Jaaroverzicht 2019 Niels

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2019.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2019 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Jaaroverzicht 2019 Niels

Bericht door N-spoor »

Zo tussen het kerstontbijt en het kerstdiner door was er weer mooi even de tijd om een jaaroverzicht in elkaar te zetten. 2019 was voor wat betreft de hobby een erg rustig jaar. Er werden maar weinig foto's gemaakt en de motivatie was af en toe ver te zoeken :lol:. De focus lag dit jaar zoals ook bij een aantal anderen vooral op het fotograferen van de DDAR en DDM1 stammen die deze maand hun laatste ritten reden. Hierdoor was er wat minder ruimte voor de overige zaken. Desondanks toch weer 12 foto's uitgezocht die het jaar een beetje samenvatten.

JANUARI 1/2
Het jaar werd begonnen met het afgaan van een aantal bedieningen. Leuk was bijvoorbeeld de inzet van een V60 in de Amsterdamse haven. Ook Van Leeuwen in Zwijndrecht werd nog eens afgestreept, de aanvoer per trein van buizen voor dit bedrijf is al jaren bedreigd. Ook in de Rotterdamse haven werden een aantal plaatjes gemaakt. Op 24 januari deed DBC zoals op de meeste werkdagen aan het eind van de middag een rondje langs de klanten aan de Waalhaven Oostzijde. Bij Rhenus Logistics werd een wagen met aluminium palen opgehaald, en bij Metaal Transport werden nog eens twee wagens met aluminium broodjes aangehaakt. Met de totale opbrengst van drie wagens vertrok de trein weer richting emplacement Waalhaven. Hoewel de meeste sneeuw van die dag al was weggesmolten, zorgden de restjes toch voor een leuke sfeer.
Afbeelding

JANUARI 2/2
Nog een bediening die werd vastgelegd in januari: die van KLK Kolb (voorheen Elementis) in Delden. Persoonlijk nog steeds een van mijn favorieten. Ook hier is de hoeveelheid wagens vaak erg laag, zodat je je afvraagt hoe lang zoiets nog stand kan houden. Met de 6417 werden op 30 januari drie wagens gebracht, en twee wagens weer opgehaald. Via de korte stamlijn dwars door het bos werd met de afvoerwagens weer richting Hengelo vertrokken.
Afbeelding

FEBRUARI
In februari werd slechts op twee dagen foto's gemaakt. Een achtervolging van de zondagse staaltrein van DB richting België en een achtervolging over iets minder grote afstand door de Amsterdamse Houtrakpolder voor de staaltrein van RFO. De DB 1600 bewaar ik voor later, dus is het RFO geworden, wat begin dit jaar weer een aantal weken bijna dagelijks staalvervoer had tussen Amsterdam en Beverwijk. Op 25 februari is de trein onderweg vanaf de terminal richting emplacement Aziëhaven en passeert daarbij geduwd door hippel 683 de brug over Zijkanaal F.
Afbeelding

APRIL
Typerend voor het voorjaar zijn natuurlijk de bollenvelden. Massa's mensen reizen ervoor af naar de Bollenstreek. Wat weinig mensen weten is dat ook in de Kop van Noord-Holland vele bollenvelden te vinden zijn. Op 19 april passeren twee stellen SGMm een tulpenveld in Berkhout, vlakbij Hoorn.
Afbeelding

JUNI
Rond juni kwam de focus echt te liggen op het fotograferen van de oude dubbeldekkers. Om het overzicht toch gevarieerd te houden moest goed worden gezocht naar overige zaken. Meerdere malen werd aan het eind van de middag afgereisd naar de omgeving van Heemskerk voor de spitsritten tussen Haarlem en Alkmaar. Iets wat altijd mooi te combineren was met kalk/staaltrein 47613 van DB, die aan het begin van de avond uit Beverwijk vertrekt. Op 28 juni werd na de avondspits dan ook stelling genomen in Driehuis, waar de 1611 passeerde met een erg schone sleep kalkwagens en, niet zichtbaar, een aantal staalwagens.
Afbeelding

JULI
Op 29 juli werd, net zoals half Nederland zo leek het, een bezoek gebracht aan de kust bij Zandvoort. Deze dag werden een aantal ritten naar de badplaats gereden met DDM1, een mooie kans om deze nog eens vast te leggen in het bekende duingebied waar het spoor doorheen loopt. Met loc 1760 op kop komt de 7204 langs de groep fotografen vlak voor het eindpunt.
Afbeelding

