InterRail september '15 deel 2: 10 september 2015
Geplaatst: ma dec 07, 2015 6:19 pm
Na uitgerust te zijn van de chaos van 8 en 9 september (en de AirB&B-huisbewoner met 3-0 met schaken ingemaakt te hebben) vertrok ik op 10 September vanuit Kopenhagen. Al ik sinds 2004 voor het eerst ooit Denemarken aandeed, heeft de Öresundforbindselen op mijn agenda gestaan. Tien jaar van succesvolle verkenningen in de Alpenlanden en daarna Tsjechië, Polen en Slowakije hebben voor deze vertraging gezorgd. Wat níet vertraagd was, was het treinverkeer tussen Denemarken en Zweden. Terwijl tientallen studenten de vluchtelingen in het centrale station van Kopenhagen welkom heten, wordt te Kopenhagen de eerste prent gemaakt.
Zoals gezegd valt er in Kopenhagen centraal niet te fotograferen en deze plaat van MZ 1512 is nog met minst slechte wat er te behalen valt. De verf op de lok is er ook trouwens ooit beter aan toe geweest:
1512 Kobnhavn 10IX15a by leon2711schrijvers
Maar goed. Op naar Hallsberg en dat via Göteborg en niet via de rechtstreekse route over Linköping omdat ik deze op de terugweg wilde doen en Zweden in een driehoek wilde aanpakken. De Öresund-oversteek is indrukwekkend, ook al was het de 10e mistig. Treinen van/naar Denemarken komen op een klein ondergronds gedeelte van Malmö Central aan en om geen tijd te verliezen (zeker niet na de chaos van de 9e) bleef ik zitten, zodat Malmö Central een andere keer bekeken moet worden.
Na een mooie rit door een grotendeels bijna onbewoond Zweeds landschap wordt er in Göteborg Central overgestapt op een regionale trein naar Hallsberg.
SSRT Rc3 1041 staat namens Veolia in Göteborg klaar:
1041 flank Gtb 10IX15a by leon2711schrijvers
Net als Västtrafik X 61407.
X 61407 Gtb 10IX15 by leon2711schrijvers
De rit naar Hallsberg gaat door enorme bossen met naaldbomen, afgewisseld door veel meertjes en dat maakt Zweden bijna het omgekeerde van Nederland. In Nederland heb je bij wijze van spreken drie bossen en de rest is stad. IN Zweden heb je ogenschijnlijk drie steden op je reis en de rest is bos. Een aanrader voor natuurliefhebbers.
En dan Hallsberg, waar de lijnen tussen Malmö en Stockholm en Göteborg-Stockholm bij elkaar komen waardoor er veel verkeer is. Helaas staat de zon voor het langs het emplacement rijdende goederenverkeer na de middag toenemend ongunstig.
Eerst een ICtje naar Stockholm met Rc6 1405:
1405 Hallsberg 10IX15a by leon2711schrijvers
Vervolgens huppelt HectorRail 161 006 Deckard voorbij:
HR 161 106 Hallsberg 10IX15a by leon2711schrijvers
Enkele cargo's werden gezien, maar de foto's mislukten, op deze na. GreenCargo 1105 sleept een goederentrein met wat spul in opzending naar het nabijgelegen rangeerterrein. Wie denkt, in Nederland met hekkenterreur te maken te hebben, mag proberen vanaf de westkant iets met het depot en het rangeerterrein te Hallsberg te ondernemen...
1105 Hallsberg inkom 10IX15 by leon2711schrijvers
Er dreigde dus een blauwtje gelopen te worden en wát voor een. Wie wil een dergelijk blauwtje nu niet lopen met Skandinaviske Jernbanor (met de mogelijke afkorting SJ een sneer naar die andere?) 193 922 en BLäTäg (Blauwe Trein) uit Stockholm naar Göteborg, die tweemaal per dag rijdt.
193 922 BlaTag Hallsberg 10IX15b by leon2711schrijvers
X 2001 te Hallsberg op 10 september 2015; sommige X2000 stoppen te Hallsberg, anderen rijden door. Voor deze treinen geldt een verplichte reservering en wie niet over allerlei apps en dergelijke beschikt ligt hier een probleem. De enige plaats in Zweden, waar je met je InterRail een reservering voor een X-Tög (X2000 of X3000) kunt kopen is Stockholm Centraal, wat lastig is voor wie wil of moet improviseren. In de weekeinden zijn er minder regionale (lees: treinen zonder verplichte reservering) treinen en dan kan planning soms lastig zijn. Voor het nemen van een foto van een X2 hoeft er niet gereserveerd te worden:
2001 Hallsberg 10IX15 by leon2711schrijvers
En dan dit> InfraNord heeft enkele oude dieselloks omgebouwd tot sneeuwploeg annex trekkracht en daarbij geen geluidsdemper aangebracht. Voordat ik en twee andere spotters het gevaarte zien, horen we 3108 een werktrein duwen. Tussen Avesta Krylbo en Noorwegen waren er werkzaamheden -en er bleken later cargo's uitgevallen te zijn nadat op 7 september hoosbuien het centrum van Hallsberg onder water gezet hadden en enige consequenties voor het goederenverkeer hadden. "Europa blank" zoals sommigen zeggen? Nou, ik wet het zo net nog niet...
3108 DLL Hallsberg 10IX15a by leon2711schrijvers
Met de alomtegenwoordige treinstellen X 50-53 verzorgt Tagkompaniet het regionale verkeer tussen Hallsberg en Borlánge via Örebrö. De volgende dag zou ik besluiten deze rit niet te doen. Misser! want te Borlánge rijden ook veel cargo's en Örebrö is het hoofdkwartier van de particuliere vervoerder RushRail... Weer een agendapunt. Trenstel 9022 komt uit Örebrö in Hallsberg aan.
9022 Hallsberg 10IX15 by leon2711schrijvers
Volgens afspraak werd ik te Hallsberg opgepikt door mijn geboekte bed-and-breakfast adres. We sluiten dan deze Hallsbergavond af met HectorRail 242 531:
HR 242 531 Hallsberg by leon2711schrijvers
De volgende dag zou er via Stockholm naar Gävle gereisd worden. een bezichtiging van de Zweedse hoofdstad stond niet op mijn programma en ook dat zal een andere keer moeten. Het was mijn eerste keer in Zweden en dan verken ik zo'n land op spoorse wijze om een globale indruk te krijgen. Mijn indruk van Hallsberg is in elk geval goed geworden.
Zoals gezegd valt er in Kopenhagen centraal niet te fotograferen en deze plaat van MZ 1512 is nog met minst slechte wat er te behalen valt. De verf op de lok is er ook trouwens ooit beter aan toe geweest:

