InterRail september '15 deel 4: 13-17 september 2015
Geplaatst: ma jan 11, 2016 1:58 pm
OP 13 september wordt uit Gävle vertrokken naar Wenen, met overnachtingen in Hässleholm en Kassel. Voor vertrek zijn er twee extra treinen te fotograferen te Gävle, waarna in het hotel het ontbijt genuttigd wordt alvorens nog wat te spotten.
Om 07;30 komt SBB 14305 met haar trein in Gävle aan. Helaas komt de zon net op en rijdt de trein recht tegen het zonlicht in. Slechts een flankschot bij vertrek uit Gävle kan ermee door:
14305 Gävleloc 13IX15b by leon2711schrijvers
ERen half uur later gevolgd door Pa27 met haar trein naar Avesto Krylbo -de zon staat íets beter:
Pa 27 Gävle inkom by leon2711schrijvers
Om 10;00 staat TGOJ 965 met haar extraatje te Gävle op spoor 4.
TGOJ 965 Gävle stasjon 13IX15 by leon2711schrijvers
Bijna verrast mij de Skandinaviska Jernbana El.13 2131.
SkanJern 13 2131 Gävle 13IX15a by leon2711schrijvers
Waarna de rit met een IC via Stockholm naar Linkoping gaat, waar met enige moeite op een X 2000 wordt overgestapt. Wie zonder de nieuwste middelen een reservering voor een X-2000 wil aanschaffen, heeft pech: de Zweedse spoorwegen zijn in dat opzicht geheel gedigitaliseerd. De automaten hebben geen afzonderlijke reserveringsoptie -je moet een volledig vervoersbewijs aanschaffen, wat geen optie is, als je op InterRail reist. Ik had geluk, dat de conductrice begrip had voor mijn situatie aangezien er op zondagen tussen Linkoping en Hässleholm alleen X 2000s rijden.
Bij de overstap in Stockholm kan nog X 6026 gefotografeerd worden:
6026 Stockholm 13IX15 by leon2711schrijvers
X 10 3220 loopt binnen in Linkoping:
3220 Linkoming 13IX15 by leon2711schrijvers
En vertrekt met X 10 3193 uit het station:
3193 Linkoping out 13IX15 by leon2711schrijvers
X 61212 staat te wachten op vertrek:
X 61212 Linkoping 13IX15 by leon2711schrijvers
In Hässleholm wordt nog de X 10 3173 gefotografeerd voordat de regen verder spotten zinloos maakt:
3173 Hass 13IX15a by leon2711schrijvers
Op 14 september is het grijs en regenachtig en wordt besloten, direct via Kopenhagen en Hamburg naar Kassel te reizen. Door het slechte weer is er die dag niet gefotografeerd.
Bij Würzburg kan er op de 15e onder de bewolking gespot worden. Onder meer met Railpool 185 717:
185 717 WuBu 15IX15a by leon2711schrijvers
En 151 088 met gevolg.
151 088 WuBu 15IX15 by leon2711schrijvers
Te Nürnberg wordt er overgestapt, maar niet voordat twee Werbe 101ers op de plaat gezet worden. DB 101 062 en 092 zijn er bij.
101 062 NN 15IX15a by leon2711schrijvers
101 092 NN 15IX15c by leon2711schrijvers
Wie er ook bij zijn, zijn de treinreizigers tussen Duitsland en Oostenrijk. Tijdens de rit van Nürnberg naar Passau komen de eerste berichten over grote vertragingen en stremmingen bij Salzburg binnen en voordat we in Wenen zijn, is het duidelijk, dat alle grensverkeer tussen Duitsland en Oostenrijk platgelegd is vanwege echte en zogenaamde vluchtelingen (dit laatste is geen racisme: Parijs en Keulen hebben laten zien, dat er tussen deze 'asielzoekers' nogal wat crimineel/terroristisch geteisem zit). In Linz wordt overgestapt met een uur spotten. De hoeveelheid cargo's verrast mij -volgens een lokale spotter is het tegen 16;00 altijd druk met goederenverkeer te Linz Hbf, waar vanaf spoor 15 normaal goed te spotten is.
