Kars schreef:Onderzoek naar doorgeschoten trein Ommen
Gepubliceerd: 11 mei 2012 8.58
Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) hebben een onderzoek ingesteld naar een incident met een trein bij station Ommen donderdagavond. Een stoptrein reed door een rood sein en schoot daardoor langs een onbewaakte overgang.
De trein had even voor 18.00 uur op het Overijsselse station moeten stoppen, maar raasde door nog onduidelijke oorzaak door. Wonder boven wonder raakte de trein niets toen het een drukke weg passeerde, waarvan de slagbomen nog open waren. Naar verluidt toeterde de machinist luid, om voetgangers, fietsers en automobilisten te waarschuwen.
"De machinist verklaarde dat de remmen niet naar behoren werkten", aldus een woordvoerder van het KLPD. "Er wordt nu onderzocht of dat de oorzaak is van het incident." De uitkomst daarvan wordt over enkele weken verwacht.
De trein kwam uiteindelijk enkele honderden meters verderop tot stilstand. Daar werden de passagiers door de politie uit de trein gehaald. Niemand raakte gewond.
Bron: Nieuws.nl
door Kars » Vr 11 Mei 2012, 14:39
Kars schreef:Friese celliste uit trein gezet om instrument
Gepubliceerd: 11 mei 2012 11.29
GRONINGEN - Celliste Dana de Vries (18) uit Franeker is donderdag in Groningen uit de trein gezet, omdat ze geen kaartje had voor haar instrument.
Een conductrice wees haar erop dat de cello een zitplaats innam. De topcelliste was onderweg naar Parijs, waar ze studeert aan het Conservatoire de Boulogne.
De Vries reist al jaren probleemloos met haar cello met het openbaar vervoer.
Bron: Leeuwarder Courant
door Kars » Vr 11 Mei 2012, 22:41
Kars schreef:NS: eerste klas treinen voor Dana én cello
Gepubliceerd: 11 mei 2012 16.17
LEEUWARDEN - Celliste Dana de Vries (18) uit Franeker krijgt van de NS ter compensatie een dagje eerste klas reizen met de trein aangeboden.
Donderdag werd de celliste in Groningen ten onrechte uit de trein gezet, toen een conductrice haar erop wees dat haar instrument een zitplaats innam.
,,Ja, ook haar cello mag mee in de eerste klas. Zonder kaartje”, zegt Anita Broekhuis van de NS.
Bron: Leeuwarder Courant
door Kars » Vr 11 Mei 2012, 22:42
door Ronnie » Ma 14 Mei 2012, 19:40Kars schreef:Stroomstoring treft station Utrecht Centraal
Gepubliceerd: 11 mei 2012 22.22
UTRECHT - Een deel van het treinverkeer van en naar Utrecht Centraal ligt vrijdagavond plat. De oorzaak is een stroomstoring. Er rijden vanuit Utrecht geen treinen naar Rotterdam, Amsterdam en Amersfoort en vice versa. Het treinverkeer naar Den Bosch en Arnhem heeft geen last.
Een woordvoerder van de NS laat weten dat de storing waarschijnlijk rond 23.30 uur is verholpen. Hij zei dat nergens treinen met passagiers zijn gestrand.
Stroomkabel
Prorail laat daarentegen weten dat nog geen voorspelling te geven is wanneer het treinverkeer weer volledig op gang is.
Volgens een woordvoerder van de spoorbeheerder is vrijdagochtend bij werkzaamheden een stroomkabel geraakt. Dat leidde 's middags al tot seinstoringen op het traject naar Woerden. Het stroomprobleem is vrijdagavond geëscaleerd, aldus Prorail.
Bron: NU
Ronnie schreef:Handtekening voor veiliger spoor
Verkeersminister Schultz van Haegen heeft maandag in Sittard afspraken gemaakt, waardoor vervoer over het spoor veiliger moet worden.
Ze zette daar samen met producenten, vervoerders, beladers en klanten van gevaarlijke stoffen haar handtekening onder. Afgesproken is dat treinwagons met brandbaar gas en brandbare vloeistof niet meer aan elkaar worden gekoppeld. Bij ongelukken kan de combinatie daarvan leiden tot enorme explosies met vuurballen tot wel 200 meter doorsnee.