Maar goed. Op naar Hallsberg en dat via Göteborg en niet via de rechtstreekse route over Linköping omdat ik deze op de terugweg wilde doen en Zweden in een driehoek wilde aanpakken. De Öresund-oversteek is indrukwekkend, ook al was het de 10e mistig. Treinen van/naar Denemarken komen op een klein ondergronds gedeelte van Malmö Central aan en om geen tijd te verliezen (zeker niet na de chaos van de 9e) bleef ik zitten, zodat Malmö Central een andere keer bekeken moet worden.
Na een mooie rit door een grotendeels bijna onbewoond Zweeds landschap wordt er in Göteborg Central overgestapt op een regionale trein naar Hallsberg.
SSRT Rc3 1041 staat namens Veolia in Göteborg klaar:

Net als Västtrafik X 61407.

De rit naar Hallsberg gaat door enorme bossen met naaldbomen, afgewisseld door veel meertjes en dat maakt Zweden bijna het omgekeerde van Nederland. In Nederland heb je bij wijze van spreken drie bossen en de rest is stad. IN Zweden heb je ogenschijnlijk drie steden op je reis en de rest is bos. Een aanrader voor natuurliefhebbers.
En dan Hallsberg, waar de lijnen tussen Malmö en Stockholm en Göteborg-Stockholm bij elkaar komen waardoor er veel verkeer is. Helaas staat de zon voor het langs het emplacement rijdende goederenverkeer na de middag toenemend ongunstig.
Eerst een ICtje naar Stockholm met Rc6 1405:

Vervolgens huppelt HectorRail 161 006 Deckard voorbij:

Enkele cargo's werden gezien, maar de foto's mislukten, op deze na. GreenCargo 1105 sleept een goederentrein met wat spul in opzending naar het nabijgelegen rangeerterrein. Wie denkt, in Nederland met hekkenterreur te maken te hebben, mag proberen vanaf de westkant iets met het depot en het rangeerterrein te Hallsberg te ondernemen...

Er dreigde dus een blauwtje gelopen te worden en wát voor een. Wie wil een dergelijk blauwtje nu niet lopen met Skandinaviske Jernbanor (met de mogelijke afkorting SJ een sneer naar die andere?) 193 922 en BLäTäg (Blauwe Trein) uit Stockholm naar Göteborg, die tweemaal per dag rijdt.

X 2001 te Hallsberg op 10 september 2015; sommige X2000 stoppen te Hallsberg, anderen rijden door. Voor deze treinen geldt een verplichte reservering en wie niet over allerlei apps en dergelijke beschikt ligt hier een probleem. De enige plaats in Zweden, waar je met je InterRail een reservering voor een X-Tög (X2000 of X3000) kunt kopen is Stockholm Centraal, wat lastig is voor wie wil of moet improviseren. In de weekeinden zijn er minder regionale (lees: treinen zonder verplichte reservering) treinen en dan kan planning soms lastig zijn. Voor het nemen van een foto van een X2 hoeft er niet gereserveerd te worden:

En dan dit> InfraNord heeft enkele oude dieselloks omgebouwd tot sneeuwploeg annex trekkracht en daarbij geen geluidsdemper aangebracht. Voordat ik en twee andere spotters het gevaarte zien, horen we 3108 een werktrein duwen. Tussen Avesta Krylbo en Noorwegen waren er werkzaamheden -en er bleken later cargo's uitgevallen te zijn nadat op 7 september hoosbuien het centrum van Hallsberg onder water gezet hadden en enige consequenties voor het goederenverkeer hadden. "Europa blank" zoals sommigen zeggen? Nou, ik wet het zo net nog niet...

Met de alomtegenwoordige treinstellen X 50-53 verzorgt Tagkompaniet het regionale verkeer tussen Hallsberg en Borlánge via Örebrö. De volgende dag zou ik besluiten deze rit niet te doen. Misser! want te Borlánge rijden ook veel cargo's en Örebrö is het hoofdkwartier van de particuliere vervoerder RushRail... Weer een agendapunt. Trenstel 9022 komt uit Örebrö in Hallsberg aan.

Volgens afspraak werd ik te Hallsberg opgepikt door mijn geboekte bed-and-breakfast adres. We sluiten dan deze Hallsbergavond af met HectorRail 242 531:

De volgende dag zou er via Stockholm naar Gävle gereisd worden. een bezichtiging van de Zweedse hoofdstad stond niet op mijn programma en ook dat zal een andere keer moeten. Het was mijn eerste keer in Zweden en dan verken ik zo'n land op spoorse wijze om een globale indruk te krijgen. Mijn indruk van Hallsberg is in elk geval goed geworden.