The Empire Strikes Back
Uit Bratislava-Petrzalka (wat ik heel even overwoog om te doen) komt 2016 met een RB, waarvan het eerste rijtuig een Slowaaks rijtuig is:

Om Breclav--Bratislava te doen (dat ik nog niet gedaan had) werd met een RB naar Breclav gereisd. Kort na mijn aankomst huppelt LokoRail 242 555 met staaltrein door Breclav:

Waarna Bratislava hl.st. voor de derde maal werd aangedaan. Meteen bij aankomst staat 362 002 te wachten met een stopper naar Leopoldov. Maar niet voordat ik een foto maak en daarbij denk, dat ik nú toch wel zo beetje alle speciale Slowaakse Pershings/Knödelpresse heb gehad:

O ja, die hadden we ook nog. In 2013 werd 362 012 donkerblauw met E-Kay reclame -en die had ik ook nog niet. Snel wat aan doen, want een haulf uur later keert deze trein weer terug naar Trencin via Leopoldov en Trnava:

Het verveelde niet in Pressburg Centraal en we zien met 240 022 met stopper in de zeldzame groene (en helaas minder zeldzame graffiti) kleur:

Bratislava hl.st. ziet ook dieseltjes van RegioJet in lokale diensten, waaronder 642-37:

Om niet hopeloos verslingerd te raken aan Bratislava hl.st. ('hoezo?") moet er afscheid genomen worden en daarbij is een fel achterhoedegevecht altijd op zijn plaats: RailTrans International 242 543 stopt met een ketelwagentrein...

...om een duwtje in de rug te krijgen van CD Cargo huurling 230 092:

Even dreigde een schitterende dag -met 30 graden en honderden kilometers verwijderd van welke zee maar ook- in het water te vallen toen op Vranovice (tussen (Bratislava-) Breclav en Brno) een seinstoring plaatsvond. Voorheen was dat in Tsjechië een kwestie van een kwartiertje, waarmee mijn medereizigers mij trachtten gerust te stellen bij het zien van de bezorgde uitdrukking op mijn gezicht. Waarop ik zei, dat een seinstoring in Nederland per definitie voor twee uur oponthoud zorgt. Zelden of nooit had ik liever de plank misgeslagen... na zeventig minuten konden we door naar Brno hl.n. en daar werd toch nog wat op de plaat gezet.
We beginnen met 242 217 -de Knallfrosch van Skoda. Wie denkt, dat DB 141ers Knalfrösche zijn, moge zich per omgaande naar Brno vervoegen, want de CD 242ers knallen nog nét wat harder. Zoals 242 217 bewijst -een van de vele 242ers in Brno:

Duikbril 754 012 in oudere kleuren; de rijtuigen in Najbrt-II-kleuren:

"Die haal je nooit" grijnsde een medereiziger in de RailJet van Brno naar Wenen mij toe, toen ik -helaas in tegenlicht- te Breclav stomer 464 202 zag staan. Binnen 45 seconden stond ik gepakt en gezakt klaar en schoot wat plaatjes, die met de nodige moeite en aanpassingen op de computer een aardig stemmingsbeeld gaven. Inclusief lichtsabel van Darth Vader zullen we maar zeggen:

Afscheid van Breclav wordt genomen met 230 003 met een BLG-trein:

De avond wordt bekroond met CD 380 001 met EC 104 'Jan Sobieszcky' te Wien Hbf -waarbij opnieuw de lastige verdeling van het licht opvalt:

Terug in het Hotel Praterstern te Wenen werd een en ander overdacht. Wenen doen we maar een andere keer; de draai door Tsjechië en Slowakije was geslaagd; de uitstap naar Gliwice leverde door omstandigheden niet helemaal op, wat ik hoopte. Na een nachtje slapen wordt koers gezet naar KUfstein, waar altijd wat te doen is. Ook met Frohnleichnam.