Daarnaast wordt ook het spoor aangepast, en wordt er in de toekomst meer gebruik gemaakt van de Betuwelijn.
Bron: L1.
door Kars » Ma 21 Mei 2012, 18:41
Kars schreef:NS en Veolia treinen samen naar Pinkpop
Gepubliceerd: 18 mei 2012 11.39
LANDGRAAF - Pinkpopgangers kunnen dit jaar gebruik maken van dubbeldekkers van de NS die pendelen tussen Heerlen en het station in Landgraaf. Tot nog toe deed alleen vervoerder Veolia dat, maar NS en Veolia zijn overeengekomen dat voortaan samen te doen.
Directeur René de Beer van Veolia Limburg bevestigde vrijdag berichtgeving hierover in de Limburgse kranten. De extra treinen op het 3 kilometer lange traject kostten Veolia in vorige jaren veel geld. Pinkpopgangers kunnen nu drie keer per uur een dubbeldekker van de NS, en twee keer per uur een trein van Veolia instappen.
Bron: Noordhollands Dagblad
door Ronnie » Do 24 Mei 2012, 19:40
Ronnie schreef:Jan Smeets opent verlengd perron in Landgraaf
Pinkpopbaas Jan Smeets heeft donderdag samen met wethouder Freed Janssen het nieuwe verlengde perron van station Landgraaf geopend. Zij deden dat door een speciale tegel te leggen met het Pinkpop-logo.
ProRail heeft het perron uitgebreid omdat tot nu toe reizigers van de speciaal voor Pinkpop verlengde treinen moesten uitstappen op plaatsen waar het
perron ontbrak. Tijdens Pinkpop maken vele tienduizenden mensen van het station gebruik.
Het perron is verlengd van 85 naar 146 meter en verbreed van 3 naar ruim 6 meter.
Bron: Dagblad De Limburger
door Kars » Di 05 Jun 2012, 14:47
Kars schreef:NS rijdt gewone dienstregeling deze zomer
Gepubliceerd: 5 juni 2012
NS rijdt met ingang van deze zomer in vakantieperiodes een gewone dienstregeling voor de reiziger. In tegenstelling tot eerdere jaren is er dus geen vakantiedienstregeling met minder treinen per uur.
Sinds 2003 reed NS in de vakanties (kerst, mei en zomer) een dienstregeling met minder treinen. Dit gebeurde vooral in de spits en op een aantal specifieke trajecten waar het dan aanmerkelijk minder druk was. Voor reizigers was dit soms wennen en vervelend. Bijvoorbeeld omdat zij nog maar twee treinen per uur hadden in plaats van vier. NS kiest er daarom voor om vanaf deze zomer in de vakantieperiodes net zoveel treinen in te zetten als door het jaar heen. Wel worden de treinen qua lengte afgestemd op de vraag en het verminderde aantal reizigers in de vakanties.
Bron: NS
door Kars » Di 05 Jun 2012, 14:50
door Kars » Di 12 Jun 2012, 18:12Kars schreef:Ruurlo: trein passeert overweg met geopende bomen
Gepubliceerd: 4 juni 2012 13.50
RUURLO – Een storing heeft zondagochtend in Ruurlo voor een gevaarlijke situatie gezorgd. De Syntus-trein van Ruurlo naar Vorden passeerde de overweg in de Vordenseweg bij geopende spoorbomen. Een verbouwereerd gezin - vader, moeder en twee kinderen - zagen de trein gelukkig op tijd zodat ongelukken uitbleven.
De situatie werd vastgelegd met de camera. Waarschijnlijk is het verderop bij een andere overweg nogmaals mis gegaan.
Bron: (+foto) de Stentor
Kars schreef:Probleemtrein in Essen gecontroleerd
Gepubliceerd: 11 juni 2012 17.31
ROOSENDAAL – De goederentrein die tot dusver drie keer problemen heeft veroorzaakt op station Roosendaal wordt voorlopig op een emplacement in Essen (België) gecontroleerd. Vervoerder DB Schenker heeft dat maandag laten weten aan de gemeente Roosendaal.
