Ma 6 Okt 2014 | Ekeren en Antwerpen (B)
Geplaatst: di okt 07, 2014 10:35 pm
Gisteren weer eens richting Ekeren en Antwerpen geweest. Het was voor mij de eerste keer op een maandag dus het was even afwachten hoe druk het zou worden. De buit voor deze dag:
1

Direct na aankomst kwam de NMBS 6330 langs met een lege ballasttrein richting Antwerpen-Noord.
2

Nog meer oude diesels, de NMBS 6207 met een lege dwarsliggertrein richting Antwerpen-Noord.
3

Eventjes dacht ik dat de maandagse graantrein van Europorte al langs was. Echter een klein half uurtje na de infratreintjes kwam de Europorte 4014 alsnog langs met de graantrein richting Boom.
Na deze trein kwamen er nog wat BLOG treinen en de TSP 6041 die aannemelijk iets ging ophalen bij de werkplaats in Antwerpen-Noord. Aangezien er verder niets boeiends meer uit Nederland was gekomen vond ik het tijd om richting de bocht van Ekeren te lopen. Na een wandeling van een kleine drie kwartier was ik op een van de nieuwe puinbergen geklommen en tijdens het inspecteren van de berg sprong het sein op geel uit de richting van de havens.
4

En niet veel later zag ik twee donkergroene diesel loks te voorschijn komen, de door TSP gehuurde 6041+201.010 met een patrimonium rit.
5

Op de iets lagere berg kon de omgespoten Crossrail DE6313 met Zeebrugge/Antwerpen/Ludwigshafen-shuttle worden vast gelegd.
6

Hierna ging het sein weer op geel en niet veel later kwam de Captrain 6605 met lege graantrein door met een trein die vroeger met groene FRET diesels reed maar nu van lok wisselt in Schijnpoort.
7

De grote verrassing van de dag was deze DBS huurlok ECR 77018 met een gemengde keteltrein vermoedelijk uit de Waaslandhaven.
8

Ongeveer tegelijkertijd kwam de NMBS 2902 met diacetonalcohol-trein langs gereden. De lok had ik overigens al in de morgen de havens zien induiken, al ging ik er toen nog van uit dat hij een intermodaaltje mee terug zou nemen.
9

Nog meer Crossrail, de DE6314 met vermoedelijk een Ludwigshafen/Antwerpen/Zeebrugge-shuttle, achterop hing nog de DE6311.
10

Redelijk vertraagd kwam de RTB V264 met beladen loodertstrein naar Stolberg langs gereden.
11

Nadat ik de SNCF 186 148 zo'n drie kwartier eerder los langs zag komen richting de havens wist ik al ongeveer hoe laat het was deze lok zou de trein uit Zandvliet naar Lyon gaan rijden en zo gebeurde het ook.
12
Hierna ben ik weer terug gelopen naar Noorderdokken, maar in het station kwam ik natuurlijk de Europorte weer tegen en ben ik maar snel terug gegaan richting de bocht. Aangezien ik de trein al een keer in de buitenbocht wilde ik voor deze trein eens de binnenbocht proberen. Met een waterig zonnetje en luid tyfonerend kwam de Europorte 4014 met lege graantrein uit Boom langs gereden. De trein had overigens niet veel later moeten komen want binnen de minuut kwam de Crossrail PB12 nog van achteren met de maandagmiddag MSC-shuttle (die wel eens via Mol gaat) uit Montzen.
Vervolgens ben ik in de P-trein gestapt richting Aarschot en even langs Schijnpoort gereden om te kijken of de lege graantrein die ik eerder met Captrain zag nog aanwezig was. Deze stond er gelukkig nog en stond klaar met een Astride ervoor, dus in Berchem uitgestapt. Helaas ging de trein niet via Mechelen zoals vroeger, maar via Lokeren en dus stond ik niet zo heel erg lekker... Gelukkig moest de trein nog wachten voor de IC naar Oostende dus er was nog ruimte voor een herkansing.
13

