Jaaroverzicht 2017 Peter
Geplaatst: zo dec 31, 2017 2:58 pm
Het jaar 2017 was eigenlijk hetzelfde recept als vorig jaar; beetje veel kantoorknechten, wat knatschen in het weekend en druk op zoek naar huisje boompje beestje. 
Januari

Stond al redelijk lang op het lijstje maar kwam er eigenlijk nooit van tijdens omleidingen: de Duko-shuttle bij Boxtel. Op een ijskoude 22 januari was het dan eindelijk zo ver en werd deze in een mooi ochtend zonnetje vastgelegd.
Februari

Deze maand was eigenlijk de minste maand van allemaal, maar gelukkig toch nog Trainsupport 108 kunnen vastleggen in een mooi zonnetje bij Haaften op 12 februari met een extra Mannheim-shuttle.
Maart

Op de mooie zonnige zaterdag van 25 maart 2017 was ik onderweg naar Breyell voor de Cargobeamer. Echter in Roermond werd ik al getipt dat Rurtalbahn V271 onderweg was naar Geleen met de reguliere zaterdag ochtend keteltrein. Deze dag had de trein ook nog Acrylonitril wagens mee en zaten ze gelukkig ook nog aan de lok wat de trein nog net iets leuker en bijzonder maakt.
April

In Wonck was er zoals voorgaande jaren weer koolzaad gezaaid en dus werd de 'goudkust' campagne weer opgestart. Op zondag 30 April was het veld 'eindelijk' compleet in bloei en kon door Belgische feestdagen in een zeer korte optocht van slechts 3 cargo's (in 10 minuten) de gehoopte koolzaad plaatjes geoogst worden. Naast de Crossrail Busto-shuttle en Mercedestrein reed de LKW Walter naar Genk ook weer mooi zijn dienst en kwam deze met schone DE6314 voorbij. Hierna was de koek op en kon men weer tevreden naar huis gaan van deze korte goldrush.
Mei

Op 7 Mei mochten Thijmen en zijn azubi Jesse de gestrande loodertstrein rijden van Heerlen naar Herzogenrath in twee delen. Na een middagje aanmodderen door een wisselstoring in Heerlen konden dan eindelijk de unieke platen gemaakt worden bij Haanrade van de loodertstrein met afwijkende tractie en route.
Juni

Iets eerder dan voorgaande jaren ging in Juni de cargoclub weer op pad en ditmaal naar Zwitserland. Ondanks dat het weer in Zwitserland erg wisselend kan zijn bleek dit uiteindelijk een van de beste weken qua zonuren te zijn geweest in de maand juni en juli. Naast de vele zonplaten van BLS'en en SBB's was er ook nog Railcare met hun supermarkttreinen. Na wat pech gehad te hebben met de belading of de timing van de trein eerdere dagen kon op 20 juni deze trein eindelijk met een mooie zon stand en belading vastgelegd worden bij Einigen met als tractie de 465 018.
Juli

Iets was ook nog op mijn lijstje stond was een fotogoederentrein met een NS 2200. Normaal zou je hiervoor richting het midden of noorden van het land moeten gaan, maar op 7 Juli was er in de ochtend een fotogoederentrein gepland van Simpelveld naar Wijlre en weer terug. Naast het openstaande voorsein van Wijlre konden de SHD 2205 en SMMR 2225 konden gefotografeerd worden met een oprecht bonte trein.
Augustus

Vanaf augustus werd er veel geklust aan de rechter Rijnoever. Op 5 Augustus 2017 ben ik na een hoop getwijfel door de vele regenval in de ochtend toch rond het middag uur vertrokken richting Bornheim. Uiteindelijk heb ik in deze 'halve' dag meer gezien en gefotografeerd dan op sommige volle dagen met strak blauw. Aan het begin van de avond trok het zelfs open en konden er enkele zon platen gemaakt worden waaronder deze BLS Cargo 486 502 met een huckepacktrein naar Herne.
September

In september was men in Visé bezig met vervangen van de brugdelen en werden alle treinen van lijn 24 omgeleid via diverse routes door de Benelux. Een van de fraaiste omleiders door Nederland was de Novelis trein van Calais naar Neuss die op zaterdag 2 september gelukkig vertraagd was. In een wolkenroulette kwamen de DB Cargo 6412+6416 voorbij met deze mooie trein richting Venlo bij Tegelen.
Oktober

Vanaf Oktober werd oostelijk België wakkergeschud door een nieuwe rage; suikertreinen van/naar Antwerpen via Aachen. Midden oktober ben ik zelf achter deze treinen aangegaan tijdens een korte herfstvakantie en kon de manneke pis 186 181 van HSL vastgelegd worden bij Hoeselt met een van deze fraaie suikertreinen.
November

Opzoek naar het najaarsgoud kwam ik op 18 November uit bij Kaldenkirchen en zag ik dat daar nog veel herfstblad op de boom zat. Na eerder al een paar omgeleide treinen op de foto gezet te hebben kon rond het middaguur de BSL 475 402 worden vastgelegd worden met een fraaie lange Cargobeamer trein uit Kaldenkirchen onder een mooie rode muur.
December

Op 2 December werd ik gewekt vanuit België dat de Lineas 513-10 afwijkend de Ewals trein zou rijden naar Genk vanuit Montzen en weer terug. Aangezien ik de Lineas 513-10 nog niet eerder had en deze helaas niet veel in het weekend rijdt maar snel naar Winterslag gereden om de trein vast te leggen bij vertrek uit Genk Haven. Nadat de mist grotendeels was opgetrokken kwam de trein in mooi licht door de duinen van Winterslag gekropen om later kop te maken en weer richting Montzen te vertrekken.
Bedankt voor het lezen, een schitterend 2017 toegewenst en tot volgend jaar.