AUGUSTUS 1/2
Iets wat veel mensen niet voor mogelijk hadden gehouden, maar waar ik eigenlijk toch altijd een beetje op had gehoopt, gebeurde dan toch dit jaar: de Coenhaven in Amsterdam zag voor het eerst in jaren weer eens vervoer. Nadat IGMA begin 2016 voor het laatst graantreinen ontving, lagen de vele sporen in dit deel van de haven er verlaten bij. Deze zomer werd, eigenlijk uit het niets, Pier Azië weer gebruikt voor het beladen van ballasttreinen. Op 8 augustus vertrekt de 6465 met een vanuit het schip beladen sleep ballastwagens vanaf de kade.
Afbeelding

AUGUSTUS 2/2
Rond deze periode werd er ook regelmatig afgereisd naar de omgeving van Putten. In treinserie 5600 tussen Utrecht en Zwolle reden nog tot eind augustus DDAR-stammen. Bijzonder was dat er in de spits met dubbele stellen gereden werd. Op 14 augustus vertrekt de combinatie 1762+7373+1757+7334 uit Putten als stoptrein richting Zwolle.
Afbeelding

OKTOBER 1/2
Dit jaar was ook weer een jaar waarin veel materieel richting de sloper werd vervoerd. De al terzijde staande loc's 1700 en de in Amersfoort opgestelde Plan U dieselstellen ondergingen hun lot bij HKS Metals in Amsterdam Westhaven. Op 2 oktober was het de beurt aan de 1720, 1704, 1729 en 1721. Die laatste wordt hier door de poort van het bedrijf gereden, onder een toepasselijke dreigende lucht.
Afbeelding

OKTOBER 2/2
Na wat minder succesvolle tripjes naar Noord-Frankrijk en Noord-Duitsland eerder dit jaar, was het in oktober weer tijd om met twee andere fotografen af te reizen naar de zuiden van Duitsland. Hoofddoel waren hier natuurlijk de dieselloc's BR218 die daar rondrijden met IC's en EC's. Waar we ons vorig jaar vooral richtten op de inzet met dubbeldeksrijtuigen naar Füssen en voor de IC's naar Oberstdorf, waren dit jaar de EC's aan de beurt. De beste foto's werden gemaakt op de zonnige 23 oktober. De 218 463 passeert hier met EC194 van München naar Zürich het plaatsje Knechtenhofen.
Afbeelding

NOVEMBER
Op 10 november werden de DDM1 stammen voor het laatst overdag vastgelegd. Deze dag werden de treinen ingezet in de dienst naar Zandvoort. In het allerlaatste licht van de dag komt loc 1770 met stam 7203 langs een grote groep fotografen ter hoogte van Halfweg.
Afbeelding

DECEMBER
December werd vooral besteed aan het maken van avondfoto's van DDM1 en DDAR in Noord-Holland en oost-Nederland. Als beste uit de bus kwam deze van loc 1764 met DDAR 7374 tijdens haltering in Deventer op 11 december. Deze stam zou nog dezelfde avond buiten dienst worden gesteld.
Afbeelding

Tot zover de samenvatting van 2019, ik ben erg benieuwd wat volgend jaar gaat brengen. Via deze weg iedereen fijne feestdagen, en alvast een gezond en gelukkig nieuwjaar!
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Niels

Bericht door TSNL250 »

Leuk! januari is mijn favoriet!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Niels

Bericht door NS1707 »

Een erg fraaie serie, Niels! Februari en augustus 1 zijn (op de nez cassés na :lol:) de favorieten!
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2019 Niels

Bericht door wessele »

Heerlijke serie. Januari en augustus 1/2 springen eruit voor mij.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Niels

Bericht door Jeroen »

Mooie serie! Augustus 1 is mijn favoriet!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Niels

Bericht door Ruben01 »

Fraai jaaroverzicht man!
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Niels

Bericht door YuriSloof »

Mooi overzicht! Ik ga voor beide sfeervolle platen van januari
DDZ7504
Berichten: 3870
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Niels

Bericht door DDZ7504 »

Precies het overzicht wat ik al dacht van jou, Niels :D Juni en augustus2 zijn mijn favorieten.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Niels

Bericht door Rens »

Mooi jaaroverzicht en ik ga met Jeroen mee in de keuze welke mijn favoriet is.
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Niels

Bericht door N-spoor »

Bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Niels

Bericht door wouterder »

Prachtig! Vooral januari-2 is leuk bij KLK Kolb. Inmiddels aan het eind van 2019 liggen hier nu betonnen dwarsliggers.
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Niels

Bericht door Daan W »

Leuke serie! Februari is mijn favoriet :D
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 Niels

Bericht door derquinho »

Erg fraaie! Februari en augustus 1/2 zijn mijn favorieten.
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Niels

Bericht door N-spoor »

Bedankt heren! :)
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 Niels

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht Niels! De foto's van Januari 1 en juli spreken mij het meeste aan. Overigens leuk om te zien dat je alleen maar 'oudgediende' in je jaaroverzicht hebt op genomen :).
Plaats reactie