Jaaroverzicht 2019 Koen
Geplaatst: di dec 24, 2019 9:17 pm
Bij deze ook weer een jaaroverzichtje van mijn kant. 2019 was een jaar waarin ik erg weinig tijd heb gehad om te hobbyen. Erg weinig het land in kunnen trekken omdat ik op fotografiegebied erg druk was met mijn studie; en dat zal in 2020 vast niet anders zijn. Toch viel er nog wel een leuk overzichtje te maken. Te beginnen in Januari.. Oh. Maar één foto gemaakt, die eigenlijk niet overzichtwaardig is. Dan laten we die maar voor een bonus in Juli, en gaan we door naar:

Februari. Deze maand werd er voor de laatste keer een tripje gemaakt naar de spoorlijn Amiens-Boulogne, waar tot dit najaar nog BB67400'n reden met corailrijtuigen. We zien hier de eerste plaat van het tweedaagse reisje: De 67539 met trein 2014 naar Amiens/Parijs, nabij Fontain-sur-Somme.

Februari (2). 2019 was ook het jaar waarin treinstel 904, van Stichting Mat'64, veelvuldig te zien was op het spoor. Veel mensen wisten de weg naar het treinstel via vervoerder RailExperts te vinden. We zien het treinstel hier op een bijzondere plek; het kruis in Haarlem. Vanwege een asonderzoek boven de put in de loods in Haarlem moest het treinstel gedriehoekt worden.

Maart. Een klein tijdje heeft de Melzoshuttle van BLS vanuit Amsterdam gereden, waarbij RFO de last-mile verzorgde met hippeltje 683. Vectron 193 494 hing er achter en sloot mooi aan bij de eerste blauwe container op de trein.

April. Een van de meest 'zeldzame' foto's van het jaaroverzicht kon worden gemaakt in Heveskes. Normaal begeef ik me niet zo snel in de prachtige uithoeken van het land. Maar toen ik met een paar vrienden de 37 meter hoge klimmuur 'Excalibur' in Groningen ging uitproberen, en ik hoorde dat op de vroege ochtend van onze tweede dag daar weer eens vervoer was bij Metaalpark, was de keuze snel gemaakt om even door te rijden naar de haven van Delfzijl.
In Mei en Juni werd niks jaaroverzichtswaardigs gefotografeerd..

Juli. De sporen in de Amsterdamse Coenhaven lagen al jaren roest te vangen. Toch werd er eind vorig jaar ineens een wissel naar een van de kadesporen vrij gesnoeid. Pas maanden later bleek waarvoor dit geweest was. Vanwege de verbouwing van Naarden-Bussum was er veel nieuwe ballast nodig; en deze moest per schip worden aangeleverd. Zodoende waren deze zomer een paar weken lang bijna dagelijks ballasttreinen te vinden op Pier Azië.

Juli (2). En dan de jaarlijkse "Zuid-Frankrijk-vakantie". Die werd dit jaar deels met Lesley gespendeerd aan het fotograferen van treinen. De reis begon met een aantal snikhete dagen in het Centraal Massief. Dat de auto daarbij problemen leek te hebben met de koeling van de motor was absoluut geen pretje. De eerste trein die vastgelegd werd was de Train Touristique des Gorges d'Allier (TTGA). Die rijd nog altijd met een BB67400 en twee RRR-stammen. Hier zien we de trein voorbij komen van Langogne op weg naar Langeac.

Juli (3). Een ander absoluut hoogtepunt van de roadtrip was de nachttrein uit Parijs naar Cerbere en Portbou (Spanje). Die rijdt in principe met een BB7200 in betonkleurstelling. De trein werd opgewacht bij het prachtige station van Portbou. Als alle reizigers zijn uitgestapt gaat de trein geduwd terug naar Cerbere, wat aan de andere kant van de berg op de achtergrond ligt.

Augustus. Hoewel dé augustusfoto op de valreep nog in Frankrijk gemaakt werd vind ik een foto van eind augustus wat representatiever. Wederom een gebroken neus, maar nu is het de 'Nederlandse' 1732 die met een DDAR stam vertrekt uit Ermelo als trein 5640.
In September werd maar één leuke foto gemaakt, maar omdat een DDM stam ook in november al terugkomt slaan we die even over.

Oktober. In oktober was de 2454 te gast op het "IJzeren Eeuw Weekend" bij de SHM. Hier reed ze met een goederentrein naar Wognum en Medemblik, om op de terugweg ook wat passagiers mee te nemen. Te Wognum werd gedurende een aantal uur wat gerangeerd met de helaas niet zo imposant samengestelde goederentrein. Zodoende een sfeerbeeld 'uit vervlogen tijden'.

Oktober (2). Een dag later kon een tweede jaaroverzichtsfoto gemaakt worden, nu in Amsterdam. DB Cargo heeft in het najaar enige tijd open wagens met staalrollen van TATA Steel in Beverwijk overgebracht naar de kade van de TMA Terminal.

November. Op 10 november was het nog één keer feest vwb de inzet van DDM-1 rond Haarlem. Waar de stammen normaal gesproken stil staan in het weekend werden ze nu integraal ingezet in de 5400. Een mooie gelegenheid om nog wat 'must have' plaatjes te maken. Hier bij Halfweg zien we de 1770 met stam 7203 onderweg naar Zandvoort.