De trein van Antwerpen naar Rotterdam (Kijfhoek) maakte vanwege een verscherpte controle al enkele maanden een extra stop in Roosendaal. In korte tijd moest de brandweer drie keer met groot materieel uitrukken en werd het treinverkeer stilgelegd omdat er een ketelwagon gevaarlijke stoffen lekte of het vermoeden van een lek bestond. De Roosendaalse burgemeester Jacques Niederer trok daarom na het laatste incident op 1 juni aan de alarmbel.
Bron: Reformatorisch Dagblad
door Kars » Di 19 Jun 2012, 11:26
door Kars » Do 21 Jun 2012, 13:48Kars schreef:Lekkende goederentrein Oss niet gevaarlijk
Gepubliceerd: 19 juni 2012 10.54
AMSTERDAM - De lekkende goederentrein, die dinsdagmorgen voor problemen zorgde bij Oss, blijkt niet gevaarlijk voor de omgeving.
Dat meldde een woordvoerder van de politie. Het treinverkeer tussen Nijmegen en Den Bosch lag tijdelijk stil vanwege de lekkage.
Rond tien uur bleek dat er een trein een vloeistof lekte. Uit nader onderzoek bleek dat er wel iets had gelekt, maar dat er geen gevaar was. Het treinverkeer kan daarom weer op gang komen.
De goederentrein stond vlakbij station Oss met een lekkende ketelwagen, zo zei een woordvoerster van ProRail. Wat er precies in de ketelwagen zit, is nog niet duidelijk.
Bron: NU
door Sander van Rossum » Do 21 Jun 2012, 14:11Kars schreef:Maatregelen voor verwacht onweer van morgen
Gepubliceerd: 20 juni 2012
Voor morgen tegen het eind van de middag wordt noodweer verwacht. Blikseminslag kan elektrische spoorinstallaties beschadigen en bij zware windstoten kunnen vallende bomen op de bovenleiding vallen. ProRail heeft maatregelen genomen om mogelijke problemen door de onweersbuien snel te kunnen oplossen.
Vanuit het Operationeel Controle Centrum Rail (het zenuwcentrum van de spoorsector) wordt het weerbeeld in Nederland nauwlettend in de gaten gehouden. Omdat voor morgen zwaar weer wordt verwacht, heeft ProRail maatregelen getroffen. Zo staan er drie diesellocomotieven op diverse locaties klaar die gestrande treinen kunnen wegslepen. De diesellocs zijn flexibel en rijden met het slechte weer mee. Diessellocs hebben geen bovenleiding nodig en kunnen daardoor blijven rijden bij eventuele blikseminslag. Al onze aannemers staan op scherp. Zij houden extra ploegen monteurs paraat. Monteurs krijgen extra reserveonderdelen mee.
De belangrijkste locaties langs het spoor zijn voorzien van een bliksemafleider. Ook bovenleidingen zijn beschermd tegen bliksem. Ondanks de bliksemafleiders en de maatregelen die we nemen, kan -zoals afgelopen maandag- toch schade ontstaan door blikseminslag waardoor treinverkeer ontregeld raakt.
Bron: ProRail
door Sander van Rossum » Ma 02 Jul 2012, 21:07Sander van Rossum schreef:Ik heb vandaag gezien dat er in Utrecht Centraal een rode DBS 6400/6500 staat dus ze houden vooralsnog woord.
door Kars » Di 17 Jul 2012, 13:17Sander van Rossum schreef:Schultz schrapt loonsverhoging top ProRail
Gepubliceerd: 2 Juli 2012
De forse salarisverhoging voor de top van ProRail, van maximaal 16 procent, gaat niet door. Verkeersminister Schultz zet definitief een streep door het plan, schrijft ze aan de Tweede Kamer.
Vorig jaar werd in het jaarverslag van proRail aangekondigd dat de bonus van 16 procent zou stapsgewijs worden omgezet in een loonsverhoging van maximaal dat percentage. Minister Schultz liet direct weten dat ze dat te veel vond.
Nu heeft ze nieuwe afspraken gemaakt met de top van ProRail over het salaris. De raad van commissarissen ziet af van het resterende deel van de 16 procent bonus over 2011 dat nog niet was uitgekeerd. Het gaat om 6 procent.
Gevoelens in de samenleving
De minister stelt dat ProRail hiermee rekening houdt met de gevoelens in de samenleving. Ze zegt het besluit te waarderen. ProRail zal in de toekomst ook geen bonussen meer uitkeren. In ruil daarvoor krijgen de directieleden wel een salarisverhoging. De 5 procent die ze voor 2011 al toegekend kregen blijft, en in 2013 komt daar eenmalig 3 procent bij.