RTB 185 680 staat een paar minuten van de fotografen te genieten:
185 680 Linz 15IX15 a by leon2711schrijvers
DB 185 219 met kolentrein rijdt gewoon door:
185 219 Linz 15IX15 by leon2711schrijvers
Helaas staat een DBS trein een half uur stil, waardoor RTB-Vectron 193 853 over de lege containerwagon geschoten moet worden:
193 832 Linz Hbf 15IX15b by leon2711schrijvers
Op spoor 10 in Linz staat -jammer genoeg in tegenlicht- 1142 682 in de oranje kleuren van de jaren 80 te wachten:
1142 682 Linz 15IX15 by leon2711schrijvers
S-Bahn 4020 297 in de regionale kleuren te Sankt-Pölten:
4020 297 Polt 15IX15 by leon2711schrijvers
Op 16 september wordt er te Wenen het Heeresgeschichtliches Museum bezocht. Het is een groot museum, dat het wel en wee van de Oostenrijkse strijdkrachten belicht vanaf de Dertigjarige Oorlog (1618-1648) tot het einde van de Eerste Wereldoorlog, met wat spulltjes van de jaren 30 en een aantal tanks van na de Tweede Wereldoorlog. Zodat er op de 17e pas weer gefotografeerd wordt nadat blijkt, dat Salzburg en Kufstein op slot zitten.
Op de 17e wordt er vanuit Wenen naar Treuchtlingen gegaan met één lange tussenstop te Regensburg Hbf, waar aardig wat goederenverkeer doorkomt. Een impressie.
Bij aankomst staat IGE 216 224 met TX Log autotrein klaar. Het blijkt, dat voor rangeerbewegingen van en naar Regensburg Ost TX Logistics deze bewegingen heeft uitbesteed aan onder meer IGE en Bayernbahn, wat totaal onverwacht twee V 160ers oplevert:
216 224 Rat 15IX15d by leon2711schrijvers
BayernBahn met 217 002 komt een uurtje later van de andere kant:
217 002 Rat 17IX15a by leon2711schrijvers
Verder nog ALEX 223 068 en gastoptredens van RTB 193 853 (die we in Linz al hebben gezien), U2-060, SBB Cargo 482 048 in TX Log-dienst, SETG 193 831, 152 093 met vijf wagons hout, BoxXpress 193 853 en -185 349, die het zonder de zon moet doen, evenals de fotograaf.
223 068 Reg 17IX15 by leon2711schrijvers
U2-060 RegHbf 17IX15 by leon2711schrijvers
482 048 Ratisbon 17IX15 by leon2711schrijvers
SETG 193 831 Rat 17IX15 by leon2711schrijvers
152 093 Ratisbon 15IX15 by leon2711schrijvers
193 853 Reg 17IX15 freight by leon2711schrijvers
185 349 Rat 17IX15a by leon2711schrijvers
Vlak voordat het begint te regenen en te donderen -en nabij München vanwege noodweer het treinverkeer onderbroken is, kan ALEX 183 004 -met reclame voor München-Praag- op de chip gebrand worden. Het zal de laatste foto van de dag worden; in Treuchtlingen heb ik wat dat betreft door het slechte weer niets gedaan.
183 004 Reg 17IX15a by leon2711schrijvers
Om 07;30 komt SBB 14305 met haar trein in Gävle aan. Helaas komt de zon net op en rijdt de trein recht tegen het zonlicht in. Slechts een flankschot bij vertrek uit Gävle kan ermee door:
14305 Gävleloc 13IX15b by leon2711schrijvers
ERen half uur later gevolgd door Pa27 met haar trein naar Avesto Krylbo -de zon staat íets beter:
Pa 27 Gävle inkom by leon2711schrijvers
Om 10;00 staat TGOJ 965 met haar extraatje te Gävle op spoor 4.
TGOJ 965 Gävle stasjon 13IX15 by leon2711schrijvers
Bijna verrast mij de Skandinaviska Jernbana El.13 2131.
SkanJern 13 2131 Gävle 13IX15a by leon2711schrijvers
Waarna de rit met een IC via Stockholm naar Linkoping gaat, waar met enige moeite op een X 2000 wordt overgestapt. Wie zonder de nieuwste middelen een reservering voor een X-2000 wil aanschaffen, heeft pech: de Zweedse spoorwegen zijn in dat opzicht geheel gedigitaliseerd. De automaten hebben geen afzonderlijke reserveringsoptie -je moet een volledig vervoersbewijs aanschaffen, wat geen optie is, als je op InterRail reist. Ik had geluk, dat de conductrice begrip had voor mijn situatie aangezien er op zondagen tussen Linkoping en Hässleholm alleen X 2000s rijden.
Bij de overstap in Stockholm kan nog X 6026 gefotografeerd worden:
6026 Stockholm 13IX15 by leon2711schrijvers
X 10 3220 loopt binnen in Linkoping:
3220 Linkoming 13IX15 by leon2711schrijvers
En vertrekt met X 10 3193 uit het station:
3193 Linkoping out 13IX15 by leon2711schrijvers
X 61212 staat te wachten op vertrek:
X 61212 Linkoping 13IX15 by leon2711schrijvers
In Hässleholm wordt nog de X 10 3173 gefotografeerd voordat de regen verder spotten zinloos maakt:
3173 Hass 13IX15a by leon2711schrijvers
Op 14 september is het grijs en regenachtig en wordt besloten, direct via Kopenhagen en Hamburg naar Kassel te reizen. Door het slechte weer is er die dag niet gefotografeerd.