Januari

Stond al redelijk lang op het lijstje maar kwam er eigenlijk nooit van tijdens omleidingen: de Duko-shuttle bij Boxtel. Op een ijskoude 22 januari was het dan eindelijk zo ver en werd deze in een mooi ochtend zonnetje vastgelegd.
Februari

Deze maand was eigenlijk de minste maand van allemaal, maar gelukkig toch nog Trainsupport 108 kunnen vastleggen in een mooi zonnetje bij Haaften op 12 februari met een extra Mannheim-shuttle.
Maart

Op de mooie zonnige zaterdag van 25 maart 2017 was ik onderweg naar Breyell voor de Cargobeamer. Echter in Roermond werd ik al getipt dat Rurtalbahn V271 onderweg was naar Geleen met de reguliere zaterdag ochtend keteltrein. Deze dag had de trein ook nog Acrylonitril wagens mee en zaten ze gelukkig ook nog aan de lok wat de trein nog net iets leuker en bijzonder maakt.
April

In Wonck was er zoals voorgaande jaren weer koolzaad gezaaid en dus werd de 'goudkust' campagne weer opgestart. Op zondag 30 April was het veld 'eindelijk' compleet in bloei en kon door Belgische feestdagen in een zeer korte optocht van slechts 3 cargo's (in 10 minuten) de gehoopte koolzaad plaatjes geoogst worden. Naast de Crossrail Busto-shuttle en Mercedestrein reed de LKW Walter naar Genk ook weer mooi zijn dienst en kwam deze met schone DE6314 voorbij. Hierna was de koek op en kon men weer tevreden naar huis gaan van deze korte goldrush.
Mei

Op 7 Mei mochten Thijmen en zijn azubi Jesse de gestrande loodertstrein rijden van Heerlen naar Herzogenrath in twee delen. Na een middagje aanmodderen door een wisselstoring in Heerlen konden dan eindelijk de unieke platen gemaakt worden bij Haanrade van de loodertstrein met afwijkende tractie en route.
Juni

Iets eerder dan voorgaande jaren ging in Juni de cargoclub weer op pad en ditmaal naar Zwitserland. Ondanks dat het weer in Zwitserland erg wisselend kan zijn bleek dit uiteindelijk een van de beste weken qua zonuren te zijn geweest in de maand juni en juli. Naast de vele zonplaten van BLS'en en SBB's was er ook nog Railcare met hun supermarkttreinen. Na wat pech gehad te hebben met de belading of de timing van de trein eerdere dagen kon op 20 juni deze trein eindelijk met een mooie zon stand en belading vastgelegd worden bij Einigen met als tractie de 465 018.
Juli

Iets was ook nog op mijn lijstje stond was een fotogoederentrein met een NS 2200. Normaal zou je hiervoor richting het midden of noorden van het land moeten gaan, maar op 7 Juli was er in de ochtend een fotogoederentrein gepland van Simpelveld naar Wijlre en weer terug. Naast het openstaande voorsein van Wijlre konden de SHD 2205 en SMMR 2225 konden gefotografeerd worden met een oprecht bonte trein.
Augustus

Vanaf augustus werd er veel geklust aan de rechter Rijnoever. Op 5 Augustus 2017 ben ik na een hoop getwijfel door de vele regenval in de ochtend toch rond het middag uur vertrokken richting Bornheim. Uiteindelijk heb ik in deze 'halve' dag meer gezien en gefotografeerd dan op sommige volle dagen met strak blauw. Aan het begin van de avond trok het zelfs open en konden er enkele zon platen gemaakt worden waaronder deze BLS Cargo 486 502 met een huckepacktrein naar Herne.
September

In september was men in Visé bezig met vervangen van de brugdelen en werden alle treinen van lijn 24 omgeleid via diverse routes door de Benelux. Een van de fraaiste omleiders door Nederland was de Novelis trein van Calais naar Neuss die op zaterdag 2 september gelukkig vertraagd was. In een wolkenroulette kwamen de DB Cargo 6412+6416 voorbij met deze mooie trein richting Venlo bij Tegelen.
Oktober

Vanaf Oktober werd oostelijk België wakkergeschud door een nieuwe rage; suikertreinen van/naar Antwerpen via Aachen. Midden oktober ben ik zelf achter deze treinen aangegaan tijdens een korte herfstvakantie en kon de manneke pis 186 181 van HSL vastgelegd worden bij Hoeselt met een van deze fraaie suikertreinen.
November

Opzoek naar het najaarsgoud kwam ik op 18 November uit bij Kaldenkirchen en zag ik dat daar nog veel herfstblad op de boom zat. Na eerder al een paar omgeleide treinen op de foto gezet te hebben kon rond het middaguur de BSL 475 402 worden vastgelegd worden met een fraaie lange Cargobeamer trein uit Kaldenkirchen onder een mooie rode muur.
December

Op 2 December werd ik gewekt vanuit België dat de Lineas 513-10 afwijkend de Ewals trein zou rijden naar Genk vanuit Montzen en weer terug. Aangezien ik de Lineas 513-10 nog niet eerder had en deze helaas niet veel in het weekend rijdt maar snel naar Winterslag gereden om de trein vast te leggen bij vertrek uit Genk Haven. Nadat de mist grotendeels was opgetrokken kwam de trein in mooi licht door de duinen van Winterslag gekropen om later kop te maken en weer richting Montzen te vertrekken.
Bedankt voor het lezen, een schitterend 2017 toegewenst en tot volgend jaar.