December. In December werd op de valreep nog wat tijd besteed aan het fotograferen van DDM-1 in de regio. Maar om nog een foto van een stam met loc voorop te plaatsen vond ik wat overbodig. Zodoende een sfeerplaatje van DDAR-stam 7373 op Amsterdam Centraal. In de laatste paar dagen zwierven er twee DDAR'etjes rond in de IC Den Helder - Nijmegen.
Zo, dat was 'em weer. Altijd weer leuk om een overzichtje te maken en even terug te kijken op alles wat er dit jaar gefotografeerd is. Ik wens iedereen gezegende kerstdagen en een gelukkig 2020 toe! Dat er maar weer mooie foto's gemaakt mogen worden
.
Groet, Koen

Februari. Deze maand werd er voor de laatste keer een tripje gemaakt naar de spoorlijn Amiens-Boulogne, waar tot dit najaar nog BB67400'n reden met corailrijtuigen. We zien hier de eerste plaat van het tweedaagse reisje: De 67539 met trein 2014 naar Amiens/Parijs, nabij Fontain-sur-Somme.

Februari (2). 2019 was ook het jaar waarin treinstel 904, van Stichting Mat'64, veelvuldig te zien was op het spoor. Veel mensen wisten de weg naar het treinstel via vervoerder RailExperts te vinden. We zien het treinstel hier op een bijzondere plek; het kruis in Haarlem. Vanwege een asonderzoek boven de put in de loods in Haarlem moest het treinstel gedriehoekt worden.

Maart. Een klein tijdje heeft de Melzoshuttle van BLS vanuit Amsterdam gereden, waarbij RFO de last-mile verzorgde met hippeltje 683. Vectron 193 494 hing er achter en sloot mooi aan bij de eerste blauwe container op de trein.

April. Een van de meest 'zeldzame' foto's van het jaaroverzicht kon worden gemaakt in Heveskes. Normaal begeef ik me niet zo snel in de prachtige uithoeken van het land. Maar toen ik met een paar vrienden de 37 meter hoge klimmuur 'Excalibur' in Groningen ging uitproberen, en ik hoorde dat op de vroege ochtend van onze tweede dag daar weer eens vervoer was bij Metaalpark, was de keuze snel gemaakt om even door te rijden naar de haven van Delfzijl.
In Mei en Juni werd niks jaaroverzichtswaardigs gefotografeerd..

Juli. De sporen in de Amsterdamse Coenhaven lagen al jaren roest te vangen. Toch werd er eind vorig jaar ineens een wissel naar een van de kadesporen vrij gesnoeid. Pas maanden later bleek waarvoor dit geweest was. Vanwege de verbouwing van Naarden-Bussum was er veel nieuwe ballast nodig; en deze moest per schip worden aangeleverd. Zodoende waren deze zomer een paar weken lang bijna dagelijks ballasttreinen te vinden op Pier Azië.

Juli (2). En dan de jaarlijkse "Zuid-Frankrijk-vakantie". Die werd dit jaar deels met Lesley gespendeerd aan het fotograferen van treinen. De reis begon met een aantal snikhete dagen in het Centraal Massief. Dat de auto daarbij problemen leek te hebben met de koeling van de motor was absoluut geen pretje. De eerste trein die vastgelegd werd was de Train Touristique des Gorges d'Allier (TTGA). Die rijd nog altijd met een BB67400 en twee RRR-stammen. Hier zien we de trein voorbij komen van Langogne op weg naar Langeac.

Juli (3). Een ander absoluut hoogtepunt van de roadtrip was de nachttrein uit Parijs naar Cerbere en Portbou (Spanje). Die rijdt in principe met een BB7200 in betonkleurstelling. De trein werd opgewacht bij het prachtige station van Portbou. Als alle reizigers zijn uitgestapt gaat de trein geduwd terug naar Cerbere, wat aan de andere kant van de berg op de achtergrond ligt.

Augustus. Hoewel dé augustusfoto op de valreep nog in Frankrijk gemaakt werd vind ik een foto van eind augustus wat representatiever. Wederom een gebroken neus, maar nu is het de 'Nederlandse' 1732 die met een DDAR stam vertrekt uit Ermelo als trein 5640.
In September werd maar één leuke foto gemaakt, maar omdat een DDM stam ook in november al terugkomt slaan we die even over.

Oktober. In oktober was de 2454 te gast op het "IJzeren Eeuw Weekend" bij de SHM. Hier reed ze met een goederentrein naar Wognum en Medemblik, om op de terugweg ook wat passagiers mee te nemen. Te Wognum werd gedurende een aantal uur wat gerangeerd met de helaas niet zo imposant samengestelde goederentrein. Zodoende een sfeerbeeld 'uit vervlogen tijden'.

Oktober (2). Een dag later kon een tweede jaaroverzichtsfoto gemaakt worden, nu in Amsterdam. DB Cargo heeft in het najaar enige tijd open wagens met staalrollen van TATA Steel in Beverwijk overgebracht naar de kade van de TMA Terminal.

November. Op 10 november was het nog één keer feest vwb de inzet van DDM-1 rond Haarlem. Waar de stammen normaal gesproken stil staan in het weekend werden ze nu integraal ingezet in de 5400. Een mooie gelegenheid om nog wat 'must have' plaatjes te maken. Hier bij Halfweg zien we de 1770 met stam 7203 onderweg naar Zandvoort.

December. In December werd op de valreep nog wat tijd besteed aan het fotograferen van DDM-1 in de regio. Maar om nog een foto van een stam met loc voorop te plaatsen vond ik wat overbodig. Zodoende een sfeerplaatje van DDAR-stam 7373 op Amsterdam Centraal. In de laatste paar dagen zwierven er twee DDAR'etjes rond in de IC Den Helder - Nijmegen.
Zo, dat was 'em weer. Altijd weer leuk om een overzichtje te maken en even terug te kijken op alles wat er dit jaar gefotografeerd is. Ik wens iedereen gezegende kerstdagen en een gelukkig 2020 toe! Dat er maar weer mooie foto's gemaakt mogen worden

Groet, Koen