Ontwikkelingen rondom de spoorlijn Ehv-Hm
Geplaatst: vr okt 26, 2012 11:54 am
Even tijd voor een informatief topic, met name voor wat betreft de fotostekken tussen Ehv en Hm.

- Gisteren hebben de Gemeente Helmond, Nuenen, Eindhoven, Beheermaatschappij Gulbergen en het SRE een convenant ondertekend om een fietspad aan te leggen tussen Eindhoven en Helmond. Dit fietspad wordt aan de noordkant van de spoorlijn gerealiseerd en volgt zoveel mogelijk het verloop van de spoorlijn. Omdat de wethouder van Geldrop-Mierlo echter niet op kwam dagen moet het fietspad een hoekje om de gemeentegrens maken (vanaf de Vaarleseweg tot grofweg de bocht/knik in de spoorlijn). Er worden nog pogingen ondernomen om ook hier het fietspad bij het spoor te houden en dus over grondgebied van Geldrop-Mierlo.
In Helmond is van dit fietspad overigens al een heel traject gerealiseerd. De gemeente Helmond heeft de doortrekking tot de Vaarleseweg gereed in 2014. De rest van het traject tot Eindhoven moet eind 2015 af zijn. Er wordt nu uitgegaan van de volgende route (rood = voltooid, blauw = gepland):
Voor ons zal dan dus betekenen dat er een fietspad aan de noordzijde wordt aangelegd met vermoedelijk ook de nodige P-hekken. - Bij de verdere ontwikkeling van Brandevoort (die met dank aan de economische crisis veel langzamer gaat) zullen zowel de overweg Broekstraat en Vaarleseweg worden afgesloten voor autoverkeer. Of de overwegen wel blijven bestaan is nog niet heel duidelijk, maar ik vermoed dat die in de Broekstraat sowieso opgeheven zal worden. De gemeente Helmond is overigens al wel bezig met de benodigde procedures om de overwegen te sluiten.
- Deze ontwikkeling heeft ook tot gevolg dat de bebouwing van Brandevoort flink oprukt naar de bekende spotplekken. Aan de noordzijde is dit gepland tot en met de Vaarleseweg, aan de zuidkant van het spoor tot aan de bekende boom (waar je vanaf de Vaarleseweg op uit kijkt). Tot hier zullen ook geluidsschermen worden gerealiseerd! Als de huidige fotoplek Vaarleseweg toegankelijk blijft dan betekent dit huizen op de achtergrond, een geluidsscherm achter de trein en een zicht van +/- 160 meter. Ok, het duurt vast nog even (als het al in deze opzet van de grond komt) maar goed, een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Het geplande Brandevoort; net boven de i in Liverdonk de huidige overweg Vaarleseweg. De geplande geluidsschermen lopen gelijk op met de geplande bebouwing.