De bonussen voor de top ProRail zijn al jaren onderwerp van discussie. Volgens minister Schultz laat spoorbeheerder ProRail zo zien dat het bedrijf rekening houdt met de gevoelens in de samenleving. De onveiligheid op spoor en de slechte prestaties rond het treinverkeer hebben geleid tot veel kritiek op de bonuscultuur bij zowel ProRail als de NS. De NS laat weten dat er nog geen beslissing is genomen over een eventuele bonus voor de directie dit jaar.
Bron: RTL Nieuws
door Kars » Wo 18 Jul 2012, 19:51Kars schreef:Botsing tussen trein en vrachtwagen in Coevorden
Gepubliceerd: 17 juli 2012 12.30
COEVORDEN - In Coevorden is vanmorgen een trein tegen een vrachtwagen gebotst. De vrachtwagen moest wachten voor een brug die net over het spoor in de weg ligt.
De vrachtwagenchauffeur reed niet ver genoeg door, waardoor de achterkant van zijn wagen nog op het spoor stond. Een botsing was het gevolg. Er raakte niemand gewond. Wel raakten de trein, de vrachtwagen en de spoorwegovergang ernstig beschadigd.
Het treinverkeer tussen Coevorden en Gramsbergen is rond half 2 in de middag weer op gang gebracht
Bron: (+video) RTV Drenthe
door Ronnie » Za 21 Jul 2012, 20:18Kars schreef:Conducteur mishandeld op station Duivendrecht
Gepubliceerd: 18 juli 2012 9.34
Op station Duivendrecht is afgelopen maandagochtend een conducteur mishandeld door een passagier. Dit meldt De Telegraaf woensdag. De conducteur werd rond half zeven 's ochtends hard in zijn gezicht geslagen door een man die tijdens een controle werd betrapt op reizen zonder kaartje.
De dader was al uit de trein gezet, nadat hij door de conducteur was betrapt. Hij wist echter vanaf het perron in Duivendrecht de trein weer in te komen, bedreigde de conducteur en gaf hem uiteindelijk een ferme vuistslag. De conducteur liep hierbij een wond onder zijn oog op.
NS-medewerkers hebben de dader, een donkere man met kroeshaar van midden twintig, nog achtervolgd, maar verloren hem uit het zicht. De Spoorwegen reageren boos op de mishandeling. 'Dit is wéér een incident. Dat, terwijl de conducteur zeer ervaren is, en juist de-escalerend werkt. We hopen dat de dader snel gepakt wordt', aldus een woordvoerster.
Het KLPD heeft laten weten dat er camerabeelden zijn van het incident.
Bron: AT5
door Sander van Rossum » Wo 25 Jul 2012, 13:56Ronnie schreef:Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik
Dit jaar nog gaat de Belgische spoorvervoerder NMBS nieuwe treinen laten rijden tussen Maastricht en Luik.
Ze gaan de huidige verouderde boemeltjes vervangen. De nieuwe rijtuigen, recent gemoderniseerd, bieden volgens de NMBS 70 extra zitplaatsen en meer comfort.
Bron: Dagblad De Limburger
Volgens de papieren editie van vandaag betreft het Break-stellen.
Sander van Rossum schreef:Trein gestrand in tunnel bij Rotterdam
AMSTERDAM - De passagiers die woensdagochtend al een tijdje vastzaten in een defecte Fyra-trein in een tunnel bij de Overschiese Kleiweg in Rotterdam, worden geëvacueerd.
Dat meldt een woordvoerder van Prorail. ''Op dit moment is nog onduidelijk waarom de trein stil is komen te staan'', aldus de woordvoerder. ''We zijn een onderzoek gestart.''
De passagiers worden op dit moment door de hulpdiensten geëvacueerd. Dat gaat volgens de woordvoerder zonder problemen.
De storing is naar verwachting rond 12.30 verholpen. Door de gestrande trein rijden tussen Schiphol en Rotterdam Centraal minder treinen. De extra reistijd is zo'n 15 tot 30 minuten, aldus de NS.
Bron: Nu.nl + video