meeste daarvan waren of loctypen die al elders in het overzicht voorkomen, of de kwaliteit van de foto was het net niet. Een foto waar ik erg blij mee ben, ondanks dat er niet heel veel zonlicht meer over was, was de RRF 189 099 die op 29 juli een keteltrein over de Brabantroute naar de havens bracht. Die loc had ik nog niet in de zon, dus werd 's avonds besloten om naar Willemsdorp te rijden. Als trein 48786 Kaldenkirchen-Botlek komt de leukste moderne loc van RRF langs de bunker. En zo zien we alweer de vierde blauwe loc in dit overzicht voorbij komen.
AUGUSTUS

In augustus wat het traditiegetrouw niet echt vaak mooi weer, en de schaarse zonnige dagen die er tussen zaten moest ik "gewoon" werken. Aan het eind van de maand zou ik echter nog een weekje op vakantie gaan naar Limburg met het gezin, dus werd er gehoopt dat er toch nog wat zon aan zou komen. Die wens kwam gelukkig uit, de laatste dagen van de maand werd bijna dagelijks erop uit gegaan, wat de keuze voor de foto van de maand erg lastig maakte. De uiteindelijke keus viel op een foto die zowaar in het buitenland werd gemaakt, al was het niet ver van de grens. Op 27 augustus werd vanuit America een tripje gemaakt naar de regio Kaldenkirchen, waarbij ik graag de stek bij Boisheim nog een keer wilde bezoeken. Twee jaar geleden maakte ik daar mijn eerste foto van een Vectron in commerciële dienst, en deze dag konden er nog 3 varianten op dezelfde plek op de foto gezet worden. De andere twee waren RTBC en DBC, maar omdat die al ergens anders in het overzicht voorkomen, gaat de keuze nu uit naar BoxXpress, een vervoerder waar ik nog niet eerder foto's van kon maken. Met de gelukkig licht vertraagde Kornwestheim-shuttle 43345 uit de Maasvlakte kon de 193 835 aan de collectie toegevoegd worden.
SEPTEMBER

Ook de keuze voor september was vrij lastig, het aantal dagen dat het mooi weer was viel wat mee, slechts 2 zaterdagen werd er op pad gegaan. De keuze viel tussen een BLS Vectron en een DDM-1, en het werd uiteindelijk de DDM omdat er al vrij veel Vectron in het overzicht staat en de betreffende loc niet echt schoon was. Op 14 september maakte ik samen met Michel een tripje naar Noord-Holland, omdat er DDM-1 in de sprinterdienst tussen Haarlem en Zandvoort/Hoorn zat. Een van de stammen was de 7204 met loc 1760 op kop, welke hier als trein 4841 van Haarlem naar Hoorn ter hoogte van Zuidermeer op de foto werd gezet. Het blijkt de enige NS trein van dit overzicht te zijn, waarmee de traditie toch nog een beetje in stand wordt gehouden.
OKTOBER

In oktober was het nog minder vaak mooi weer, slechts 1 dag konden er noemenswaardige foto's gemaakt worden, te noemen 29 oktober. 's Ochtends werd er bij Dorst het een en ander op de foto gezet, maar behalve de losse Strukton 1824 en opnieuw een blauwe RTB Vectron waren alle cargo's daar niet interessant genoeg voor het overzicht. 's Middags kwam er echter nog een leuke UC vanuit Venlo, en wel met twee DBC Vectrons in dubbeltractie. Het duurde echter tot het laatste licht van de dag voordat die in de buurt van Breda kwam, maar gelukkig ging het bij Hulten nog nèt. Als trein 45716 vanuit Keulen naar Kijfhoek passeren de 193 321 en 193 330 met een zeer fraaie sleep wagens het gelukkig niet helemaal kale weiland, luttele minuten voordat het zonlicht geheel onbruikbaar werd.
NOVEMBER

Voor de verandering viel het aantal mooie dagen in november niet tegen, en daar werd ook uitgebreid gebruik van gemaakt. Nadat ik aan het begin van de maand eindelijk de HSL 186 381 te pakken had (3 keer op 1 dag om precies te zijn) was het al duidelijk wat de loc van de maand zou worden, maar de keuze valt in dit geval toch op de vierde foto van de loc van de maand, gemaakt bij Dordrecht Zuid. Op 24 november bleek het de eerste helft van de dag prachtig zonnig te zijn, wat mij eindelijk de kans bood om de BLS keteltrein met een Vectron echt goed voor de zon op de foto te zetten. HSL bleek echter ook een keteltrein te rijden via de Brabantroute, welke dus erg mooi meegenomen was. Terwijl de zon nog net niet in de opkomende sluiers is gezakt komt de naar mijn mening mooiste 186'er die in Nederland te zien is met keteltrein 45789 van Europoort naar Karlsruhe langs de zeer tevreden fotograaf, als zesde en laatste grotendeels blauwe loc van het overzicht.
DECEMBER

Ook in december konden meer zonfoto's dan "normaal" gemaakt worden, waardoor er bijna nog een keuze ontstond. Voor mij was het echter al lang duidelijk dat de foto van deze maand de Vectron van het jaar moest worden, namelijk RFO 193 623. Op 4 december kwam na een ochtendwandeling met de hond de melding dat de haaienloc de Kąty-shuttle vanuit Moerdijk zou rijden. Dat gaf mij eindelijk een reden om naar de Eempolder te rijden, daar was ik nog nooit geweest namelijk. In verband met de vele schaduwen op de andere plekken, viel de keuze op de Grote Melmweg bij Soest. Daar kon gelukkig onder ideale lichtomstandigheden de vooraan volbeladen trein 41309 naar Kąty Wrocławskie op de foto gezet worden.
En zo komt er alweer een einde aan mijn overzicht. Laat vooral weten wat jullie de leukste foto's vinden, en eventuele fototips zijn ook altijd welkom. Vorig jaar zei ik onder mijn overzicht dat ik hoopte dat 2019 het voorgaande jaar kon overtreffen wat betreft spots buiten de eigen regio, en dat is zeker de tweede helft van het jaar zeer goed gelukt, al zeg ik het zelf. In 2020 staat misschien ook nog een trip naar het Maintal op het programma, evenals wat meer bezoeken aan de randen van het land. Hopelijk gaat dat allemaal lukken.
Net als vorig jaar wens ik iedereen lekker laat nog fijne kerstdagen, en alvast een goed en spoors nieuwjaar.