‘Goederentrein niet aan de kant zetten’
16 juni 2014
Railgoederenvervoer een lagere prioriteit geven op het Nederlandse spoornet is een ontkenning van het belang van transport voor Nederland distributieland.
Dat zegt brancheorganisatie KNV naar aanleiding van overleg deze week in de Tweede Kamer over de spoorsector.
Daarin dreigt prioriteitsverlaging voor het goederenvervoer ten opzichte van het passagiersvervoer. Volgens KNV valt te verwachten dat de goederenvervoerders voor hun ritten ongunstigere tijdstippen krijgen toegewezen, waardoor het spoor minder aantrekkelijk kan worden voor verladers. Volgens de organisatie is dat ‘volledig in tegenspraak’ met de onlangs vastgestelde Lange Termijn Spoor Agenda (LTSA) van staatssecretaris Mansveld.
Bron: Nieuwsblad Transport
‘Goederentrein niet aan de kant zetten’
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
‘Goederentrein niet aan de kant zetten’
Goed sporen. Daar houden we van.
Re: ‘Goederentrein niet aan de kant zetten’
Goederenrailvervoer wil vaker voorrang
10 oktober 2014
Het is dringen op het Nederlandse spoor en dat leidt tot spanningen tussen het personenvervoer en het goederenvervoer.
Goederenvervoerders willen vaker voorrang op het spoor, constateert toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) in zijn vrijdag gepubliceerde 6e spoormonitor.
Goederenvervoerders vinden dat spoorbeheerder ProRail het personenvervoer voortrekt en vaak voorrang geeft, stelt ACM vast. Ook als ProRail onderhoud pleegt aan het spoor, gebeurt dat meestal 's nachts en juist dan rijden goederentreinen. Dat betekent omrijden, tijdverlies en meer kosten voor de goederenvervoerders.
Bron: Nieuwsblad Transport
10 oktober 2014
Het is dringen op het Nederlandse spoor en dat leidt tot spanningen tussen het personenvervoer en het goederenvervoer.
Goederenvervoerders willen vaker voorrang op het spoor, constateert toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) in zijn vrijdag gepubliceerde 6e spoormonitor.
Goederenvervoerders vinden dat spoorbeheerder ProRail het personenvervoer voortrekt en vaak voorrang geeft, stelt ACM vast. Ook als ProRail onderhoud pleegt aan het spoor, gebeurt dat meestal 's nachts en juist dan rijden goederentreinen. Dat betekent omrijden, tijdverlies en meer kosten voor de goederenvervoerders.
Bron: Nieuwsblad Transport
Goed sporen. Daar houden we van.
Re: ‘Goederentrein niet aan de kant zetten’
Belgische treinbestuurders zijn net heel tevreden over de voorrang die ze krijgen in Nederland. Onlangs een verhaal gehoord van een bestuurder bij B-Logistics die voor de Thalys mocht rijden van Rotterdam tot Essen en pas in Essen aan de kant werd gezet om de Thalys te laten passeren. In België krijgen goederentreinen veel minder vaak voorrang ook al rijden ze stipt op tijd.