Kort achter de overvolle IC naar Oostende zat de SNCF 36026 met een lege graantrein richting Lille in Antwerpen-Zuid.
1

Direct na aankomst kwam de NMBS 6330 langs met een lege ballasttrein richting Antwerpen-Noord.
2

Nog meer oude diesels, de NMBS 6207 met een lege dwarsliggertrein richting Antwerpen-Noord.
3

Eventjes dacht ik dat de maandagse graantrein van Europorte al langs was. Echter een klein half uurtje na de infratreintjes kwam de Europorte 4014 alsnog langs met de graantrein richting Boom.
Na deze trein kwamen er nog wat BLOG treinen en de TSP 6041 die aannemelijk iets ging ophalen bij de werkplaats in Antwerpen-Noord. Aangezien er verder niets boeiends meer uit Nederland was gekomen vond ik het tijd om richting de bocht van Ekeren te lopen. Na een wandeling van een kleine drie kwartier was ik op een van de nieuwe puinbergen geklommen en tijdens het inspecteren van de berg sprong het sein op geel uit de richting van de havens.
4

En niet veel later zag ik twee donkergroene diesel loks te voorschijn komen, de door TSP gehuurde 6041+201.010 met een patrimonium rit.
5

Op de iets lagere berg kon de omgespoten Crossrail DE6313 met Zeebrugge/Antwerpen/Ludwigshafen-shuttle worden vast gelegd.
6

Hierna ging het sein weer op geel en niet veel later kwam de Captrain 6605 met lege graantrein door met een trein die vroeger met groene FRET diesels reed maar nu van lok wisselt in Schijnpoort.
7

De grote verrassing van de dag was deze DBS huurlok ECR 77018 met een gemengde keteltrein vermoedelijk uit de Waaslandhaven.
8

Ongeveer tegelijkertijd kwam de NMBS 2902 met diacetonalcohol-trein langs gereden. De lok had ik overigens al in de morgen de havens zien induiken, al ging ik er toen nog van uit dat hij een intermodaaltje mee terug zou nemen.
9

Nog meer Crossrail, de DE6314 met vermoedelijk een Ludwigshafen/Antwerpen/Zeebrugge-shuttle, achterop hing nog de DE6311.
10

Redelijk vertraagd kwam de RTB V264 met beladen loodertstrein naar Stolberg langs gereden.
11

Nadat ik de SNCF 186 148 zo'n drie kwartier eerder los langs zag komen richting de havens wist ik al ongeveer hoe laat het was deze lok zou de trein uit Zandvliet naar Lyon gaan rijden en zo gebeurde het ook.
12

Hierna ben ik weer terug gelopen naar Noorderdokken, maar in het station kwam ik natuurlijk de Europorte weer tegen en ben ik maar snel terug gegaan richting de bocht. Aangezien ik de trein al een keer in de buitenbocht wilde ik voor deze trein eens de binnenbocht proberen. Met een waterig zonnetje en luid tyfonerend kwam de Europorte 4014 met lege graantrein uit Boom langs gereden. De trein had overigens niet veel later moeten komen want binnen de minuut kwam de Crossrail PB12 nog van achteren met de maandagmiddag MSC-shuttle (die wel eens via Mol gaat) uit Montzen.
Vervolgens ben ik in de P-trein gestapt richting Aarschot en even langs Schijnpoort gereden om te kijken of de lege graantrein die ik eerder met Captrain zag nog aanwezig was. Deze stond er gelukkig nog en stond klaar met een Astride ervoor, dus in Berchem uitgestapt. Helaas ging de trein niet via Mechelen zoals vroeger, maar via Lokeren en dus stond ik niet zo heel erg lekker... Gelukkig moest de trein nog wachten voor de IC naar Oostende dus er was nog ruimte voor een herkansing.

13

Kort achter de overvolle IC naar Oostende zat de SNCF 36026 met een lege graantrein richting Lille in Antwerpen-Zuid.