Bij Würzburg kan er op de 15e onder de bewolking gespot worden. Onder meer met Railpool 185 717:
185 717 WuBu 15IX15a by leon2711schrijvers
En 151 088 met gevolg.
151 088 WuBu 15IX15 by leon2711schrijvers
Te Nürnberg wordt er overgestapt, maar niet voordat twee Werbe 101ers op de plaat gezet worden. DB 101 062 en 092 zijn er bij.
101 062 NN 15IX15a by leon2711schrijvers
101 092 NN 15IX15c by leon2711schrijvers
Wie er ook bij zijn, zijn de treinreizigers tussen Duitsland en Oostenrijk. Tijdens de rit van Nürnberg naar Passau komen de eerste berichten over grote vertragingen en stremmingen bij Salzburg binnen en voordat we in Wenen zijn, is het duidelijk, dat alle grensverkeer tussen Duitsland en Oostenrijk platgelegd is vanwege echte en zogenaamde vluchtelingen (dit laatste is geen racisme: Parijs en Keulen hebben laten zien, dat er tussen deze 'asielzoekers' nogal wat crimineel/terroristisch geteisem zit). In Linz wordt overgestapt met een uur spotten. De hoeveelheid cargo's verrast mij -volgens een lokale spotter is het tegen 16;00 altijd druk met goederenverkeer te Linz Hbf, waar vanaf spoor 15 normaal goed te spotten is.
RTB 185 680 staat een paar minuten van de fotografen te genieten:
185 680 Linz 15IX15 a by leon2711schrijvers
DB 185 219 met kolentrein rijdt gewoon door:
185 219 Linz 15IX15 by leon2711schrijvers
Helaas staat een DBS trein een half uur stil, waardoor RTB-Vectron 193 853 over de lege containerwagon geschoten moet worden:
193 832 Linz Hbf 15IX15b by leon2711schrijvers
Op spoor 10 in Linz staat -jammer genoeg in tegenlicht- 1142 682 in de oranje kleuren van de jaren 80 te wachten:
1142 682 Linz 15IX15 by leon2711schrijvers
S-Bahn 4020 297 in de regionale kleuren te Sankt-Pölten:
4020 297 Polt 15IX15 by leon2711schrijvers
Op 16 september wordt er te Wenen het Heeresgeschichtliches Museum bezocht. Het is een groot museum, dat het wel en wee van de Oostenrijkse strijdkrachten belicht vanaf de Dertigjarige Oorlog (1618-1648) tot het einde van de Eerste Wereldoorlog, met wat spulltjes van de jaren 30 en een aantal tanks van na de Tweede Wereldoorlog. Zodat er op de 17e pas weer gefotografeerd wordt nadat blijkt, dat Salzburg en Kufstein op slot zitten.
Op de 17e wordt er vanuit Wenen naar Treuchtlingen gegaan met één lange tussenstop te Regensburg Hbf, waar aardig wat goederenverkeer doorkomt. Een impressie.
Bij aankomst staat IGE 216 224 met TX Log autotrein klaar. Het blijkt, dat voor rangeerbewegingen van en naar Regensburg Ost TX Logistics deze bewegingen heeft uitbesteed aan onder meer IGE en Bayernbahn, wat totaal onverwacht twee V 160ers oplevert:
216 224 Rat 15IX15d by leon2711schrijvers
BayernBahn met 217 002 komt een uurtje later van de andere kant:
217 002 Rat 17IX15a by leon2711schrijvers
Verder nog ALEX 223 068 en gastoptredens van RTB 193 853 (die we in Linz al hebben gezien), U2-060, SBB Cargo 482 048 in TX Log-dienst, SETG 193 831, 152 093 met vijf wagons hout, BoxXpress 193 853 en -185 349, die het zonder de zon moet doen, evenals de fotograaf.
223 068 Reg 17IX15 by leon2711schrijvers
U2-060 RegHbf 17IX15 by leon2711schrijvers
482 048 Ratisbon 17IX15 by leon2711schrijvers
SETG 193 831 Rat 17IX15 by leon2711schrijvers
152 093 Ratisbon 15IX15 by leon2711schrijvers
193 853 Reg 17IX15 freight by leon2711schrijvers
185 349 Rat 17IX15a by leon2711schrijvers
Vlak voordat het begint te regenen en te donderen -en nabij München vanwege noodweer het treinverkeer onderbroken is, kan ALEX 183 004 -met reclame voor München-Praag- op de chip gebrand worden. Het zal de laatste foto van de dag worden; in Treuchtlingen heb ik wat dat betreft door het slechte weer niets gedaan.
183 004 Reg 17IX15a by leon2711schrijvers